چرا برخی موش‌ها در برابر گربه‌ها «زامبی» می‌شوند؟

عفونت مزمن,عفونت در موش ها

چرا برخی موش‌ها در برابر گربه‌ها «زامبی» می‌شوند؟

عفونت مزمن در اثر انگل Toxoplasma می‌تواند باعث از بین رفتن ترس ذاتی موشها از گربه شده و آنها را به «زامبی» تبدیل می‌کند.

به گزارش  ایسنا، فقدان این ترس ذاتی ممکن است پس از غیر قابل تشخیص شدن انگل در مغز موشها دائمی شود، به این معنی که عفونت ابتدایی ممکن است باعث تغییرات دائمی در مغز این موجودات شود.

موشهای آلوده ترس خود را از گربه‌ها از دست می‌دهند که هم برای گربه و هم انگل خوب است چرا که گربه‌ها غذای آسانی در دست خواهند داشت و انگل نیز در مسیر روده گربه وارد شده و پس از تولیدمثل به چرخه عفونت خود ادامه می‌دهد.

پژوهش محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نشان داد که انگل کنترل‌کننده مغز از تصورات قبلی بسیار قدرتمندتر است.

آنها دریافتند که سه گونه رایجتر انگل Toxoplasma gondii باعث می‌شود عدم ترس موشها نسبت به گربه مدت بیشتری طول بکشد.

محققان در آزمایشات خود دریافتند حتی زمانی که این انگل از مغز موشها برداشته می‌شد، این بی‌پروایی ادامه داشت، به این معنی که این عفونت می‌تواند تاثیرات طولانی‌مدت بر مغز موشها بگذارد.

انگل Toxoplasma که علائمی شبیه آنفولانزا داشته، می‌تواند مرگبار باشد و باعث سقطهای خود به خودی در زنان باردار و یا مرگ بیماران با سیستم ایمنی در معرض خطر شود.

به تصور دانشمندان، این انگل می‌تواند مستقیما نورونهای دخیل در حافظه و یادگیری را در موشها تغییر داده یا یک واکنش میزبان مخرب را در انسان تحریک کند.

این محققان اکنون در حال بررسی چگونگی حمله سیستم ایمنی بدن موش ر برابر این انگل هستند تا دریابند آیا واکنش میزبان در برابر عفونت مقصر است یا خیر؟

این پژوهش در مجله PLOS ONE منتشر شده است. /ایسنا

کلیپ فوق العاده خنده دار موش گربه // البته موش گربه با پیام

فیلم: دوستی موش و گربه!

دوستی موش و گربه !

برای مشاهده ویدئو در گجت های اندرویدی و ios در صورت بروز مشکل هنگام پخش و دانلود ویدئو بر روی PC بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

در صورت بروز مشکل در دانلود ویدئو بر روی دکمه کلیک راست کرده و گزینه Save Link as و یا Save target as را انتخاب کنید.