دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پیش‌دستی مغز در شکار و اصلاح اشتباهات دستوری



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

کشفی مهم برای زبانشناسی:

پیش‌دستی مغز در شکار و اصلاح اشتباهات دستوری

مطالعات دانشمندان دانشگاه اورگان نشان می‌دهد که مغز اشتباهات گرامری و نحوی را حتی هنگامی که فرد از آن‌ها آگاه نیست، پردازش و تصحیح می‌کند.

به گزارش ایسنا، پیشتر چنین نظریه‌ای مطرح بود و مطالعه انجام‌شده، این جنبه از توان مغز را به اثبات رسانده است.

این یافته‌ها می‌توانند مفاهیم مهمی برای زبان‌شناسی و شیوه یادگیری زبان داشته باشند.

محققان در آزمایشاتشان 280 جمله‌ آزمایشی را به سوژه‌های تحت آزمایش نشان دادند.

تعدادی از این جمله‌ها دارای نحو کامل و تعدادی نیز دارای اشتباهات آشکار (واژه‌های پیش و پس و حروف اضافه نابجا) بودند به طوری که هر فردی که به آن‌ها توجه می‌کرد، می‌توانست این اشتباهات را شکار کند.

واژگان به صورت بصری و هر بار یک کلمه اشتباه نمایش داده می‌شد و یک صدای شنیداری نیز درست پیش از این که واژه اشتباه در جمله‌های از لحاظ گرامری اشتباه حاضر شود، نواخته می‌شد. این صدا همچنین گاهی اوقات حین مشاهده جملات درست نواخته می‌شد.

صدای شنیداری صرفا یک حواس‌پرتی ساده بود.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد که بلافاصله پس از شنیدن صدا به آن پاسخ گویند و آن را از لحاظ زیر و بمی به پایین، متوسط و بالا رتبه‌بندی کنند.

همچنین از آن‌ها خواسته شد که جمله را بخوانند و نشان دهند آیا از لحاظ گرامری درست است یا خیر.

هنگامی که صدا پس از رخداد اشتباهات گرامری در جملات نواخته می‌شد، سوژه‌ها در 89 درصد از مواقع، اشتباه را شناسایی کردند و خوانش‌های الکتروانسفالوگرافی مغز نیز آن چه را که پاسخ ERP نامیده می‌شود، نشان می‌دادند.

این پاسخ نشان می‌دهد که مغز متوجه اشتباه می‌شد و برای درک معنای آن اصلاحات لازم را انجام می‌داد.

اما هنگامی که صداها پیش از رخداد اشتباهات نواخته می‌شدند، سوژ‌ه‌ها به صورت خودآگاه 51 درصد اشتباهات را شناسایی کرد. در هر حال، همان پاسخ ERP وجود داشت.

این موضوع نشان می‌دهد که مغز باز هم قادر به شکار و تصحیح اشتباهات بود تا جمله معنی بدهد.

به عبارت دیگر، مغز در هر صورت برای تصحیح‌ حاضر بود اما هنگامی که صدا ذهن خودآگاه را منحرف می‌کرد، سوژه‌ها فقط نیمی از اوقات، از تصحیح اشتباهات آگاه بودند.

این مطالعه برای آموزش زبان‌ حائز اهمیت است، زیرا کودکان گرامر را به صورت ضمنی و بدون دریافت آموزش رسمی یاد می‌گیرند؛ این در حالی است که در کلاس‌های درس، افراد اغلب زبان دوم را به روشی متضاد یاد می‌گیرند، یعنی قواعد گرامری را به صورت آشکار می‌آموزند و سپس لغات را بر اساس آن‌ها می‌چینند.

این تحقیق نشان می‌دهد که باید قواعد گرامری را به طور ضمنی و بدون فکرکردن بیش از حد، یاد گرفت./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
استاد رائفی پور: مغز بزرگ - مغز متوسط - مغز کوچک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخستین مغز مصنوعی جهان با قدرت تقلید مهارت‌ها و اشتباهات انسانی ساخته شد



مغز مصنوعی,مغز مصنوعی Spaun,هوش مصنوعی

نخستین مغز مصنوعی جهان با قدرت تقلید مهارت‌ها و اشتباهات انسانی ساخته شد
محققان دانشگاه واترلو در کانادا موفق به ساخت مدل نرم‌افزاری از مغز انسان شده‌اند که می‌تواند بازی‌هایی با الگوی ساده را اجرا، شکل پیش روی خود را طراحی کرده و میزان کمی از محاسبات ذهنی را انجام دهد.
مغز مصنوعی «Spaun(شبکه یکپارچه معماری اشاره‌گر معنایی)» از 2.5 میلیون نورون مجازی برخوردار بوده که در مقایسه مغز انسان دارای 100 میلیارد نورون است؛ اما مساله جالب در مورد این فناوری، اشتباهات این هوش مصنوعی و نه توانایی‌های آن است که باعث شگفتگی سازندگان آن شده است.
اگر از Spaun یک سوال بپرسید، به اندازه انسان برای تفکر درنگ کرده و سپس پاسخ می‌دهد. همچنین اگر به این دستگاه یک لیست از اعداد را برای بخاطر سپردن ارائه کنید، در صورت زیاد بودن آنها با تردید در مورد پاسخ روبرو می‌شود.
این فناوری همچنین مانند انسان در یادآوری اعداد ابتدا و انتهای لیست نسبت به اعداد میانی بهتر عمل می‌کند.
به گفته محققان، Spaun اولین مدل از یک مغز زیستی است که وظایف را انجام داده و از رفتار برخوردار است. از آنجایی که این فناوری می‌تواند کارهای متنوعی را اجرا کند،‌ به دانشمندان در درک بهتر کارهای مشابه در انسان کمک خواهد کرد.
بعلاوه،دانشمندان می‌توانند شبیه‌سازی‌های ساده شده داروهای اختلالات خاص مغزی یا روانی را با استفاده از این مغز مصنوعی انجام دهند.
دانشمندان تاکنون مدلهای زیادی از مغز را ساخته‌اند که از Spaun بسیار قدرتمندتر بوده‌اند. برای مثال مدل «Blue Brain» در موسسه پلی‌تکنیک فدران لوزان در فرانسه از یک میلیون نورون برخوردار است و پروژه «SyNAPSE» شرکت آی‌بی‌ام نیز یک میلیارد نورون دارد اما هیچکدام برای اجرای وظایف ساخته نشده‌اند.
Spaun برای واکنش به هشت فرمان از جمله نسخه‌برداری از آنچه می‌بیند، شناسایی اعداد نوشته شده در دست‌خطهای مختلف، پاسخ به سوالات در مورد مجموعه اعداد و تکمیل الگوها پس از مشاهده نمونه برنامه‌ریزی شده است.
مهارتهای بی‌شمار این هوش مصنوعی می‌تواند به درک بهتر مغز منعطف و متغیر انسان کمک و همچنین از همین ابزار برای کنترل تایپ، دوچرخه‌ساری، رانندگی، هدایت هواپیما و شمار زیادی از کارهای دیگر استفاده کند.
این دانش در نهایت می‌تواند به دانشمندان در افزودن انعطاف به رباتها یا هوش مصنوعی کمک کند. هوش مصنوعی اکنون عموما به انجام یک کار مانند ضمیمه کردن تصاویر یا بازی شطرنج اختصاص دارد.
علاوه بر آن، هوش مصنوعی نمی‌تواند از ساختار سلولی مغز انسان آنطور که Spaun و دیگر مدلهای مغز مصنوعی انجام داده‌اند تقلید کند. از آنجایی که این نرم‌افزار بیشتر شبیه مغز انسان کار می‌کند، محققان دیگر توانسته‌اند از آن برای آزمایشات بهداشتی که اجرای آن بر روی داوطلبان انسانی قابل قبول نبوده، استفاده کنند.
Spaun تنها یک تفاوت بسیار اساسی با مغز انسان دارد و آن نیروی محاسباتی زیادی است که برای اجرای وظایف خود استفاده می‌کند. این نرم‌افزار بر روی یک ابررایانه در دانشگاه واترلو اجرا شده و انجام یک ثانیه از شبیه‌سازی‌های این مغز مصنوعی دو ساعت به طول می‌انجامد.
از این رو گام بعدی دانشمندان برای ارتقای این نرم‌افزار تولید سخت‌افزاری است که بتواند برای این مدل امکان کار بطور بلادرنگ را فراهم کند.
نتایج این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.

منبع:isna.ir