دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چگونه در ویندوز ۷ درایو های هارد دیسک را پاک سازی کنیم؟



همانطور که میدانید برای نگهداری کامپیوتر لازم است به شکل منظم هارد دیسک آن را پاک سازی کرده تا هم فضای قابل استفاده بیشتری در اختیار شما قرار گیرد و هم قسمت باقی مانده از اطلاعاتی که دیگر قبلا حذف کرده اید را پاک کنید..اگر از کاربران ویندوز ۷ هستید برای رسیدن به هدف بالا  می توان از نرم افزارهای مستقلی چون  CCleaner که به همین منظور طراحی شده اند انجام داد و یا به صورت دستی با استفاده از ابزار های موجود در ویندوز ۷ اقدام به حذف داده ها اضافی کرد.

این مقاله به راهنمایی در مورد نحوه تمیز کردن هارد درایو در ویندوز ۷ از داده های قدیمی می پردازد. روند  پاک سازی بیش از یک دقیقه زمان نمی برد و انجام این پروسه یک بار در هفته و یا هر زمان که لازم به نظر برسد توصیه می شود.

لازم به ذکر است که برنامه هایی مانند CCleaner قابلیت هایی اضافی برای پاک سازی فایلهای موقت دارند که ابزار استاندارد پاکسازی دیسک در ویندوز ۷ از آن بی بهره است. بنابراین خیلی مواقع استفاده از آنها سودمند تر است اما در بسیاری از موقعیت ها چنین برنامه هایی ممکن است برای استفاده در دسترس ما نباشند و البته همیشه خوب است که بدانید چگونه بدون نرم افزار مستقل و با استفاده از ابزراهای ویندوز به رفع مشکلی بپردازید.

ساده ترین راه برای دسترسی به برنامه پاکسازی دیسک ویندوز،وارد کردن کلمه cleanup در منوی شروع ویندوز در قسمت فیلد جستجو می باشد.با این کار بلافاصله ویندوز برنامه  Disk Cleanup را به عنوان یکی از نتایج یافته شده در بالای کادر منو به شما نمایش می دهد.بر روی آن کلیک کنید!

 

ترفند ویندوز 7, پاک سازی هارددیسك ویندوز7

 

یک پنجره محاوره ای برای انتخاب درایو به منظور پاکسازی ان نمایش داده خواهد شد. پس ازانتخاب درایو، پنجره پاکسازی نشان داده میشود. در پنجره بعدی گزینه های پاک سازی به نمایش در میآید مانند فایلهای داخل Recycle Bin،یا فایلهای موقت اینترنتی،صفحات وب آفلاین یا تامبنیل ها. درهر کدام از این موارد اگر مربع کنارشان را تیک بزنید فایلهای داخلشان پس از زدن دکمه OK پاکسازی خواهند شد.. عملیات همچنین می تواند با کلیک کردن بر روی دکمه انصراف لغو شود.

کلیک بر روی دکمه  پاک سازی فایل های سیستم (Clean up system files)باعث راه اندازی مجدد فرایند انتخاب می شود. مجددا پنجره انتخاب درایو هارد دیسک نمایش داده می شود و پس از آن پنجره Disk Cleanup . تفاوت این پنجره با حالت اول این است زبانه گزینه ها بیشتر(More Options)هم به پنجره افزوده شده که برای پاک کردن حذف اثر برنامه های حذف شده از رایانه  و مهمتر از آن  آزاد کردن فضای دیسک با حذف فایلهای پشتیبان(system restore) و کپی های آنها گزینه های مجزایی دارد.

 

ترفند ویندوز 7, پاک سازی هارددیسك ویندوز7

 
انتخاب آخرین گزینه باعث حذف تمام موارد به جز پشتیبان (system restore) که می تواند سیستم عامل را در صورت بروز مشکل به حالت اول برگرداند میشود . این گزینه به تنهایی قادر به آزاد کردن یک یا چند گیگابایت از فضای روی دیسک انتخاب شده است.

این همه چیزی است که در ویندوز ۷ برای پاک سازی درایو هارد دیسک خود بدانیم. باز هم می گوییم که ابزار ویندوز به کارآمدی برنامه CCleaner در پاک سازی نیست اما مزیتش این است که در همه رایانه های مجهز به این سیستم عامل همیشه در دسترس است.
منبع:gooyait.com


ویدیو مرتبط :
پاک کردن ایمن، مطمئن و دایمی اطلاعات از هارد دیسک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاک شدن پارتیشن یا درایو هارد بعد از نصب ویندوز


احتمال پاک شدن پارتیشن بعد از نصب ویندوز کمه اما به هر حال این مسئله می تونه به یه کابوس تبدیل بشه .

علم فردا: اگه یه لپ تاپ خام داشته باشید یعنی تازه خریده باشید که ویندوز روش نباشه و شما بخواین روش ویندوز نصب کنید ، تو یه قسمت که مربوط به پارتیشن بندی میشه باید سایز درایو ها یا همون پارتیشن ها رو مشخص کنید . پارتیشن C برای ویندوز و دو یا چند تا پارتیشن یا درایو دیگه برای ذخیره فایل های صوتی و تصویری و غیره . ویندوز رو نصب میکنید و بالا میاد شما هم خوشحال و شنگول از اینکه همه چی درست پیش رفته و هیچ مشکلی وجود نداره . میرید تو My Computer می بینید غیر از پارتیشن C و درایو DVD ، پارتیشن دیگه ای نیست .

احتمال پاک شدن پارتیشن بعد از نصب ویندوز کمه اما به هر حال این مسئله می تونه به یه کابوس تبدیل بشه .

رفع مشکل پاک شدن پارتیشن بعد از نصب ویندوز

نگران نباشید ، شاید استرس پیدا کنید که بابا من این همه وقت گذاشتم ویندوز عوض کردم چرا پارتیشن ها دیده نمیشن ؟ راه حلش سادست . با چندتا کلیک مشکل حل میشه .

برای این کار اول روی My Computer کلیک راست کنید و گزینه Manage رو بزنید . تصویری مثل زیر می بینید . بعد روی گزینه Disk Management کلیک کنید .

پاک شدن پارتیشن یا درایو هارد بعد از نصب ویندوز
پنجره مدیریت هارد دیسک یا disk manager

اگه توی مای کامپیوتر ، درایو هاتون رو نمی تونید ببینید توی این قسمت می تونید پیداشون کنید فقط با این تفاوت که اسمی ندارن . تو عکس بالا پارتیشن ها سر جاشونن  اما اسم ندارن ( دورشون خط کشیدم ) . روی هر کدوم که اسم ندارن کلیک راست کنید و گزینه Change Drive Letter and Paths رو بزنید . بعد پنجره ای مثل شکل زیر باز میشه .

پاک شدن پارتیشن یا درایو هارد بعد از نصب ویندوز
اضافه کردن یا تغییر دادن اسم یک پارتیشن

دکمه Add رو بزنید ، گزینه Assign the following drive letter رو تیک بزنید و اسمی که دوس دارید روی درایوتون باشه رو انتخاب کنید و OK کنید . بعد از انجام این کار یک اسم به پارتیشن مورد نظر تعلق میگیره و توی My Computer نمایش داده میشه . به همین سادگی .