دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا هواپیماها بالچه دارند؟


آیا تا به حال از پنجره یک هواپیما به بیرون نگاه کرده اید؟ اگر اینطور است برایتان سوال پیش نیامده که آن تیزی یا زائده کوچکی که روی بال برخی از هواپیماها وجود دارد به چه منظور است و کاربردش چیست؟

وب‌سایت دیجیاتو - مریم موسوی: آیا تا به حال از پنجره یک هواپیما به بیرون نگاه کرده اید؟ اگر اینطور است برایتان سوال پیش نیامده که آن تیزی یا زائده کوچکی که روی بال برخی از هواپیماها وجود دارد به چه منظور است و کاربردش چیست؟

زائده یا تیزی که به آن اشاره نمودیم «بالچه» نام دارد و مدتی است که روی اغلب هواپیماها به کار گرفته می شود. اما علت وجود آنها چیست؟

آنطور که رابرت گرک متخصص ایرودینامیک بوئینگ گفته این بالچه ها دِرَگ مربوط به ایجاد نیروی برا را کاهش می دهند. گرک در ادامه اظهار نمود که درک علت عملی وجود بالچه ها ساده تر از چیزی است که تصورش را نمایید.

چرا هواپیماها بالچه دارند؟

بالچه ها به بال ها کمک می کنند که در زمان ایجاد نیروی برا بهره وری بیشتری داشته باشند و این یعنی هواپیماها انرژی کمتری را از موتور خواهند گرفت. همین مساله باعث می شود که مصرف سوخت هواپیما اقتصادی تر شود، تصاعدات کربنی اش به پایین ترین حد خود برسند و در مجموع هزینه های تحمیلی بر دوش خطوط هوایی نیز کمتر شود.

بوئینگ مدعی شده بالچه هایی که روی هواپیماهای 577 و 767 خود کار گذاشته مصرف سوخت آنها را تا 5 درصد کاهش داده و تصاعدات کربنی شان را نیز به همین میزان پایین آورده. به این ترتیب چنانچه یک ایرلاین 58 فرورند بوئینگ 767 را در ناوگان خود داشته باشد آنگاه می تواند سالانه 500 هزار بشکه در مصرف سوخت خود صرفه جویی نماید.

بالچه ها همچنین درگ القایی را هم پایین می آورند (وقتی یک شی در حال حرکت مسیر جریان هوای ورودی را تغییر دهد، نوعی نیرویی ایرودینامیکی را ایجاد می کند که به آن درگ القایی می گویند).

وقتی هواپیمایی در حال پرواز باشد، فشار هوایی که در بالای بال قرار دارد پایین تر از فشار هوای موجود در زیر آن است. در نزدیکی راس بال ها، هوای پرفشار زیر بال با هوای کم فشار روی آنها برخورد می کند و نوساناتی را به وجود می آورد.

نوسانات در سه وجه مختلف روی بال ها اعمال می شوند و هوا را به سمت بالا، روی بال ها و عقب می فرستند، که به این پدیده آخر (یعنی اعمال نیرو به عقب) درگ القایی می گویند.

اما با ابداع بالچه، هواپیماها امکان یافتند که توان وارده ناشی از نواسانات راس بال را کم کنند و مهم تر از همه اینکه درگ القایی را به کمترین میزانش برسانند. نکته دیگری که باید به آن اشاره گردد این است که درگ القایی را با بلندتر ساختن بال ها هم می توان از بین برد. قانون کلی این است: هرچه فاصله میان راس بال ها از هم بیشتر باشد، درگ القایی شان نیز کمتر خواهد بود.

چرا هواپیماها بالچه دارند؟

اما در بسیاری از موارد این امکان برای تولید کنندگان هواپیما فراهم نیست که بال ها را بلندتر بسازند. برای مثال، هواپیماهایی که بدنه ای باریک دارند (مثلا بوئینگ 737 که برای سفرهای داخلی کوتاه و متوسط طراحی شده) معمولا در نزدیکی گیت های فرودگاهی پارک می شوند و پروازشان را هم از آنجا انجام می دهند.

چون در این پروازها معمولا به هواپیماهای کوچکی نیاز است، فضای کمتری هم برای توقف آنها در محیط های فرودگاهی وجود دارد. در نتیجه فاصله میان راس بال ها، ارتباط مستقیمی با فضای پارکینگ آنها پیدا می کند و براساس همان هم ساخته می شود.

بنابراین تولیدکنندگان هواپیما به جای آنکه بال ها را بلندتر بسازند به آنها بالچه اضافه می کنند که در واقع زائده ای عمودی است و به راس بال ها اضافه می گردد.

البته در برخی موارد به بالچه هم نیازی نیست زیرا محدودیت فضایی در فرودگاه وجود ندارد. برای نمونه هواپیمای پرفروش بوئینگ 777 که بدنه ای عریض دارد فاقد بالچه است. طبق گفته گرک این امر به آن خاطر است که 777 در پایانه های بین المللی به خدمت گرفته می شود که برای جامبوجت های بزرگ طراحی شده اند. به همین خاطر بوئینگ و کارشناسانش نتیجه گرفتند که عملکرد 777 بدون وجود بالچه ها هم در سطح مطلوب است.

چرا هواپیماها بالچه دارند؟

بالچه ها در ابتدا توسط یکی از کارشناسان مرکز تحقیقاتی Langley متعلق به ناسا در سال 1976 میلادی طراحی شدند و از آن زمان تاکنون تولید کنندگان هواپیما نیز مرتبا تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا طراحی و اثربخشی این سازه ها را بهبود دهند.

براساس اعلام نظر گرک، نسل نخست بالچه ها روی مدل هایی نظیر بوئینگ 747 به خدمت گرفته شد و به لطف آنها مصرف سوخت هواپیما در حدود 3 درصد نسبت به مدل های فاقد بالچه بهبود پیدا کرد.

نسل دوم بالچه ها (نظیر نمونه های به خدمت گرفته شده روی 737، 757 و 767) اما نسبت به مدل های اولیه شان به مراتب بزرگ تر هستند و انحنای بیشتری دارند. این نسل قادرند میزان مصرف سوخت یک هواپیما را تا 4 الی 6 درصد پایین بیاورند.

بوئینگ اما نسل سوم این بالچه ها را هم ارائه داده که نسبت به نسل دوم بین 1 الی دو درصد بهره وری سوخت را افزایش می دهند.


ویدیو مرتبط :
فرود اضطراری با یک بالچه - King air

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هواپیماها و قایق های ایران سایه به سایه ناو "لینکلن" را دنبال کردند/عبور هواپمای ایران از بالای ناو امریکا با ارتفاع کم



 

ناو ابراهام لینکلن , تنگه ی هرمز  , موشک های ضد کشتی

 

خبرنگار آسوشیتدپرس با حضور در ناو ابراهام لینکلن گزارش داد: قایق های گشتی و هواپیماهای ایران ناو ابراهم لینکلن امریکا را که روز سه شنبه از تنگه ی هرمز عبور کرد را سایه به سایه دنبال کردند.

به نوشته ی ای پی، این اقدام امریکا در جهت به رخ کشیدن قدرت نیروی دریایی غرب در بحبوحه تنش ها با تهران است.

افسران ناو ابراهام لینکلن در خصوص حضور نیروهای ایران گفتند که هیچ حادثه ای اتفاق نیافتاد.

افسران این ناو امریکایی در ادامه گفتند که این اقدام ایران، ماموریتی شناسایی و روتین است که در نزدیکی تنگه ی هرمز انجام می شود.

 

ناو ابراهام لینکلن , تنگه ی هرمز  , موشک های ضد کشتی

 

یک کشتی جنگی در مقابل ناو لینکلن و یک کشتی جنگی دیگر در پشت این ناو در طول عبور از تنگه و عبور به دریای عرب حضور داشتند.

خبرنگار آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: در یک طرف، کوه های عمان از میان هوای مه آلود دیده می شد. ساحل ایران درست در ان طرف کشتی بود اما خیلی دور بود و قابل مشاهده نبود.

تیراندازان قرمز پوش در کشتی های امرکا، در حالی که خلیج فارس را ترک می کردند، مسلسل در دست داشتند. در همان نزدیکی، یکی از قایق های گشت ایران توقف کرد.

ادمیرال، ترو شومیکر، فرمانده نیروی حمله ای ناو ابراهام لینکلن گفت: پس از اینکه ناو لینکلن از تنگه ی هرمز خارج شد، یک هواپیمای گشت ایران از بالای ناو و با ارتفاع کم عبور کرد. یک قایق گشتی دیگر ایران مقداری جلوتر در نزدیکی ساحل توقف کرده بود.

 

ناو ابراهام لینکلن , تنگه ی هرمز  , موشک های ضد کشتی

 

وی در ادامه افزود: در کنار قایق های گشتی ایران، سپاه پاسداران ایران قایق های کوچک و تندرو دارد. برخی  از انها مجهز به مسلسل و برخی دیگر مجهز به موشک های ضد کشتی هستند. شناسایی قایق های سپاه مشکل است جراکه انها با قایق های قاچاقچی که از تنگه عبور می کنند، اشتباه گرفته می شود.

شو میکر گفت: هیچکدام از قایق های سپاه در روز سه شنبه حضور نداشتند که احتمال دارد به دلیل ناآرام بودن دریا باشد.

این فرمانده ناو لیکلن پیش از عبور از تنگه ی هرمز گفت: ایرانی ها احتمالا از طریق رادارها عبور ناو لینکلن را تحت نظر خواهند داشت.

وی گفت: ما هم در ساحل امریکا اقدامی را که ایرانی ها انجام میدهند را انجام می دهیم. این اقدام انها از عاقلانه هم عاقلانه تر است. ما در واقع در حیات خلوت انها ماموریت انجام می دهیم.

کاپیتان، جان الکساندر، یکی از فرمنداهان ناو لینکلن گفت: عبور از تنگه را اینگونه فرض نمی کنم: ما داریم می اییم، این کار ما قدرت نمایی بزرگی است. هرمز یک تنگه ی بین المللی است و ما از یک طرف ان به طرف دیگری می رویم.../انتخاب