دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پوكی استخوان به 35 ساله‌ها رسید/ حذف یارانه شیر خطرناك است



 

 

پوكی استخوان به 35 ساله‌ها رسید/ حذف یارانه شیر خطرناك است

 

وی گفت: اگر بحث شیر یارانه‌ حل نشود شاهد مشكلات بیشتری خواهیم بود و اختصاص یارانه به شیر یكی از ضروریات است.

 

فارس: یك متخصص تغذیه گفت: بیش از 90 درصد مردم به علت كم مصرف كردن شیر كلسیم كافی مصرف نمی‌كنند و امروزه شاهد بروز پوكی استخوان در زنان زیر 35 سال هستیم.

 

مرتضی صفوی افزود: به دلیل اینكه از حضور كارشناسان در برخی از مباحث اختصاصی مربوط به یارانه‌ها استفاده می‌شود دچار مشكلاتی می‌شویم.

 

وی گفت: بیش از 90 درصد مردم كشور شیر یارانه‌ای دریافت نمی‌كنند و بالای 90 درصد مردم جامعه كلسیم كم دریافت می‌كنند و امروزه مشكلات پوكی استخوان در سنین پایین پیدا می‌كند.

 

این متخصص تغذیه ادامه داد: امروزه پوكی استخوان را در سنین 35 سالگی نیز شاهد هستیم و در كودكان نیز كمبود كلسیم وجود دارد كودكانی كه كلسیم به میزان كافی دریافت نمی كنند، كوتاه قد می شوند.

 

وی گفت: اگر بحث شیر یارانه‌ حل نشود شاهد مشكلات بیشتری خواهیم بود و اختصاص یارانه به شیر یكی از ضروریات است.

 

وی گفت: متاسفانه در كشور هر نفر سالانه حدود 30 كیلوگرم قند و شكر مصرف می‌كنند كه از معدل جهانی بالاتر است و حدود 17 كیلوگرم روغن مصرف می‌كند كه آن بیشتر از معدل جهانی آن است ولی ایرانیان لبنیات را به میزان بسیار كم مصرف می‌كنیم كه نگران كننده است بنابراین بهتر است به جای حذف یارانه شیر یارانه روغن و قند و شكر را به شیر اختصاص دهیم تا مردم سالمتری داشته باشیم..../ تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
حذف یارانه ثروتمندان تا رفع کسری بودجه یارانه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تبعات حذف یارانه شیر/ پوکی استخوان سلامت ایرانیها را تهدید می کند



حذف یارانه شیر , کمبود کلسیم

تبعات حذف یارانه شیر/ پوکی استخوان سلامت ایرانیها را تهدید می کند

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با عنوان این مطلب که 90 درصد خانواده های ایرانی کمبود کلسیم دارند، گفت: حذف یارانه شیر و افزایش قیمت مواد لبنی، باعث شده بسیاری از خانواده ها شیر را از سبد کالاهای مصرفی حذف کنند.

دکتر عزت الله گل علیزاده در کنفرانس یک روزه نقش پزشکان در فرهنگ سازی مصرف شیر در خانواده که در برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان عوامل اجتماعی موثر بر سلامت افراد جامعه اظهار کرد: در دنیای امروز دیدگاه های سلامت، چشم انداز وسیعی پیدا کرده و ضرورتاً توجه ویژه ای به عوامل تعیین کننده غیرطبی سلامت شده است.

 

بدین معنا که عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نظیر میزان درآمد، سطح تحصیلات، شغل، تغذیه ، طبقه اجتماعی بسیار بیشتر از عواملی مانند عوامل بیولوژیکی باعث ابتلا به بیماری می شوند و در سلامت انسان نقش بسزایی دارند.

وی ادامه داد: رژیم غذایی خوب و مناسب برای ارتقای سلامتی از ضروریات  است و مواد غذایی و تنوع آن موجب بروز بیماریهای ناشی از سوء تغذیه می شوند.

 

در این راستا ماده 84 قانون برنامه چهارم توسعه، دولت را موظف به نهادینه کردن  مدیریت، سیاست گذاری، ارزشیابی و هماهنگی این قلمرو از جمله امنیت غذا و تغذیه در کشور، تامین سبد مطلوب غذایی و کاهش بیماریهای ناشی از سوء تغذیه و  گسترش سلامت همگانی کرده است. با تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و همچنین ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه، در سال 1388 ابلاغ سند غذایی صورت گرفت اما به نظر می رسد تا کنون اصلاح سبد غذایی مردم به نتیجه ای نرسیده است.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به برخی عوامل مخرب بر سلامت عمومی انسانها اضافه کرد: امروزه پوکی استخوان یکی از مشکلات تغذیه شایع در کشور است که به دلیل کمبود دریافت کلسیم در رژیم غذایی روزانه در طولانی مدت رخ می دهد. در واقع اگر فردی کلسیم را از طریق مواد غذایی دریافت نکند، ابتدا دچار کاهش تراکم استخوان، نرمی استخوان و سپس دچار پوکی استخوان می شود.

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده 90 درصد خانواده های ایرانی کمبود کلسیم دارند و بعد از حذف یارانه شیر و افزایش قیمت مواد لبنی، خرید مواد لبنی 14 درصد کاهش نشان می دهد. در واقع گرانی شیر و لبنیات باعث شده که بسیاری از خانواده های ایرانی شیر را از سبد کالاهای مصرفی حذف کنند و اولویت را به نان، برنج، گوشت و مرغ بدهند.

 

شیر یکی از منابع با ارزش و اصلی در هرم غذایی است و بدن انسان بیشتر از گروه غلات، میوه و سبزیجات به این منبع غذایی نیاز دارد. پیش از گرانی این ماده غذایی آمار مصرف شیر و لبنیات 80 تا 100 کیلوگرم در سال بود که در حال حاضر با کاهش 22 درصدی مواجه شده ایم و به 60 تا 70 کیلوگرم در سال کاهش پیدا کرده است.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی با مهم ارزیابی کردن فرهنگ سازی مصرف شیر و فرآورده های لبنی گفت: با جدی تلقی کردن  موضوع فرهنگ سازی مصرف این ماده مهم غذایی برای مردم، باید نسبت به اثرات قیمت شیر توجه ویژه شود. سیاست استمرار تغذیه با شیر در مدارس و اصلاح سبد غذایی مردم به گونه ای که مصرف شیر، میوه و سبزیجات جایگزین نوشابه، چیپس و پفک شود، راه برون رفت از وضع موجود است.

گل علیزاده به افزایش اضافه وزن در میان آحاد مردم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد کاهش تراکم استخوان در سنین زیر 30 سال در کشور هستیم که این دسته از افراد با کوچکترین ضربه ، خود به خود دچار شکستگی استخوان می شوند که بار مالی زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند.

وی ادامه داد: همچنین 30 درصد افراد جامعه ما اضافه وزن دارند و 15 درصد افراد چاق هستند. همچنین 6 درصد جمعیت كودكان زیر 5 سال جامعه دچار کوتاهی قد، 4 درصد دچار لاغری، 4 درصد دچار کمبود وزن و 28 درصد از جامعه نیز دچار کم تحرکی هستند.

نایب رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران گفت: برای تشریح اهمیت تاثیر استفاده شیر برای بدن انسان باید گفت که حتی خامه ، سرشیر و کره نیز که جزو فرآورده های شیر هستند هیچ گاه منبع مناسبی برای کلسیم نیستند.

 

این فرآورده ها تنها باعث بالا رفتن چربی خون و کلسترول می شوند و اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارند. ماست خامه ای، پنیر خامه ای و شیر پرچرب نیز کمترین میزان کلسیم را دارند و نمی توان به لحاظ منبع غنی کلسیم به آنها تکیه کرد.

 

بر این اساس از یک طرف کاهش مصرف شیر و فرآورده های لبنی و از سوی دیگر آمار تکان دهنده نوشابه های گازدار که ایران را در جایگاه نخست استفاده از نوشابه در دنیا قرار داده است هشداری جدی برای تغییر نگرش مردم در برنامه غذایی خود است.

وی ادامه داد: سرانه استفاده از نوشابه گازدار در دنیا 10 لیتر است. در حالی که این سرانه در ایران 42 لیتر است. این برنامه غذایی غلط سبب پوسیدگی دندان، چاقی، سوء تغذیه، اثرات مخرب بر کلیه، اختلال در خواب و... خواهد شد.

كنفرانس یك روزه "نقش پزشکان در فرهنگ سازی مصرف شیر در خانواده"، توسط انجمن پزشكان عمومی ایران و با همكاری برنامه جهانی غذا (WFP) برگزارشد.

/مهر