دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چگونه با تلفن همراه خود عکس های بهتری بگیریم


ما در این مطلب به 9 راهکاری اشاره می کنیم که می توانند سبب بهبود عکس های شما و مثبت شدن نظرتان در مورد دوربین های تلفن های هوشمند کمک کنند

هفت صبح: تلفن های هوشمند ابزار وسوه کننده ای هستند، درواقع آنها همان تجهیزاتی هستند که سال ها پیش با دیدن نمونه های مشابه آنها در عناوین علمی – تخیلی آرزوی تولیدشان را درسر می پروراندیم.

صفحه لمسی، وجود انواع و اقسام برنامه ها برای زندگی بهتر، پردازنده های قوی و از همه مهم تر دوربین هایی که شما را بی نیاز از هرگونه دوربین عکاسی می کند (اگر عکاسی حرفه ای نباشید).

در میان ویژگی های نام برده، آخری از سال ها پیش از ظهور تلفن های هوشمند در اختیار خریداران بود و باز هم از همان سال ها پیش بسیاری از همین خریداران نظر مثبتی نسبت به کارکرد آنها نداشتند.



بسیاری معتقد هستند دوربین های تلفن های همراه تنها یک ویژگی دم دستی و بیهوده محسوب می شوند و دوربین های DSLR یا حداقل فشرده (کامپکت) تنها گزینه های قابل اعتماد در عکسبرداری به شمار می آیند.

شکی در این نیست که دوربین های ذکرشده باتوجه به هدفشان که تنها عکسبرداری است، از قدرت بیشتری نسبت به تلفن های همراه برخوردار هستند اما همیشه راهکاری برای بهبود وسایل دیجیتال وجود دارد.

ما در این مطلب به 9 راهکاری اشاره می کنیم که می توانند سبب بهبود عکس های شما و مثبت شدن نظرتان در مورد دوربین های تلفن های هوشمند کمک کنند.

تمیزی، شرط نخست

تلفن های هوشمند به عنوان پرکاربردترین وسیله برای دوستداران فناوری به حساب می آید. شما با این محصولات صحبت می کنید، پیاک می زنید، عکسبرداری و حتی در مواقع بیکاری بازی می کنید. استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند و دست به دست شدنشان سبب می شود که لنز آنها سریعا کثیف شده و در نتیجه عکس ها از کیفیت موردنظر برخوردار نباشند. سعی کنید همیشه پس از عکسبرداری، لنز دوربین خود را تمیز کنید.

نور بهترین دوست شما

نور طبیعی یکی از بزرگترین ویژگی ها برای عکسبرداری است اما همین پدیده الهی گاهی اوقات سبب به وجود آمدن سایه هایی می شود که در نهایت به کیفیت نهایی عکس ضربه می زند. برای رفع این مشکل دو راه وجود دارد. نخست اینکه از فلش در هنگام روز استفاده کنید و دوم اینکه هنگامی که قصد عکسبرداری دارید، چند لحظه به دوربین هایتان اجازه دهید که خود را با نور محیط هماهنگ کنند.

ثابت بودن درست

بزرگ ترین مشکل در هنگام عکسبرداری (چه با دوربین های دیجیتال و چه با دوربین های تلفن همراه) لرزش دست است که نتیجه آن عکسی مات خواهد بود. یکی از راه های علمی برای از بین بردن انی مشکل تکیه دادن به اجسام ثابت برای تمرکز روی نلرزیدن دست است. استفاده از سه پایه یا اجسامی که می توان از آنها برای ثابت کردن تلفن هوشمند استفاده کرد؛ از دیگر پیشنهادهای ما برای جلوگیری از بروز این مشکل است.

هرچه قدر بالاتر، بهتر!

بسیاری از تلفن های هوشمند امروزی از گزینه های دستی برای بالاتربودن وضوح تصویر بهره می برند. اگر تلفن هوشمند شما هم جزو آن دسته است، سعی کنید آن را روی بالاترین گزینه قرار دهید. به صورت طبیعی هرچقدر که عکس شما بزرگ تر باشد، جزئیات بیشتری در آن قابل مشاهده خواهد بود. این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که شما دست به تغییر اندازه عکس بزنید.



چندین زاویه را امتحان کنید

قبلا گفتیم که فلش دوربین را روشن کنید اما گاهی اوقات تابش نور به گونه ای است که حتی از دست فلش هم کاری برنمی آید. در ابتدا سعی کنید چندین عکس مختلف بگیرید و در صورت مثبت نبودن نتیجه از زوایای مختلف، عکس های متفاوت بگیرید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. این بهترین شیوه برای زمان هایی است که سایه ها و نور سبب خراب شدن عکس هایتان شده است.

زوم کردن همیشه خوب نیست

زوم دیجیتال در نگاه نخست گزینه بسیار جالبی است اما همین ویژگی می تواند موجب خراب شدن بهترین عکس های شما شود.

برای گرفتن عکس های بهتر به اشیا موردنظر نزدیک تر شوید و تا حد امکان کمتر سعی در زوم کردن عکس داشته باشید؛ اگر لازم بود به زوم اپتیکال بسنده کنید.

مدهای مختلف، عکس های بهتر

ما همیشه عکسبرداری می کنیم و در بیشتر مواقع از نتایج آن راضی نیستیم درحالی که هیچ گاه به امکانات گوناگون دوربین های خود دقت نمی کنیم. فرض کنید مورد نزدیک شدن به اشیا هم (مورد بالا) نتوانست موجب بهبود کیفیت عکس شود؛ در اینجاست که ماکرو مد (Macro Mode) خود را نشان می دهد.

این ویژگی معمولا در گزینه های عکسبرداری تلفن های هوشمند دیده می شود. توجه داشته باشید هنگامی که می خواهید از محیط یا افراد عکس بگیرید حتما این گزینه را (درصورت وجود داشتن) خاموش کنید در غیر این صورت با عکس های بی کیفیتی رو به رو می شوید.

بعضی از دوربین ها باتوجه به شرایط این گزینه را خاموش می کنند اما چه بهتر که خودمان هم یک بار این موضوع را به صورت شخصی بررسی کنیم؛ به قولی کار از محکم کاری عیب نمی کند. هنگام عکسبرداری حتما سعی کنید به مدهای دیگر همچون فلورسنت، تنظیم روز و شب و landscapes توجه کنید.

تاخیرهای دردسرساز

اصولا همیشه اختلافی کوچک بین زمانی که شما دکمه عکسبرداری را فشار می دهید تا زمانی عکسی گرفته می شود، وجود دارد. هرچند این تاخیر بسیار کوتاه است اما همین میزان کم می تواند به شدت روی کیفیت نهایی عکس ها تاثیرگذار باشند. سعی کنید علاوه بر کار زیاد با دوربینتان، از محیط های دلخواه خود چندین بار عکسبرداری کنید تا در نهایت با محصولی قابل قبول رو به رو شوید.

برنامه های کاربردی، یار همیشگی شما

ما همیشه برای خالقان تلفن های هوشمند (به جز استیو جابز فقید) آرزوی موفقیت داریم زیرا آنها با خلق برنامه های کاربردی یکی از بزرگ ترین هدایا را به بشر تقدیم کردند. اگر از تمامی موارد گفته شده ناامید شدید، می توانیم قول دهیم که برنامه های کاربردی کمک زیادی به شما می کنند. خوشبختانه این برنامه های کاربردی چه برای دوستداران آی فون و چه برای خریداران آندروید قابل دسترس است. این برنامه ها می توانند تغییرات بزرگی را در رنگ بندی، فیلتر رنگ و زوایا ایجاد کنند؛ برنامه هایی همچون: Night Camera، Pano، Best Camera و بسیاری دیگر که می توانید به راحتی آنها را تهیه کنید.


ویدیو مرتبط :
چگونه عکس های بهتری با ایفون بگیریم ؟ | فروشگاه Apple72

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با دوربین تلفن همراه، خوب عکس بگیریم


شاید عکاسی با این وسایل به ظاهر آسان باشد اما به ثبت رساندن عکس خوب با استفاده از این تجهیزات که از لنزهای کوچک و وضوح پایین تصویر برخوردارند، امری بسیار سخت و زمان‌گیر است. از این رو، در این مقاله می خواهیم شما را تا حدی با شیوه‌های درست عکاسی با دوربین گوشی‌های همراه آشنا کنیم.

صبح بخیر: امروزه تقریبا همه مردم جهان گوشی تلفن همراه دارند. شاید بتوان گفت بخش زیادی از آنها نیز گوشی های هوشمند با دوربین های کارآمد با سرعت بالای شاتر، وضوح بالا در بزرگ‌نمایی، ردیابی خودکار لبخند و ... هستند. به همین دلیل می توان گفت، هر فردی که یک تلفن همراه دارد، یک عکاس آماتور نیز می تواند باشد.

البته شاید عکاسی با این وسایل به ظاهر آسان باشد اما به ثبت رساندن عکس خوب با استفاده از این تجهیزات که از لنزهای کوچک و وضوح پایین تصویر برخوردارند، امری بسیار سخت و زمان‌گیر است. از این رو، در این مقاله می خواهیم شما را تا حدی با شیوه‌های درست عکاسی با دوربین گوشی‌های همراه آشنا کنیم.

پیش از هر چیز باید بدانید که بسیاری از دوربین‌های تلفن‌های همراه از نظر لنز، وضوح تصویر و سرعت شاتر یارای برابری با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای را ندارند.

با دوربین تلفن همراه، خوب عکس بگیریم

گوشی خود را بهتر بشناسید

اول از همه باید ابزار خود را خوب بشناسید و با محدودیت‌ها و توانایی‌های آن کاملا آشنا شوید. در این صورت است که می‌توانید از آن استفاده کنید. شاید محدودیت‌های گوشی باعث خلاقیت بیشتر شما بشوند و مجبور شوید از زاویه‌های خلاقانه به اجسام نگاه کنید.

 وقتی با یک دوربین کوچک تلفن همراه عکاسی می‌کنید، نسبت به زمانی که با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی می کنید، احساس تازه‌تر و متفاوت‌تری خواهید داشت. نقص‌های دوربین های کوچک موبایل باعث می‌شود احساس واقعی بودن به کاربر القا شود، زیرا کمال دوربین‌های حرفه‌ای گاهی خسته‌کننده می شوند.



از نور محیط به خوبی استفاده کنید

توجه کنید که سوژه شما در بهترین نقطه تابش نور باشد. زاویه را طوری تنظیم کنید که خودتان در مسیر این تابش نباشید و نور به سمت لنز دوربین شما تابیده نشود. بهترین حالت این است که نور از پشت دوربین مستقیما به صورت سوژه بتابد. حتما با کمی جابه جایی به نقطه بهینه ای می‌رسید که بهترین زاویه تابش نور را دارد.



تاثیر محدودیت‌های نوری و رنگی دوربین تلفن همراه در عکاسی


باید از حضور نور و بازی‌های آن روی ساختار موضوع آگاه باشید. دوربین‌های تلفن همراه از گزینه‌های انتخاب رنگ برای فضاهای داخلی یا خارجی برخوردارند، اما می توانید کار را ساده‌تر کنید و این گزینه‌ها را روی حالت خودکار تنظیم کنید. شاید بهتر باشد بیشتر به صورت سیاه و سفید عکاسی کنید، به ویژه در شرایط کم‌نور؛ زیرا عکاسی سیاه و سفید در شرایط کم نور بسیار دست و دلبازتر از عکاسی رنگی عمل می‌کند.

اما این روش دایمی شما نباشد. گاهی متناسب با نوع موضوع عکس‌های رنگی نیز بگیرید. گاهی اوقات رنگ‌هایی که از دوربین‌های عکاسی تلفن‌های همراه به دست می‌آید، احساس قدیمی بودن فیلم‌های عکاسی دهه های 1970 میلادی را القا می‌کند. با این حال گاهی اوقات نیاز است که رنگ واقعی را داشته باشید. البته حتی با حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های عکاسی نیز نمی‌توان همیشه به رنگ واقعی دست پیدا کرد.



لنز دوربین را تمیز نگه دارید

شاید بسیار ساده به نظر برسد ولی این نکته‌ معمولا درمورد لنز دوربین موبایل نادیده گرفته می شود. در مورد دوربین های عکاسی معمولا دقت می‌کنیم که لنز را تمیز نگه داریم و با حساسیت بیشتری با آن‌ها برخورد می‌کنیم اما در دوربین های موبایل به خاطر ماهیت آن‌ها و تماس مکرر با دست، اغلب این نکته را نادیده می گیریم و البته بدون داشتن یک لنز تمیز رعایت بقیه نکات بی‌فایده خواهد بود.



از زوم استفاده نکنید


یکی از تفاوت‌های مهم میان دوربین‌های عادی و دوربین تلفن‌های همراه، بزرگ‌نمایی دوربین گوشی‌ هاست. ترجیحا از آنها استفاده نکنید؛ به ویژه از نوع دیجیتالش، زیرا باعث پیکسل‌دار شدن تصاویر می‌شوند. از دوربین خود به عنوان یک دوربین عکاسی با لنز ثابت استفاده کنید. هرچه از بی مصرف بودن زوم دیجیتال بگوییم، اغراق نکرده ایم. اگر می‌خواهید از فاصله کمتری از یک سوژه عکاسی کنید راه‌های بهتری وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنید.

با دوربین تلفن همراه، خوب عکس بگیریم

 مثلا می‌توانید عکس را کراپ کنید و این همان کاری است که زوم دیجیتال برای شما انجام می‌دهد اما با این تفاوت که کیفیت عکس شما را خراب می‌کند. بهتر است حتی المقدور به سوژه خود نزدیک شوید و از زوم دیجیتال استفاده نکنید. هر یک از دوربین‌ها در تلفن‌های همراه مختلف هنگام عکاسی واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهند و به همین دلیل باید واقعا دوربین خود را بشناسید. برای این آگاهی نیز  باید مدام عکس بگیرید تا دوربین خودتان را درک کنید.



وضوح، کیفیت تصویر و فلاش


بسیاری از دوربین‌های موبایل تنظیمات کیفیت تصاویر عالی، متوسط و پایین دارند. اگر می‌خواهید با تلفن همراه عکاسی کنید، باید تنظیمات آن را روی بزرگ‌ترین حالت و پر وضوح ترین کیفیت قرار دهید. فلاش LED را نیز تا حد امکان خاموش و غیر فعال کنید زیرا تأثیرات نامطلوبی روی عکس‌ها می گذارد. البته در محیط های کم نور عملکرد خوبی دارد اما در بسیاری از موارد بی مورد روشن می شود و عکس را خراب می کند.



پیشنهادهای ساختاری


قانون یک سوم‌ها یا همان نقاط طلایی از جمله بهترین پیشنهادهای ساختاری هستند. تقسیم صحنه به یک سوم‌ها یکی از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود. نباید لزوما موضوعات مهم را در مرکز قرار دهید. زمانی یک عکاس خوب خواهید شد که بدانید چه چیز کارایی ندارد و تا زمانی که آن را انجام دهید، آن را نخواهید فهمید. این یکی از خوبی‌های جهان دیجیتال است، زیرا می‌توانید هر زمان که سر ذوق بودید عکاسی کنید.
دوربین‌های تلفن همراه در مقایسه با دوربین‌های سنگین و حجیم حرفه‌ای برای عکاسی خوب اهمیتی ندارد که از چه دوربینی استفاده می‌کنید.

تلاش کنید جهان را از زاویه‌ای متفاوت نگاه کنید، کمی بالاتر یا پایین‌تر. این یکی از زیبایی‌های دوربین‌های تلفن همراه است، زیرا می‌توانید زاویه آن را بدون نیاز به خم شدن و نگاه کردن درون منظره‌یاب تغییر دهید، تنها با نگاه کردن به نمایشگر می‌توانید دوربینتان را در هر موقعیتی نگه دارید. در این میان عکس‌هایی به نظر شما جذاب تر خواهند آمد که از موضع تسلط شما دیده نشوند.