دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا گوشی‌ های اندرویدی بیشتر از آیفون می فروشند؟


باوجود اینکه همیشه آیفون اپل توجه زیادی به خود جلب می‌کند ولی ۸۲.۸ درصد گوشی‌های هوشمند فروخته‌ شده در سال ۲۰۱۵ مجهز به اندروید بودند که این برتری را می‌توان متأثر از تفاوت‌های چشمگیر خط‌مشی این دو پلتفرم رقیب دانست.

zoomit.ir - مهرداد یزدانی: باوجود اینکه همیشه آیفون اپل توجه زیادی به خود جلب می‌کند ولی ۸۲.۸ درصد گوشی‌های هوشمند فروخته‌ شده در سال ۲۰۱۵ مجهز به اندروید بودند که این برتری را می‌توان متأثر از تفاوت‌های چشمگیر خط‌مشی این دو پلتفرم رقیب دانست؛ از جمله کم و کیف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، نوع دسترسی به سرویس‌های آنلاین، تمایل به استفاده از آخرین فناوری‌های موجود و ...

در سال ۲۰۱۵ باوجود همه‌ی فروغ و درخشش پرچم‌دارهای جدید اپل بازهم بازار گوشی‌های هوشمند در انحصار تولیدکننده‌های گوشی اندروید بود که با نگاهی دقیق به تفاوت رویکرد این دو پلتفرم می‌توان به دلیل این شکست تجاری پی برد. خط‌مشی اپل ارائه‌ی یک ساختار سلسله مراتبی بسته و بدون انعطاف است که کاربر را به استفاده از اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌های خاصی وادار می‌کند.

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

 در نقطه‌ی مقابل، اندروید دست کاربران را برای انتخاب سخت‌افزار و نرم‌افزار دلخواه کاملا باز می‌گذارد و امکان دسترسی به بسیاری از فناوری‌های کلیدی مثل حافظه‌ی خارجی، دوربین‌ سه‌بعدی و صفحه‌نمایش‌ 4K را برای آن‌ها فراهم می‌کند، درحالی‌که از دید اپل نیازی به مهیاکردن این گزینه‌ها برای کاربران نیست.

۱۰ دلیل عمده‌ی پیروزی اندروید بر اپل در جلب رضایت کاربران به شرح زیر است:

۱. قیمت مناسب‌تر

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

در حال حاضر شما برای خرید یک آیفون سه انتخاب دارید؛ آیفون SE با قیمت ۳۹۹ دلار، آیفون 6s با قیمت ۶۴۹ دلار و آیفون 6s پلاس ۷۴۹ دلاری (قیمت‌های پایه). در جبهه‌ی مقابل طیف وسیعی از گوشی‌های اندروید باکیفیت و با قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار در بازار موجود است که هرکدام می‌توانند کم‌وبیش رضایت کاربر را فراهم کنند.

به‌عنوان‌مثال گوشی قابل‌قبول هواوی Honor 5X با صفحه‌نمایش ۵.۲ اینچی و پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون 646، گوگل نکسوس 5X با صفحه‌نمایش تمام HD و پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون 808 و حتی Moto E ۹۹ دلاری با صفحه‌نمایش نه‌چندان باکیفیت ۴.۵ اینچی و حافظه‌ی داخلی ۸ گیگابایت که می‌تواند در موقع کم بودن بودجه انتخاب خوبی باشد.



۲. فضای ذخیره‌سازی بیشتر با هزینه‌ی کمتر

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

آیفون 6s و 6s پلاس، گوشی‌های رده بالایی هستند و طبعا باید هزینه‌ی سنگینی برای خرید آن‌ها بپردازیم ولی از دید اپل این قیمت بالا دلیلی برای صرف‌نظر کردن از سود حاصل از نیاز کاربران به فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیست و هردو با همان حافظه داخلی پایه‌ی ۱۶ گیگابایتی مشابه آیفون SE اقتصادی عرضه می‌شوند.

 در مدل‌های پایه‌ی آیفون، بعد از کم کردن ۱.۳ گیگابایت موردنیاز سیستم‌عامل، دیگر فضایی برای تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی، ویدئوهای 4K و موزیک‌ها و فیلم‌های iTunes باقی نمی‌ماند.

اخیرا اپل به‌شدت برای ویژگی Live Photos تبلیغ می‌کند که به کمک عکس‌های کاربر، تصاویر متحرکی با ۲ برابر سایز JPG معمولی می‌سازد. بعضی از بازی‌های محبوب آیفون به ۱ تا ۲ گیگابایت فضا نیاز دارند. به‌این‌ترتیب برای استفاده‌ی تمام و کمال از همه‌ی امکانات و ویژگی‌های آیفون باید با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر، نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی خریداری کنید.

از سوی دیگر مدل‌های پایه‌ی همه‌ی گوشی‌های رده‌بالای اندروید ازجمله گلکسی اس 7، ال‌جی جی 5، اچ‌تی‌سی وان ام 9 و ... دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی هستند. علاوه بر این حتی بعضی از ارزان‌قیمت‌ترین گوشی‌های اندروید مثل هواوی Honor 5X که با حافظه‌ی پایه‌ی ۱۶ گیگابایت عرضه می‌شوند، مانند گوشی‌های گران‌قیمت این خانواده مجهز به اسلات microSD برای ارتقاء حافظه هستند و یک کارت حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی تنها ۲۰ دلار قیمت دارد.



۳. رزولوشن بالاتر صفحه‌نمایش

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

اپل گوشی‌های آیفون 6s و 6s پلاس را با شعار (تنها چیزی که تغییر کرده «همه‌چیز» است) معرفی می‌کند ولی گویا رزولوشن صفحه‌نمایش در محدوده‌ی «همه‌چیز» قرار ندارد. در سال ۲۰۱۴ اپل سرانجام اولین صفحه‌نمایش full-HD خود را در آیفون 6s پلاس عرضه کرد؛ درحالی‌که اولین گوشی اندروید مجهز به این ویژگی ۲ سال قبل از آن معرفی شده بود. در حال حاضر 6s پلاس هنوز با رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰، 6s پرچم‌دار با رزولوشن ۷۵۰×۱۳۳۴ و آیفون SE با رزولوشن ۶۴۰×۱۱۳۶ پیکسل عرضه می‌شود.

در سمت مقابل، سونی اکسپریا زد 5 پرمیوم با صفحه‌نمایش 4K (وضوح تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ ) هیچ رقیبی در مقابل خود نمی‌بیند و تعدادی از پرچم‌دارهای اندروید از جمله گلکسی اس 7 و ال‌جی جی 5 از وضوح تصویر ۱۴۴۰×۲۵۶۰ بهره می‌برند. این برتری به معنای مناسب‌تر بودن گوشی‌های رده‌بالای اندروید در تماشای ویدئوهای باکیفیت، خواندن متن و بازی است. حتی در میان گوشی‌های ارزان‌قیمت اندروید نیز می‌توان صفحه‌نمایش 1080p پیدا کرد؛ ازجمله Honor 5X هواوی یا OneTouch Idol 3 آلکاتل.



۴. دوربین سه‌بعدی و واقعیت مجازی پیشرفته

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

اگر از علاقه‌مندان به پیشرفته‌ترین فناوری‌های همراه هستید، جدیدترین پرچم‌دارهای اندروید مجهز به دوربین‌های سه‌بعدی مجهز با قابلیت سنجش عمق و پشتیبانی همه‌جانبه از واقعیت مجازی، بهترین انتخاب شما خواهد بود. ممکن است تجهیزات ساده‌ی واقعیت مجازی مانند کاردبورد گوگل با آیفون همخوانی داشته باشند ولی در حال حاضر درک لذت واقعی از فضای مجازی فقط با Gear VR سامسونگ امکان‌پذیر است که استفاده از آن به گوشی‌های رده‌بالای این شرکت محدود می‌شود.

 گوشی‌های اندروید به لطف پروژه‌ی تانگوی گوگل می‌توانند اطلاعات مربوط به موقعیت سه‌بعدی اشیاء اطراف خود را با دقت بالا جمع‌آوری کرده و محیط را به‌صورت مجازی به تصویر بکشند یا اشیاء واقعیت افزوده را به آن اضافه کنند. در تابستان پیش رو، شرکت لنوو اولین گوشی مجهز به نرم‌افزارهای پروژه‌ی تانگو و دوربین سه‌بعدی را معرفی خواهد کرد ولی بعید است که پرچم‌دار بعدی اپل دارای این ویژگی‌ها باشد.



۵. شخصی‌سازی، ویجت و پوسته

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

 رویکرد اپل به شکلی است که گویا نیازهای کاربران را بهتر از آن‌ها می‌داند چراکه رابط کاربری آیفون دور از دسترس کاربر و دارای قابلیت‌های شخصی‌سازی محدودی است و کاربران آن فقط می‌توانند تعدادی از ویجت‌های منوی کشویی نوتیفیکیشن گوشی خود را حذف یا اضافه کنند.

ولی در نقطه‌ی مقابل اندروید به کاربران اجازه می‌دهد تا از بین هزاران ویجت موجود، گزینه‌ی موردنظر خود را به صفحه‌ی اصلی یا صفحه‌ی قفل گوشی اضافه کنند و در آنجا به همه‌چیز دسترسی داشته باشند؛ از پخش موزیک گرفته تا آگاهی از وضعیت آب‌وهوا و اضافه کردن یادداشت.

بعضی از تولیدکننده‌های گوشی اندروید نظیر سامسونگ و ال‌جی، اندروید را با پوسته‌های اختصاصی خود و ویژگی‌های جدیدی ارائه می‌کنند که این اقدام به محصولات آن‌ها فضایی منحصربه‌فرد و خاص می‌دهد. در کنار این ویژگی‌ها، انبوهی از لانچرها و تم‌های متنوع، می‌تواند گوشی‌های اندروید را کاملا مطابق سلیقه و نیاز کاربر شخصی‌سازی کند.



۶. گزینه‌های سخت‌افزاری بیشتر و محصولات مقاوم‌تر

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

گوگل برای بازاریابی اندروید از شعار «با هم باشید ولی نه مثل هم» استفاده می‌کند که با توجه به ارائه‌ی این پلتفرم در قالب صدها برند مختلف در سراسر جهان، می‌توان آن‌ باور کرد. درواقع انتخاب اندروید به معنای دسترسی به همه‌ی اندازه‌ها و مدل‌های مختلف صفحه‌نمایش، کیبورد، باتری و ... است.

مهم‌تر اینکه بسیاری از گوشی‌های اندروید پرچم‌دار در مقابل سقوط، آب و گردوغبار مقاوم هستند. صفحه‌نمایش ضد خش موتورولا Droid Turbo 2 از سقوط‌های ۱.۵ متری جان سالم به درمی‌برد و پرچم‌دارهای جدید سامسونگ تا عمق ۱.۵ متر و به مدت نیم ساعت در برابر نفوذ آب مقاوم هستند. هیچ‌کدام از سه گزینه‌ی اصلی آیفون حرفی برای گفتن در این زمینه ندارند.



۷. دسترسی به فایل‌های سیستمی

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

اگر بخواهید فایل‌های موجود در حافظه‌ی آیفون خود را به کامپیوتر شخصی منتقل کنید، ابتدا باید نرم‌افزار آیتونز را نصب کنید و بعد یک حساب کاربری بسازید. البته بعد از گذراندن این مراحل فقط می‌توانید فایل‌های رسانه‌ای نظیر عکس و فیلم را جابه‌جا کنید.

ولی برای دسترسی به حافظه‌ی یک گوشی اندروید فقط کافی است آن را به کامپیوتر وصل کنید تا فورا به تمام محتویات آن دسترسی کامل داشته باشد. بعضی از اپلیکیشن‌های مدیریتی اندروید مثل ES File Manager یا Astro File Manager حتی امکان دسترسی به فایل‌های سیستمی گوشی را برای کاربر فراهم می‌کنند درحالی‌که اپل به‌هیچ‌ عنوان این اجازه را به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن یا کاربران نمی‌دهد.



۸. اشتراک‌گذاری سراسری

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

در عصر طلایی اینترنت امکان به اشتراک‌گذاری محتوا؛ از صفحات وب در اپلیکیشن مرورگر گرفته تا عکس‌های گالری گوشی نوعی ضرورت است. در یک گوشی اندروید دسترسی به سرویس‌های اشتراک‌گذاری آنلاین هر اپلیکیشنی که روی آن نصب می‌شود؛ ازجمله فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و ... همیشه و به‌راحتی امکان‌پذیر است. گوگل برخلاف اپل گلچین کردن اپلیکیشن‌ها برای نمایش در منوی اشتراک‌گذاری را الزامی نمی‌داند.

 توانایی به اشتراک‌گذاری محتوا در آیفون صرفا به یک سری اپلیکیشن انحصاری مورد تائید اپل محدود می‌شود. تنها به این دلیل که اپل، سرویس‌های پرمخاطبی مثل گوگل پلاس، واتس‌اپ و پینترست را واجد شرایط نمی‌داند، کاربران آیفون نمی‌توانند محتوای دلخواه خود را از طریق این سرویس‌ها در مرورگر سافاری به اشتراک بگذارند.



۹. دکمه‌ی بازگشت

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

در گوشی‌های اندروید دکمه‌ی بازگشت هیچ محدودیتی ندارد و صرف‌نظر از محیطی که در آن هستید، فشردن آن به‌راحتی شما را به صفحه‌ی قبلی بازمی‌گرداند. این دکمه حتی برای اپلیکیشن‌های متفاوت نیز به‌خوبی عمل می‌کند؛ مثلا اگر با ورود به یک لینک در اپلیکیشن فیس‌بوک به کروم هدایت شوید، دکمه بازگشت دوباره شما را به فیس‌بوک بازمی‌گرداند.

در آیفون 6s حرکت بین صفحات فقط به یک اپلیکیشن محدود است یا فشردن دکمه‌ی هوم می‌تواند شما را به صفحه‌ی اصلی گوشی منتقل کند که به‌این‌ترتیب برای حرکت بین اپلیکیشن‌های مختلف به تعداد زیادی تپ و سویپ اضافه احتیاج خواهید داشت.



۱۰. پشتیانی از ویژگی مالتی ویندوز

دلایل برتری گوشی‌ های اندرویدی بر آیفون در بازار گوشی‌ های هوشمند

 اگر از آن دسته کاربرانی هستید که هم‌زمان چند فعالیت مختلف با گوشی همراهتان انجام می‌دهید، گوشی‌های اندروید ساخت سامسونگ و ال‌جی تنها گزینه‌های مناسب شما هستند زیرا فقط محصولات این دو برند به کاربر اجازه می‌دهند که صفحه‌نمایش را بین دو اپلیکیشن تقسیم کند.

ویژگی مالتی ویندوز هنوز به اندروید خالص اضافه نشده است و گوگل این ویژگی را به همراه اندروید ان عرضه خواهد کرد. باوجوداینکه اپل این ویژگی را در iOS 9 گنجانده ولی استفاده از آن صرفا به تبلت‌های این شرکت محدود می‌شود و هنوز کاربران آیفون به آن دسترسی ندارند.


ویدیو مرتبط :
گوشی موبایل آیفون 6 اندرویدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل برتری گوشی های اندرویدی به آیفون


از زمان ورود اولین گوشی های اندرویدی به بازار ، جنگ بزرگی میان طرفداران این گوشی ها با طرفداران آیفون ها به راه افتاد و اکنون سال های سال است که ادامه دارد.