دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چه لپ تاپی برای خرید مناسب است؟



 

لپ تاپ,لپ تاپ سامسونگ,لپ تاپ سونی

خرید لوازم رایانه یی به خصوص رایانه های قابل حمل به موازات توسعه تکنولوژی بیشتر شده است، اما بسیاری از افراد شاخص های یک خرید خوب را نمی دانند که در نهایت منجر به پشیمانی آنها می شود.

به گزارش خبرنگار IT و رسانه شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) رشد تکنولوژی در تمامی ابعاد جوامع عصر حاضر، تمایل افراد را به بهره برداری از ابزارهای تکنولوژی در جهت زندگی راحت تر و با آسایش بیشتر، ارتقا داده است.

رایانه های شخصی و میز کارهای دیجیتالی قابل حمل که از ارکان اصلی چنین جامعه ای است تا چند سال گذشته به عنوان کالای لوکس به آنها نگاه می شد و به قولی تنها می توانستیم در سبد کالای اقشار مرفه جامعه آن را بیابیم؛ اما پیشرفت ظرف چند سال کار را به جایی رسانیده که برخی کشورها درصدد تولید رایانه های قابل حمل و سبک تر از رایانه های کنونی هستند تا دانش آموزان نیز بتوانند به راحتی آنها را حمل کنند تا به این واسطه علاوه بر صرفه جویی های اقتصادی که از قبل حذف لوازم التحریر ایجاد می شود، آموزش های حرفه یی و مورد نیاز آینده نیز از همان کودکی به فرزندان ارائه شود تا راه پیشرفت را با سرعتی بیشتر طی کنند.

اما گام ابتدایی و مهمی که همواره با سوالی مانع تصمیم گیری ما می شود، این است که چه رایانه یی را انتخاب کنیم و در میان انبوهی از مارک ها و محصولات کدامین یک با نیازهای ما تطابق بیشتری دارد و در کل برای ما مناسب است؟ که البته این تناسب هم می تواند از بعد قیمت و هم می تواند کارایی و کیفیت محصول را شامل شود.

اولین اقدام مؤثر این است که پس از قطعی شدن خرید، میزان هزینه کرد خود را مشخص کنیم تا با رسیدن در پشت ویترین هایی که مملو از اجناس خیره کننده است دچار سردرگمی نشویم و مستقیما به سراغ مدل هایی برویم که در حد و توان ماست.

لپ تاپ,لپ تاپ سامسونگ,لپ تاپ سونی

سردرگمی هنگام خرید محصولات رایانه یی امری طبیعی است که نه تنها برای افراد با تجربه کمتر اتفاق می افتد بلکه در بسیاری از موارد کسانی را هم که اطلاعات خوب و پرباری از بازار و محصولات دارند، گرفتار خود می کند و بر همین اساس این قبیل افراد پیش از خرید علاوه بر مشخص کردن میزان هزینه کرد خود برای جلوگیری از اتلاف وقت شان، نوع و برند جنس را نیز انتخاب می کنند.

با دانستن اینکه همواره باید اولویت با کارایی و کیفیت باشد، سری به بازار این محصولات می زنیم و در پشت ویترین ها با انواع محصولاتی روبرو می شویم که مشخصات هر یک بر روی آنها قرار گرفته است و از این طریق می توانیم به کارایی یک محصول پی ببریم.

فاکتورهای اصلی که باید توجه خود را متمرکز بر روی آنها کنیم پردازنده (CPU) ، پردازنده گرافیکی (GPU) ، حافظه اصلی (RAM) ، هارددیسک (H.D.D) ، سایز نمایشگر (Monitor) ، سیستم عامل (OS) است که البته ممکن است اطلاعات پیرامونی دیگری نیز بر روی محصولات نظیر اطلاعات گذرگاه ها (FSB) ، BIOS ، وزن و امکانت اضافی نظیر دوربین وب (Web Camera) وجود داشته باشد که در مراحل بعدی و برای انتخاب بین چندین محصول با خصوصیات فنی یکسان مورد استفاده قرار گیرند.

پردازنده مرکزی یا CPU که مغز رایانه را شامل می شود به صراحت گویای این است که برای داشتن سیستمی باهوش تر و با توان بیشتر باید از پردازنده های با قدرت بالاتر و به روزتری استفاده کرد؛ با قدرت از این جهت که توان بالایی در پردازش داده ها دارند و به روز نیز از این بعد که اتلاف توان کمتری داشته باشند.

نمونه های بساری از پردازنده ها در بازار حضور دارند که معمولا با توجه به توسعه روز افزون تکنولوژی عمر آنها خیلی بلند نیست و ممکن است پردازنده ای که به سر سل نرسیده، خانواده ای جدیدتر از خود را در بازار مشاهده کند.

پردازنده های رایج بازار از خانواده اینتل در حال حاضر Core i3/5/7ها هستند؛Core i3 و Core i5 در یک رنج قرار دارند و تقریبا در پردازنده های موجود در بازار برای یک رایانه خوش دست و سریع به کار می روند که البته قیمت مناسبی نیز دارند و البته هر دو با دو هسته و با قابلیت Hyper Threading توان خود را تا حد چهار هسته یی ها ارتقا می دهند.

Core i5 دارای قابلیت Turbo Boost است یعنی در مواردی که میزان فعالیت پردازشگر بیش از حد شود و حجم درخواست ها زیاد شود تا حدی توان استاندارد را تا حد پیش بینی شده ای بالا می برد که اورکلاکرها در سیستم های خود برای افزایش سرعت رایانه خود از چنین کاربردهایی در سطح وسیع بهره می برند.

در کل پردازشگرهای این خانواده را به افرادی که به دنبال سیستمی کارا با قیمت مناسبی هستند،معمولا پیشنهاد می دهند.

لپ تاپ, ترفند کامپیوتر, هارددیسک

Core i7ها هم هرچند از خانواده نامی قبلی هستند اما قدرت پردازش و توان مصرفی آنها بسیار بالاست و بر روی سیستم های حرفه یی نصب می شود؛ معمولا خانواده های چهار هسته یی این پردازنده ها بیش از دو هسته یی ها کاربرد دارد و در جایگزین سیستم های خانگی هستند که معمولا به دلیل سنگینی حمل و نقل آنها کمتر صورت می گیرد.

البته ویژگی جذابی که سرعت و کارایی این پردازنده را از سایرین متمایز کرده، Hyper Threadingاست که چهار هسته این پردازنده را به صورت مجازی تا حد هشت هسته ارتقا می دهد.

شرکت AMD هم در بازار پردازنده ها حضوری نه به صورت رقابتی با اینتل اما تا حدی فعال دارد و خانواده های معروف آن را در بازار با نام های Turion و Phenom دارد که Turion معمولا دو هسته یی و Phenom از دو تا چهار هسته یی در بازار موجود دارد اما خوب به دلیل توان مصرفی بالا چندان مورد استقبال قرار نگرفتند.

پردازنده های گرافیکی که باز هم در رده پردازنده ها هستند اما گرافیک رایانه ها را در بر می گیرند و برای خوره های بازی یکی از ارکان اصلی در انتخاب یک رایانه به حساب می آید که معمولا شاخص های بسیاری نظیر سرعت و تعداد سایه زن ها،توان پردازش سه و دو بعدی و داشتن سرعت فریم مناسب است که معمولا سرعت فریم هر چه بالاتر انتخاب شود قدرت کارت گرافیک بیشتر شده و به همان اندازه که پول بیشتری باید پرداخت کرد می توان از بازی نیز لذت برد.

مقدار رم پردازنده های گرافیکی رابطه مستقیمی می تواند با اجرای صحنه ها و فریم ها داشته باشد به نحوی که اگر ظرفیت آن بالا باشد می تواند حجم بیشتری از تصاویر بزرگ را حمل کند اما اگر ظرفیت کمی داشته باشد و اندازه تصاویر ارسالی از پردازنده بزرگ باشد، تأخیر در ارسال فریم ها پیش می آید و صحنه کند یا متوقف می شود.

Nvidia ، ATI و Intel نیز از جمله تولیدکنندگان در این بخش به شمار می روند که هر کدام دارای انواع مختلفی از محصولات در حوزه گرافیک رایانه یی هستند.

لپ تاپ, ترفند کامپیوتر, هارددیسک

نوبت به رم ها یا حافظه های اصلی می رسد که رابط اصلی بین حافظه جانبی، ورودی و خروجی با پردازنده مرکزی هستند و معمولا با توجه به حجم پردازش مورد نیاز، میزان آنها انتخاب می شود و معمولا با توجه به اینکه در برابر کارایی که ارائه می دهند قیمت های زیادی ندارند توصیه می شود که تا حد امکان بالاترین میزان آنها انتخاب شود مخصوصا اگر با رایانه فعالیت های خاصی داشته باشیم که نیاز به بارگذاری حجم وسیعی از اطلاعات در اختیار سی پی یو باشد.

با توجه به اینکه سیستم عامل های با نسخه های به روزتری هر روزه در حال عرضه به بازار هستند و حداقل هایی را برای اجرا بر روی رایانه مورد نیاز دارند باید ترجیحا حافظه ای را انتخاب کرد که تطابق کامل با این نیاز داشته باشد و موجب کندی سیستم در پردازش های سنگین نشود.

رم های موجود در بازار DDR/DDR2 و DDR3 هستند که از سال 2008 به بعد و رفته رفته با آمدن Core iهای اینتل نمونه های آنها پدیدار شد که در عمل قابلیت انتقال دابل دیتا را دارند که این میزان در DDR2 به 4 و در DDR3 به 8 واحد انتقال داده در یک واحد زمانی می رسد؛ که البته باید دانست به علت عدم سازگاری DDR2 با DDR3ها هنگام خرید رایانه های شخصی باید آگاه بود تا مادربرد سازگار با آنها را انتخاب کرد.

هارددیسک ها که بعد از سیل تایلند با رشد قیمت مواجه شدند این روزها در بازار آقایی می کنند و شاید برای خرید یک محصول مجبور باشیم بخش قابل توجهی را صرفا برای هارد آن اختصاص دهیم.
هارددیسک ها بسته به کار و میزان اطلاعات ذخیره شده در سیستم باید انتخاب شوند که از 120گیگابایت شروه و تا بیش از 1 ترابایت ظرفیت دارند و مارک های مختلفی نیز در بازار برای آن وجود دارد.
البته با توجه به افزایش استفاده از حافظه های جانبی بیرونی، می توان گفت اگر با محدودیت در اندازه وسایل ذخیره سازی درونی مثل اردهای درون سیستم روبرو شویم جای نگرانی ندارد چرا که می توانیم از نمونه های رایج بیرونی (External) نیز استفاده کنیم.

مارک و سایز نمایشگرها نیز یک فاکتور کاملا سلیقه یی برای انتخاب لپ تاپ ها به شمار می رود ولی معمولا عرف است که اگر نیاز به حمل و نقل سیستم دارید از نمایشگرهای با اندازه کوچک تر استفاده کنید چرا که رابطه مستقیمی با وزن دستگاه دارند.

سیستم عامل ها هم برای بسیاری از کاربران عامل مهمی برای انتخاب یک نمونه سیستم رایانه یی به شمار می رود که این هم بسته به نظر و تمایل افراد می تواند مایکروسافت، لینوکس یا در لپ تاپ های اپل سیستم عامل مک باشد.

باتری در لپ تاپ ها با توجه به اینکه شاخصه مهمی به حساب می آید باید به عناوین 6 و 9 سلولی توجه داشته باشیم و بدانیم که با یک باتری 6 سلولی می توانیم تا 8 ساعت لپ تاپ خود را روشن نگاه داریم که البته این روند با افزایش توان مصرفی پردازنده و فعالیت های سنگینی که انجام می دهد به مرور زمان افت خواهد کرد که برای جلوگیری از چنین موضوعی می توانیم به سراغ 9 سلولی ها برویم.

اگر با درنظر گرفتن عوامل فوق توانستیم نمونه خوب و کارایی از یک محصول را انتخاب کنیم حال خوب است که در خانواده آنها به تجهیزات جانبی نظری انداخته و آن نمونه ای را برگزینیم که دارای بیشترین امکانات جانبی نیز هست و بهتر است که سلیقه را در این قسمت وارد تصمیم گیری کنیم و بین چند محصول با یک کیفیت، نمونه ای را انتخاب کنیم که دارای زیبایی بیشتری از دید ماست.
منبع:shafaqna.com


ویدیو مرتبط :
‫چه لپ تاپی برای شما مناسب است؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه زمانی برای خرید لپ تاپ مناسب است؟


یكی از نگرانی‌های كسانی كه قصد خرید محصولی جدید در بازار فناوری را دارند، این است كه چگونه با رشد سریع این صنعت مقابله كنند و محصولی بگیرند كه برای مدت طولانی‌تری به روز و كارآمد باشد.

 شرق: یكی از نگرانی‌های كسانی كه قصد خرید محصولی جدید در بازار فناوری را دارند، این است كه چگونه با رشد سریع این صنعت مقابله كنند و محصولی بگیرند كه برای مدت طولانی‌تری به روز و كارآمد باشد. واقعیت این است كه نمی‌توان همیشه در تعقیب فناوری بود. طی یك تا دو ماه آینده اینتل پردازنده‌های نسل جدید خود یعنی Ivy Bridgeرا ارایه خواهد كرد. ویندوز 8 نیز چند ماه پس از آن ارایه خواهد شد.

 اگر قصد خرید لپ‌تاپ را دارید به شما پیشنهاد می‌كنیم حتما این مقاله را مطالعه كنید تا بدانید آیا بهتر است فعلا دست نگه دارید یا اینكه همین امروز برای خرید لپ‌تاپ خود اقدام كنید. از آنجا كه CPUهای نسل بعدی اینتل در فاصله اواخر بهار و اوایل تابستان راهی بازار می‌شوند و ویندوز 8 نیز در ماه اكتبر به طور رسمی عرضه خواهد شد، ساده‌ترین پیشنهاد برای خریداران لپ‌تاپ این است كه فعلا دست نگه دارند تا یكی یا هر دو اتفاق مذكور به وقوع بپیوندد.



 اما آیا این بهترین كار است؟ ما این پرسش را با دو دیدگاه متفاوت مورد بحث قرار دادیم. موضع «اسكات» از سی‌نت این است كه قطعا نباید در شرایط فعلی لپ‌تاپ خرید، و «دن» معتقد است ما نباید همچون بردگان منتظر برنامه‌ریزی شركت‌ها باشیم و باید هر موقع كه تمایل داشتیم آن چه نیاز داریم را بخریم.
اسكات: اگر قصد خرید لپ‌تاپ را دارید، البته كه باید صبر كنید. كاملا واضح است! پردازنده‌های Ivy Bridge اینتل در راه‌اند. Nvidia پلتفرم گرافیكی جدیدی را برای لپ‌تاپ‌ها ارایه كرده است.

ممكن است تا آمدن ویندوز 8 زمان زیادی پیش رو باشد، اما نمی‌توان از خیر پیشرفت‌های مهم پردازنده‌ها طی چند ماه آینده به راحتی گذشت، چراكه نسل جدید پردازنده‌ها هم روی لپ‌تاپ‌های آینده اپل و هم روی لپ‌تاپ‌های ویندوزی موثر خواهد بود. مطمئنا همین الان هم می‌توانید یك لپ‌تاپ خیلی خوب بخرید... اما وقتی مزایای
Ivy Bridge را به خصوص در رابطه با گرافیك مجتمع شده‌اش می‌بینید، چرا باید این كار را بكنید؟

 اولین موردی كه در صنعت فناوری یاد می‌گیرید این است كه همیشه محصول جدیدتر و بهتری (و احتمالا گران‌تری) وجود خواهد داشت و معمولا وقتی در حال بازكردن بسته‌بندی محصول جدید خود هستید، محصول جدیدتر دیگری ارایه می‌شود. برای مثال، اپل یك سری MacBook Pro به روز شده را ارایه كرد، یكی از مخاطبان ما پرسید كه آیا خرید یك مدل جدید عاقلانه است، یا اینكه مدل جدیدتری به زودی ارایه می‌شود؟



 قانون همیشگی من این بوده است: اگر شما تمایل یا نیاز دارید لپ‌تاپ جدیدی بخرید، به بازار بروید و آن را بخرید. در غیراین صورت شما تمام عمر خود را با نگرانی از اینكه آیا محصول جدیدتر یا زیباتر ارایه می‌شود یا نه، سپری خواهید كرد. جدا از این موضوع، پردازنده‌های نسل بعدی اینتل، نسبت به جهش قبلی این كمپانی (یعنی Sandy Bridge) آن قدرها هم متفاوت و انقلابی نیستند. گرافیك مجتمع برای بازی‌های معمولی مناسب‌تر است اما آنها این موضوع را برای همه طی چند سال اخیر اعلام كرده‌اند، در حالی كه هنوز هم بدون GPU اختصاصی بازی‌ها از كیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

 ویندوز 8 هم ویجت‌های جذاب و نماهای متفاوتی دارد، اما چند نفر را می‌شناسید كه هنوز هم با ویندوز XP كار می‌كنند؟ (راهنمایی: زیاد!) تجربه نشان داده كه به روز‌رسانی سیستم عامل چیزی نیست كه مردم بدون آن نتوانند زندگی كنند.


اسكات: شما نمی‌توانید همیشه در حال تعقیب فناوری با این سرعت فزاینده باشید، اما وقتی ارتقای مهمی به معنای واقعی كلمه نزدیك است، تحمل نكردن حماقت است. ممكن است هم‌اكنون نیاز مبرم به یك لپ‌تاپ داشته باشید یا لپ‌تاپ قبلی‌تان كاملا مرده باشد و بخواهید همین الان برای خرید اقدام كنید.



 اما چرا اینقدر عجول و شتابزده هستید؟ نمی‌توانید فقط یك یا نهایتا دو ماه دیگر صبر كنید؟ سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای جدید نیاز به منابع و سخت‌افزار جدید و قوی‌تر دارند و استفاده از آنها روی سخت‌افزار جدید، به جای نصب آن روی سیستم كنونی‌تان همیشه می‌تواند كمكی برای این باشد كه كامپیوتر شما دیرتر ناكارآمد و قدیمی شود.

بنا بر گزارش‌های Ivy Bridge در آوریل یا می ‌راهی بازار خواهد شد، اما فقط به شكل چهار هسته‌ای بسیار پیشرفته. پردازنده مربوط به كامپیوترهای معمولی‌تر دیرتر ارایه می‌شود. از كجا معلوم لپ‌تاپ مورد علاقه‌تان چه زمانی با این پردازنده ارایه شود؟



 برخی از شركت‌های سازنده كامپیوتر، حداقل شش ماه زمان می‌خواهند تا مدل‌های جدید را ارایه كنند. با این حال در بازار كشور ایران همه چیز غیرقابل پیش‌بینی است. بازار متلاطم ارز باعث افزایش و بی‌ثباتی قیمت‌ها می‌شود دیگر نمی‌توان مثل سابق انتظار داشت كه تا ماه آینده قیمت‌ها كاهش یابد شاید دوبرابر شود! نظرات خود را با ما در میان بگذارید.