دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پرچمداران بازار دیجیتال در ایران


با وجودی که به گفته فعالان بازار، هنوز هم کاربران منتظر کاهش قیمت پس از رفع تحریم ها هستند، این موضوعات باعث نشده تا بازار کالاهای دیجیتالی سوت و کور و بی رونق باشد.

ماهنامه دانشمند - مهسا بخشی پور: نگاهی به گوشه و کنار بازارهای دیجیتال در پایتخت، شور و هیجان مردم را برای خرید جدیدترین کالاهای دیجیتالی نشان می دهد و با وجودی که به گفته فعالان بازار، هنوز هم کاربران منتظر کاهش قیمت پس از رفع تحریم ها هستند، این موضوعات باعث نشده تا بازار کالاهای دیجیتالی سوت و کور و بی رونق باشد.

گشتی در بازارهای مختلف تهران از خیابان جمهوری که چندین مرکز خرید دیجیتال دارد تا خیابان ولیعصر (ع)، خیابان میرداماد و تجریش از هیجان مردم برای خرید جدیدترین کالاهای دیجیتالی حکایت دارد. فعالان بازار دیجیتال معتقدند که در آستانه عید نوروز و در ماه های پایانی سال، همچنان گوشی های موبایل بیشترین سهم تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.

براساس آمار وزارت ارتباطات بالغ بر 25 میلیون گوشی هوشمند در دست ایرانی هاست و باب شدن ابزارهای جدید ارتباطی مانند پیام رسان های موبایلی روز به روز بر این آمار می افزاید. همچنین با وجود کم رونقی بازار لپ تاپ ها به دلیل عرضه تبلت، در مقطعی از سال شواهد نشان می دهد کاربران متوجه تفاوت این دو کالا با یکدیگر شده اند و قبول کرده اند که تبلت کارآیی لپ تاپ را نخواهدداشت.

پرچمداران بازار دیجیتال در ایران (اسلایدشو)

به همین دلیل علاوه بر تقاضا برای خرید تبلت، بازار لپ تاپ هم بی رونق نیست. در همین حال گجت های پوشیدنی هم نقش پررنگی در بازار دارند و کاربران موبایل استقبال خوبی از ساعت هوشمند و دستبندهای سلامتی دارند. در بازار کالاهای دیجیتال، نقش تلویزیون های هوشمند برای تشویق خریداران بسیار مشهود است.

نسل چهارمی ها و دوربین های محبوب

بازار گوشی موبایل مانند تمام سال پررونق است و مدل های مختلف گوشی در ویترین مغازه ها گاهی باعث سردرگمی خریداران می شود، با وجود این مشخص است که بیشتر خریداران قبل از ورود به بازارهای موبایل، گشتی اینترنتی در بازارهای آنلاین زده اند و با داشتن اطلاعات کافی راهی بازار برای خرید شده اند. با این حال باز هم پیشنهادات فروشندگان در خرید بی تاثیر نیست و بسیاری از خریداران به پیشنهاد فروشنده برای خرید توجه می کنند.

در بازار خرید موبایل تمایل به سمت گوشی های هوشمند است و به ندرت خریدارانی پیدا می شوند که به دنبال گوشی معمولی باشند. در این بازار رقابت بر سر گوشی های نسل (3G) و چهارم (4G) است. شاید مهم ترین دلیل استقبال از این دستگاه ها را بتوان با نتایج اخیر گزارش موسسه «آکامای» در بررسی وضعیت اینترنت جهان توجیه کرد. این گزارش نشان می دهد تلفن های همراه هوشمند در ایران توانسته اند در باز کردن هرچه سریع تر صفحات وب به کاربران ایرانی کمک شایانی کنند (این گزارش را در بخش زندگی دیجیتال بخوانید).

به همین دلیل علاوه بر گوشی های رده بالا و به قولی پرچمدارانی که خریداران خاص خود را دارند، گوشی های میان رده و ارزان قیمت (در رده قیمت یک میلیون تومان) با تقاضای خوبی همراه است.

در بازار پرچمداران گوش های هوشمند iPhon 6S که کمتر از پنج ماه است وارد بازار شده، پرفروش است. جدیدترین و آخرین مدل گوشی اپل اگرچه از نظر ابعاد و وزن، بزرگ تر و سنگین تر از نسل قبل خود است، به لطف دوربین 12 مگاپیکسلی و پردازنده قوی از طرف دوستداران آیفون از آن استقبال شده است و همچنان در بازار از فروش خوبی برخوردار است. این مدل رقیبانی همچون Galaxy S6، Xperia Z5 و LG G4 دارد. این گوشی های اندرویدی پرچمداران بازار اسمارت فون ها هستند.

پرچمداران بازار دیجیتال در ایران (اسلایدشو)

در میان گوشی های میان رده و میان قیمت، شانس با شرکت های چینی است. نشان تجاری هوآوی و آیفون چینی که با نام شیائومی و مدل Redmi note3 به تازگی وارد بازار شده است، از اقبال خوبی برخوردارند. گوشی های نسل چهارمی ارزان قیمت هم با استقبال خوبی مواجه شده اند که بیشتر دو سیم کارته هستند و قیمت کمتر از 800 هزار تومان دارند. از آن جمله می توان به گوشی Honor 4X هوآوی با نمایشگر 5.5 اینچی و دوربین 13 مگاپیکسلی اشاره کرد.

 در رده محصولات این برند، مدل P8 Litle هم که از مدل اندروید 5 آب نبات چوبی برخوردار است، فروش خوبی دارد. در بین گوشی های نسل چهارمی ارزان قیمت دو سیم کارته می توان به Galaxy J2 و سری Galaxy A سامسونگ با توجه به تفاوت در طراحی و مناسب بودن قیمت اشاره کرد. از خانواده اچ تی سی نیز خریداران، Desire 626 را ترجیح می دهند که این گوشی، هم دو سیم کارته است و هم از نمایشگر پنج اینچی بهره می برد.

پرچمداران بازار دیجیتال در ایران (اسلایدشو)
HTC Desire 626

 اچ تی سی One E9 هم از دیگر مدل های پرطرفدار بازار موبایل است. در خانواده ارزان قیمت های نوکیا Lumia 64 XL LTE با صفحه نمایش 5.7 اینچی از گوشی های ویندوزفون محسوب می شود که طرفدار دارد. از جمله مدل های برند سونی نیز Xperia M4 Aqua یکی از مدل های گوشی های دو سیم کارته است که طرفداران خاص خود را دارد.

رقابت 10 اینچی ها و 8 اینچی ها در بازار تبلت

بازار تبلت ها اگرچه به اندازه بازار موبایل داغ نیست، اما شکی نیست که تبلت ها با ابعاد بزرگ صفحه نمایش خود قصد دارند برخی نیازهای مشخص و مبتنی بر اپلیکیشن ها را برطرف کنند. به همین دلیل خریداران این کالا، دلیل انتخاب و خرید تبلت را سهولت در حمل و نقل، کتاب خواندن، تماشای فیلم، وب گردی و امثال این موارد اعلام می کنند. از این رو در بازار تبلت ها رقابت میان تبلت های 10 اینچی با هشت اینچی و هفت اینچی دیده می شود. از دیگر ویژگی هایی که به غیر از قیمت و وزن تبلت از سوی خریداران به آن توجه می شود، قابلت نصب سیم کارت و مکالمه است.

در این بازار تبلت های زیر 700 هزار تومان به کسانی که برای انجام کارهای معمولی و روزانه قصد خرید تبلت دارند، پیشنهاد می شود و در محدوده قیمت 700 هزار تا 1.5 میلیون تومان، گزینه های مناسبی از سامسونگ و لنوو تا ایسوس و ال جی برای تماشای فیلم و وب گردید با رزولوشن بالای تصاویر دیده می شود.

در بازار پرفروش های تبلت، تبلت 10 اینچی لنوو که با نامYoga 2 شناخته می شود، با امکان اضافه کردن کیبورد یا قرارگیری در حالت افقی و روی پایه، پرفروش است. همچنین مدل Zen Pad New 2 I از کمپانی ایسوس که هشت اینچی است و قابلیت نصب سیم کارت 4G را دارد گزینه مناسبی برای کاربران محسوب می شود. از کمپانی ایسوس مدل های Transdormer Book مانند T 100 TALLTE که بزرگ تر از 10 اینچ است و قابلیت پشتیبانی از سیم کارت را دارد، در رده پرفروش هاست. Galaxy Tab A سامسونگ که 9.7 اینچی است و از نسل چهارم موبایل پشتیبانی می کند نیز گزینه پرفروشی است که علاوه بر قلم دیجیتال از اندروید 5 آب نبات چوبی بهره می برد.

پرچمداران بازار دیجیتال در ایران (اسلایدشو)
ASUS T100 TALLTE

در بین تبلت های کوچک تر هوآوی، Mediz Pad X1 که هفت اینچی است خوب می فروشد. این تبلت قابلیت مکالمه و نصب سیم کارت را دارد. در رده برند شیائومی نیز در بازار تبلت MIPad با صفحه نمایش 7.9 اینچی و سیستم عامل اندروید 5.1 پرفروش است، این تبلت دوربینی 8 مگاپیکسلی دارد. در میام تبلت های پرطرفدار، G Pad 8 اینچی ال جی، انتخاب خوبی برای کاربرانی است که قصد خرید تبلت ارزان قیمت و با قابلیت نصب سیم کارت را دارند.

پرچمداران بازار دیجیتال در ایران (اسلایدشو)
MIPad

بازگشت پرشکوه لپ تاپ ها


پس از بازگشت باشکوه لپ تاپ ها به بازار، تقاضاهای متفاوتی از سوی خریداران لپ تاپ ها با کاربری های متفاوت از اقتصادی یا دانشجویی گرفته تا لپ تاپ های لمسی، گیمینگ، مالتی مدیا و اولترابوک ها دیده می شود. در بازار خرید سال نو، برندهای بسیاری از جمله اپل، لنوو، دل، اچ پی، ایسر و ایسوس در تلاش برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار هستند.

از طرفی به دلیل کاهش قیمت، لپ تاپ ها در ماه های اخیر بازار پررونقی پیدا کردند. جدال میان برندهای لپ تاپ بیشتر برای قیمت های 2.5 تا 3.5 میلیون تومانی است که معمولا دارای پردازنده های Intel Core i هستند، زیرا بیشتر کاربران برای انجام کارهای خود نمی خواهند لپ تاپی ضعیف داشته باشند و از طرفی بودجه زیادی هم برای هزینه کردن ندارند. به همین دلیل ترجیح می دهند لپ تاپ های Core i5 تا Core i7 را خریداری کنند.

از طرفی لپ تاپ های مجهز به نمایشگر 15.6 اینچی که معمولا بدنه ای بزرگ تر از لپ تاپ های 14 اینچی دارند مورد توجه خریداران قرار دارد. البته کاربران نیم نگاهی نیز به وزن دستگاه و ضخامت آن دارند و ترجیح می دهند دستگاه سبک تری را انتخاب کنند.

جنبه مهم دیگر خرید یک لپ تاپ قطعا میزان نگهداری و طول عمر باتری آن است و در نهایت طراحی کیبورد و میزان ظرفیت حافظه ذخیره سازی اطلاعات نیز برای خریداران اهمیت دارد. تمامی این ویژگی های سبب شده است که در بازار لپ تاپ ها مدل Aspire V15Nitro VN7- 591G- 7ORT ایسر از سوی فعالان بازار پیشنهاد شود. محصولات سری V ایسر جزو بهترین مدل های این برند هستند که از طراحی زیبا و امکانات جالبی بهره می برند. مدل INSPIRON 5558 کمپانی دل نیز در این مشخصات می گنجد و با رنگ بندی های مختلف مورد استقبال واقع شده است.

در میان پرفروش های برند ایسوس نیز K550JX پیشنهاد خوبی است که کاربران از آن استقبال کره اند. این گزینه برای کاربران بازی های رایانه ای، به لطف پردازنده اصلی و گرافیکی قدرتمندی که دارد، گزینه مناسبی به شمار می رود. در میان پرفروش های برند لنوو نیز برتری با Ideapad Z5170 است. در برند اچ پی اقبال با ENVY 15-K21 1ne است که دارای مشخصاتی همچون ضخامت و وزن کم است.

MacBook Air MJVE2 در بازار پرفروش ها، مورد علاقه طرفداران اپل است که از طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و با توجه به مشخصات سری Air، از نظر وزنی بسیار سبک بوده و قابلیت حمل و نقل ساده ای دارد و تمام آلومینیوم است.

پرچمداران بازار دیجیتال در ایران (اسلایدشو)

تلویزیون های هوشمند

اهمیت تلویزیون به عنوان یک سرگرمی بزرگ به حدی است که با هوشمند شدن وسایل زندگی، شاهد هوشمندشدن ای وسیله ارتباطی نیز هستیم. گشتی در بازار لوازم دیجیتال نشان می دهد که تلویزیون ها نیز از قافله دیجیتالی و هوشمندشدن عقب نمانده اند و علاوه بر تغییرات ظاهری، دارای سیستم عامل ها و امکانات بسیاری هستند. در این بازار، تلویزیون ها علاوه بر امکاناتی چون کیفیت در تماشای فیلم، سریال، مسابقات ورزشی و بازی، با داشتن سیستم عامل، از حالت یک پخش کننده ساده خارج شده و ابعاد دیگری به زندگی مردم داده اند.

در بازار فروش تلویزیون های هوشمند، رقابت میان شرکت های معروف کره ای ال جی و سامسونگ مشهود است و خریداران بیشتر درصدد خرید تلویزیونی هستند که با پشتیبانی از تمامی امکانات، قیمت مناسب تر و کیفیت تصویر خوبی داشته باشد. در این بازار، ویژگی های مشترکی برای مدل های پرفروش سامسونگ و ال جی می توان متصور شد و خریداران در درجه اول، بر خرید با قیمت مناسب تاکید دارند.

 در بازار پرفروش ها طبق اعلام فعالان بازار، ال ای دی هوشمند خمیده سامسونگ مدل 48JUC7920 که 48 اینچی است با توجه به کیفیت تصویر و ابعاد آن پرفروش است. این مدل دارای گیرنده دیجیتال داخلی و سه درگاه USB برای اتصال هارد اکسترنال یا حافظه است. قابلیت اتصال به وای فای از دیگر ویژگی هایی است که امکان جست و جو در اینترنت را برای کاربر فراهم می کند. همچنین تلویزیون ای ای دی هوشمند ال جی مدل LF63000GI که 43 اینچی و رابط هوشمند کیفیت تصویر Full HD با صفحه تخت است، از فروش خوبی برخوردار است.

پرچمداران بازار دیجیتال در ایران (اسلایدشو)

تلویزیون ال ای دی ایکس ویژن مدل XS4020 در سایز 40 اینچ از جمله تلویزیون هایی است که از سوی فعالان بازار به خریداران پیشنهاد می شود. این تلویزیون در کنار تصویر پذیرفتنی Full HD، دارای ماشین زمان است که باعث می شود کاربر، برنامه های مورد علاقه اش را از دست ندهد.

محبوبیت ساعت های هوشمند


بازار گجت های پوشیدنی در ایران مانند بیشتر کشورها به ساعت هوشمند و دستبندهای سلامتی خلاصه می شود. شاید کمتر کسی تصور می کرد دنیای ابزارهای پوشیدنی به ویژه ساعت های هوشمند و دستبندهای سلامتی در سال های اخیر با چنین سرعت باورنکردنی ای رشد کند. اگرچه در ایران همچنان ساعت هوشمند با توجه به قیمتش کالایی لوکس به شمار می رود، اما افزایش تمایل کاربران به خرید این کالا در بازار کاملا محسوس است. در بازار، اپل واچ، مانند همه جای دنیا ساعت های هوشمند طرفداران زیادی دارند که در چند مدل اپل واچ، اپل واچ اسپورت و اپل واچ ادیشن عرضه شده و تفاوت آن در جنس بدنه و بند آن هاست.

این ساعت ها در دو اندازه 38 میلیمتری برای خانم ها و 42 میلیمتری برای آقایان با نمایشگر مربع ارائه و استقبال خوبی از آن شده است. Gear S2 سامسونگ از دیگر ساعت های هوشمند پرطرفدار است که در دو نسخه با بندهای چرمی و پلاستیکی در بازار وجود دارد و یک مدل دیگر از این برند نیز قابلیت اتصال سیم کارت را دارد. ساعت های هوشمند سامسونگ دارای صفحه گرد هستند.

پرچمداران بازار دیجیتال در ایران (اسلایدشو)

Watch Urbane ال جی نیز یکی از زیباترین ساعت های هوشمند و پرفروش بازار است و اولین مدلی محسوب می شود که از شبکه LTE پشتیبانی می کند. این ساعت هم صفحه گرد است و علاوه بر نسخه چرمی، مدلی با بند فلزی نیز دارد. از جمله مدل های پرتقاضا در بازار ساعت های هوشمند می توان به Moto 360 موتورولا که به تازگی وارد بازار ایران شده است، اشاره کرد.

هوآوی واچ نیز ساعتی زیبا و خوش ساخت با طراحی کلاسیک است که با هر دو سیستم عامل اندروید و iOS سازگار است و خوب می فروشد. در بازار اسمارت واچ ها، نسل سوم ساعت هوشمند سونی (اسمارت واچ 3) با قابلیت ضدآب بودن خوب می فروشد.  Zen Watch نیز به دلیل قیمت مناسب گزینه خوبی برای خریداران محسوب می شود.


ویدیو مرتبط :
بهترین گیرنده دیجیتال بازار - بهترین مبدل دیجیتال بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طولانی‌ترین بازار ایران



 

 

طولانی‌ترین بازار ایران

 

 

مجموعه تاریخی و مسقف بازار زنجان با بیش از دوکیلومتر طول در قلب بافت قدیمی ‌این شهر که روزگاری مشرف به دروازه قلتوق، دروازه جنوبی شهر بود، طویل‌ترین بازار ایران است.



براساس اسناد و متون تاریخی، ساخت این بازار درسال 1205ه. ق در دوران حکومت آغامحمدخان قاجار آغاز و در سال 1213ه. ق مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان پذیرفته و در دوره‌های بعد نیز بناهایی از جمله چندین سرا، مسجد و گرمابه در این مجموعه ساخته شده است.



این بازار از غرب و شرق گسترده و بدین لحاظ به بازار پائین و بازار بالا تقسیم و نامگذاری شده است که مجموعه بازار بالا مشتمل بر بازار قیصریه، بزازها، امامزاده و عبدالعلی بیک است. این مجموعه از نظر تولید و عرضه کالا و خدمات جنبی وابسته، بسیار غنی و مهم‌ترین مرکز اقتصادی و تجاری شهر محسوب می‌شده است.



بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته از جمله راسته زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، سراج‌ها، مسگرها، جگرپزان،کلاه دوزان، قماش فروشان و غیره که در گذر زمان با تغییراتی نیز روبه‌رو شده است، تقسیم می‌شود.

 

 

 

طولانی‌ترین بازار ایران

 

 

از کاروانسراهای جالب این مجموعه که نقش مؤثری در عرضه کالاها ایفا کرده، سرا یا کاروانسرای حاج علی قلی و سرای حاج کربلایی علی را می‌توان نام برد. گستردگی جغرافیایی بازار از یکسو و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون شهری در راسته‌های فرعی که هر یک به نامی‌ و به فعالیتی خاص اختصاص یافته از سوی دیگر، همچنین وجود مساجد زیاد گویای پویایی این مجموعه فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و هنری درطول زمان و به فراخور اوضاع و شرایط حاکم است. تکنیک‌های معماری و سبک‌ها و شیوه‌های تزئینی دوران قاجار در راسته‌ها، حجره‌ها، چهار سوق‌ها، مساجد، سراها و کاروانسراهای درون شهری و گرمابه‌های این بازار به زیباترین شکل و شیوه اجرا شده است.

 


از جمله کاربرد انواع طاق و قوس‌های هلالی،جناغی و ضربی، گهواره‌ای خاصه در راسته‌های اصلی و فرعی مزین به آجرچینی‌هایی با طرح‌های مختلف هندسی و به کارگیری تکنیک آجر و کاشی و کاشیکاری به رنگ‌ها و طرح‌های قاجاری درسطوح خارجی و داخلی بناها، طاق‌نماها، طاق و قوس‌ها همچنین ستون نماهای گلدانی در مساجد و سراها قابل توجه است که اوج این سبک‌های معماری و شیوه‌ها و نوآوری‌های تزئینی در اجزا و ارکان مساجد بخصوص مسجد جامع به ظهور رسیده است و این مجموعه را در طول تاریخ، تبدیل به یکی از یادمان‌های ارزشمند و زیبای هنری و معماری دوران قاجار ساخته است.

 

 

اگر چه تشخیص نحوه تشکیل بازار زنجان به درستی و با دقت زیاد میسر نیست اما بیان مورخان و همچنین چگونگی قرارگیری اجزای گوناگون آن در کنار یکدیگر تا حدود زیادی روشنگر شکل‌گیری و رشد و توسعه این بازار است.