دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پنج نکته درباره‌ کلان‌شهرها که نمی‌دانستید


کلان‌شهر، به مناطق شهری گفته می‌شود که جمعیت آنها از 10 میلیون بیشتر است. طبق آمار سازمان ملل، از سال 2014 به بعد، 12 درصد شهرنشینان در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند.

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: شهرنشینی با سرعت فزاینده‌ای گسترش می‌یابد و روز به روز مردم بیشتری به کلان‌شهرها مهاجرت می‌کنند و به جمعیت آنها اضافه می‌شود. کلان‌شهر، به مناطق شهری گفته می‌شود که جمعیت آنها از 10 میلیون بیشتر است. طبق آمار سازمان ملل، از سال 2014 به بعد، 12 درصد شهرنشینان در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند. در ادامه پنج نکته درباره‌‌ی آینده‌ی احتمالی مناطق شهری را می‌توانید مطالعه کنید.

پنج نکته درباره‌ی کلان‌شهرها که نمی‌دانستید

تا سال 2030 تعداد کلان‌شهرها در جهان به 41 عدد می‌رسد

در سال 2014، سازمان ملل گزارشی درباره‌ی چشم‌انداز شهرنشینی جهان در سال‌های آتی منتشر کرد. این گزارش رشد سرسام‌آور کلان‌شهرها را نشان می‌دهد. در سال 1990 تنها 10 کلان‌شهر در جهان وجود داشت، اما این رقم تا سال 2014 به 28 کلان‌شهر افزایش پیدا کرد. اما علیرغم اینکه جمعیت‌های شهری همین‌طور افزایش می‌یابند، سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2030 تعداد مناطق شهری بزرگ به 41 عدد می‌رسد و این مقدار ثابت می‌ماند. رشد سریع این کلان‌شهرهای جدید را می‌توانیم عمدتا در کشورهای در حال توسعه ببینیم. طبق گزارش سازمان ملل، تا سال 2050 تعداد 2.5 میلیارد نفر به جمعیت شهرنشینان جهان اضافه می‌شود.

پنج نکته درباره‌ی کلان‌شهرها که نمی‌دانستید
توکیو با 38 میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر جهان است.

کلان‌شهرها می‌توانند برای محیط زیست ویرانی به بار بیاورند

با وجود این همه جمعیتی که در مناطق شهری زندگی می‌کند، طبیعی است که کلان‌شهرها بر محیط زیست تاثیر بگذارند. اما مقیاس و بزرگی این تاثیر نگران‌کننده است. در سال 2015 مقاله‌ای درباره‌ی تاثیر کلان‌شهرها روی محیط زیست منتشر شد. محققان انگلیسی و آلمانی تحقیقات انجام شده درباره‌ی تاثیرات کلان‌شهرها را گردآوری کرده و نتایج آنها را جمع‌بندی کردند. آنها در بازبینی این تحقیقات به این نکته پی بردند که کلان‌شهرها بر اتمسفر بیشترین تاثیر را می‌گذارند. بزرگ‌ترین شهرهای جهان مقادیر زیادی گاز گلخانه‌ای و دیگر آلاینده‌ها را تولید می‌کنند و انتظار می‌رود با گذر زمان آلاینده‌های بیشتری هم تولید کنند. در سال 2005، کلان‌شهرها مسوول 12 درصد همه‌ی کربن دی‌اکسید تولید شده در زمین بودند. هر چه بیشتر در این قرن پیش می‌رویم، این عدد بزرگ‌تر می‌شود.

شهرهای بزرگ می‌توانند روزی برای محیط زیست مفید باشند

البته، چشم‌‌انداز زیست‌محیطی شهرهای بزرگ چندان هم بد نیست. یکی از شورا‌های مشورتی آلمان که در زمینه‌ی تغییر اقلیم فعالیت می‌کند، گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد شهرهایی که سیل عظیم مردم را برای سکونت جذب می‌کنند، می‌توانند به منشایی برای تغییرات محیط زیست تبدیل شوند. در این گزارش نوشته شده که توزیع منابع شهری به مناطق اطراف می‌تواند اثرات مخرب محیط زیستی را کاهش دهد. علاوه بر این، کلان‌شهرها با به کارگیری انرژی تجدیدپذیر و وفق یافتن با تغییر اقلیم می‌توانند نقش اصلی را در بهبود اوضاع محیط زیست داشته باشند.

پنج نکته درباره‌ی کلان‌شهرها که نمی‌دانستید

شاید روزی برسد که شهرهای بزرگ از کشورها مهم‌تر باشند

آیا ممکن است روزی برسد که کشورها دیگر اهمیت قبلی را نداشته باشند؟ شاید. «پاراگ کانا» کتابی نوشته که در آن نشان می‌دهد نقاط مختلف سیاره‌ی ما چگونه به هم متصل شده است. او نوشته که به زودی اهمیت کلان‌شهرها از مرزهای ملی که کشورها را از هم جدا می‌کند، بیشتر خواهد شد. زمانی که گسترش زیرساخت مناسب، مناطق شهری را منسجم‌تر و یک‌پارچه‌تر می‌کند، کلان‌شهرها ثروت و جمعیت بیشتری جذب می‌کنند و شاید روزی نقشه‌ی جهان را تغییر دهند.

کلان‌شهرها نمایشگاه‌های هنری برگزار می‌کنند

نمایشگاه Megacities Asia، نام نمایشگاه جدیدی است که در موزه‌ی هنرهای برتر بوستون برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آثار هنری متنوعی از 11 هنرمند برجسته از شهرهای آسیایی مختلف مثل سئول و دهلی به نمایش گذاشته شده‌اند. آثار این نمایشگاه مثل خود کلان‌شهرها شورانگیز و گسترده هستند.

پنج نکته درباره‌ی کلان‌شهرها که نمی‌دانستید

پنج نکته درباره‌ی کلان‌شهرها که نمی‌دانستید

پنج نکته درباره‌ی کلان‌شهرها که نمی‌دانستید


ویدیو مرتبط :
25 نکته در مورد جواهرات که نمی دانستید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

7 نکته ظریف در خانه داری که نمی دانستید!



نکات ظریف خانه داری, دانستنیهای خانه داری
1 - نگهداری موز برای مدت طولانی امكان پذیر نیست و این میوه زود از بین می‌رود. برای این‌كه بتوانید مدت زمان بیشتری از این میوه نگهداری كنید، باید آن را درون كاغذ آلومینیومی‌ بپیچید و در یخچال بگذارید. به این ترتیب آن را برای زمان بیشتری حفظ خواهید كرد.

2 - برای این‌كه جعفری در غذایتان سبز باقی بماند، كافی است به محض آن‌كه غذا شروع به جوشیدن كرد، جعفری را به آن اضافه كنید.
 
3 - برای رسیدن موز، كیوی، گوجه‌فرنگی یا سیب كال از قرار دادن میوه‌ها در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری كنید، چون باعث نرمی و حتی له شدگی آنها می‌شود. میوه را درون یك حوله یا پارچه تمیز و مرطوب بپیچید سپس آن را داخل یك پاكت كاغذی یا مقوایی قرار دهید. بزودی میوه شما بدون آن‌كه له یا سیاه شود، داخل پاكت كاغذی می‌رسد.

4 - برای حفظ كیفیت عطرتان، شیشه عطر را در محل خشك، خنك و به دور از پنجره و نور خورشید نگه دارید، زیرا نور خورشید باعث بروز اختلالاتی در مواد تشكیل دهنده عطر شده و آن را از بین می‌برد. به طور كلی برای این‌كه شیشه عطر عمر بیشتری داشته باشد، پیشنهاد می‌شود آن را همیشه درون جعبه اش نگه دارید.

5 - برای پاك كردن لكه‌های چای و قهوه از روی ظروف پلاستیكی و سبدها از محلول جوش شیرین و آب و یك برس برای شستشو استفاده كنید.

6 - برای جدا كردن پوست نازك روی بادام، آنها را 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد در آب سرد بگذارید تا براحتی پوست آنها جدا شود.

7 - برای گرفتن پوست هلو در تهیه مربا و كمپوت، آنها را یك دقیقه در آب بجوشانید و بعد پوست آن را بكنید.
منبع : seemorgh