دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چند قدم تا رسیدن به دومین مقصد فضاپیمای طلوع + عکس



اخبار علمی - چند قدم تا رسیدن به دومین مقصد فضاپیمای طلوع + عکس

طلوع در حال حاضر حدود ۶۴۰ هزار کیلومتر از سرس فاصله دارد و با سرعت ۴۵۰ مایل در ساعت در حال حرکت است و قرار است اواخر ماه ژانویه به مقصد خود در سرس برسد.

فضاپیمای طلوع ناسا که در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد، قرار است در سال ۲۰۱۵ وارد مدار سیارک سرس شود.

 

طلوع در حال حاضر حدود ۶۴۰ هزار کیلومتر از سرس فاصله دارد و با سرعت ۴۵۰ مایل در ساعت در حال حرکت است.

با رسیدن این فضاپیما به سرس، می‌توان گفت این نخستین فضاپیمایی است که در دو مدار در منظومه شمسی قرار می‌گیرد.

طلوع در روز ۱۶ جولای ۲۰۱۱ به مدار وستا وارد شد و تصاویر جالب توجهی از بدنهٔ آن برای زمین ارسال کرد.

 

اخبار ,  اخبار علمی , فضاپیمای طلوع

 

اما دلیل انتخاب این دو سیارک چیست؟
در جنگ میان خورشید و مشتری، وستا و سرس، دو تن از ساکنان کمربند سیارک‌ها توانستند جان سالم به در ببرند و همچنان از زمان شکل گیری تا به الان دست نخورده باقی بمانند. شواهد نشان می‌دهد هر کدام از این دو ویژگی ساختاری متفاوتی دارند بنابراین هر یک باید مسیر تکاملی مختلفی را طی کرده باشند. وستا سیارکی خشک و ساختار یافته به نظر می‌رسد که ویژگی‌های سطحی متفاوتی مانند گدازه‌های بازلتی یا دهانه‌های عمیق در قطب جنوب را دارا می‌باشد.

 

در مقابل سرس دارای سطحی رسی و گردوغبار گونه است که شواهدی از وجود آب در آن دیده شده است و این موضوع دانشمندان را برای جستجوی لایه‌های یخ در آن کنجکاو کرده است. ویژگی‌های فیزیکی وستا بسیار شبیه ساختار سیارات داخلی منظومه شمسی است در حالی که سرس مانند قمرهای یخی سیارات خارجی منظومه شمسی است. با مطالعه این تضاد‌ها و مقایسه خصوصیات این دو سیارک، دانشمندان می‌توانند اطلاعات خود را درباره مرحله تبدیل مناطق صخره‌ای درونی به مناطق یخی بیرونی منظومه شمسی افزایش دهند.

 

به گفتهٔ محققان این پروژه، طبق برنامه قرار است اواخر ماه ژانویه این فضاپیما به سیارک سرس برسد و رکورد جدیدی را در تاریخ علوم فضایی به ثبت برساند.

 

داده‌های طلوع می‌تواند کمک بسزایی در فهم بهتر دانشمندان از اسرار منظومه شمسی داشته باشد. از سوی دیگر فضاپیمای رزتا و کاوشگر فیله که بر روی یک دنباله دار فرود آمده است نیز اطلاعات تکمیلی ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

 

ترکیب و مقایسهٔ داده‌های این دو پروژهٔ تاریخی راهگشای مسیری طولانی در عرضهٔ رمزگشایی از جهان خواهد بود.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
دیگرنگران چگونه رسیدن به مقصد نباشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فضاپیمای بدون سرنشین ژاپن که به ایستگاه فضایی رسید(+عکس)



 

 

فضاپیمای بدون سرنشین ژاپن که به ایستگاه فضایی رسید

 

این فضاپیما حامل 5 تن مایحتاج لازم شامل غذا و تجهیزات علمی است. Htv2 که همچنین با عنوان "کوتونتوری 2" (به معنی لک لک سفید) شناخته می شود دومین فضاپیمای بدون سرنشینی است که آژانس فضایی ژاپن (Jaxa) پرتاب کرده است.

فضاپیمای بدون سرنشین ژاپن پنجشنبه شب به ایستگاه فضایی بین المللی رسید و طی یک عملیات پیچیده با موفقیت به آن متصل شد.

 

به گزارش مهر، فضاپیمای بدون سرنشین Htv2 ژاپن که روز یکشنبه 22 ژانویه پرتاب شده بود پنجشنبه شب (27 ژانویه) به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) رسید و پس از یک مانور چند ساعته توسط "کاترین کولمن" از ناسا و "پائولو نسپولی" از آژانس فضایی اروپا، دو تن از فضانوردان ساکن ایستگاه به بازوی روباتیک ISS متصل شد.

 

این فضاپیما حامل 5 تن مایحتاج لازم شامل غذا و تجهیزات علمی است. Htv2 که همچنین با عنوان "کوتونتوری 2" (به معنی لک لک سفید) شناخته می شود دومین فضاپیمای بدون سرنشینی است که آژانس فضایی ژاپن (Jaxa) پرتاب کرده است.

 

این فضاپیما در فاصله 5 کیلومتری ایستگاه فضایی متوقف شد و طی یک عملیات پیچیده که از مراکز کنترل زمینی ناسا در آمریکا و Jaxa در ژاپن و همزمان توسط ایستگاه فضایی کنترل می شد با موفقیت به بازوهای روباتیک متصل شد.

 

براساس گزارش آنسا، 15 فوریه نیز دومین فضاپیمای خودکار آژانس فضایی اروپا که Atv2 نام دارد و به "یوهانس کپلر" تقدیم شده است به سوی ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب خواهد شد.

 

آژانس فضایی روسیه نیز در سال جاری 19 فضاپیما به مقصد ISS پرتاب خواهد کرد که از این تعداد 7 پرتاب همراه با سرنشین بوده و 12 پرتاب مواد مورد نیاز ایستگاه شامل آب و مواد غذایی را حمل خواهند کرد./عصرایران