دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا رنگ کـوره ای بدنه را بیمه می کند؟


در این مطلب به سراغ مهدی رحمانی‌مهر، یکی از برترین متخصصین حوزه رنگ در کشور او رفتیم تا این‌بار با مسائل جدیدی در مورد رنگ اتومبیل آشنا شویم. می‌خواهیم ببینیم رنگ کوره‌ای یعنی چه و در واقع این نوع رنگ چه تفاوتی با انواع دیگر دارد.

مجله تخت گاز: در این مطلب به سراغ مهدی رحمانی‌مهر، یکی از برترین متخصصین حوزه رنگ در کشور او رفتیم تا این‌بار با مسائل جدیدی در مورد رنگ اتومبیل آشنا شویم. می‌خواهیم ببینیم رنگ کوره‌ای یعنی چه و در واقع این نوع رنگ چه تفاوتی با انواع دیگر دارد.

کوره و رازهایش

یک‌راست رفتیم سر اصل مطلب و از رحمانی پرسیدیم رنگ کوره‌ای یعنی چه؟ اصلا تعریف این نوع رنگ چیست؟ او پاسخ داد: «ببینید در اصل رنگ اصلا تفاوتی وجود ندارد و رنگ کوره‌ای یک سبک و ابزار است برای ارتقاء سطح کار. بسیاری از مردم تعریفی درستی از این وسیله (کوره) ندارند. به‌طور مثال تصور می‌کنند اگر بدنه را رنگ کنند و در یک فضای بسته و حتی باز مثلا در معرض حرارت بخاری و هر چیز دیگری قرار بگیرد رنگ کوره‌ای شده است. این کار حتی کیفیتی پایین‌تر از رنگ معمولی ایجاد می‌کند که در ادامه دلایلش را ذکر خواهم کرد.

چرا رنگ کـوره ای بدنه را بیمه می کند؟

کوره یک فضای ایزوله از هر نظر است که باعث می‌شود رنگ بدون تاثیر از عوامل محیطی روی قطعه یا بدنه قرار بگیرد. خود کوره در واقع یک اتاق کاملا تمیز است که جریان هوای کمی ‌دارد و تازه همین هوا هم به منظور جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار، قبل از ورود به اتاقک فیلتر می‌شود. در حالی که بسیاری از همکاران ما در فضای باز بدنه را رنگ می‌کنند و عوامل محیطی اصلا برایشان تعریفی ندارد! ابتدا باید بدانید که در اتاق کوره توسط سازندگان معتبر آن ساخته می‌شود که استانداردهای حرارتی خاصی دارد و با پلاستیک و ... نمی‌توان فضای کوره ایجاد کرد زیرا نمی‌توان این فضا را با استفاده از پلاستیک و ... از نظر حرارتی تنظیم کرد.»

حرارت حیاتی

استاندارد حرارتی در کوره حدود 23 تا 24 درجه است و این دما به‌طور دقیق در هر بخشی از اتاق کوره وجود دارد زیرا پیوسته با سنسورها کنترل می‌شود و دمای اتاق نوسان نمی‌کند. ثابت ماندن دما به مولکول‌های رنگ و کلر اجازه می‌دهد ضمن کاهش فاصله مولکولی بین خودشان که موجب استحکام رنگ می‌شود، شکل کریستالی منظم‌تر و یکدست‌تری پیدا کنند. در این فرصت متخصص رنگ از اتاق کوره خارج شده است ولی دمای اتاق هنوز در 23 یا 24 درجه ثابت می‌ماند. بعد از چند دقیقه حرارت اتاق کوره تا 62 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود تا رنگ به اوج پختگی و ظرافت برسد.

چرا رنگ کـوره ای بدنه را بیمه می کند؟

رحمانی در مورد تفاوت این روش رنگ آمیزی با رنگ های به اصطلاح کوره‌ای غیر استاندارد مطرح می‌کند: « کوره‌ای که از چراغ‌های اصطلاحا IR برای ایجاد حرارت استفاده می‌کند و این چراغ ها در سراسر کوره وجود دارند، هم‌چنین دمای همه نقاط آن کوره یکسان است، حتما رنگ بهتری نسبت به فضای که با یک بخاری گرم می‌شود تولید خواهد کرد.»

چراغ‌های IR مثل همان ذغال عمل می‌کنند و رنگ را از زیر خشک می‌کنند زیرا دمای بدنه و سطح کار نیز با دمای اتاق برابر است. اما یک بخاری فقط بخش کوچکی از سطح بدنه را از رو خشک می‌کند و زیر رنگ هنوز خیس است. تازه زمانی که بستر زیر رنگ خشک می‌شود، آغاز تغییرات منفی در رنگ است که کدری، فرورفتگی، مات شدن و ...  از جمله این اشکالات است.

رنگ و کارواش

یکی دیگر از نکات مهم در بحث رنگ استفاده از آستر مناسب نسبت به سطح کار است. برای آلومینیوم، آهن و ...  باید از آستر مناسب خودش استفاده کرد. برای مثال یک سپر نو نمی‌تواند بدون واسطه که آستر مناسب است رنگ شود. زیرا برای نشست رنگ روی سطح سپر نیاز به یک واسطه داریم.

چرا رنگ کـوره ای بدنه را بیمه می کند؟

یکی از دلایلی که رنگ سپرهای به‌خصوص تولیدات داخلی زود از بین می‌رود و یا با چندبار کارواش رفتن بلند می‌شود کیفیت پایین واسطه یا همان آستر مناسب زیر رنگ است. اما مهم‌ترین نکته باز هم زمان است.

 اگر شما همه امکانات مناسب را در اختیار داشته باشید، باز هم رنگ برای رسیدن به بالاترین کیفیت از شما طلب زمان می‌کند. اگر دو خودرو هم‌زمان رنگ شوند و هر دو کوره‌ای باشند، آن رنگی بهتر می‌شود که بین سنباده و پولیش خوردنش با زمان رنگش فاصله بیشتری باشد. هر قدر این زمان بیشتر باشد رنگ بهتری خواهیم داشت.


ویدیو مرتبط :
تغییر رنگ بدنه خودرو به وسیله پوشش های رنگ پارامغناطیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کرانچار: کمیته انضباطی بدنه داوری را ضعیف می‌کند/ تغییر رنگ کارت نقطه عطف در جهان فوتبال بود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

کسی نمی‌تواند تمرکزم را بر هم بزند
کرانچار: کمیته انضباطی بدنه داوری را ضعیف می‌کند/ تغییر رنگ کارت نقطه عطف در جهان فوتبال بود

سرمربی تیم فوتبال سپاهان اصفهان گفت: کمیته انضباطی با تصمیمی که گرفته بدنه داوری فوتبال را ضعیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، زلاتکو کرانچار پس از پیروزی یک بر صفر برابر ذوب‌آهن در نشست خبری اظهار داشت: می‌دانستم بازی دشواری داریم و باید به بازیکنانم تبریک بگویم، ما سزاوارانه بردیم و با کیفیت‌تر از ذوب‌آهن بودیم البته موقعیت‌های گلزنی زیادی را از دست دادیم، این مشکل را در بازی با پرسپولیس هم داشتیم.

وی ادامه داد: باید این اشکال را برطرف کنیم و باید ابراز تأسف کنم که موقعیت‌های گلزنی‌مان را از دست می‌دهیم.

کرانچار در مورد اینکه گفته می‌شود بازی جذابی را شاهد نبودیم، گفت: این مسئله را قبول ندارم بازی جذاب بود، فشار زیادی هم روی دروازه ذوب آهن آوردیم و موقعیت‌های گل هم ایجاد کردیم البته انتظار من از ذوب‌آهن بیشتر بود و انتظار داشتم آنها تهاجمی‌تر بازی کنند. البته من از نتیجه بازی راضی‌ام زیرا نوار بردهای ما قطع نشد و همچنان در کورس قهرمانی هستیم.

سرمربی سپاهان در مورد اینکه ظاهرا با پیروزی با یک گل راضی بودید، گفت: نه، ما در نیمه اول شانس کمتری برای گلزنی داشتیم اما در نیمه دوم موقعیت‌های گلزنی زیادی به دست آوردیم، در 10 دقیقه پایانی هم ذوب‌آهن موقعیت‌های زیادی به دست آورد هرچند حسین پاپی، غلامی و آرش افشین موقعیت‌های زیادی را برای تیم ما از دست دادند.

کرانچار در مورد روش 4-2-3-1 تیمش گفت: این روش را از بازی با استقلال اهواز شروع کردیم و مقابل پرسپولیس هم با همین روش بازی کردیم، احسان حاج‌صفی هم در دریبل‌زنی و هم در ایجاد موقعیت گل موفق عمل می‌کند به همین دلیل او را بازیکن آزاد گذاشتیم.

سرمربی سپاهان در مورد اظهارات رئیس کمیته انضباطی که گفته بود آنهایی که بی‌اطلاع و بی‌ربط حرف می‌زنند سخن‌شان خنده‌دار است، نه رأی کمیته انضباطی، گفت: فقط می‌توانم این را بگویم که این تصمیم نقطه عطفی در جهان فوتبال بود، در مدتی که من در فوتبال هستم تاکنون ندیده‌ام که کمیته‌ای رنگ کارت یک بازیکن را عوض کند، در نهایت می‌توانست این کمیته یک بازی این بازیکن را محروم کند، من با این سابقه که در مربیگری در فوتبال دارم هرگز ندیده‌ام که کمیته انضباطی چنین اقدامی انجام دهد و کارت قرمز را تبدیل به کارت زرد کند. اگر کمیته انضباطی چنین تصمیمی دارد، بهتر است در مورد بازیکنان تیم‌های مختلف هم همین روش را اجرا کند.

کرانچار در مورد ضعف بازی آرش افشین گفت: قبول دارم افشین دیر به ما اضافه شد و از نظر بدنی شرایط مناسبی ندارد اما در تعطیلات لیگ می‌توانیم او را به شرایط خوب بدنی برسانیم، یعقوب کریمی هم که در فهرست 18 نفره ما قرار گرفته، می‌تواند در بازی‌های بعدی شانس بیشتری برای بازی پیدا کند.

سرمربی سپاهان در مورد اینکه چرا به حسین پاپی بعد از اینکه شب گذشته زیر سرم بوده بازی داد، گفت: بله او زیر سرم بود اما از عملکردش در میدان راضی هستم، تمام خواسته‌های تاکتیکی ما را اجرا کرد، اگر او موقعیت گلزنی از دست می‌دهد جالوویچ و غلامی هم شانس گلزنی را از دست داده‌اند.

کرانچار در مورد اینکه چرا بعد از مدت‌ها وارد حاشیه شده و به حرف‌های دایی و کمیته انضباطی واکنش نشان می‌دهد، گفت: واکنش من به دایی طبیعی بود زیرا او می‌گفت سپاهان مستحق برد نبوده است در حالی که ما سزاوارانه بردیم، در مورد کمیته انضباطی هم نمی‌توان واکنش نشان نداد زیرا این تصمیم‌گیری کمیته انضباطی بدنه داوری را ضعیف می‌کند. من آنچه را که به نظرم درست بیاید بیان می‌کنم و کسی هم نمی‌تواند تمرکزم را بر هم بزند و وارد حاشیه هم نمی‌شوم./فارس