دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرت یک سیاهچاله پس از صرف غذا



سیاهچاله, تولد ستارهها, کهکشان

دانشمندان تصویر یک سیاهچاله که 11 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد یک دهه پس از مصرف کردن زباله های فضایی درحال استراحت و خواب ثبت کردند.

سیاه چاله ای که دانشمندان مطالعات خود را روی آن متمرکز کرده اند، در مرکز کهشکان حجار قرار گرفته است، این کهکشان به داشتن نرخ شگفت انگیز برای تولد ستاره های جدید مشهور است.

به رغم اینکه مشخص شده است این کهکشان در حال استراحت و خواب است اما نور اشعه ایکسی که این سیاهچاله مصرف کرده به صورت محسوسی قابل مشاهده است.

نتایج این تحقیقات که در مجله فیزیک نجومی منتشر شده موجب سردرگمی ستاره شناسها شده است چرا که تشکیل ستاره و فعالیت سیاه چاله در این کهکشان درکنار هم صورت می گیرد.

کهکشان حجار که به عنوان NGC 253 هم شناخته می شود، دربرگیرنده یک سیاهچاله مرکزی است که جرم آن پنج میلیون برابر خورشید ما است.

در سال 2003، محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی چاندرا جلوه ای از اشعه های ایکسی را که مربوط به آنچه که این سیاه چاله بلعیده است و گرمای میلیونها درجه ای آن را بدست آورد. در اواسط سال 2012، تلسکوپ فضایی آرایه تلکسوپ اسپکتروسکوپیک یا نوستار که از آن با عنوان شکارچی موفق سیاه چاله ها یاد می شود توانست اشعه های ایکسی را شناسایی کند که قوی تر از چیزی بود که چاندرا مشاهده کرده بود.

در اواخر سال 2012 هر دو تلسکوپ با تمرکز روی کهکشان حجار در نهایت تعجب دریافتند که این انتشار اشعه های ایکس متوقف شده است.

آن هورنشیمیر از مرکز پرداز فضایی گودارد ناسا و یکی از نویسندگان این تحقیق اظهار داشت: سیاه چاله ها از صفحات پیوسته از مواد اطراف تغذیه می کنند و وقتی که غذای خود را تمام می کنند به خواب می روند.

وی افزود: این کهکشان به نوعی غیر عادی است چرا که این سیاه چاله بزرگ در میان تمام این فعالیتهای تولد ستاره های جدید خوابیده است.

براساس اظهارات برت لهمر از مرکز پرواز فضایی گودارد که نویسنده اصلی این مقاله است، تعامل ظریف بین فعالیت سیاه چاله و سرعت تولد ستاره های جدید به نوعی اسرار آمیز است، شاید کهکشان حجار بتواند ابعاد تازه ای را درباره این زوایای تاریک کهکشانی نشان دهند.

وی اضافه کرد: رصدهای دوره ای با استفاده از هر دو تلسکوپ به ما می گوید که اگر یک سیاه چاله از خواب بیدار شود چه اتفاقی رخ می دهد. امیدواریم که اگر این رخداد ظرف چند سال آینده باشد بتوانیم شاهد و ناظر آن باشیم.

منبع:mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
صرف عنکبوت به عنوان غذا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نبایدهای پس از صرف غذا



 

 

نبایدهای پس از صرف غذا


* سیگار نکشید

آزمایش‌ها ثابت کرده‌اند کشیدن یک سیگارپس از صرف غذا از نظر احتمال ابتلاء به سرطان، معادل کشیدن 10 سیگار در مواقع دیگر است.

 

 

* بلافاصله میوه نخورید

خوردن میوه بلافاصله بعداز غذا باعث پرشدن معده از هوا می‌گردد،بنابراین توصیه می‌شودکه یا یکساعت قبل از غذا و یا یک تا دو ساعت بعد از غذا میوه مصرف کنید.

 


* چای ننوشید

برگ‌های چای حاوی مقدار زیادی اسید هستند، این امر باعث می‌شود که پروتئین مواد غذایی مصرف شده، سفت و محکم شده و هضمش دشوار گردد.

 

 

* کمربندتان را شل نکنید

شل کردن کمربند پس ازصرف غذا می‌تواند باعث پیچ‌خوردن و مسدود شدن روده گردد.

 

 

* حمام نکنید

حمام کردن باعث افزایش جریان خون در دست‌ها، پاها و سطح بدن می‌شود و در نتیجه مقدار خون پیرامون معده کاهش خواهد یافت. این امر باعث تضعیف سیستم گوارشی خواهد شد.

 


* قدم نزنید

حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که بعد از صرف غذا صد قدم راه بروید تا نود و نه سال زنده بمانید. در واقع این مطلب صحت ندارد. راه رفتن باعث می‌شود که سیستم گوارشی ما قادر به جذب مواد غذایی موجود در غذای مصرف شده نگردد.

 


* بلافاصله نخوابید

این کار باعث می‌شود که غذای خورده شده به خوبی هضم نگردد. در نتیجه می‌تواند به ورم معده و عفونت در روده منجر گردد.

 

 

منبع:drzohrabi.ir