دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا موش‌ها آواز می‌خوانند؟



آواز  موش‌ها,جفت‌یابی موش‌ها


چرا موش‌ها آواز می‌خوانند؟

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، موشها برای جفت‌یابی و حفاظت از زیستگاه آواز می‌خوانند.

به گزارش ایسنا ، اگر یک موش واقعا قادر به آواز خواندن باشد، این آواز با چه هدفی سر داده می‌شود؟ تحقیقات نشان می‌دهد که آوازخوانی به معنای تمایل برای جفت‌گیری یا اعلام هشدار به موش دیگر برای خروج از قلمروی وی است.

در کوه‌های کاستاریکا دو گونه موش ساکن هستند که به دلیل برخورداری از توانایی آنچه آوازخوانی نامیده می‌شود، در سال‌های اخیر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته‌اند.

«برت پاش» از زیست شناسان دانشگاه تگزاس بیش از سه سال برای شکار، ضبط صدا و آزادسازی صدها موش آوازخوان زمان صرف کرد تا معنای واقعی این آوازها را دریابد.

نتایج نخستین مطالعه که سال قبل منتشر شد نشان می‌دهد، موشهای نر از اصوات بالا استفاده می‌کنند که برای گوش انسان قابل شنیدن نیست.

چرا موش آواز می‌خواند؟
ملودی آواز موشهای نر برای موشهای ماده بسیار شیرین و دلپذیر است؛ اما آوازخوانی برای جلب توجه جنس مخالف تنها در موشها دیده نمی‌شود و پرندگان و والها نیز برای جفت‌گیری به آواز متوسل می‌شوند.

«پاش» در دور جدید مطالعات خود بر روی موشهای آوازخوان کاستاریکا و پاناما دریافته است که کاربرد آوازخوانی در این حیوانات تنها به جفت‌گیری خلاصه نشده و موشها از این شیوه برای دور کردن موشهای مهاجم از قلمرو خود استفاده می‌کنند.

دو گونه موشهای آوازخوان Alston و Chiriqui دارای رژیم غذایی مشابه بوده و تمایل به زندگی در جنگل دارند؛ گونه اول کوچکتر و ترسوتر از گونه دوم است و هر دو گونه دهان خود را برای آوازخوانی 15 بار در ثانیه باز می‌کنند.

بیشتر پرندگان آوازخوان با توانایی آوازخوانی بدنیا نمی‌آیند، بلکه به مرور یاد می گیرند که چگونه آواز بخوانند، زیرا آوازخوانی نیازمند توانایی شنیدن صدای دیگران با بازخورد شنوایی است.

اگر موشها توانایی شنیدن صدای دیگران را نداشته باشند، نمی‌توانند آوازخوانی را یاد بگیرند.

نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه پزشکی هوارد هیوز، دانشگاه دوک و دانشگاه تولن که در مجله PLos One منتشر شده نشان می دهد، موشهای نر از دیگر گونه‌های آوازخوان در مواجه با جنس ماده در یک اتاق، خود را ستارگان اپرا می‌دیدند.

اما این حیوانات به مرور شنوایی خود را از دست داده و قادر به شنیدن بازخورد شنوایی نبودند و ملودی آنها به مرور به جیغ و فریاد بلند تبدیل شد.

بنابراین موش ها نیز از توانایی یادگیری آواز مانند پرندگان برخودار بوده و این کار با دو هدف جلب توجه جنس ماده و دور کردن مهاجمان انجام می‌شود.

نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه تگزاس در مجله American Naturalist منتشر شده است.
/ ایسنا


ویدیو مرتبط :
چرا گرگ ها در ماه کامل آواز می خوانند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

می دانید چرا پرندگان آواز می خوانند



آواز خواندن پرندگان,چرا پرندگان آواز می خوانند

می دانید چرا پرندگان آواز می خوانند
بر اساس تحقیقات محققان توانستند مدل ساختمانی تولید صدا در بدن پرندگان را برای اولین بار بازسازی کنند.راز آواز خواندن پرندگان برای اولین بار در مدل 3 بعدی ساخته شد.
بر این اساس: ارگان هایی که فنج و پرندگان دیگر را برای تولید صداهای خود استفاده كردند،سرنگ نام دارد که از بافتی متشکل از نواری غضروفی و عضلات متصل به  آن تشکیل شده است.
نتیجه این تحقیق که توسط یک گروه در دانشگاه جنوب دانمارک هماهنگ شده در مجله BMC بیولوژی منتشر شده است.
محققان با استفاده از تصویر برداری با رزوناس مغناطیسی و میکروتوموگرافی کامپیوتری در رزولوشن بالا سرنگ گورخر سهره (Taeniopygia guttata) را به صورت سه بعدی بازسازی کردند.
این مدل با جزئیات، تعادل ظریف بین قدرت و سبکی استخوان و غضروف، که برای حمایت و تغییر سطح دیافراگم از سرنگ لازم است را نشان می دهد،مانند انسان ها ، پرندگان نیز آواز خواندن را با تقلید صدا خود یاد می گیرند.
در واقع در نقطه ای تراشه به دو قسمت تقسیم می شود و هوا به ریه ها ارسال می شود، که این سرنگ مخصوص پرندگان است و عمل تارهای صوتی در انسان را انجام می دهد.
پرندگان می توانند با کنترل کامل سرنگ، در برخی موارد ، حتی قادر به تقلید سخنرانی های انسان ها باشند.اما استرس کارشناسان در تشریح ساختار پیچیده فیزیکی است که پرندگان در تولید صدا از آن استفاده می کنند.
مطالعات پایه ای برای تجزیه و تحلیل کنترل دقیق سرنگ های عصبی و عضلانی را فراهم می کند برای مثال، ما به توصیف ساختار غضروف که می تواند اجازه دهد که سهره گورخر به دقت کنترل آهنگ خود را حفظ کند.
محققان نشان داده اند که در نهایت حجم صدا بر روی جناغ سینه پرندگان به کشف ساختار ناشناخته Y شکل، که مربوط به شکل سرنگ و ممکن است کمک به تولید صدا کند و به ایجاد ثبات می انجامد.

منبع:konjkav.com