دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پرورش کاهو در مریخ



اخبار علمی - پرورش کاهو در مریخ

گروهی از دانشجویان در انگلیس تلاش می‌کنند با فراهم آوردن امکان پرورش کاهو در این سیاره، مقدمات اقامت طولانی مدت انسان در مریخ را فراهم کنند.

اخبار,اخبار علمی,پرورش کاهو در مریخ

دانشجویان جامعه پرتاب های فضایی دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس به کسب موفقیت در این پروژه بسیار امیدوارند. آنها بر این باورند اگر شرایطی فراهم شود که گیاهانی نظیر کاهو در مریخ رشد مناسبی داشته باشند، آنگاه می توان به فراهم آوردن مقدمات سکونت طولانی مدت انسان در فضا امیدوار بود.

در سالهای اخیر که مقوله خروج از زمین و سفر به مریخ و سایر اجرام فضایی قابل سکونت مطرح شده است، کارشناسان به این نکته اشاره می کنند که انتقال مواد غذایی، آب، هوای قابل تنفس، قطعات یدکی دستگاهها و سایر تجهیزات مورد نیاز ادامه زندگی کاری دشوار و پرهزینه است.

آنها به استفاده از محیط مریخ برای پرورش گیاهان مورد نیاز و تولید مواد غذایی به عنوان راه حلی مناسب نگاه می کنند.

دانشجویان دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس آزمایشاتی را با هدف رسیدن به این چشم انداز آغاز کرده اند. آنها که از حمایت پروژه "مارس وان" ( پروژه ای که قرار است نخستین گروه از انسانها را راهی سفر بی بازگشت به مریخ کند) برخوردارند، در اندیشه راه اندازی گلخانه ای کوچک در سیاره سرخ هستند تا با استفاده از اتسمفر آن و نور خورشید شرایط مناسب جهت رشد کاهو را فراهم آورند.

هدف اصلی این گروه ثابت کردن این موضوع است که رشد و پرورش گیاهان در مریخ با استفاده از منابع مریخ و نه استفاده از خاک ارسال شده از زمین و یا محیط های بسته و محدودی نظیر آنچه که در ایستگاه فضایی بین المللی در حال انجام است، فرآیندی امکان پذیر خواهد بود.

اخبار علمی - مهر


ویدیو مرتبط :
پرورش کاهو در گلخانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشمندان در مریخ کاهو می‌کارند +عکس


این طرح بخشی از پروژه مارس وان، پروژه غیر انتفاعی مسکونی کردن مریخ تا سال ۲۰۲۶ خواهد بود.

بروزرسانی: طرح گروهی از دانشمندان بریتانیایی برای کاشت کاهو در مریخ پذیرفته شده است.

دانشمندان در مریخ کاهو می‌کارند

این طرح بخشی از پروژه مارس وان، پروژه غیر انتفاعی مسکونی کردن مریخ تا سال ۲۰۲۶ خواهد بود.

نخستین سفینه پروژه مارس وان، در سال ۲۰۱۸ در مریخ فرود خواهد آمد تا فناوری‌های موجود را آزمایش کند.

گلخانه‌ای هم که قرار است در آن کاهو کاشته شود در میان اولین محموله‌هایی است که نخستین سفینه پروژه مارس وان با خود به سیاره قرمز خواهد برد.

پروژه کاشت کاهو را دانشگاه ساوتمپتون اجرا خواهد کرد. این طرح از میان ده پروژه دانشگاهی که نامزد پیوستن به مارس وان بودند تنها پروژه بریتانیایی است که پذیرفته شده است.

کاهو به این دلیل انتخاب شده که در باره این گیاه مطالعات مفصلی انجام شده و پیش از این کاشت آن در محیط بسته چه در زمین چه در مدار آن با موفقیت همراه بوده است.

بذر مقاوم کاهو را می توان به مریخ فرستاد و یک ماه پس از کاشت می‌توان محصول را برداشت کرد. موفقیت در این کار راه را برای کاشت محصولات مغذی‌تر مثل گوجه فرنگی و توت فرنگی باز خواهد کرد.

دمای گلخانه ۲۱ تا ۲۴ درجه خواهد بود. دی اکسید کربن از جو مریخ گرفته می شود و اکسیژن از الکترولیز آبی که از زمین آورده شده است.

دانشمندان در مریخ کاهو می‌کارند

علاوه بر این، آبی که مواد مغذی در آن حل شده بصورت بخار در گلخانه پخش خواهد شد.

رشد کاهوها عکسبرداری و تصاویر آن به زمین مخابره خواهد شد.

در پایان این پروژه کاهوها را با گرما از بین خواهند برد، بعنوان اقدامی احتیاطی برای جلوگیری کامل از انتقال هر نوع ماده زیستی به مریخ و مخدوش شدن تحقیقات آتی در این سیاره.

نوری که از خورشید به مریخ می رسد نصف نوری که زمین دریافت می کند اما روز مریخی چهل دقیقه طولانی تر از روز زمینی است بنابراین شرایط از نظر نور تقریبا مثل زمستان زمین است، بنابراین امکان رشد گیاهان در شرایط گلخانه‌ای وجود دارد.

چراغ‌های LED هم نور بیشتری فراهم کرده و سرعت رشد را بیشتر خواهند کرد.

توفان‌های غبار مریخ ممکن است در برخی روزها تابش نور خورشید را مختل کند. گیاهان می‌توانند چند روزی با نور کم کنار بیایند اما اگر این وضع طولانی‌ شود، رنگ پریده و دراز می‌شوند تا بیشتر به نور برسند.

در این موارد دمای گلخانه چند درجه کاهش داده خواهد شد تا با کند کردن سوخت و ساز گیاه، تاثیر کمبود آفتاب خنثی شود.

گلخانه پرورش کاهو در زمین‌های مسطح شمال مریخ احداث خواهد شد، در این مناطق فشار هوا بیشتر است و به شرایط کره زمین نزدیکتر.

دانشمندان در مریخ کاهو می‌کارند

در مسیر زمین به مریخ، درجه حرارت سفینه بین ۳۵ تا ۴۰- سانتی‌گراد خواهد بود که تقریبا مشابه آب و هوای سیبری است.

تخم کاهو را هم براحتی می‌توان در حالت منجمد نگهداری کرد. با این حال چون روشن نیست شدت و سرعت تغییرات دما در طول سفر دقیقا چقدر است، نمی‌توان از اینکه تخم‌های کاهو قابلیت رشد خود را حفظ کنند مطمئن بود، بنابراین، انواع مختلفی از آن راهی مریخ خواهد شد.

گلخانه نیز از آلیاژ آلومینیوم ۷۰۷۵ ساخته خواهد شد که آلیاژ پر استفاده‌ای در صنایع هوا و فضا است.

مارس وان

برای پروژه مارس وان، از بین دویست هزار نفر داوطلب اولیه، در نهایت ۲۴ فرد کاملا سالم بین ۱۸ تا ۴۰ سال انتخاب می‌شوند.

آموزش و تمرین افراد منتخب از امسال آغاز شده و هشت سال ادامه خواهد داشت.

دانشمندان در مریخ کاهو می‌کارند

این افراد هر دو سال یکبار، چند ماه در انزوای کامل قرار داده می شوند تا شرایطی مشابه زندگی در مریخ را تجربه کنند. این مهاجران امکان بازگشت به زمین را ندارند و باید آماده باشند مابقی عمر در مریخ سکونت کنند.

دو مریخ‌نورد اقامتگاه فضانوردان را پیش از اعزام آنها به مریخ آماده خواهند کرد. گروه اول فضانوردان سپس علاوه بر کارهای تحقیقاتی، اقامتگاه و شرایط را برای گروه دوم آماده خواهند کرد.

مریخ ۲۳۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و سفر به آن هفت تا هشت ماه طول می کشد (بسته به موقعیت دو سیاره).

فضانوردان این مدت را در فضایی بسیار تنگ (بسیار کوچکتر از اقامتگاهشان در مریخ) می گذرانند. از دوش گرفتن خبری نخواهد بود و استحمام با حوله خیس است. غذا هم کنسروی یا منجمد خواهد بود.

مسافران مریخ برای جلوگیری از تحلیل عضلات باید روزی سه ساعت نرمش کنند و در صورتی که با توفان خورشیدی مواجه شوند، باید تا چند روز را در محفظه‌ای حتی کوچکتر در قسمت بیشتر حفاظت شده موشک بگذرانند.

دانشمندان در مریخ کاهو می‌کارند

در بدو ورود به مریخ اقامتگاه آماده خواهد بود، هر واحد مسکونی برای دو نفر پنجاه متر مربع مساحت دارد و ۲۰۰ متر مربع هم فضای داخلی مشترک وجود دارد.

در این اقامتگاه، اتاق خواب، محل کار، اتاق نشیمن و گلخانه وجود خواهد داشت، با لباس معمولی می توان در آن زندگی کرد، می توان مثل کره زمین دوش گرفت و یا در آشپزخانه غذای گرم و تازه آماده کرد.

با توجه به اینکه بیشتر امکانات پیش از ورود فضانوردان آماده شده، آنها برای تطبیق دادن خود به روال روزمره، به زمان زیادی نیاز ندارند.