دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا «متأسفم» یکی از دشوارترین کلمات است؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پژوهشگران پاسخ دادند:

چرا «متأسفم» یکی از دشوارترین کلمات است؟

گفتن «معذرت می‌خواهم» یا «متأسفم» یکی از سخت‌ترین کارها برای بسیاری از انسانهاست و اکنون کارشناسان دلیل آن را توضیح داده‌اند.

درحالیکه معذرت‌خواهی می‌تواند احساس گناه را کاهش داده و به ترمیم چهره فرد خطاکار کمک کند، برخی پژوهشگران اذعان کرده‌اند که خودداری از انجام آن می‌تواند حتی از مزیت‌های روانی قدرتمندتری برخوردار باشد.

بر اساس پژوهش جدید محققان استرالیایی، امتناع از عذرخواهی برای عزت نفس فرد خوب بوده و از این روست که گفتن متاسفم تا این حد سخت است.

کلمه «apology» (عذرخواهی) از کلمه یونانی aplogia به معنی دفاع یا توجیه آمده و مسأله معذرت‌خواهی چیزی است که همیشه انسان را ناراحت می‌کند.

با این حال، معذرت‌خواهی در شکل مدرن خود به معنی اعتراف به خطا، بدون مفاهیم دفاعی ریشه لغت آن است.

محققان دانشکده کار کوئینزلند به دنبال دلیل امتناع برخی افراد از معذرت‌خواهی با وجود اینکه آسانترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای کاهش تنبیه و گناه است،‌ دو تجربه را انجام دادند که نتایج آن در مجله Social Psychology منتشر شده است.

در پژوهش اول 228 بزرگسال از سنین 18 تا 77 سال مورد بررسی قرار گرفتند. از برخی از این افراد خواسته شد تا در مورد زمانی که فردی را عصبانی کرده و معذرت‌خواهی کرده‌اند، از برخی در مورد زمانی که فردی را عصبانی کرده و معذرت‌خواهی نکرده‌اند و از برخی در مورد زمانی که موجب عصبانیت دیگری شده، اما نه معذر‌خواهی کرده نه آن را رد کرده‌اند، فکر کنند.

نتایج پاسخها نشان داد: شرکت‌کنندگانی که معذرت‌خواهی نکرده بودند قدرت بیشتر و سطوح بالاتری از عزت‌نفس را نسبت به آنها که عذرخواهی کرده بودند، احساس می‌کردند.

پژوهش دوم شامل 219 فرد از سنین 18 تا 71 سال بود. یک سوم این افراد نامه‌ای نوشته و در آن برای کار اشتباهی که انجام داده بودند، اظهار تاسف کرده،‌ یک سوم دیگر نامه‌ای نوشته و در آن عذرخواهی را رد کرده بودند و گروه نهایی نیز باید راجع به کار اشتباهی که انجام داده بودند، فکر کرده اما نامه‌ای نمی‌نوشتند.

افرادی که از عذرخواهی خودداری کرده بودند، احساس عزت نفس بسیار بیشتری نسبت به آن دسته افردی داشتند که ایمیل ننوشته بودند. این در حالی بود که آن دسته که عذرخواهی کرده‌ بودند از این احساس برخوردار نبودند.

به گفته محققان، بنظر می‌رسد مزیتی که افراد در زمان امتناع از ابزار تاسف احساس می‌کنند، هر گونه اثر منفی بالقوه ناشی از دفاع از اقدامات مضر بر روی اعتماد به نفس را مغلوب می‌کند.

محققان در گام بعدی بر روی مدت دوام این احساس عزت نفس ناشی از عدم عذرخواهی تمرکز خواهند کرد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
متأسفم برا بعضیا .....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دشوارترین کلمات در زبان انگلیسی!



 

کلمات انگلیسی

 

 

دانشمندان طی پژوهشی جدید به بررسی کلماتی پرداختند که صحیح نوشتن آن‌ها برای اغلب افرادی که زبان انگلیسی سروکار دارند، دشوار است.

 

کلمه "separate" به معنی "جدا، جداگانه‌ و تفکیک‌ کردن‌" در صدر لیست کلماتی قرار دارد که بیشترین غلط املایی هنگام نوشتن آن صورت می‌گیرد؛ اغلب افراد حرف a پس از p را به اشتباه e می‌نویسند.


دومین کلمه در لیست کلماتی که به اشتباه املاء(هجی) می‌شوند، "definitely" است که اکثر افراد در تشخیص محل به کار بردن حروف i و e دچار مشکل می‌شوند.


کلماتی چون "Manoeuvre " و "Occurrence" نیز در ادامه این لیست قرار دارند.

 

یکی از نکات جالب توجه در این پژوهش که بر روی 3 هزارو 500 نفر انجام گرفته آن است که اغلب انگلیسی زبانان مانند ما، کلمات انگلیسی را همان‌طور که تلفظ می‌شوند، نوشته و به این ترتیب اغلب اشتباه می‌کنند.

 

کلمات "consensus" و "unnecessary" و "Acceptable" و "referred"نیز در ادامه این لیست ده تایی قرار دارند.


2 سوم از افرادی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اذعان دارند که امکانات تصیح املاء کلمات در نرم‌افزارهای رایانه‌ای ویرایش کلمات، آنها را در صحیح نوشتن کلمات در نامه نگاری‌های دستی یا یادداشت‌نویسی ناتوان ساخته است.

 

نکته قابل توجه دیگر آن است که باوجود چنین اشتباهاتی در نوشتن، بیش از 77 درصد از افراد توانایی خود در صحیح نوشتن را با کلمات "خوب " یا "خیلی خوب" توصیف می‌کنند..