چند تا بو را می‌توانیم حس کنیم؟

اخبار ,اخبار علمی ,حس بویایی انسان

اخبار علمی - چند تا بو را می‌توانیم حس کنیم؟

انسان بیش از هزارها و میلیون‌ها بو را می‌تواند حس کند و براساس یک تخمین نظری ما قادر به تشخیص و حس تریلیون بوی متفاوت هستیم.

انسان بیش از هزارها و میلیون‌ها بو را می‌تواند حس کند و بر اساس یک تخمین نظری ما قادر به تشخیص تریلیون بوی متفاوت هستیم؛ به عبارت دیگر انسان می‌تواند هزار میلیارد بو را تشخیص دهد؛ در حالی که در مقالات پزشکی گفته شده است که تا کنون انسان قادر به شناسایی و حس  و درک هزارها بو است.

این یک جهش استراتوسفریک است که توسط تیم عصب‌شناسان از دانشگاه راکفلر نیویورک پیشنهاد شده است.

مولکول‌های معطر توسط مخاط بویایی حس می‌شود که متشکل از ردیاب‌هایی (سلول‌های عصبی) است که به مغز اطلاعات ارسال می‌کند.

محققان آمریکایی 10 – 20 یا 30 ماده را ترکیب کردند سپس از شرکت کنندگان خواستند بین سه بطری یکی را تشخیص دهند؛ دو بطری دقیقاً بوی مشابه داشتند و سومی کمی متفاوت بود.

نتایج همان لحظه نشان دادند بویی که ترکیب شده است متفاوت است؛ در نتیجه بینی انسان 50 درصد بوها را به درستی تشخیص می‌دهد؛ با در نظر گرفتن ترکیبات، این نتایج درست است.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند تعداد بوی قابل تشخیص توسط انسان‌ها به لحاظ نظری به بالای یک میلیارد می‌رسد و از لحاظ تئوری عواملی مانند محیط زیست و غیره می‌تواند تأثیرگذار باشد.

اما محققان تخمین می‌زنند حتی افرادی که بویایی ضعیف دارند قادر به تشخیص ۱۰۰میلیون بو هستند.
اخبار علمی - فارس

کیمیدی بو، بو حسین بن علی دی - ولی پیری - بی نظیر - 94

قلب هم بو را حس می‌کند!

قلب هم بو را حس می‌کند

قلب هم بو را حس می‌کند!

محققان معتقدند ممکن است انسان بوهای مختلف را علاوه بر بینی، با استفاده از قلب و ریه‌هایش نیز بتواند احساس کند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، تا‌به‌حال با استشمام بوی قهوه یا شیرینی دارچینی تازه در قفسه سینه خود احساس گرما کرده‌اید؟ این احساس می‌تواند در نتیجه بو کشیدن قلب به‌وجود بیاید.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند برخی از اندامهای داخلی بدن انسان از قبیل قلب و ریه‌ها ممکن است از توانایی بوئیدن غذاها و نوشیدنی‌ها برخوردار باشند. با‌اینکه گیرنده‌های بویایی تنها در بینی انسان وجود داشته و امکان بوئیدن را به وجود می‌آورند، اکنون در دیگر بخش‌های بدن انسان نیز کشف شده‌اند.

این کشف جدید به حل این مسئله‌ قدیمی که چرا با وجود متعدد بودن ترکیبات بویایی ناشی از غذاها و نوشیدنی‌ها، بینی تنها بخش کوچکی از آنها را ردیابی می‌کند؛ کمک کند. به گفته محققان تنها بخش بسیار کوچکی از رایحه جذب گیرنده‌های بویایی بینی و زبان می‌شوند و بقیه آنها وارد بدن شده و به اندام‌های داخلی می‌رسند. برای مثال قهوه از هزار ترکیب بودار برخوردار است درحالی‌که تنها 25 ترکیب از این هزار ترکیب با گیرنده‌های بویایی بینی انسان درگیر می‌شوند.

محققان در مطالعه خود بر روی آمین‌های بیوژنیک متمرکز شدند،‌ترکیباتی شیمیایی که معمولا در بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها از قبیل شکلات، شکلات داغ،‌گوشت‌ها،‌شیر و پنیرها یافت می‌شود. غذاهای طبیعی و فراوری شده می‌توانند حاوی این ترکیبات باشند.

محققان ابتدا سلول‌های خونی را از خون انسان جدا کردند تا واکنش آنها را در برابر این ترکیبات ببینند. نتایج این آزمایش نشان دادن سلول‌های خونی درست مانند بینی انسان که رایحه‌ خوشایند غذاها را دنبال می‌کند، به سوی ترکیب معطر به دست آمده از غذا جذب می‌شوند. بر همین اساس محققان نتیجه گرفتند که سلول‌های خونی نیز از گیرنده بویایی برخوردارند. علاوه بر این،‌ دانشمندان دریافتند این گیرنده‌ها را در قلب، ریه‌ها و دیگر اعضای بدن نیز می‌توان یافت.

با این‌همه هنوز مشخص نیست که آیا قلب می‌تواند غذایی که فرد به تازگی خورده را بو کند. بینی عملکردی مجزا دارد و به مغز اجازه می‌دهد تنها بر اساس بوی ماده‌ای آن پذیرفته یا رد کند. با این‌همه ممکن است دیگر گیرنده‌ها پس از خورده شدن ماده‌ای به کار افتاده و ساختار شیمیایی ترکیب بلعیده شده را بررسی کند و اطلاعات مرتبط با آن را به مغز ارسال کند./همشهری آنلاین