دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا خاطرات قبل از 3 سالگی را به یاد نمی‌آوریم؟



اخبار ,اخبار علمی ,خاطرات قبل از 3 سالگی

 

اخبار علمی - چرا خاطرات قبل از 3 سالگی را به یاد نمی‌آوریم؟

تا سن 3 سالگی سلول‌های عصبی جدید به وجود می‌آیند که موجب مختل شدن حافظه می‌شوند.

به گزارش فارس، «کاترین آکراس» از بیمارستان کودکان در تورنتو اخیراً در مجله علوم، مقاله‌ای با عنوان « چرا خاطرات قبل از 3 سالگی را به یاد نمی‌آوریم» چاپ شده است. وی می گوید: تا سن 3 سالگی سلول‌های عصبی جدید به وجود می‌آیند که موجب مختل شدن حافظه می‌شوند؛ این پدیده به نام فراموشی نوزاد گفته می‌شود.

در طول زندگی انسان، سلول‌های عصبی جدید تولید می‌شود اما این فرآیند به نام نوروژنز در سال‌های اولیه بسیار فعال هستند و در هیپوکامپ (یک منطقه مغز که ارتباط با حافظه و یادگیری دارد) قرار گرفته‌اند.

تشکیل سلول‌های عصبی جدید به طور کلی به ما کمک می‌کنند تا اطلاعات جدید را یاد بگیریم و به یاد داشته باشیم اما با توجه به این بررسی جدید در کودکان، نوروژنز تأثیر معکوس می‌گذارد و موجب می‌شود خاطرات فراموش شوند.

محققان این مطالعه آزمایشاتی در مغز موش‌های آزمایشگاهی انجام داده‌اند؛ آنها شوک الکتریکی ضعیف به مغز موش وارد کردند و بلافاصله نوروژنز را ترویج دادند و موجب شد موش‌ها خاطرات را به خوبی به یاد نیاورند اما در مقابل موش‌هایی که نوروژنز به کندی وارد مغزشان شد، بهتر به یاد می‌آوردند.

«مازن کربک» یکی از محققین در مطالعات شکل‌گیری سلول‌های عصبی در دانشگاه کلمبیا گفت: فکر می‌کنم با توجه به عدم حرف زدن نوزاد این فرضیه قانع کننده است؛ فراموشی دوران کودکی تئوری‌های مختلفی در ادبیات روانشناختی دارد.

اخبار علمی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
چگونه لغات انگلیسی را به یاد آوریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چراغ‌های خودرو که خاطرات جاده را به یاد می‌آورند!



اخبار,اخبار علمی,چراغ‌

شرکت خودروسازی «فورد» سیستمی ارائه داده که به خودروها امکان به یادآوردن ویژگی‌های جاده‌ای که قبلا از آن عبور کرده‌اند را می‌دهد.

این شرکت نوعی «سیستم چراغ جلویی پیشرفته دوربین محور» ارائه داده که از دوربین مادون‌قرمز، سیگنال‌های جی‌پی‌اس و فناوری ویژه تشخیص علائم ترافیک استفاده می‌کند تا حرکت در جاده‌های تاریک را آسان کند.


این سیستم همچنین به رانندگان درباره عابران پیاده، موتورسواران و حیوانات موجود در خیابان هشدار می‌دهد.

سامانه مزبور مشخصه‌های جاده‌ای که قبلا در آن حرکت کرده را به یاد می‌آورد و چراغ‌های خود را برای مشاهده بهتر پیچ‌وخم‌ها و خطرات بالقوه مسیر سازگار می‌کند.

اخبار علمی - ایسنا