دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چگونه لپ تاپ خود را خنک نگه دارید



 

 

چگونه لپ تاپ خود را خنک نگه دارید

 

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ ها، عناوین خبری فراوانی را در طول چند سال گذشته به خود اختصاص داده است. این مشکل اولین بار در حدود سال 2006 توجه عمومی را به سمت خود جلب کرد، زمانیکه گزارش آتش گرفتن واقعی لپ تاپها تدریجاً در سراسر جهان به تیترهای رسانه ها تبدیل شد. مشکل در آن زمان به باتریهای معیوب مربوط می شد و شرکت هائی نظیر Sony,Dell و Acer تعداد زیادی از محصولات خود را فراخوانی کردند.


مسئله عمومی لپ تاپهای داغ با مشکل باتری های معیوب تفاوت دارد، اما " انفجار" لپ تاپها یقیناً توانست توجه عمومی را به سمت یک دلیل ابتدائی معطوف نماید: حرارت سوزان برای چیزی که قرار است بر روی پاهای شما قرار بگیرد، یک رفتار بد به حساب می آید. حتی در مواردی مردم واقعاً به این دلیل دچار سوختگی شده اند. گذشته از این، درایوهای دیسک سخت به طور جدی از حرارت اضافی صدمه می بینند.
اما اگر مشکل به یک باتری بد مربوط نمی شود، چه چیزی می تواند لپ تاپها را تا این اندازه داغ کند؟ مطمئناً تاکنون متوجه شده اید که تمام وسایل الکتریکی شما پس از مدتی کار، گرم ( یا بهتر بگویم داغ ) می شوند، بعنوان نمونه، برای آزمایش می توانید پس از تماشای یک فیلم کامل، دستتان را بر روی دستگاه DVD-Player خود بگذارید. قطعات الکتریکی در هنگام کار گرما تولید می کنند و لپ تاپ شما نیز از این قاعده مستثنی نیست.


ما در این مقاله تلاش می کنیم تا بفهمیم که چرا لپ تاپها تا این اندازه داغ می شوند و ما چه کاری برای مقابله با این شرایط می توانیم انجام دهیم ( در هر دو حوزه نگهداری و ضمائم ). شما برای اینکار حتی مجبور نیستید هزینه ای را پرداخت کنید.


مشکل داغ شدن بیش از حد به دو دلیل در لپ تاپ ها رایج تر از دسک تاپها است. اول، از آنجائیکه لپ تاپ ها کوچکتر از دسک تاپها هستند ، قطعات الکترونیکی آنها از چیدمان فشرده تری برخوردارند و فاصله کمتری نسبت به یکدیگر دارند. بخاطر، همین نزدیکی بیش از حد و همچنین از آنجائیکه بدنه یک لپ تاپ بسیار باریک است فضای چندانی برای انتشار گرما وجود نخواهد داشت.


موضوع بعدی به تغذیه برق مربوط می شود. هر چه لپ تاپ ها به پردازنده های قدرتمندتری مجهز می شوند و سیستم های عامل به قدرت پردازش بیشتری برای اجرای خود نیاز پیدا می کنند، گرمای بیشتری در داخل کیس تولید می شود.
البته تولید کنندگان لپ تاپ از این موضوع آگاه هستند و مکانیزم های گوناگونی در داخل محصولات خود تعبیه کرده اند تا این حرارت را دفع نمایند. پنکه ها، حرارت گیرها و دریچه های هوا همگی برای خنک نگهداشتن یک لپ تاپ در هنگام کار تلاش می کند. با اینحال، گاهی اوقات این امکانات هنوز کافی نیستند. داغ شدن بیش از حد می تواند هنگامی که یک پنکه بطور صحیح کار نمی کند و یا در صورت بروز سایر معایب، روی دهد. در عین حال، گاهی اوقات این مشکل بیشتر به خطای کاربر مربوط می شود تا خود ماشین.
بنابراین پیش از آنکه به تشریح یک چیدمان خنک کنندگی خارجی بپردازیم، اجازه بدهید ببینیم که چگونه می توانید به لپ تاپ خود کمک کنید تا به تنهایی خنک بماند.

 

خنک نگهداشتن لپ تاپها

اطمینان از این موضوع که مکانیزمهای خنک کنندگی لپ تاپ شما بخوبی کار می کنند، شما را تا حدود زیادی به اجتناب از مشکل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ و یا برطرف نمودن آن نزدیک می نماید. بنابراین، یکی از بهترین شیوه ها برای دور نگهداشتن لپ تاپتان از داغ شدن بیش از حد، مراقبت ازآن خواهد بود.
اگر متوجه شدید که لپ تاپ شما حرارت زیادی را تولید می کند و اگر پنکه آن را در فواصل زمانی کوتاه تری شروع به کار می کند، اولین کاری که باید انجام دهید مقداری نگهداری ابتدائی خواهد بود:


- پنکه های لپ تاپ خود را بررسی کنید: بهترین روش برای آنکه مطمئن شوید پنکه های لپ تاپ شما بطور صحیح کار می کنند، استفاده از یک نرم افزار تشخیصی خواهد بود زیرا پنکه ها در داخل بدنه ماشین قرار گرفته اند و گاهی اوقات باز کردن بدنه یک لپ تاپ می تواند ضمانت آن را باطل نماید. به سایت وب تولید کننده لپ تاپ خود رفته و ببینید که آیا یک ابزار تشخیصی عملکرد پنکه ها برای بارگذاری در آن وجود دارد یا خیر. اگر چنین ابزاری را پیدا نکردید، می توانید ابزار مشابهی را از یک فروشنده قابل اعتماد دیگر تهیه نمائید.


- دریچه های هوا را تمیز کنید، اکثر لپ تاپ ها از جریان هوا برای کمک به خنک نمودن خود استفاده می کنند.آنها در قسمت جلوئی بدنه به منافذ ورودی هوا و در قسمت عقبی بدنه به دریچه های خروجی هوا مجهز هستند. گرد و غبار یا سایر مواد می توانند این دریچه ها را مسدود کرده و جریان هوا را مختل نمایند. احتمالاً آسان ترین راه برای تمیز کردن دریچه ها این است که هوا فشرده را به داخل آنها بدمید. شما می توانید محصولات هوای فشرده را در هر فروشگاه تجهیزات دفتری پیدا کنید. شما همچنین می توانید دریچه ها را با یک پارچه نمناک ( نه خیس ) تمیز نمائید.


- تنظیمات بایوس لپ تاپ خود را بررسی نمائید: تنظیمات نرم افزاری وجود دارند که به کامپیوتر شما می گویند چه درجه حرارتی بیش از حد داغ است و پنکه ها باید در چه دمائی فعال شوند. گاهی اوقات، بروز رسانی های BIOS باعث پیاده سازی تجدید نظرهائی در تنظیمات دمائی می شوند که می تواند به بهینه سازی خنک کنندگی لپ تاپ شما کمک کنند. سایت وب تولید کننده لپ تاپ خود را برای یافتن یک بروز رسانی BIOS بررسی نمائید، با اینحال مراقب باشید زیرا بروز رسانی سیستم نرم افزاری بایوس بسیار پیچیده تر از مراحل عادی کار در مورد سیستم عامل شما خواهد بود. ممکن است ترجیح دهید در این زمینه از پشتیبانی یک فرد متخصص استفاده نمائید.


پس از آنکه سیستم خنک کنندگی کامپیوتر خود را در وضعیت بهینه قرار دادید، می توانید بر روی عادت های خود در زمینه کار با لپ تاپ تمرکز نموده و آنها را اصلاح کنید. اکثر این موارد، نکات بسیار رایج و آشکاری هستند: از لپ تاپ خود در زیر نور مستقیم خورشید استفاده نکنید، آن را از رادیاتورها و دریچه های هوا گرم دور نگهدارید و هرگز آن را در یک اتومبیل گرم روشن نکنید. یک عادت کاری که می تواند واقعاً مفید باشد، اما شاید تا حدودی عجیب به نظر برسد، این است که:لپ تاپ خود را از پاهایتان دور نگهدارید.


حتی اگر سیستم خنک کننده لپ تاپ شما در کارآمدترین وضعیت ممکن عمل می کند، باز هم می توانید کار بیشتری انجام دهید. واقعیت عجیب این است که وقتی شما از یک لپ تاپ بر روی پاهای خود استفاده می کنید، عملاً در حال افزایش دمای آن هستید. هر سطح نرمی می تواند ورود و خروج جریان هوا از دریچه های خنک کنندگی را مختل نماید. این وضعیت در عین حال باعث می شود که گرما به بخش زیرزمین ماشین شما هدایت گردد. به همین دلیل است که گاهی اوقات کاربران پاهای خود را با لپ تاپهایشان می سوزانند.


با اینحال، داغ شدن تدریجی لپ تاپ ها می تواند حتی زمانیکه آنها را مستقیماً بر روی یک میز قرار داده اید نیز روی دهد.
شیوه های مختلف دیگری نیز برای اجتناب از این مشکل حرارتی وجود دارند. یکی از این راه حلها، استفاده از پایه لپ تاپ است که مقداری فاصله مابین قسمت تحتانی لپ تاپ شما و سطحی که در حال استفاده از آن هستید بوجود می آورد. این وضعیت اساساً فضایی را ایجاد می کند که حرارت می تواند از طریق آن دفع گردد. یک پایه معمولاً نوعی سطح باریک و تخت با پایه های کوتاه است و شما می توانید آن را بر روی پاهای خود یا میز کارتان قرار دهید. با یک یا دو اینچ هوا در زیر لپ تاپ، حرارت می تواند به آسانی منتشر شود و جریان هوای دریچه های خنک کننده کاملاً آزاد خواهد بود.


گاهی اوقات، یک پایه می تواند از مواد خاصی نظیر آلومینیوم ساخته شده باشد که همانند یک حرارت گیر عمل می کند. این ابزار بطور فعالی گرما را از لپ تاپ جذب نموده و به خنک ماندن آن بیشتر کمک می کند.


شیوه بعدی، استفاده از یک پد مخصوص لپ تاپ است. در این شیوه ( همانند حرارت گیر آلومینیومی ) شما ابزار خود را بر روی سطحی قرار می دهید که دمای آن را بطور فعال مدیریت می کند. این مدیریت حرارت می تواند به معنای یک استفاده از یک بالشتک عایق باشد که گرمای خروجی از لپ تاپ را جذب کرده و از پاهای شما محافظت می نماید. از سوی دیگر، بعضی از اینگونه پدها به پنکه های توکاری مجهز هستند که بطور فعال حرارت تولید شده توسط لپ تاپ شما را دفع می کنند.


در حالیکه شما می توانید یکی از این ابزارهای خنک کنندگی را در هر فروشگاه تجهیزات الکترونیکی خریداری نمائید، احتمالاً وسایلی در منزل دارید که می توانید برای همین منظور از آنها استفاده کنید. یک میز پیک نیک کوچک می تواند بعنوان یک پایه لپ تاپ عمل کند. حتی یک سینی مشبک فر ( که معمولاً برای پخت شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد ) نیز می تواند بعنوان یک پایه لپ تاپ مناسب به کار گرفته شود.


چیزی که باید به یاد داشته باشید، این است که خصوصیات حرارتی لپ تاپ شما بر حسب سن، محیط و مصرف برق آن دائماً در حال تغییر هستند. بنابراین حتی اگر یک چیدمان خنک کنندگی بی نقص را برای خود تدارک دیده اید،ممکن است بخواهید نوعی نرم افزار نظارت بر دمای قطعات مختلف ماشین را بر روی لپ تاپ خود نصب نمائید.
منبع: شمال کلیک


ویدیو مرتبط :
چگونه لپ تاپ خود را خنک کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای خرید لپ تاپ دست نگه دارید!


اگر در فکر خرید یک لپ‌تاپ جدید در بهار امسال هستید، بهتر است صبر کنید. مگر اینکه لپ‌تاپ فعلی‌تان دارد آخرین نفس‌هایش را می‌کشد و مجبور هستید زودتر جایگزینی برای آن بیابید

نارنجی : اگر در فکر خرید یک لپ‌تاپ جدید در بهار امسال هستید، بهتر است صبر کنید. مگر اینکه لپ‌تاپ فعلی‌تان دارد آخرین نفس‌هایش را می‌کشد و مجبور هستید زودتر جایگزینی برای آن بیابید. دلایل موجهی وجود دارد که برای خرید یک دستگاه جدید، لااقل تا تابستان صبر کنید. یا شاید حتی تا پاییز، به خصوص اگر دنبال یک کامپیوتر ویندوزی هستید. و البته این پیشنهاد شامل حال لپ‌تاپ‌های اپل هم می‌شود.



راهنمای خرید بهار امسال با سال‌های قبل فرق دارد. مردم همیشه نگران این هستند که خرید زودهنگام محصولات تکنولوژیک باعث شود دستگاهشان از مد بیفتد. اکثر مواقع، این ترس بی‌خود است. ولی بهار امسال واقعاً زمان بدی برای خرید لپ‌تاپ است، زیرا بدون تردید تغییرات بزرگی در ماه‌های آتی پیش روی این دسته از کامپیوترها است.



در بخش پی‌سی، مایکروسافت در حال آماده شدن برای معرفی ویندوز 8 (احتمالاً در پاییز) است که بنیادی‌ترین تغییر چند سال اخیر برای این سیستم عامل محبوب به شمار می‌رود. سازندگان پی‌سی نیز مدل های جدیدی را هم زمان با عرضه آن معرفی خواهند کرد تا نهایت استفاده را ببرند. گرچه ویندوز 8 هم با ماوس کار خواهد کرد، هم با تاچ‌پد (لپ‌‌تاپ‌ها) و هم با کیبورد، ولی تمرکز اصلی آن بر روی رابط کاربری لمسی برای تبلت‌ها خواهد بود. بسیاری از سازندگان پی‌سی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت مدل‌های قابل‌تبدیل (convertible) ویندوز 8 برای فصل فروش تعطیلات کریسمس هستند. مدل‌هایی که هم به عنوان لپ‌تاپ معمولی کار کنند و هم به عنوان تبلت.

بنا به گفته مایکروسافت، اگر الآن یک لپ‌تاپ ویندوز 7 بخرید، به احتمال زیاد قابل ارتقا به ویندوز 8 خواهد بود؛ ولی خودتان را از مدل های جدیدی که بعداً از راه خواهند رسید، محروم کرده‌اید. مایکروسافت می‌گوید: «اگر یکی از لپ‌تاپ‌های لمسی را که اکنون در بازار هست بخرید، احتمالاً با ویژگی‌های لمسی ویندوز 8 کار خواهد کرد. ولی بعید است بشود آن را برای کار با نرم‌افزارهای جدید به طور کامل بهینه کرد. در ضمن از نظر ما، همیشه بهتر این است که نرم‌افزار جدید را با دستگاه جدید خریداری کنید.»



در سمت لپ‌تاپ‌های مک یا مک بوک ها هم اوضاع به همین شکل است و اپل در تابستان سیستم عامل جدیدش را معرفی خواهد کرد که شیر کوهی (Mountain Lion) نام دارد. البته آن گونه که ویندوز 8 یک تغییر بزرگ به شمار می‌آید، این به روز رسانی اپل عمده نیست. بخشی از آن به این علت است که اپل از قبل دستورات لمسی و ویژگی‌های فراوان دیگر تبلتش را با استفاده از تاچ‌پد به خورد انواع کامپیوتر‌های مک داده. اما هنوز اشاره‌ای به نمایشگرهای لمسی برای مک‌ها نکرده است

تا همین الآن هم اپل در عرضه لپ‌تاپ‌هایی با طراحی جدید، به خصوص در مورد مک‌بوک پرو تأخیر داشته است. بنابراین احتمال خوبی وجود دارد که مدل‌های جدید، امسال با تغییراتی سنگین در طراحی از راه برسند. اگر چه اکثر مک‌های فعلی قابلیت به روزرسانی به نسخه جدید سیستم عامل اپل را خواهند داشت، ولی اگر در خرید عجله کنید ممکن است از سخت‌افزارهای جدید بی‌نصیب بمانید.



یک عامل دیگر هم برای دعوت به صبر بیشتر وجود دارد. کمپانی اینتل، که پردازنده‌هایش توسط اکثر سازندگان پی‌سی و همین‌طور اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد، فردا نسل جدید تراشه‌های خود با نام آیوی بریج (Ivy Bridge) را رونمایی می کند . طبق ادعای سازنده، این پردازنده ها قادرند بدون قربانی کردن شارژ باطری، عملکرد گرافیکی به مراتب سریع‌تری را ارائه کنند. برخی از لپ‌تاپ‌های برخوردار از آیوی بریج خیلی زود از راه خواهند رسید، اما در حوالی ژوئن (اواسط تیرماه) لشکر لپ‌تاپ‌های مجهز به آیوی بریج به بازار مصرف خواهند آمد. بنابراین در تابستان، حتی قبل از آمدن ویندوز 8، بسیاری از لپ‌تاپ‌های فعلی توسط لپ‌تاپ‌هایی برخوردار از سخت‌افزار جدید، از رده خارج خواهند شد.

اگر با دقت به سیر تغییر قیمت‌ها نگاه کنید، با نزدیک شدن به تاریخ عرضه پردازنده‌های آیوی بریج، امکان خرید ارزان تر لپ‌تاپ‌های دارای ویندوز 7 که پردازنده‌های فعلی اینتل را در قلب خود دارند، دور از انتظار نیست. و قطعاً از مقطعی به بعد، سازندگان پی‌سی به روزرسانی مجانی به ویندوز 8 را هم برای محصولات فعلی ارائه خواهند کرد. در هر حال اگر قصد خرید لپ‌تاپ را دارید، سه انتخاب پیش روی شما است. خرید لپ‌تاپ‌های ویندوز 7 با سخت‌افزارهای فعلی؛ کمی صبر برای ورود لپ‌تاپ‌های ویندوز 7 با سخت‌افزارهای جدید؛ یا صبر بیشتر برای آمدن لپ‌تاپ‌های ویندوز 8 که هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزار جدید را برای شما به ارمغان می‌آورند.