دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پنج راهکار آسان برای ایمن‌تر کردن مک


وقتی صحبت از فناوری باشد، هیچ دستگاه یا سیستم‌عاملی را نمی‌توان به طور ۱۰۰٪ غیرقابل نفوذ دانست. در این مقاله، با ۵ روش ساده برای ایمن‌تر کردن مک آشنا خواهیم شد.

زومیت: در دهه‌های اخیر، OS X به خوبی به ما نشان داده است که می‌تواند کاربرانش را از خطرات و آسیب‌های امنیتی حفظ کند. در حقیقت بخش زیادی از حفره‌های امنیتی مک، بواسطه نرم‌افزارهای واسطه (Third Party) بوجود می‌آیند نه خود سیستم‌عامل! با این‌ حال در ادامه با ۵ راهکار ساده آشنا خواهید شد که به کمک آن‌ها می‌توانید مک خود را از آخرین تهدیدهای موجود حفظ کنید.

۱- غیرفعال کردن جاوا در مرورگر


اغلب کاربران مک از جاوا استفاده نمی‌کنند. جاوا در مک، یک پلاگین محسوب می‌شود که همچنان توسط بعضی از وب‌اپلیکیشن‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. هرچند که این کاربری به مرور زمان رو به کاهش است اما از آنجا که تعداد خیلی زیادی از مشکلات امنیتی مک از جاوا ناشی می‌شوند، بهتر است آن را در مرورگرها غیرفعال کنیم. اما چگونه؟



مرورگر سافاری: در منوی بالا بر روی Safari کلیک کرده و بعد از انتخاب گزینه Preferences، گزینه Security را انتخاب نمایید. در این بخش، چک‌باکس Enable Java را غیرفعال کنید.

مرورگر فایرفاکس: در منوی بالا ابتدا گزینه Tools، سپس Add-ons و بعد گزینه Plugins را انتخاب کنید. در پنجره نمایش داده شده بر روی کلید Disable در کنار جاوا کلیک کنید.

مرورگر کروم: عبارت /chrome://plugins را در آدرس‌بار تایپ نموده و کلید اینتر را بفشارید. حالا بر روی لینک غیرفعال‌سازی در زیر جاوا کلیک کنید.

۲- غیرفعال کردن ویژگی Open safe files


اگر از کاربران سافاری هستید، با فعال‌کردن ویژگی Open safe files فایل‌های دانلود شده شما به صورت خودکار اجرا می‌شوند. با توجه به ناشناخته بودن محتوای فایل‌ها، این ویژگی، در عین راحت‌تر کردن اجرای فایل‌ها، یک خطر امنیتی نیز محسوب می‌شود.برای غیرفعال کردن این ویژگی در منوی بالا، پس از کلیک بر روی Preferences، گزینه Option را انتخاب و در پنجره باز شده، چک‌باکس Open 'safe' files after downloading را غیرفعال کنید.

۳- فعال کردن فایروال OS X


مک از سالها پیش به یک فایروال داخلی مجهز است. اما این سرویس به صورت پیش‌فرض فعال نیست. Firewall به کاربران امکان می‌دهد که ارتباط مک با منابع اپلیکیشن‌ها و اینترنت را کنترل و مدیریت کرده و به جلوگیری از دسترسی برنامه‌های ناخواسته به منابع حساس کمک می‌کند.



برای پیکربندی فایروال در نسخه‌های ۱۰.۵ به بعد، مسیر System Preferences > Security > Firewall را دنبال کنید.

۴- حساب‌ کاربری استاندارد


هنگامی که برای نخستین بار مک را پیکربندی می‌کنید، حساب‌ کاربری ایجاد شده، یک اکانت ادمین (Administrator) محسوب می‌شود. بسیاری از کاربران همین حساب‌ کاربری را برای ذخیره‌سازی، اجرای نرم‌افزارها و... به کار می‌برند. در حالت کلی این مسأله مشکل‌ساز نیست، اما از حساب‌های کاربری ادمین معمولاً زمانی استفاده می‌شود که کاربر قصد دارد تغییراتی در سیستم اعمال کنید. بهتر است برای کارهای روزمره و روتین از یک حساب‌ کاربری استاندارد استفاده شود.



انجام این کار نیز آسان است. در بخش System Preferences گزینه Users & Groups را انتخاب کرده و سپس بر روی قفل سمت چپ و پایین پنجره کلیک کنید تا ایجاد حساب کاربری جدید برای شما امکانپذیر شود. سپس برای ایجاد یک حساب کاربری جدید، بر روی کـلیـد + در پایین ستون سمت چپ کلیک کنید. حالا یک حساب کاربری Administrator جدید بسازید و نام کاربری و کلمه عبور آن را به خاطر بسپارید. در پایان، حساب کاربری قدیمی خود را از ستون سمت چپ انتخاب و در سمت راست گزینه Allow user to administer this computer را غیرفعال کنید. با این کار، شما حساب کاربری ادمین جدیدی ساخته‌اید و حساب کاربری قدیمی شما هم به یک اکانت استاندارد تبدیل شده است. به غیر از ایجاد تغییر در تنظیمات سیستم، تقریباً انجام تمام کارها با حساب کاربری استاندارد امکانپذیر است. در صورت لزوم می‌تواند نام‌ کاربری و کلمه عبور اکانت ادمین را وارد کرده و تغییرات را انجام دهید.

۵- بروز رسانی‌ تمام نرم‌افزارها


بعضی از کاربران اعلان‌های بروز رسانی نرم‌افزارها را آزاردهنده می‌دانند. اما این آپدیت‌ها از نظر امنیتی واقعاً مفید هستند. در بیشتر موارد، بروز رسانی‌ها برای اصلاح و ترمیم باگ‌ها و مشکلات امنیتی و جلوگیری از سوءاستفاده هکرها منتشر می‌شوند. در OS X به راحتی می‌توان نرم‌افزارها را بروز نگاه داشت.



بر روی لوگوی اپل کلیک کرده و گزینه Software Update را انتخاب کنید. اگر از کاربران نسخه ۱۰.۸ به بعد هستید، تمام آپدیت‌های منتشر شده را در Mac App Store مشاهده خواهید کرد. برای سایر اپلیکیشن‌ها نیز بهتر است امکان بروز رسانی خودکار را در تنظمیات داخلی آن‌ها فعال کنید. بعضی از نرم‌افزارها مانند Adobe Flash حفره‌های خطرناکی دارند و لازم است همواره بروز باشند.

به کمک این ۵ روش ساده، مک شما ایمن‌تر از قبل خواهد شد. شما چه روش‌هایی را برای ایمن نگاه داشتن مک پیشنهاد می‌کنید؟ تجربه کاربری خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


ویدیو مرتبط :
Safety Truck راهکار سامسونگ برای ایمن سازی راه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

8 راهکار طلایی برای ایمن کردن رایانه



اسپم‌ها, ایمن کردن رایانه

با چند روش ساده و استفاده از چند نرم‌افزار رایگان اما به شدت كاربردی می‌توانید با خیال راحت در دنیای مجازی گردش كنید. در این مطلب با هشت نرم‌افزار و روش برای ایمن‌سازی كامپیوتر‌ها آشنا می‌شوید.

 

با پیشرفت تكنولوژی، روز به روز استفاده از كامپیوتر، لپ تاپ و تبلت افزایش می‌یابد. با افزایش استفاده از این دست وسایل، ویروس‌ها و بدافزارها نیز به همان اندازه زیاد شده‌اند. كافی است كمی بی‌احتیاطی به خرج دهید تا در یك چشم به‌هم زدن اطلاعات مهم وضروری‌تان به سرقت برود. كامپیوترها این روزها در معرض هجوم انواع و اقسام ویروس‌ها قرار دارند.

پس اگر می‌خواهید دچار مشكلات ناشی از هجوم ویروس‌ها و بدافزارها نشوید باید مواردی را مراعات كنید، چند نرم افراز را روی كامپیوترهایتان نصب كنید و از چند روش برای بهینه و ایمن‌سازی آنها استفاده كنید. برخی از نرم‌افزارها به صورت رایگان ارائه می‌شوند اما بهترین كیفیت و خدمات را به كاربران ارائه می‌دهند.

 

با چند روش ساده و استفاده از چند نرم‌افزار رایگان اما به شدت كاربردی می‌توانید با خیال راحت در دنیای مجازی گردش كنید. در این مطلب با هشت نرم‌افزار و روش برای ایمن‌سازی كامپیوتر‌ها آشنا می‌شوید.

آنتی‌ویروس
همه با كاركرد آنتی‌ویروس‌ها آشنا هستند. كامپیوتر شما باید حتما مجهز به یك بسته ایمنی ضدبدافزارها باش. آنتی‌ویروس‌ها یكی از اجزای این بسته‌اند. این برنامه‌ها ورودی‌ها و خروجی‌های كامپیوتر شما را زیرنظر دارند و به صورت خودكار – در صورت اتصال به اینترنت – خود را به روز می‌كنند. نسخه‌های رایگان آنتی‌ویروس‌های مختلف مانند AVG، Comodo،Avira، Avast و... نیاز كاربران خانگی را برطرف می‌كنند.

 

فایروال
«دیوار آتشین» یا «فایروال» جزو دیگری از بسته ایمنی كامپیوترها یا شبكه‌های كامپیوتری است. با فایروال می‌توان دسترسی به شبكه‌ها یا خدمات مختلف را مدیریت كرد. این نرم‌افزار ترافیك داده بین كامپیوتر شما و شبكه (مثلا اینترنت) را كنترل می‌كند و بر اساس تنظیمات قبلی تصمیم می‌گیرد كدام بسته اجازه گذر از دیوار آتشی را دارد و كدام نه. از جمله محبوب‌ترین فایروال‌ها می‌توان به ZoneAlarm اشاره كرد.

 

برنامه‌های ضدجاسوسی
دسته‌ای دیگر از فایل‌های فوق‌العاده خطرناك، جاسوس‌افزارها هستند. آنها همانطور كه از نامشان پیداست در پی جمع‌آوری اطلاعات از كامپیوتر قربانی و همچنین رصدكردن فعالیت‌های او در هنگام كار با كامپیوتر هستند. مثلا این جاسوس‌افزارها ممكن است خود را در قالب یك بازی محبوب مخفی كنند. برنامه‌های رایگان مختلفی در اینترنت برای مقابله با این بدافزارها وجود دارد. spybot search and destroy یكی از آنهاست.

 

آنتی‌اسپم‌ها
از اسپم‌ها هم غافل نشوید. اسپم‌ها منتظر فرصتی هستند تا سیستم شما را زیرو رو كنند. ارائه‌كنندگان خدمات ایمیل مانند یاهو یا گوگل این سرویس را به كاربران خود ارائه می‌كنند. با برنامه‌هایی مانندSPAMfighter هم می‌توان با اسپم‌ها یا حملات فیشینگ درOutlook، Outlook Express، Windowsmail مقابله كرد. در حملات فیشینگ كاربر با لینك آلوده به صفحه‌ای جعلی هدایت می‌شود كه بدافزارها و هكرها در آن به كمین نشسته‌اند.

 

مقابله با باج‌گیرها
با خیال راحت درحال كاركردن با سیستم‌تان هستید كه ناگهان همه چیز قفل می‌شود. هرچه تلاش كنید اتفاقی نمی‌افتد. شما دیگر نه با یك لپ تاپ یا كامپیوتر كه با یك تكه سنگ طرف هستید! داستان چیست؟ پای یك «باج‌افزار» در میان است. باج‌افزارها گروه دیگری از بدافزارها هستند كه كامپیوتر قربانی را قفل و از صاحب آن در مقابل آزادكردن سیستم، پول تقاضا می‌كنند. Kaspersky WindowsUnlocker برنامه‌ای رایگان برای پاك‌كردن این بدافزارهاست.

 

حلقه نجات
همه راه‌ و روش‌هایی كه در بالا ذكر شد كمك بسیار زیادی به امن ماندن و ایمن بودن ارتباط‌ها و سیستم‌های شما در فضای مجازی می‌كند اما اگر با وجود همه مراقبت‌ها و به‌روزرسانی‌ها كامپیوترتان اسیر بدافزارها شد، بسته به نوع آلودگی مثلا می‌توانید ازMcAfee Labs Stinger برای رهایی استفاده كنید. باHijackThis هم می‌توانید در اسرع وقت به تنظیمات تغییریافته در كامپیوتر خود پی ببرید و آنها را به حالت اولیه برگردانید.

 

حذف بدافزارها
برنامه‌هایی مانند Malwarebytes AntiMalwareبدافزارهای احتمالی موجود روی كامپیوتر شما را تشخیص می‌دهند حتی اگر بدافزارها از روش‌های نوین و پیچیده استفاده كنند. این نرم‌افزار برنامه‌ها و پروسه‌های كامپیوتر شما را دائم زیرنظر دارد و به محض مشاهده فرایندی مشكوك، زنگ خطر را به صدا در می‌آورد. برخی از بدافزارها به مرور زمان كامپیوتر شما را از درون خورده و نابود می‌كنند. آنها درست مثل یك غده سرطانی رشد می‌كنند.

 

نسخه پشتیبانی
با همه این تفاصیل بهترین كار این است كه یك نسخه پشتیبان از كامپیوتر خود تهیه كنید. تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های كامپیوتری ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای احیای اطلاعات از دست رفته است.Paragon Backup & Recovery یكی از بسته‌های نرم‌افزاری رایگان و كارآمد برای تهیه نسخه بك‌آپ است. این نرم‌افزار تمام اطلاعات شخصی و تنظیمات سیستم عامل را از یك هارددیسك به هارددیسك دیگر منتقل می‌كند.

منبع:yjc.ir