دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا زبان‌ خود را گاز می‌گیریم؟



اخبار ,اخبار علمی ,گاز گرفتن غیرارادی زبان

 

اخبار علمی - چرا زبان‌ خود را گاز می‌گیریم؟

متخصصان در بررسی‌های خود دریافتند در مغز مدار اصلی پیچیده‌ای وجود دارد که از گاز گرفتن غیرارادی زبان جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، اغلب اوقات ممکن است به طور اتفاقی زبان خود را گاز بگیریم که اگر این مدار عصبی پیچیده وجود نداشت بی‌تردید تعداد موارد گاز گرفتن زبان بیشتر می‌شد.

زمانی‌ که غذا می‌خوریم زبان به دلیل وجود این مدار عصبی در وضعیتی قرار می‌گیرد که از گاز گرفته‌ شدن آن جلوگیری می‌شود. این هماهنگی به قدری دقیق است که اگر وجود نداشت بیش از آنکه غذا را بجوید، زبان خود را گاز می‌گرفتید. جویدن غذا حرکتی است که فرد آگاهانه آن را کنترل می‌کند اما حتی اگر به آن توجه هم نداشته باشید، اعصاب مرتبط در مغز این کار را به خودی‌خود برای شما انجام می‌دهند.

«ادوارد استانک»، یکی از متخصصان این مطالعه گفت: در مجموعه‌ای از مطالعات جدید خود درصدد هستیم دریابیم که این حرکت‌ها چگونه انجام می‌شوند و اولین گام در این مطالعه، مشخص‌ کردن محل قرار گرفتن این اعصاب است.

متخصصان برای آگاهی بیشتر در مورد این مدار عصبی نوعی از ویروس هاری را که به لحاظ ژنتیکی از کار افتاده بود، بررسی کردند. این ویروس‌های هاری به طور طبیعی روی اعصاب قرار می‌گیرند تا تمام مغز را آلوده کنند. در این مورد، ویروس‌های هاری اصلاح‌شده تنها از ماهیچه‌ها به نورون حرکتی رفته و سپس به نورون پیش‌حرکتی برمی‌گردند. سپس متخصصان این ویروس اصلاح‌شده را به دو ماهیچه «جینوگلوس» و «جوشی» تزریق کردند. در پایان متخصصان با ردیابی مسیر جابه‌جایی ویروس‌ها مشاهده کردند یک گروه از نورون‌های پیش حرکتی به طور همزمان با آندسته از نورون‌های حرکتی تماس پیدا می‌کنند که وظیفه تنظیم عمل باز شدن فک را برعهده دارند. علاوه بر این، گروه دیگر نیز به هر دو دسته از نورون‌های حرکتی مرتبط می‌شود که تنظیم‌کننده عمل بسته شدن فک است.

به نقل از ساینس ورلد ریپورت، به گفته استانک این اولین گام کوچک در درک کنترل این حرکت‌هاست. در این بررسی تنها دو ماهیچه مورد مطالعه قرار گرفته در حالی که 10 ماهیچه دیگر هنگام جویدن، نوشیدن و صحبت کردن فعالیت دارند. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
از سپهر گاز کاویان|گاز لیزر| گاز ترکیبی|گاز میکس و پیتن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای قبوض چند میلیون تومانی گاز از زبان معاون وزیر نفت



 

 

 

ماجرای قبوض چند میلیون تومانی گاز از زبان معاون وزیر نفت

 

معاون وزیر نفت با اعلام دلایل صدور قبوض چند میلیون تومانی گاز برای برخی از مشترکان، گفت: در حالحاضر کارگروهی برای بررسی قبوض گاز مشترکان در شرکت ملی گاز ایجاد شده است.

 

جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره افزایش قابل توجه قبوض برخی از مشترکان گاز گفت: مهمترین عامل در افزایش هزینه گاز طبیعی برخی از مشترکان استفاده از سیستم چیلر بوده است.

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه بیشتر افزایش هزینه قبوض گاز مشترکان در فصل تابستان و به دلیل استفاده از چیلر در ساختمانها گزارش شده است، تصریح کرد: البته این افزایش قبوض تنها شامل حال تعداد کمی از مشترکان می شود.

 

این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اعلام اینکه هم اکنون برای بررسی وضعیت قبوض گاز مشترکان یک کارگروه در سطح شرکت ملی گاز ایران تعریف شده است، اظهار داشت: سعی داریم با بررسی بیشتر قبوض گاز مشترکان مشکلات مردم حل شود و از متضرر شدن آنها جلوگیری کنیم.

 

وی همچنین خواستار واگذاری برخی از اختیارات برای بررسی بیشتر قبوض گاز مشترکان به شرکت ملی گاز ایران شد و افزود: به زودی یکسری پیشنهاد توسط وزارت نفت به کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت ارسال خواهد شد.

 

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در کنار بررسی قبوض مشترکان روشها و گزینه هایی برای مرتفع ساختن این مشکل در حال تدوین است، بیان کرد: با توجه به پایان فصل تابستان چیلر ساختمانها خاموش شده است و از این رو، این مشکل حداقل تا تابستان سال آینده به وجود نمی آید.

 

در حال حاضر شرکت ملی گاز هر متر مکعب گاز خانگی را بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ ریال به دهکهای اول و دوم عرضه می کند که پیش بینی می شود با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و متناسب با الگوهای جدید، با افزایش مصرف میزان هزینه دریافتی از مشترکان دهکهای سوم تا هفتم افزایش یابد.

 

همچنین در شرایط فعلی بخشهای عمومی مصرف کننده گاز شامل کسب و خدمات ۲۵۰ ریال، واحدهای آموزش، پژوهش، اماکن مذهبی، مدارس و مراکز بهزیستی ۹۰ ریال، مساجد، حسینیه ها و مهدیه ها ۹۰ ریال، نانوایی و گرمابه ها ۴۹ ریال، هتلها و مسافرخانه ها ۱۵۹ ریال به ازای هر متر مکعب گاز مصرفی هزینه به دولت پرداخت می کنند.

 

آمادگی شرکت ملی گاز برای آزادسازی یارانه ها

 

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ملی گاز در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر مجموعه شرکت ملی گاز برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در حالت آماده باش به سر می برد، اظهارداشت: تاکنون برخی از مقدمات و بسترسازیها برای اجرای این قانون در سطح این مجموعه انجام شده است.

 

اوجی با تاکید بر آمادگی شرکت ملی گاز برای نصب کنتورهای مستقل گاز برای مشترکان، یادآور شد: در صورت درخواست مشترکان امکان نصب کنتورهای مستقل گازی در مدت ۴۸ ساعت وجود دارد.

 

به گزارش مهر، براساس اعلام شرکت ملی گاز واگذاری اشتراک مستقل به هر واحد آپارتمانی، در صورت درخواست مالک، مالکین و یا نماینده قانونی در ملک مشروط بر اینکه تمامی کنتورها حسب استانداردها و ضوابط فنی در محل مناسب تعبیه شوند بلامانع است.

 

واگذاری اشتراک جدید و نصب کنتور مستقل گاز با توجه به زیربنای ملک متغیر و قیمت تقریبی آن حدود ۴۰ هزار تومان برآورد شده است./خبرگزارى مهر