دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا سرعت اینترنت همیشه از آنچه انتظار دارید کمتر است؟



اخبار علمی - چرا سرعت اینترنت همیشه از آنچه انتظار دارید کمتر است؟

این موضوع همیشه یکی از شکایاتی است که کاربران از خدمات‌رسان‌های اینترنت خود دارند؛ سرعت کم اینترنت. جالب اینکه همیشه سرعت اینترنت شما از آنچه گمان می‌کنید، پایین‌تر است. چرا اینگونه است و برای حل این موضوع چه اندیشه‌ای می‌توان کرد؟

به گزارش «تابناک»، گویا مشکلات سرعت اینترنت کاربران برای همیشه ‌می‌ماند و این موضوع البته مخصوص ایران هم نیست و در همه جای دنیا، کاربران اینترنت همواره از ISP‌ها به دلیل سرعت پایین اینترنت شکایت دارند. البته این موضوع در ایران بسیار آزار دهنده است، زیرا معمولا سرعت پایین اینترنت، در حالی کاربران را آزار می‌دهد که در کنار آن ضعف خدمات‌دهی، سرعت به خودی خود بسیار پایین اینترنت در ایران نسبت به میانگین جهانی و معضل بازی با حجم ترافیکی کاربران، از معضلات اصلی کاربران اینترنت است.

اما بخش مهمی از کاهش سرعت اینترنت کاربران، مربوط به مودم‌ها یا به عبارتی Router‌های آن‌هاست و به ویژه کاربرانی که از WiFi برای اتصال به دنیای نت استفاده می‌کنند، بنا به مسائلی که اکنون به آن‌ها می‌پردازیم، همواره کاهش سرعت را نسبت به آنچه ‌انتظار دارند، تجربه می‌کنند.

دکتر «آلکس هیل» از دانشگاه کارنگی ملون، که تیم تحقیقاتی وی بزرگ‌ترین شبکه WiFi جهانی را ساخته است، می‌گوید، کاربران اینترنت تنها از ۵۰ درصد سرعت WiFi در مودم خود بهرمند می‌شوند؛ اما دلایل این موضوع چیست؟

 

اخبار,اخبار علمی ,سرعت اینترنت

 
۱ ـ تجمع و اختلاط سیگنال‌ها، دشمن یک WiFi پر سرعت است
وقتی به WiFi متصل می‌شوید، از امواج رادیویی استفاده می‌کنید و همچون سایر امواج رادیویی، محدودیت‌هایی در فضا و بستر حرکت این امواج وجود دارد. در نتیجه این موضوع اهمیت بسیاری دارد که در نزدیکی شما چند دستگاه WiFi دیگر در حال پخش سیگنال رادیویی هستند.

در واقع اگر در مرکز شهر و یک مکان شلوغ که همسایگان همگی از WiFi استفاده می‌کنند هستید، در بد‌ترین نقطه ممکن برای استفاده از سیگنال‌های WiFi قرار دارید‌ و این موضوع تنها مربوط به مودم‌ها نیست. گوشی‌های هوشمند، مایکرو ویو، دستگاه‌های بلوتوث و مانند آن، همگی در بد‌تر شدن وضعیت سیگنال‌ها کارساز هستند.

 
۲– دستگاه‌های WiFi نمی‌توانند همزمان اقدام به ارسال و دریافت داده کنند
اساسا WiFi مجبور است ‌ارسال و دریافت داده‌ها را به نوبت انجام دهد و از انجام همزمان آن عاجز است. این‌‌ همان چیزی است که به آن سیستم Half-Duplex می‌گویند. یکی سیستم Full-Duplex ـ برای مثال ارتباط از طریق کابل شبکه ـ قادر به ارسال و دریافت همزمان داده‌هاست. در نتیجه WiFi از یک تأخیر ذاتی نسبت به سایر سیستم‌ها برخوردار است.

این موضوع هنگامی بد‌تر می‌شود که افراد گوناگونی از یک کانال‌ همزمان استفاده کنند. در واقع مودم شما قادر به فرستادن سیگنال از کانال‌های متفاوتی است. از آنجا‌ که بیشتر کاربران، انتخاب کانال را‌ خودکار‌‌ رها می‌کنند، بیشتر WiFi‌ها از کانال ۲.‌۴ GHz برای فرستادن سیگنال بهره می‌برند.

۳ ـ سرعت WiFi به خوبی سرعت اینترنت از طریق کابل نیست
برای این موضوع هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، زیرا همان گونه که گفته شد، این موضوع تقریبا یک موضوع ذاتی و مربوط به WiFi است. اساسا WiFi هیچ گاه جایگزینی برای اینترنت کابلی نبوده و نخواهد بود، بلکه یک راهکار تکمیل کننده و ساده‌تر برای ارتباط اینترنتی است؛ بنابراین، تا هنگامی که قواعد و قوانینی فیزیکی به همین شکل پا‌بر‌جا هستند، این موضوع تغییری نخواهد کرد.

۴ ـ خدمات و سرویس‌های حجم خور‌
سرویس‌ها و خدمات به اصطلاح حجم‌خور مانند بیشتر خدمات Cloud و Torrent می‌توانند تأثیر اساسی بر سرعت اینترنت شما داشته باشند.

این موضوع از آن روی اهمیت دارد که بیشتر کار این خدمات با اینترنت در پشت صحنه صورت می‌گیرد و شما از آن اطلاعی ندارید؛ برای نمونه، چنانچه گوشی هوشمند شما برای آپلود خودکار تصاویر و داده‌های شما به فضای Cloud تنظیم شده باشد، این موضوع در پشت صحنه، همواره و تا زمانی که داده‌ای برای فرستادن ‌باشد در جریان است. خود این امر می‌تواند تأثیر اساسی بر سرعت اینترنت شما داشته باشد.

 

اخبار,اخبار علمی ,سرعت اینترنت

 
۵– مراقب جای مودم خود باشید
وایرلس سیگنال‌های خود را در همه جهات پخش می‌کند و اگر مودم شما در کنار دیوار یا مانعی ‌باشد که برای سیگنال‌ها ایجاد مزاحمت کند، کاهش سرعت شما قطعی است. شاید بهترین کار این باشد که مودم خود را از سقف و در مرکزی‌ترین نقطه ممکن آویزان کنید. در مجموع بهترین نقطه را برای مودم خود برگزینید تا سیگنال‌ها به خوبی پخش شود.

 
۶– نگاهی به سیستم خود هم داشته باشید
هیچ ‌گاه فراموش نکنید، ‌برخی از دستگاه‌ها و مثلا لپ‌تاپ‌ها برای ارتباط با WiFi فعال‌تر و بهتر هستند. همچنین قطعا گوشی جدید دوست شما که در سال ۲۰۱۴ تولید شده، ‌خیلی بهتر از گوشی ۱۱۰۰ نوکیا که شما در دست دارید، به WiFi متصل شده و از اینترنت استفاده می‌کند.

اخبار علمی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
کاهش مصرف اینترنت - افزایش سرعت اینترنت - موبایل وال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در انتظار اینترنت با سرعت 20 مگابیت بر ثانیه!


وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخش عمده ای از پروژه اتصال فیبرنوری منازل تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق خواهد شد، گفت: اپراتور فیبرنوری در سال سوم فعالیت خود که پایان برنامه پنجم توسعه خواهد بود، بالغ بر 3 میلیون خط اینترنت با حداقل سرعت 20 مگابیت بر ثانیه در منازل ایجاد می‌کند.

خبرگزاری مهر: وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخش عمده ای از پروژه اتصال فیبرنوری منازل تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق خواهد شد، گفت: اپراتور فیبرنوری در سال سوم فعالیت خود که پایان برنامه پنجم توسعه خواهد بود، بالغ بر 3 میلیون خط اینترنت با حداقل سرعت 20 مگابیت بر ثانیه در منازل ایجاد می‌کند.

رضا تقی پور از صدور پروانه فعالیت برای کنسرسیوم ایرانیان نت به عنوان اپراتور فیبرنوری کشور خبر داد و با بیان اینکه 20 درصد پروانه این اپراتور برابر قانون در اختیار دولت قرار دارد، اظهار داشت: این 20 درصد در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است و مابقی آن در اختیار نهادهای عمومی و بخش خصوصی قرار دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در پروژه اتصال فیبرنوری به منازل، تصریح کرد: امروز توسعه فیبرنوری و دسترسی با ظرفیت بالا برای کسب و کارها و برای کاربران خانگی در همه دنیا به یک ضرورت تبدیل شده و براین اساس در برنامه 5 ساله پنجم توسعه تاکید شده است که دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت با سرعت بالا محقق شود براین اساس پیش بینی می شود که بخش عمده ای از تکالیف برنامه پنجم با راه اندازی شبکه ایرانیان نت تامین شود.

وی با بیان اینکه هیات مدیره این اپراتور تشکیل شده و به زودی مدیرعامل آن نیز انتخاب می شود، گفت: برابر پروانه فعالیت درنظر گرفته شده برای این اپراتور، امکان ایجاد دسترسی به اینترنت برای کاربر نهایی با حداقل سرعت 20 مگابیت بر ثانیه و قابل توسعه تا 100 مگابیت بر ثانیه  قابل اجرا است و براین اساس اپراتور فیبرنوری ملزم است که در سال دوم فعالیت خود یک میلیون پورت پرسرعت، در سال سوم 3 میلیون پورت و تا پایان سال هشتم تعداد 6 میلیون و 870 هزار پورت فیبرنوری برای اتصال منازل به اینترنت پرسرعت راه اندازی کند.

تقی پور ادامه داد: با این حال این پروژه یک برنامه 8 ساله است که توسعه آن به طور قطع به تعداد کاربران و تمایل آنها به دریافت این سرویس منوط است اما بخش عمده ای از راه اندازی این شبکه که شامل زیرساختهای اصلی است تا پایان برنامه پنجم اتفاق خواهد افتاد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید به تناسب نیاز کاربران، این شبکه توسعه یابد، گفت: نگاهی به تعداد کاربران اینترنت نشان می دهد که در بسیاری از نقاط کشور، میزان خطوط اینترنت پرسرعت نصب شده توسط اپراتورهای اینترنت بیش از میزان دایری است و این به این معنی است که اپراتورها برابر تکلیف خود، ظرفیت ایجاد کرده اند اما کاربران نسبت به خرید اشتراک اقدام نکرده اند. بنابراین و با توجه به تجربیات توسعه ADSL در کشور، اتصال فیبرنوری برای دسترسی کاربران خانگی، ارتباط مستقیم با اعلام نیاز کاربران خواهد داشت.

وی همچنین از استفاده از ظرفیتهای فعلی فیبرنوری کشور در پروژه فیبرنوری منازل - FTTH - خبر داد و گفت: در این پروژه به اپراتور تکلیف شده است که از ظرفیتهای مازاد شبکه فیبرنوری فعلی کشور و سایر دستگاهها برای اجرای این طرح ملی استفاده کند اما منعی در ایجاد شبکه جدید برابر نیاز اپراتور نیز وجود ندارد.

تقی پور ادامه داد: برآوردمان این است که با توجه به بازار آینده کشور، توسعه ظرفیت شبکه فیبرنوری نیاز است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: از سرمایه گذاری خارجی به صورت مشارکت در اجرای این پروژه استقبال می شود و حتی شرکتهای خارجی می توانند در زیرمجموعه های پیش بینی شده در قالب این اپراتور فعالیت داشته باشند.