دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

«پیرگوشی» و راهكارهای مقابله با آن



 

پیرگوشی, درمان پیرگوشی

 

یك كارشناس شنوایی شناسی گفت: پیرگوشی عارضه ای است كه معمولا افراد بالای ۶۰ سال به آن مبتلا می شوند و در واقع فرایند عادی زندگی هر كهنسال است.

خدیجه زارعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، اظهار كرد: گوش انسان نیز همانند دیگر اعضای انسان با پا گذاشتن فرد به سن پیری ضعیف می شود و اصوات اطراف را آن طور كه لازم است، تشخیص نمی دهد.

وی در خصوص پیرگوشی و چگونگی كنار آمدن با این عارضه و همچنین راهكارهای مقابله با پیرگوشی زودرس، گفت: عواملی مانند بیماری های عروقی، دیابت، فشارخون بالا، ضربه به سر و محیط های پر سر و صدا باعث سرعت بخشی به پیرگوشی می شوند و ممكن است افراد حتی در سن پایین به این عارضه مبتلا شوند.

زارعی گفت : افرادی كه دچار این عارضه هستند، احساس می كنند كه اطرافیان حالت نجواگانه با آنها صحبت می كنند و شنیدن صداهای فركانس زیر، سخت تر از صداهای با فركانس بم است و به همین خاطر صدای مردان را بهتر از زنان و كودكان می شنوند و معمولاً كلمات را اشتباه متوجه می شوند.

این كارشناس شنوایی شناسی در ادامه افزود: بهتر است افرادی كه دچار پیرگوشی هستند، فضای سخنرانی برای شان آرام و ساكت باشد، نزدیك به سخنران بنشینند، در محلی كه نور كافی وجود داشته باشد بنشینند، به حركات فرد سخنگو توجه كنند و از این كه دچار این عارضه هستند، خجالت نكشند.

وی اضافه كرد: همچنین افرادی كه با فرد سالمند روبرو هستند از جملات كوتاه استفاده كنند، نزدیك به فرد سالمند بنشینند، هنگام صحبت با سالمند با دهان پر صحبت نكنند، كمی بلندتر صحبت كنند و اگرسالمند متوجه نمی شود، صبورانه حرف های خود را تكرار كنند.

به گفته زارعی، افرادی كه در محیط های پر سر و صدا مانند كارخانجات مشغول كار هستند، برای جلوگیری از پیرگوشی زودرس حتما باید از گوشی ها و هدفن های محافظ استفاده كنند و یا در صورت امكان محیط كار خود را تغییر دهند.

این كارشناس در پایان نیز خاطرنشان كرد: متاسفانه دارویی برای تجویز به پیرگوشی وجود ندارد و تنها برای توانبخشی سالمندان از انواع سمعك های پشت گوشی و داخل گوشی استفاده می شود.... /  خبرگزارى ایسنا

 



ویدیو مرتبط :
راهكارهای مدیریت مدارك پزشكی نرم افزاهای EMR

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راههای مقابله بااضطراب



اضطرابحتي براي موفق‌ترين آدمها هم پيش آمده كه دچار اضطراب شوند و براي يكبار هم كه شده دست‌هاي لرزان و عرق كرده را تجربه كنند.اين موضوع كاملاً طبيعي است. شايد شما هم اولين باري كه چنين حسي را تجربه كرديد وقتي بوده كه روي صحنه آمفي‌تئاتر مدرسه براي سرود خواندن حضور پيدا كرده بوديد.وقتي پرده‌ها بالا مي‌رفت، نفستان تنگ مي‌شد، قلبتان به شماره مي‌افتاد و دست و پايتان مي‌لرزيد، اما به‌هرحال مجبور بوديد كه وظيفه خود را به انجام برسانيد.

حتي در دنياي آدم بزرگ‌ها و حتي براي افرادي كه دنياي اعتماد به نفس هستند، باز هم صحبت كردن در يك جمع رسمي مترادف است با عرق سرد و دستان لرزان.

اين نوع استرس، سياستمدار، هنرمند، ورزشكار و موسيقي دان نمي‌شناسد، همه برايش يكي هستند و همه محكوم به تحمل اين شرايط هستند، اما زياد هم نگران نباشيد، روش‌هايي براي كاهش اين نوع استرس وجود دارد.

كاملاً آماده و مسلح وارد ميدان شويد. روز قبل از سخنراني خودتان را به عنوان يك مستمع فرض كنيد و مطالبي كه آماده كرده‌ايد را براي خودتان كنفرانس دهيد. براي هر يك دقيقه از زمان سخنراني، پنج دقيقه وقت بگذاريد.

متن صحبت‌هايتان را با صداي بلند بخوانيد و كاملاً به لحن صدايتان توجه كنيد، اما تصور نكنيد اين روش استرس شما را كاملاً از بين مي‌برد. نه. حتي وقتي كه به نظر مي‌آيد كاملاً براي حضور در جمع آماده هستيد، باز هم ممكن است احساس ترس و اضطراب اعصابتان را به بازي بگيرد.

اگر فكر مي‌كنيد به‌خاطر تمرين بي‌عيب و نقصي كه ديروز داشتيد حالا هم بايد مثل يك قهرمان قوي و با صلابت باشيد، بايد بگوييم كه اشتباه مي‌كنيد. حقيقت اين است كه احساس گيجي و عدم تمركزي كه در لحظات اوليه سخنراني حس مي‌كنيد بخاطر عدم توانايي شما در كنترل استرس است. حتي ماهرترين سخنرانان هم بعضي مواقع نمي توانند از دست استرس قصر در بروند.

هميشه چند دقيقه قبل از سخنراني وحشتناك‌ترين حال را داريد، حجم بالاي اضطراب، تپش‌هاي آزاردهنده قلب و ترس از بروز اتفاقات كوچك و بزرگ. در چنين مواقعي حتماً نگران يك سري مسائل مشابه هستيد.

مي‌ترسيد نكند از شدت اضطراب مغزتان هنگ كند و از كار بيفتد، مي‌ترسيد نكند ديگران متوجه لرزش دستان‌تان شوند، مي‌ترسيد نكند دست پاچه شده و كار خجالت‌آوري انجام دهيد يا حرف احمقانه‌اي بزنيد كه خودتان متوجه نشويد، يا اينكه مي‌ترسيد نكند وسط كار، ديگر قدرت ادامه سخنراني را نداشته باشيد.

در اينجا چند روش براي مقابله با اضطراب‌هاي اينچنيني به شما معرفي مي‌كنيم:

هميشه به اين نكته توجه داشته باشيد كه آگاهي از وجود ترس‌هاي دروني كمك بزرگي براي شماست. گاهي مواقع قبول اين موضوع كه مضطرب هستيد و كنار آمدن با اين قضيه به كاهش اضطراب كمك مي‌كند.

تصوير ذهني شما از اينكه در هنگام سخنراني خرابكاري كنيد چيست؟ تصور مي‌كنيد مردم عصباني مي‌شوند و گوجه فرنگي به طرفتان پرتاب مي‌كنند ؟ اگر اينقدر از خودتان نااميد هستيد واقعاً بهتر است در كل ذهنيات خود تجديد نظر كنيد. تصورات منفي را با ذهنيات مثبت جايگزين كنيد. تصوير يك سخنراني بي عيب و نقص را در ذهنتان مرور كنيد كه در آخر مورد تشويق حضار قرار مي‌گيريد.

يك راه براي مقابله با استرس مبالغه كردن در علائم و نشانه‌هاي استرس است. اگر دستتان مي‌لرزد و كف دستتان عرق كرده، سعي نكنيد اين علائم را پنهان كنيد. اجازه دهيد دستانتان هر چقدر دوست دارند و بدون رودربايستي بلرزند و عرق كنند.

حتي به آنها كمك كنيد تا بيشتر اين علائم را بروز دهند. كمي بعد متوجه مي‌شويد كه همه چيز به حالت عادي برگشته و هيچ نشانه‌اي از اضطراب در وجود شما نيست. يادتان باشد اگر شما توانايي افزايش علائم اضطراب را داشته باشيد، مسلماً توانايي كنترل آنها را نيز خواهيد داشت.

يك روش موثر ديگر اين است كه قبل از شروع سخنراني زودتر در محل حاضر شويد. با اينكار با حضار آشنا مي‌شويد و شايد چهره آشنايي در اين ميان پيدا كنيد. وقتي سخنان خود را شروع كرديد، روي صورت يك فرد تمركز كنيد و هنگام سخن گفتن در چشمان او خيره شويد در اين صورت تاثير كلام شما افزايش مي‌يابد.

پس از چند ثانيه به صورت فرد ديگري نگاه كنيد و همين ارتباط را با او برقرار نماييد. ارتباط با حضار باعث احساس راحتي بيشتري در شما مي‌شود. اگر تمايل داشتيد حين صحبت كردن از حركت دست خود بطور معقولي استفاده كنيد.

با اينكار نه تنها توجه حضار را جلب كرده و آنها را به شنيدن سخنان خود تحريك مي‌كنيد، بلكه به اضطراب و تنش‌هاي دروني خود اجازه ي بروز و ظهور داده‌ايد. همچنين براي كاهش اضطراب نفس‌هاي عميق بكشيد و ريتم تنفس خود را آرام و يكنواخت كنيد.