دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پيشگويي بيل گيتس درباره آينده کامپيوتري



 

 

پيش گويي هاي بيل گيتس درباره آينده کامپيوتري

 

15سال پيش زماني بود که بيل گيتس، بنيانگذار مايکروسافت، کتابي را منتشر کرد که در آن اتفاقات آينده ي کامپيوتري را پيش بيني مي کرد. حالا که 15 سال از آن زمان مي گذرد، بهتر مي شود درباره ي پيش گويي هاي بيل گيتس اظهار نظر کرد...

 

 

ايميل
پيشگويي: گيتس نوشته بود، "پست هاي الکترونيکي و صفحات به اشتراک گذاشته شده نياز به ملاقات هاي متعدد را رفع خواهند کرد... و وقتيکه ملاقات هاي رو در رو اتفاق بيافتد، موثرتر خواهند شد چرا که شرکت کنندگان پيش از اين اطلاعات سابقه ي خودشان را توسط ايميل رد و بدل کرده اند..."

 

قضاوت: اشتباه. ديد ِ گيتس از ايميل، اکنون خيالي و آرماني به نظر مي رسد. دست کم، ايميل دارد ملاقات هاي کاري را تکراري تر و کم اثرتر مي سازد. احتمالا اين سوال ِ بسيار معمول را در ملاقات ها شنيده ايد، "اون ايميل رو نگرفتي؟"... و ملاقاتي ديگر.
اخيرا، ارزيابي ايي نشان داده است که نزديک به 40 درصد از کارکنان حداقل 2 ساعت از روز کاري شان را به وارسي کل ايميل ها اختصاص مي دهند.

 

 

کامپيوترهاي جيبي
پيشگويي: شما خواهيد توانست که نوعي کامپيوترهاي کيفي را در جيب تان حمل کنيد. اين نوع کامپيوترها، پيغام ها و برنامه ي زمان بندي تان را به شما نشان خواهند داد و همچنين به شما اجازه خواهند داد تا فکس يا نامه هاي الکترونيکي را خوانده يا ارسال کنيد، وضعيت آب و هوا را بررسي و گزارشات را ذخيره کنيد، بازي هاي ساده و پيچيده ايي را انجام دهيد، اگر خسته شديد اطلاعات را هم مروري کنيد، يا عکس هاي فرزندانتان را به راحتي از ميان هزاران مورد انتخاب کنيد.

 

قضاوت: درست. کاميپوتر جيبي گيتس، کمابيش همان موبايل هاي هوشمند امروزي هستند که امکانات صوتي نيز به آنها افزوده شده است.

 


شبکه هاي بي سيم
پيشگويي: شبکه هاي بيسيم ِ آينده، سريع تر خواهند بود ولي شبکه هاي باسيم، پهناي باند به مراتب بيشتري خواهند داشت. موبايل ها قادر خواهند بود تا پيغام ها را ارسال و دريافت کنند ولي استفاده از موبايل ها براي دريافت يک رشته ويديو (تماشاي ويديو) بسيار گران و غير معمول خواهد بود.

 

قضاوت: اشتباه. امروزه دريافت يک رشته ويديو نه گران است و نه غير معمول؛ در واقع خيلي هم پيش پا افتاده است. پيشگويي گيتس درباره ي شبکه هاي بيسيم نيز اشتباه بود... حتي اگر شبکه هاي باسيم پهناي باند بيشتري نسبت به شبکه هاي بيسيم داشته باشند، اين حفره توسط قابليت هاي فراوان شبکه هاي بيسيم که اجازه دسترسي به اطلاعات در هر زمان و هر مکاني را مي دهند، پوشانده شده است.

 


شبکه هاي اجتماعي
پيشگويي: "شاهراه اطلاعاتي" تنها ارتباط با دوستاني که در دوردست هستند را آسانتر نخواهد کرد، اين "شاهراه اطلاعاتي" همچنين به ما اين امکان را مي دهد تا همنشين هاي جديدي بيابيم.

 

قضاوت: اشتباه و درست. فيس بوک بيش از 400 ميليون کاربر ثبت شده دارد و بيشمار شبکه هاي اجتماعي ديگر ارتباطات جديد ديگري را بين کاربران ايجاد مي کنند. ولي آشنايي هاي شکل گرفته ي آنلاين به شکل منظم توسط ديدارهاي رو در رو دنبال نمي شود.

 

پيش گويي هاي بيل گيتس درباره آينده کامپيوتري

 

خريد آنلاين
پيشگويي: به اين دليل که شاهراه اطلاعاتي، ويديو را حمل خواهد کرد، شما اغلب قادر خواهيد بود تا آنچيزي را که دقيقا سفارش داده ايد ببينيد... اين براي شما تعجب آور نخواهد بود که اگر گلهايي را که براي مادرتان از طريق تلفن سفارش داده ايد حقيقتا به همان شکلي که مي خواهيد آراسته شوند. شما خواهيد توانست تا چينش ِ دسته گل توسط گلفروش را ببينيد، و اگر مي خواهيد تصميم تان را نيز عوض کنيد و رُزهاي پژمرده را با شقايق هاي تر و تازه عوض کنيد.

 

قضاوت: اشتباه. گيتس درباره ي شاهراه اطلاعاتي که مي تواند ويديو را حمل کند، درست گفت، ولي کاملا عامل هاي اقتصادي و اجتماعي را بد تعبير کرد. چگونه مي شود که يک گل فروش ِ به ستوه آمده، زماني را براي يک ويديوکنفرانس آن هم با هر مشتري که مي خواهد گل هايي را براي روز مادر سفارش دهد، کنار بگذارد؟

 

 

ويديو کنفرانس
پيشگويي: دستگاه هاي ويديويي کوچکي با استفاده از دوربين هاي متصل شده به کامپيوترهاي شخصي يا تلويزيون ها، اين اجازه را به ما خواهند داد تا به آساني در سراسر شاهراه اطلاعاتي گشت و گذاري همراه با تصاوير و صداهايي باکيفيت و قيمت ناچيز داشته باشيم.

قضاوت: درست. چيزي که آقاي گيتس آن موقع صحبتش را مي کرد ما امروزه آن را دست کم با نام "وب کم" مي شناسيم.

 


اينترنت و وب
پيشگويي: کتاب 286 صفحه ايي بيل گيتس در تنها 4 صفحه اش به وب جهاني اشاره داشته است و اينترنت را به عنوان زيرمجموعه ايي از يک "ابر شاهراه اطلاعاتي" بزرگتر به تصوير کشيده است. گيتس مي نويسد، اينترنت در کنار PCها، شبکه هاي تلفني، و سيستم هاي کابلي يکي از "مهمترين مواد شاهراه اطلاعاتي" است. گيتس مي گويد، ولي "هيچ يک بيانگر شاهراه اطلاعاتي حقيقي نيست. ... اينترنت امروزي همان شاهراه اطلاعاتي که من تصور مي کردم، نيست، اگرچه که شما مي توانيد به آن به عنوان ابتداي شاهراه بنگريد."

قضاوت: اشتباه. تصور آقاي گيتس از اينکه اينترنت مي تواند نقش پشتيباني در شاهراه اطلاعاتي آينده داشته باشد، اشتباه بود. اندکي پس از اينکه کتاب گيتس (کتابي که اين پيش بيني ها را در آن بيان کرده بود) توانست فروش موفقي داشته باشد، وي تصميم مي گيرد تا مايکروسافت را دوباره سازمان دهي کند تا تمرکز بيشتري بر اينترنت داشته باشد. همچنين او تجديد نظر عمده ايي در ويرايش دوم کتابش ارايه کرد.

 

 

حريم خصوصي
پيشگويي: براي يک دهه از اکنون، شما مي توانيد سرتان را به نشانه ي تاييد اين نکته تکان دهيد که همواره زماني وجود دارد که يک غريبه يا شماره ي اشتباه مي تواند براي شما در خانه تان با يک تماس تلفني وقفه ايي ايجاد کند. ... اما با کمک نشانگرهايي به وضوح شما قادر خواهيد بود تا محيط امن و مورد نظرتان را در خانه يا هرجايي که مد نظرتان است راه بياندازيد.

قضاوت: کمي درست و بيشتر اشتباه. اين درست است که شما امروزه مي توانيد با استفاده از شناسه ي تماس گيرنده، از تماس هاي ناخواسته بگريزيد. اما "حريم خصوصي" دارد به يکي از بزرگترين تلفات عصر کامپيوتر بدل مي شود.

تقريبا، بيل گيتس آينده ي نيمي از موضوعات بالا را درست پيش بيني کرده بود... اما پيش گويي کار راحتي نيست! با اين حال، فکر ميکنيد 15 سال بعد، يعني در سال 2025، چه آينده ايي براي موضوعات بالا پيش خواهد آمد؟



ویدیو مرتبط :
پاورپوینت آينده ‌پژوهي و آينده‌ نگاري Future Studies& Foresight

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه يك دختر به همسر آينده اش!!



عاشقانه

عزيزم!

مي تواني خوشحال باشي، چون من دختر كم توقعي هستم. اگر مي گويم بايد تحصيلكرده باشي، فقط به خاطر اين است كه بتواني خيال كني بيشتر از من مي فهمي! اگر مي گويم بايد خوش قيافه باشي، فقط به خاطر اين است كه همه با ديدن ما بگويند"داماد سر است!" و تو اعتماد به نفست هي بالاتر برود!

اگر مي گويم بايد ماشين بزرگ و با تجهيزات كامل داشته باشي، فقط به اين خاطر است كه وقتي هر سال به مسافرت دور ايران مي رويم توي ماشين خودمان بخوابيم و بي خود پول هتل ندهيم!

اگر از تو خانه مي خواهم، به خاطر اين است كه خود را در خانه اي به تو بسپارم كه تا آخر عمر در و ديوارآن، خاطره اش را برايم حفظ كنند و هرگوشه اش يادآور تو و آن شب باشد!

اگر عروسي آن چناني مي خواهم، فقط به خاطر اين است كه فرصتي به تو داده باشم تا بتواني به من نشان بدهي چقدر مرا دوست داري و چقدر منتظر شب عروسيمان بوده اي!

اگر دوست دارم ويلاي اختصاصي كنار دريا داشته باشي، فقط به خاطر اين است كه از عشق بازي كنار دريا خوشم مي آيد... جلوي چشم همه هم كه نمي‌شود!

اگر مي گويم هرسال برويم يك كشور را ببينيم، فقط به خاطر اين است كه سالها دلم مي خواست جواب اين سوال را بدانم كه آيا واقعا "به هركجا كه روي آسمان همين رنگ است"؟! اگر تو به من كمك نكني تا جواب سوالاتم را پيدا كنم، پس چه كسي كمكم كند؟!

اگر از تو توقع ديگري ندارم، به خاطر اين است كه به تو ثابت كنم چقدر برايم عزيزي!

و بالاخره...

اگر جهيزيه چنداني با خودم نمي آورم، فقط به خاطر اين است كه به من ثابت شود تو مرا بدون جهيزيه سنگين هم دوست داري و عشقمان فارغ از رنگ و رياي ماديات است.