دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چندترفندجهت انتخاب دوربین فیلمبرداری دیجیتال



 

 

چند ترفند جهت انتخاب یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال

 

اگر تنها می‌خواهید از یک حیوان بامزه کلیپی برای خود تهیه نمایید هر دوربین فیلمبرداری این کار را برایتان انجام می‌دهد، ما اگر از اولین قدم های کودک خود یا مراسم عروسی دخترتان فیلم گرفته‌اید، مطمئنا می‌خواهید که این فیلم به مدت 20 تا 30 سال ماندگاری داشته باشد و برایتان قابل رؤیت بوده و هر بار از دیدن آن لذت ببرید! در نتیجه بایستی اندکی دوراندیش باشید. فرمت‌های تصویر دیجیتال امروزی بدون شک بعد از یک مدت قدیمی و از رده خارج می‌شوند، شما می‌توانید با پیروی از چندین ترفند کاربردی، دوربین فیلمبرداری مناسبی را انتخاب کنید که ساده و همیشه روی بورس باشد. هم اکنون به معرفی این ترفندها جهت انتخاب یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال عمری میپردازیم.

همانطور که ذکر شد فرمت‌های تصویر دیجیتال امروزی به زودی از دور خارج میشوند، شما می‌توانید با پیروی از سه روش مهم دوربین فیلمبرداری مناسبی را انتخاب کنید که همواره ماندگار باشد:
- خرید دوربینی با بهترین کیفیت تصویر در حد توان خود
- گرفتن تصویر در یک فرمت پشتیبانی شده وسیع
- استفاده از یک رسانه ذخیره سازی وسیع و طولانی مدت برای تصاویر خود

جهت دستیابی به بالاترین کیفیت تصویر (و پخش HDTV با کیفیت بالا)، باید به فکر HD باشید. دوربین‌های فیلمبرداری محصوص مصرف کننده دارای دو فرمت اصلی کیفیت و وضوح تصویر بالا هستند: یکی HDV که در همان کاست‌های مشابه فرمت استاندارد DV اصلی استفاده می‌کند و دیگری Advanced Video Codec High Definition یا AVCHD که فرمت جدیدتری است که می‌تواند روی DVD، هارددیسک و فلش مموری ضبط شود.

AVCHD دارای چندین مزیت بیشتر از HDV می‌باشد: فشرده‌سازی بهتر که از فضای کمتری استفاده می‌کند، انتقال فایل به روش کشیدن و قراردادن از دوربین به کامپیوتر (Drag & Drop) و نهایتأ دسترسی تصادفی راحت و آسان به فایل تصویری. همچنین چون AVCHD از فشرده‌سازی MPEG-4 استفاده می‌کند لذا می‌توانید دیسک‌های AVCHD خود را بدون نیاز به کدگذاری مجدد آنها روی پخش‌کننده‌های Blu-ray به اجرا درآورید.

 

ولی HDV همچنان به سه دلیل بهترین گزینه می‌باشد:

اول اینکه بهترین دوربین‌های فیلمبرداری HDV مخصوص مصرف کننده هنوز بهترین کیفیت تصویر را در مقایسه با بهترین مدل‌های AVCHD مصرف کننده، ارائه می‌دهند.


دوم اینکه نوار HDV یک رسانه ذخیره‌سازی وسیع منحصر به فرد آن است در حالی که در AVCHD شما باید خودتان اطلاعات را روی دیسک نوری منتقل و ذخیره نمایید یا از مقدار فضای هارد درایو کافی برخوردار باشید.


دلیل سوم اینکه هنوز AVCHD کامل نبوده و امتحان خود را پس نداده است. اکنون نرم‌افزار ویرایش تصویر بجای پشتیبانی از تمام ویژگی‌های موجود در آخرین محصول دوربین‌های فیلمبرداری بیشتر در حال کنترل AVCHD می‌باشد.
بنابراین، حتی اگر AVCHD بهترین گزینه انتخابی برای یکی دو سال باشد ولی باز هم خرید HDV عاقلانه‌تر و هوشیارانه‌تر است.

منبع:ترفندستان


ویدیو مرتبط :
نمونه فیلمبرداری با میکروسکوپ دیجیتال OPTA

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخاب دوربین دیجیتال مناسب با بودجه شما


با قیمت زیر 100 هزار تومان و بالای دو میلیون تومان هم می توانید دوربین فیلمبرداری دیجیتال پیدا کنید. بنابراین انتخاب دوربین مناسب بستگی زیادی به بودجه و انتظارات شما از دوربین دارد.

کسب و کار: یکی از بهترین ابزارها برای ثبت کردن خاطرات، دوربین فیلمبرداری دیجیتال است. دوربین های دیجیتال امروزی بسیار کوچک تر  و جمع و جورتر از مدل های قدیمی هستند و با آنها می توانید فیلم هایی با کیفیت خیره کننده بگیرید.

بسیاری از این دوربین ها حتی امکان گرفتن عکس هایی مناسب هم دارند و به همین دلیل، دوربین های فیلمبرداری دیجیتال هم اکنون یکی از ابزارهای کامپیوتری خانواده ها به شمار می روند.

محدوده قیمت این ابزارهای دیجیتال بسته به نوع و توانایی های دوربین بسیار گسترده است. حتی با قیمت زیر 100 هزار تومان و بالای دو میلیون تومان هم می توانید دوربین فیلمبرداری دیجیتال پیدا کنید. بنابراین انتخاب دوربین مناسب بستگی زیادی به بودجه و انتظارات شما از دوربین دارد.

در ادامه، سه دوربین فیلمبرداری دیجیتال خوب در محدوده قیمت های متفاوت معرفی شده اند.

زیر 200 هزار تومان

Kodak PlaySport ZX3



دوربین ZX3 محصول کداک، یکی از دوربین های جمع و جور نسبتا ارزانی است که این روزها می توانید در بازار پیدا کنید. قیمت این دوربین حدود 170 هزار تومان است و کیفیت فیلمبرداری آن گرچه فوق العاده نیست، برای دوربینی با این اندازه و این قیمت مناسب به نظر می رسد.

ظاهر دوربین کاملا شبیه به گوشی همراه است و دکمه های کنترل کننده و نمایشگر دو اینچی آن در پشت دوربین جای گرفته اند. مهمترین ویژگی ZX3 ضد آب وبدن است. به همین دلیل درگاه های دوربین به شیوه ای بسیار مطمئن بسته شده اند و آب به هیچ وجه نمی تواند به آنها نفوذ کند. به این ترتیب می توانید با خیال راحت این دوربین را تا عمق سه متری با خود به زیر آب ببرید و فیلمبرداری کنید.

حسگر تصویر 2.5/1 اینچی CMOS این دوربین نسبت به اندازه دوربین بزگ و مناسب است و وضوح 5 مگا پیسکل را ارائه می دهد، بنابراین برای عکس گرفتن هم می توانید روی ZX3 حساب کنید، ضمن اینکه قابلیت فیمبرداری تمام اچ دی 1080p و وضوح های پایین تری همچون اچ دی 720p و WVGA با این دوربین امکانپذیر است.



زیر 400 هزار تومان

Panasonic SDR-S71



اگر خوش شانس باشید، می توانید این دوربین فیلمبرداری قدرتمند پاناسونیک را با قیمتی حدود 400 هزار تومان در بازار پیدا کنید. با این حال این دوربین هنوز هم جزو محصولات ارزان قیمت و رده مبتدی شرکت پاناسونیک به شمار می رود.

مهمترین ویژگی SDR-S71 لنز قدرتمند آن است که از توانایی زوم 70 برابر برخوردار است. ویژگی های خودکار گوناگونی در این دوربین تعبیه شده است تا آن را به دوربینی ایده آل برای کاربران غیرحرفه ای بدل کند. دیگر ویژگی جالب  SDR-S7، لرزش گیر اپتیکال است که معمولا جزو ویژگی های دوربین های فیملبردای حرفه ای به شمار می رود.

حسگر تصویر CCD و 0/8 مگاپیکسلی دوربین هم گرچه فوق العاده نیست، برای چنین دوربینی معقول به نظر می رسد و به دستگاه امکان می دهد با کیفیت VGA فیلمبرداری کند و با همین وضوح هم عکسبرداری کند. سایر ویژگی های جالب این دوربین عبارتند از نمایشگر 2/7 اینچی، حالت Intelligent Auto برای فیلمبرداری تمام خودکار و پشتیبانی از کارت های حافظه SD.



زیر 800 هزار تومان

Sony HDR-CX250



اگر حاضرید 790 هزار تومان پول بابت دوربین فیلمبرداری دیجیتال بپردازید، می توانید این دوربین تمام اچ دی و فوق العاده سونی را انتخاب کنید. حسگر CMOS این دوربین دقت 5/43 مگا پیکسلی دارد و با ابعاد 3.91/1 اینچ، کیفیت فیلمبرداری تمام اچ دی با وضوح 1080×1920، کیفیت اچ دی با وضوح 1080×1440 و همچنین وضوح 480×720 پیسکل را ارائه می دهد.

کیفیت عکسبرداری این دوربین هم قابل توجه است و با آن می توانید عکس هایی با وضوح 2240×3984 پیکسل با کیفیت 8/9 مگاپیکسل بگیرید. در کنار این قابلیت های تصویری، از کیفیت صدای دوربین CX250 هم نباید غافل شد که از نوع دالبی دیجیتال دو کاناله استریو است.

تخصص اصلی این دوربین گرفتن فیلم است، به همین دلیل حالت های فیلمبرداری بسیار متنوعی در آن تعریف شده است که امکان فیلمبرداری اتوماتیک، ساحل، طلوع و غروب آفتاب، مناظر برفی، شب، آتش بازی و چندین حالت دیگر را در اختیار می گذارد.

بزرگ نمایی اپتیکال 30 برابر، لرزش گیر، فوکوس دستی و خودکار، صفحه نمایش 3 اینچی، خروجی HDMI، پشتیبانی از انواع کارتهای حافظه و بلندگوی داخلی، از دیگر ویژگی های مهم دوربین CX250 هستند.