دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پنج ابهام بزرگ درباره گوشی G5 ال جی


شرکت ال جی در سال های اخیر تلاش زیادی برای افزایش سهم خود از بازار موبایل کرده است. این شرکت کره ای این روزها ظاهرا در سراسر دنیا و از جمله ایران، کمپین های نامحسوسی برای تبلیغات غیرمستقیم به کارگرفته است.

هفته نامه عصر ارتباط: شرکت ال جی در سال های اخیر تلاش زیادی برای افزایش سهم خود از بازار موبایل کرده است. این شرکت کره ای این روزها ظاهرا در سراسر دنیا و از جمله ایران، کمپین های نامحسوسی برای تبلیغات غیرمستقیم به کارگرفته تا محصولات خود را در رده دو نماینده برتر فعلی دنیا یعنی اپل و سامسونگ قرار دهد.

در این کمیپن ها اگرچه تلاش می شود نام محصولات ال جی لا به لای آخرین مدل گوشی های پرفروش دنیا قرار گیرد، اما واقعیت های بازار را نمی توان تغییر داد و این گوشی همچنان سهم گذشته خود را در بازار دارد. برای مثال، سهم بازیگران موبایل در بزرگ ترین بازار این صنعت یعنی چین، نشان می دهد برندهای اپل، سامسونگ، هواوی، شیائومی و کول پد، اچ تی سی، لنوو، سونی، نوکیا، نوبیا، میژو، زد تی ئی، وان پلاس و ال جی به ترتیب در این کشور رتبه های فروش را داشته و به دنبال آنها سایر برندها همچون ایسر، ایسوس، مایکروسافت، موتورولا، بلک بری، اوپو و آلکاتل قرار دارند.

اگرچه در سایت های تبلیغات گوشی، سر و صدا و اخبار زیادی درخصوص ال جی می شنوید که به نظر می رسد بخش عمده ای از آنها یک جریان سازی برای ترغیب افکار خریداران است، اما آمار مراجع معتبر گویای جایگاه واقعی این شرکت است و در یکی دو سال اخیر این تحرک رسانه ای شرکت ال جی بوده که پرهیاهوتر شده است.

پنج ابهام بزرگ درباره گوشی G5 ال جی

اما اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در دنیای راست و دروغ فضای مجازی دچار سردرگمی شده اید، یادتان باشد که همیشه راهی مطمئن و روشن برای یافتن گوشی های پرفروش وجود دارد. این روزها ده ها میلیون نفر در ایران یک یا چند گوشی هوشمند دارند که با دیدن برند گوشی موجود در دست آنها به راحتی می توان دریافت کدام گوشی ها پرفروش تر و مشتری پسندتر هستند.

با این مقدمه ضروری، بد نیست مروری داشته باشیم بر آخرین محصول شرکت کره ای ال جی که اگرچه مطابق معمول با تبلیغات گسترده و کم هزینه در فضای اینترنت انجام شد، اما این مساله مانع از بررسی نکات مبهم و بی پاسخ درخصوص گوشی G5 ال جی نمی شود.

ال جی که به تازگی از آخرین گوشی خود با نام LGG5 در ایران رونمایی کرد. ظاهرا مدعی رقابت این گوشی با گلکسی S7 سامسونگ است. در این میان یکی از نقاطی که کمپانی کره ای ال جی تمرکز اصلی خود را برای فروش بیشتر روی این گوشی گذاشته، موضوع ماژولار بودن آن است. به این مفهوم که قسمت انتهایی گوشی برای افزودن ابزاری همچون دوربین و ابزارهای صوتی، جدا می شود.

اگرچه قابلیت های کلی گوشی G5 همچون سایر گوشی های پیشتاز با اشکال اساسی مواجه نیست، اما این گوشی تازه وارد، همچون بسیاری از گوشی ها که با ادعای متفاوت بودن و نوآوری به بازار آمده اند، با ابهامات و اشکال هایی رو به رو است که به خصوص لازم است، پیش از کمپانی ال جی، خریداران این گوشی ها بیشتر دقت داشته باشند یا ناخواسته تامین کننده بخشی از هزینه تحقیق و توسعه این شرکت کره ای نشوند.

1- گوشی G5 ماژولار، راهکاری به دنبال مشکل!

در حالی که ال جی تلاش کرده با قابلیت جداشوندگی در گوشی G5، امکان افزودن قابلیت ها و ابزارهای بیشتر، آن هم بدون پرداخت هزینه های پایه ای را فراهم کند، اما این قابلیت با افزونه Handspring’s Springboard که امکان اتصال انواع PDA، ابزارهای بازی، دوربین، پلیرها، رادیو و GPS را می دهد. تفاوت چندانی ندارد. اما تفاوت بخش ماژولار گوشی G5 ال جی با افزونه مذکور این است که هنوز نیاز به ابزارهایی که از نظر فیزیکی قابلیت پشتیبانی از گوشی مذکور را داشته باشند، بسیار محسوس است.

نکته دیگر آنکه امروز تقریبا تمام ابزارهای قابل اتصال به موبایل، اعم از انواع دوربین ها، پخش کننده ها و... به شکل بی سیم امکان همخوانی با گوشی را دارند. درواقع این ابرازها به سادگی نصب یک اپ در دسترس و قابل استفاده هستند. وانگهی بسیاری از ماژول ها همچون اسکنرها و کنترل های بازی سال ها است که از استاندارد جهانی دستگاه های بلوتوث برای اتصال به یکدیگر بهره می برند.

2- انطباق پذیری؛ مشکل بزرگ ماژول های LGG5

مشکل دیگر در گوشی جی 5 این است که کمپانی ال جی هیچ اشاره ای به این موضوع نکرده که ماژول هایی که شما برای گوشی خود می خرید، امکان انطباق پذیری و سازگاری با ابزارهای دیگر را دارد یا انحصار را با پایان عمر گوشی، این ابزار نیز بی استفاده می مانند.

به این نکته نیز باید توجه کرد که افزونه Springboard درواقع با طیف وسیعی از دستگاه های شامل Visor, Visor Deluxe, Visor Platinum, Visor Neo و Visor Pro همخوانی دارد. از سوی دیگر از طریق گوشی G5 ال جی شما باید با خارج کردن قسمت پایین گوشی، افزونه جدید را اضافه کرده و تکه ای متفاوت را به انتهای گوشی وصل کنید.

اگرچه طراحی گوشی جدید ال جی به مراتب چشمگیرتر از افزونه هایی با ظاهر بد محسوب می شود، اما موضوع اینجا است که ابزارهای خریداری شده برای گوشی G5 ال جی می تواند محدودیت هایی در هماهنگی و انطباق با سایر محصولات از جمله گوشی های آینده ال جی ایجاد کند. به این ترتیب شاید این کمپانی کره ای مجبور شود در طراحی تمام گوشی های  آینده خود تجدیدنظر کند.

به عبارت دیگر، اگر افزونه هایی که برای کار با G5 ساخته شده تنها با این گوشی کار کند، خریدار گوشی باید نگران امکان استفاده از یک یا دو ابزار خریداری شده در گوشی بعدی باشد. یک تحلیلگر گوشی می گوید، امروزه تمام ابزاری که به گوشی ما متصل می شود، قابل استفاده در بسیاری از ابزارها و گوشی های دیگر ما نیز هست، اما من واقعا انتظار ندارم افزونه هایی که برای G5 خریداری می شود، با گوشی بعدی این کمپانی یعنی G6 قابلیت کار داشته باشد و این یک مشکل محسوب می شود.

پنج ابهام بزرگ درباره گوشی G5 ال جی

3- آیا کسی افزونه خواهدساخت؟

موضوع نامعلوم دیگر در خصوص بلند پروازی استراتژیک ال جی در ساخت گوشی ماژولار G5 این است که افزونه سیستم صوتی hi-fi و افزونه کنترل دوربین CAM تنها دو افزونه موجود هستند که برای گوشی G5 ساخته شده اند. اگرچه ال جی گفته قصد دارد API لازم برای ساخت افزونه یا ماژول سایر شرکت ها را نیز ارایه کند تا آنها هم افزونه های خاص خودشان را طراحی کنند. اما چیزی که به هیچ وجه روشن نیست، این است که آیا هیچ کمپانی دیگری برای ساخت افزونه هایی با استاندارد نوپای ال جی و برای گوشی فعلی علاقه دارد یا آنکه ال جی به تامین هزینه و تشویق سازندگان به ورود به این عرصه اقدام خواهد کرد یا نه؟

بنابراین با توجه به جایگاه و میزان فروش گوشی های ال جی در دنیا بسیار بعید به نظر می رسد، شرکت های دیگر در این بلندپروازی ال جی سهیم شده و به صرف هزینه های نامعلوم در این عرصه بپردازند. کمااینکه کمپانی های فعلی بازار در حال حاضر نیز به سهولت در حال فروش افزونه هایی فراگیر و جهانی تر هستند و بعید است وارد چنین قماری شوند، به خصوص که جی 5 ال جی قیمت نسبتا بالایی هم دارد.

4- اشکال در طراحی گوشی ماژولار  LGG5

اما شیوه طراحی بخش ماژولار ال جی نیز موضوعی است که به ریپوت کردن گوشی با هر بار جا به جایی قطعه نیاز دارد. از آنجا که بخش قابل جا به جایی گوشی ال جی در اطراف باتری گوشی تعبیه شده است، هر زمان که شما قصد جا به جایی افزونه ای را داشته باشید، باید باتری را خارج کنید، سپس باتری را به افزونه جدید وصل کرده و دوباره آن را به گوشی متصل کنید.

همان طور که می دانید، خارج کردن باتری به منزله قطع انرژی گوشی است و پس از آن گوشی نیاز به ریبوت مجدد دارد. این در حالی است که به اعتقاد بررسی کنندگان گوشی G5، این یک ضعف در شیوه طراحی و تعبیه محل استقرار افزونه است؛ چرا که هم اکنون و در دنیای واقعی تمام افزونه ها، ابزارهای جانبی و گجت ها به راحتی و بدون هیچ تغییر سخت افزاری در گوشی و اجبار به ریبوت گوشی، قابل استفاده هستند.

اگرچه ریبوت کردن گوشی تاثیر مخربی بر تجربه کاربر نمی گذارد، اما به هر حال این یک مساله است. اما زمانی که شما نیاز به جابه جایی سریع یک افزونه دارید، ریبوت کردن گوشی کمی آزاردهنده و وقت گیر است. در نظر داشته باشید که گاه کاربر تنها برای لحظاتی نیاز به استفاده از افزونه ای همچون دوربین دارد و پس از آن باید فرایندی را که ذکر شد مجددا تکرار کند که شاید در بلندمدت چندان خوشایند نباشد.

پنج ابهام بزرگ درباره گوشی G5 ال جی

5- ریسک باقی ماندن LGG5 در کورس رقابت

دیوید راداک، یک تحلیلگر گوشی می گوید، ال جی گوشی جی 5 را رقیبی برای گوشی S7 سامسونگ می داند، اما گوشی جدید سامسونگ از جهات مختلفی دارای برتری است. به قول او، ال جی جی 5 همچون تیری می ماند که به جهات مختلف شلیک شده تا به تهدیدی برای سامسونگ تبدیل شود. در این گوشی تمرکز روی باتری قرار گرفته، در حالی که این قابلیت در بیشتر گوشی هایی که از سال 2015 و با قابلیت اندروید مارشمالو به بازار آمده، وجود دارد. گوشی جی 5 ال جی روی دوربین تمرکز کرده، در حالی که این قابلیت در مقابل گلکسی S7 و گوشی های اخیر نکسوس، برگ برنده ای محسوب نمی شود.

از سوی دیگر، در طراحی این گوشی نیز نقدهایی وجود دارد و به شوخی گفته می شود ظاهرا تیم طراحی بخش جلویی گوشی با تیم طراحی پشت گوشی متفاوت بوده است. تنها بخش متفاوت در طراحی جی 5 قسمت پایینی گوشی است که به خاموش کردن کل گوشی برای استفاده نیاز دارد و توجه کاربران خاصی را به خود جلب خواهدکرد.

به اعتقاد دیوید راداک، اگرچه مهندسی این گوشی کاری بلندپروازانه و نوآورانه محسوب می شود، اما از جنبه اقتصادی یک وعده توخالی به حساب می آید.

به این ترتیب، در حالی که سامسونگ و بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ کنونی گوشی در دنیا، علاوه بر استفاده از پلتفرم های ساده اتصال افزونه ها، امکان ساخت ابزارهای قابل اتصال افزونه ها، امکان ساخت ابزارهای قابل اتصال از طریق USB را دارند، تلاش اخیر ال جی در گوشی جی 5 به یک ریسک بزرگ می ماند.

در نهایت اینکه حداقل ما توصیه ای به خرید این گوشی نداریم، اما اگر شما نیز به دلایلی که ذکر شد اهل ریسک و پرداخت هزینه برای ناشناخته هستید، حداقل باید دو میلیون تومانی بپردازید تا در آینده معلوم شود ال جی برای مسایل و ابهاماتی که گفته شد تدابیری دارد یا آنکه شما یکی از حامیان مالی بخش R & D یا همان تحقیق و توسعه این شرکت کره ای خواهیدشد.


ویدیو مرتبط :
برخلاف ادعای شرکت ال‌جی، گوشی ال‌جی G5 تمام‌فلزی نیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تمام شایعات درباره‌ی گوشی ال‌جی G5


شایعات به این موضوع اشاره می‌کنند که گوشی G5‌ در نیمه‌‌ی اول سال 2016 راهی بازار می‌شود

مجله دیجی کالا - مجید نوردوست: در چند سال گذشته شرکت ال‌جی تلفن‌های همراه هوشمند با کیفیتی را راهی بازار کرده است. پس از عرضه‌ی گوشی G2 این شرکت توانست طرفداران خودش را بیشتر کند. ال‌جی روند موفقیت‌هایش را با دو گوشی G3 و G4 هم ادامه داد تا کاربران منتظر گوشی G5 باشند.

تمام شایعات درباره‌ی گوشی ال‌جی G5

شایعات به این موضوع اشاره می‌کنند که گوشی G5‌ در نیمه‌‌ی اول سال 2016 راهی بازار می‌شود. شایعات مختلف گفته‌اند که گوشی G5 یک محصول کاملا رقابتی با گوشی‌های دیگر بازار خواهد بود. تا این لحظه می‌دانیم که شرکت ال‌جی در گوشی جدید خودش از پلاستیک استفاده نمی‌کند و به احتمال زیاد از فلز در طراحی‌ آن استفاده شده است. احتمال اضافه شدن سنسور تشخیص اثر انگشت به این گوشی هم بسیار زیاد است. در ادامه به تمام شایعاتی که تا این لحظه از G5 منتشر شده، اشاره می‌کنیم.

طراحی

گوشی G5 از بدنه‌ای از جنس فلز و شیشه ساخته شده و دیگر از پلاستیک در طراحی خبری نیست. این گوشی همانند G3 از کارت حافظه پشتیبانی خواهد کرد و کاربران می‌توانند باتری آن را هم تعویض کنند. به‌نظر می‌رسد که ال‌جی در طراحی پرچم‌دار جدید خودش از گوشی V10 که مدتی پیش معرفی شد، الهام گرفته است.

در ادامه می‌توانید برخی رندرهای منتشر شده از این گوشی را مشاهده کنید:


سخت‌افزار

این گوشی مانند دیگر پرچم‌دارهایی که قرار است راهی بازار شوند، از تراشه‌ی اسنپ‌دراگون 820 بهره می‌برد. به‌نظر می‌رسد که همکاری خوب ال‌جی با کوالکام باعث شده که این شرکت همچنان از تراشه‌های اسنپ‌دراگون در گوشی‌های خودش استفاده کند.

تراشه‌ی اسنپ‌دراگون 820 از چهار هسته‌ی 64 بیتی و پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 530 بهره می‌برد. هسته‌های اسنپ‌دراگون 820 نزدیک به 30 تا 35 درصد عملکرد بهتری در مقایسه با هسته‌های تراشه‌‌ی اسنپ‌دراگون 810 دارند. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 530 هم 40 درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 430 است.

به احتمال زیاد روی این گوشی از 4 گیگابایت رم استفاده خواهد شد و به تکنولوژی شارژ سریع 3.0 شرکت کوالکام مجهز شده است.

احتمال عرضه‌ی گوشی G5 با 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی بسیار زیاد خواهد بود. ال‌جی گوشی G4‌ را هم با 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی راهی بازار کرده بود.

تمام شایعات درباره‌ی گوشی ال‌جی G5
G5 هم مانند سایر گوشی‌های پرچم‌دار سال آینده از اسنپ‌دراگون 820 استفاده می‌کند.

سنسور اسکنر چشم

استفاده از اسکنرهای چشم در گوشی‌های جدید افزایش پیدا کرده است. شرکت مایکروسافت از این اسکنر به عنوان یک ویژگی مهم در گوشی لومیا 950 نام برد و شرکت‌های دیگر هم کم‌کم از آن استفاده می‌کنند.

البته شایعه‌ی استفاده از اسکنر چشم در گوشی‌های G3‌ و گلکسی S5 سامسونگ هم شنیده شده بود؛ اما به احتمال زیاد در سال 2016 اسکنر چشم یک ویژگی جدید در تلفن‌های همراه هوشمند بازار به شمار می‌رود.

در شایعات به این موضوع اشاره شده که ال‌جی روی تکنولوژی اسکنر چشم مخصوص خودش کار می‌کند و قصد دارد از آن در سال 2016 استفاده کند. به احتمال زیاد اسکنر چشم گوشی G5‌ از فاصله‌ی 20 تا 30 سانتی‌متری کار می‌کند.

اسکنر چشم در کنار دوربین جلوی گوشی قرار می‌گیرد و کاربران باید گوشی را روبروی صورت خودشان بگیرند تا سنسور مورد نظر چشم را اسکن کند. عمل اسکن کردن با اشعه‌ی مادون قرمز انجام می‌شود. برای اولین بار تصویری از شکل چشم کاربر تهیه می‌شود و برای هر بار بازکردن قفل گوشی، اسکنر حالت چشم را با چیزی که قبلا اسکن کرده مقایسه می‌کند. اگر تصاویر تهیه شده به یک شکل بود، گوشی برای کاربر قابل استفاده می‌شود.

در حالت کلی اسکنر چشم می‌تواند بسیار سریع‌تر و امین‌تر از روشن‌های حال حاضر برای دسترسی به تلفن‌های همراه هوشمند باشد.

البته این احتمال وجود دارد که ال‌جی از سنسور تشخیص اثر انگشت هم در گوشی G5 استفاده کند. این شرکت قبلا گفته بود که قصد دارد سرویس «جی پی» (G Pay) را راه اندازی کند.

تمام شایعات درباره‌ی گوشی ال‌جی G5
احتمال استفاده از اسکنر چشم در پرچم‌دار جدید ال‌جی بسیار زیاد است

صفحه نمایش

بسیاری از کاربران دوست دارند بدانند که صفحه نمایش این گوشی چه اندازه‌ای دارد و با چه کیفیتی راهی بازار می‌شود. آیا این گوشی از صفحه نمایشی با وضوح تصویر 4K بهره می‌برد یا همچنان از صفحه‌های نمایش با کیفیت QHD در آن استفاده خواهد شد؟

البته از آنجایی که ال‌جی هنوز صفحه نمایشی با کیفیت 4K تولید نکرده، شاید گوشی G5 هم با چنین صفحه نمایشی راهی بازار نشود. ال‌جی قبلا گفته بود که در سال 2016 صفحه‌های نمایشی با کیفیت 4K تولید نمی‌کند.

انتظار می‌رود که گوشی G5 از صفحه نمایشی با دقت تصویر 1440 در 2560 پیکسل در اندازه‌ی 5.6 اینچی بهره ببرد.

تمام شایعات درباره‌ی گوشی ال‌جی G5

دوربین

گوشی G4 یک دوربین 16 مگاپیکسلی داشت و کاربران می‌توانستند تنظیمات دوربین را به شکل دستی تغییر دهند تا به وسیله‌ی آن تصاویر زیبایی ثبت کنند. ال‌جی در گوشی V10 از یک ساختار جدید برای دروبین استفاده کرده است. این گوشی دو دوربین جلو داشت که زاویه دید آن‌ها متفاوت بود و کاربران می‌توانستند عکس‌های سلفی خودشان را با توجه به شرایط مختلف، بگیرند.

شایعات به این موضوع اشاره می‌کنند که گوشی G5 با یک دوربین 20 مگاپیکسلی و یک سنسور بزرگ‌تر که توسط سونی ساخته می‌شود، راهی بازار خواهد شد؛ اما به نظر می‌رسد که دوربین جلوی آن همچنان 8 مگاپیکسلی باقی می‌ماند.

به هر حال با کارهایی که ال‌جی در قسمت دوربین انجام داده، این شرکت می‌تواند دوربین G5 را با قابلیت‌های مختلف راهی بازار کند.

تمام شایعات درباره‌ی گوشی ال‌جی G5
شاید ال‌جی G5 دو دوربین جلو داشته باشد

تاریخ عرضه و قیمت

گوشی‌های G4 و G3 در ماه‌های فروردین و اردیبهشت راهی بازار شدند و به احتمال زیاد گوشی G5 هم در همین زمان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این احتمال هم وجود دارد که پرچم‌دار جدید ال‌جی با قیمت 600 دلار راهی بازار شود.