دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چگونه ویندوز ۸، نسل بعدی پی‌سی‌ها را شکل می‌دهد؟


اگر به تازه‌ترین پی‌سی‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه‌های کامپیوتر دقت کنیم، می‌بینم آنها از لحاظ طراحی و سخت‌افزار تفاوت زیادی با هم دارند، اما پشتیبانی از فناوری لمسی، چیزی است که در همه آنها عمومیت دارد.

1 پزشک: اگر به تازه‌ترین پی‌سی‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه‌های کامپیوتر دقت کنیم، می‌بینم آنها از لحاظ طراحی و  سخت‌افزار تفاوت زیادی با هم دارند، اما پشتیبانی از فناوری لمسی، چیزی است که در همه آنها عمومیت دارد.

چند ماه تا عرضه نسخه نهایی ویندوز ۸ فاصله داریم، اما سایه این سیستم عامل تازه مدتی است که بر سر سازندگان سخت‌افزارهای پی‌سی‌ها احساس می‌شود، این شرکت‌های امیدوارند که سیستم عامل تازه، میزان فروش آنها را بالا ببرد.

رابط کاربری «مترو» را خیلی‌ها یک تغییر بزرگ و اساسی و برخی هم یک طراحی خام و غیراستادانه در سیستم عامل تازه مایکروسافت می‌دانند، اما سازندگان سخت‌افزار به تناسب ویندوز ۸، تغییرات بزرگی در محصولات ایجاد کرده‌اند.

در این پست در پی آن هستم که توضیح دهم ویندوز ۸ چه تغییراتی در بازار پی‌سی و سخت‌افزار ایجاد خواهد کرد.

- تحولات بازار اولترابوک‌ها، تبلت-لپ‌تاپ‌ها و سایر لپ‌تاپ‌ها: نسل اول اولترابوک‌ها لپ تاپ‌های ۱۱ یا ۱۳ اینچی بودند که غالبا با مک‌بوک ایر شرکت اپل مقایسه می‌شدند. از حدود یک سال پیش، بیشتر شرکت‌ها، شروع به ساخت نسل دوم و سوم لپ‌تاپ کردند و هر کدام سعی کردند با ابتکاری جلب توجه کنند، مثلا بعضی‌ها کارت گرافیک اختصاصی برای تقویت توان گرافیکی محصول خود استفاده کردند تا نظر گیمرها را به خود جلب کنند و برخی هم مثل توشیبا لپ‌تاپی با نسبت عرض به طول ۲۱ به ۹ که غیرمعمول است، طراحی کردند.



در این میان برخی رو به ساختن اولترابوک‌ها با صفحه لمسی آوردند، مثلا زن‌بوک پرایم شرکت آسوس و اسپایر S7 شرکت ایسر، صفحه نمایش لمسی دارند.



Aspire S7

اما آیا اگر واقعا شما، پست میزی نشسته باشید و در حال کار کردن با یک لپ تاپ لمسی باشید، استفاده از صفحه لمسی برای شما آسان، کاربردی و لذت‌بخش خواهد بود؟ تصور کنید که در لحظه‌ای که تصمیم به لمس صفحه می‌گیرد، باید کمی به جلو خم شوید، دستانتان را به صفحه لمسی برسانید و کار خودتان را انجام دهید. به نظر نمی‌رسد که عملا ما زیاد از این ویژگی استفاده نکنیم، اما تا زمانی که واقعا یک لپ‌تاپ لمسی نداشته باشیم و آزمایش‌اش نکرده باشیم، نمی‌توانیم نظر قاطع بدهیم.

اما نظرتان در مورد تبلت‌هایی که داک‌های کیبورد دارند چیست؟ به نظر می‌رسد که آنها نسبت به لپ‌تاپ‌های با صفحه لمسی به مراتب، بیشتر کاربردی باشند. شرکت ایسر، در این قسمت، Iconia W510 را ساخته است که ۱۰٫۱ اینچ اندازه دارد و از پردازنده Atom بهره می‌برد. همین شرکت Iconia W700 را هم دارد که ۱۱٫۶ اینچی است و از پردازنده Ivy Bridge استفاده می‌‌کند.

شرکت آسوس هم مدل‌های مختلف ۱۰٫۱ و ۱۱٫۶ اینچی و ترنسفورمر بوک با اندازه ۱۱٫۶، ۱۳ و ۱۴ اینچ را دارد.

به نظر می‌رسد که با آمدن ویندوز ۸، ساخت مدل‌های دورگه تبلت-لپ‌تاپ رواج بیشتری پیدا کند و پدیده غالب بشوند. لپ‌تاپ-تبلت‌ها را لپ‌تاپ‌های کانورتیبل Convertible با تبدیل‌شدنی هم می‌گویند.

سامسونگ در سری ۵ لپ‌تاپ‌های کانورتیبل خود، دست به ابتکار متفاوتی زده است و لپ‌‌تاپی درست کرده است که با تا کردن آن به سمت عقب، بتوان آن را به وضعیت زیر درآورد و به صورت تبلت استفاده کرد.



HP EliteBook، به صورت متفاوتی به صورت تبلت درمی‌آید:



اما اولترابوک TAICHI شرکت آسوس، دو صفحه نمایش دارد، یکی به صورت روتین است و دیگری لمسی است و در پشت صفحه نمایش معمولی قرار دارد. جالب است که از هر دو صفحه نمایش می‌توان در آن واحد استفاده کرد. افرادی که پشت مانتیور هستند به این ترتیب می‌توانند ببینند که کاربر اصلی چه منظره‌ای را در لپ‌تاپ خود می‌بیند! بدیهی است که وقتی این لپ تاپ را می‌بندیم، می‌توانیم شبیه یک تبلت از آن استفاده کنیم.



خب! راهبرد این شرکت‌ها در استفاده از فناوری لمسی هر چه باشد، نشان می‌دهد که ویندوز ۸ کار خودش را کرده و توانسته تأثیر خود را بگذارد.

تأثیر ویندوز ۸ روی مانیتورها و کامپیوترهای رومیزی همه‌کاره:  پیش از این هم معدود مدل‌های مانیتور لمسی یا کامپیوترهای رومیزی همه‌کاره را می‌دیدیم، اما ویندوز ۸ این روند را تسریع کرده است.

یکی از جالب‌ترین کامپیوترهای رومیزی همه‌کاره، مدل جدید ترنسفورمر AIO آسوس است. این کامپیوتر صفحه نمایش ۱۸٫۴ اینچی لمسی دارد، جالب است که صفحه نماش را می‌توان از داک جدا کرد و آن را به صورت یک تبلت اندرویدی که اندروید ۴٫۰ را اجرا می‌کند، در دست گرفت. به علاوه از طریق یک اپ نصب شده در تبلت حاصل‌آمده می‌توان به صورت ریموت به ویندوز ۸ هم دسترسی داشت!



البته گرفتن یک تبلت ۱۸ اینچی در دست، چندان کاربردی معقول به نظر نمی‌رسد، اما خوب این کاری برای خودش ابتکار جالبی است!



شرکت آسوس هم دو مدل Aspire 7600U و ۵۶۰۰U را دارد که می‌توان صفحه نمایش آنها را ۹۰ درجه چرخاند و در صورت علاقه به صورت portrait دید.



اما شاید خیلی از ماها که در انتظار نسخه نهایی ویندوز ۸ هستیم، دوست داشته باشیم به جای خرید لپ‌تاپ یا یک کامپیورتر رومیزی همه‌کاره، یک مانیتور جدید لمسی بخریم و با همان دسکتاپ قدیمی خود، کار با ویندوز ۸ را تجربه کنیم. با آمدن ویندوز ۸ بی‌شک بازار پر از مانیتورها خواهد شد. فعلا آسوس یک ماینتور ۲۳ اینچی با پشتیبانی از لمس ۱۰ انگشتی دارد.



نتبجه: امسال سال مهمی برای سازندگان سخت‌افزار است، خیلی از آنها با ساخت مدل‌هایی متناسب با ویندوز ۸، دست به قمار بزرگی زده‌اند. آنها باید به کاربران ثابت کنند که مدل‌های جدید به مراتب بهتر از سیستم‌های قدیمی آنها، مناسب کار با ویندوز ۸ خواهد بود.

مدل‌های کانورتیبل، خیلی‌ها را که مردد هستند بین تبلت و لپ‌تاپ کدام یک را بخرند، تشویق به خرید خواهند کرد.

اما فارغ از نوع طراحی و ابتکار شرکت‌های سخت‌افزاری، عامل مهم‌تر در موفقیت آنها خود ویندوز ۸ و میزان موفقیت آن است. اگر کاربران از ویندوز ۸ خوششان بیاید، به تدریج به سمت خرید سخت‌افزارهای مرتبط با آن هم پیش خواهند رفت. اما فرضا اگر از رابط کاربری مترو خوششان نیاید و متوجه بشوند، فناوری لمسی در ویندوز، کاربری آنها را ارتقا نمی‌دهد، انگیزه‌ای برای خرید سخت‌افزارهای جدید هم نخواهند داشت.

نتیجه جانبی که از این پست گرفته می‌شود این است که فعلا لپ‌تاپ، مانیتور، دسکتاپ همه‌کاره نخرید، چون بعد از زمان کوتاهی با دیدن سیل مدل‌های جدید، پشیمان خواهید شد!

شما چه نظری در مورد تأثیر ویندوز ۸ بر سخت‌افزارها دارید؟ آیا هیچ کدام از شما ویندوز ۸ را روی یک صفحه نمایش لمسی تجربه کرده است؟ فراتر از نمایی که در این پست، پیش روی شما گذاشته شده، به نظر شما ویندوز ۸ چه تأثیری بر طراحی، میزان فروش و استفاده از پردازشگر، رم، کارت‌های گرافیک، مادر بوردها و … خواهد گذاشت؟      


ویدیو مرتبط :
سی پی یو به شکل کار میکند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در سال 2012 منتظر نسل بعدی Wii باشید


شرکت مشهور نینتندو و یکی از سه قطب بزرگ تولید کننده کنسول‌های بازی برای جا نماندن از قافله رقابت، تصمیم به تولید نسخه دو Wii گرفته است.