دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پرورش مینی‌پستان در آزمایشگاه برای درمان سرطان



اخبار,اخبار علمی,پرورش مینی‌پستان در آزمایشگاه برای درمان سرطان

دانشمندان آلمان، با استفاده از بافت‌های ناکارآمد پستان بیماران، یک مینی‌پستان را با هدف کمک به درمان سرطان در آزمایشگاه رشد دادند.

  این مینی‌پستان به محققان در درک توانایی تولیدمثل غده پستانی و ارائه درمان‌هایی برای سرطان پستان کمک می‌کند.

در طول عمر تولیدمثل یک زن، غده پستانی به طور مداوم تجدید می‌شود تا تولید شیر را تضمین کند. گفته می‌شود سلول‌های بنیادی در پس این چرخه سلولی هستند و سلول‌های سرطان پستان از ویژگی‌های سلول‌های بنیادی برای بدست‌آوردن مشخصه‌های تولیدمثل بدخیم استفاده می‌کنند.

دانشمندان به دنبال بررسی عملکرد سلول‌ها بنیادی پستان عادی بودند. در این تحقیق، نوعی بافت سالم ناکارآمد از پستان زنانی که جراحی زیبایی پستان را از سر گذرانده بودند، با استفاده از یک ژل شفاف در آزمایشگاه کشت داده شد.

دانشمندان سلول‌های اپی‌تلیال پستان انسانی را مشاهده کردند که معماری بافت سه‌بعدی غده پستانی را بازتولید می‌کردند.

این سلول‌ها درست مانند رشدکردن غده پستانی در طول بلوغ، تقسیم و تکثیر شدند. کانال‌های توخالی شبکه‌ای از شاخه‌ها را خلق کردند و سازه‌های انگورمانندی تولید شدند. محققان دریافتند رفتار سلول‌های دارای توانایی تولیدمثل، توسط ویژگی‌های فیزیکی محیطشان تعیین می‌شد.

دانشمندان همچنین مشاهده کردند سفتی افزایشی ژل، منجر به گسترش افزایشی سلول‌ها و در نتیجه رشد تهاجمی آن‌ها شد. چنین رفتاری پیش‌تر در سلول‌های سرطانی پستان مشاهده شده بود.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد این رشد تهاجمی در واکنش به سفتی فیزیکی، نشان‌دهنده فرآیندی عادی در طول رشد غده پستانی است که در طول پیشرفت تومور به کار می‌رود.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
سرطان پستان - قسمت دهم - آزمایشگاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داروی ایرانی «درمان سرطان پستان» تا پایان سال به بازار می‌آید



اخبار,اخبار 

جدید,اخبار جالب

 

كاهش 40 درصدی قیمت داروی وارداتی 60 میلیون تومانی

داروی ایرانی «درمان سرطان پستان» تا پایان سال به بازار می‌آید

محققان مركز بیوتكنولوژی انستیتو پاستور ایران موفق به تولید داروی تراستوزومب(Traustuzumab) با نام تجاری «هرسپتین» با كاربرد در درمان سرطان پستان شدند كه پس از گذراندن مرحله كارآزمایی بالینی تا قبل از پایان سال وارد بازار خواهد شد.

دكتر سیروس زینلی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با بیان این كه تراستوزومب(Traustuzumab) با نام تجاری هرسپتین (Herception) یك آنتی‌بادی تك دودمانی (مونوكلونال) علیه «رسپتور هر2نئو»(HER2/neu) است، گفت: استفاده اصلی این دارو در درمان سرطان پستان است. «رسپتور هر2نئو» باعث رشد بی رویه سلول سرطانی در پستان می‌شود ازاین رو آنتی بادی تراستوزومب به طور اختصاصی به «رسپتور هر2نئو» متصل می‌شود و از این طریق جلوی رشد سرطان را می گیرد؛ بدین ترتیب طول عمر بیماران افزایش پیدا می كند؛ البته سلول سرطانی بعد از مدتی می تواند نسبت به این دارو مقاوم شود. به همین دلیل معمولا این دارو با شیمی درمانی همراه است.

زینلی ادامه داد: حدود 20 تا 30 درصد افرادی كه به سرطان پستان مبتلا می‌شوند واجد شرایط دریافت تراستوزومب هستند یعنی در آن‌ها «رسپتور هر2نئو» افزایش بیان دارد. این دارو در سایرین مفید نیست و حتی می‌تواند عوارضی داشته باشد؛ البته افزایش بیان «رسپتور هر2نئو» در سرطان‌های دیگر مانند سرطان رحم ( uterine papillary Serous Larcinoma ) هم دیده شده؛ بنابراین لازم است فرد مبتلا به سرطان پستان یا رحم قبل از استفاده از دارو برای نحوه بیان «رسپتور هر2نئو» مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت مثبت بودن نتیجه (یعنی بیان خیلی بالا) نسبت به دریافت دارو اقدام كند.

به گفته این عضو هیات علمی مركز بیوتكنولوژی انستیتو پاستور ایران دارو برای افرادی كه «رسپتور هر2نئو» مربوطه در آن‌ها بیان معمولی دارد بی فایده بوده و حتی ممكن است ضرر داشته باشد.

وی تاكید كرد: هزینه بالای دارو و عوارض احتمالی این دارو باعث شده است كه وزارت بهداشت به نحوه استفاده از آن اعمال نظارت كرده و دارو را مراكز بیمارستانی خاص به صورت یارانه‌ای و با تخفیف 80 درصد به كسانی كه واجد شرایط استفاده از آن هستند ارائه می كند. بنابراین باید مردم بدانند كه این دارو یك داروی معجزه گر نیست و عوارضی از جمله مشكلات قلبی برای استفاده كنندگان ایجاد می‌كند و در مصرف آن حتما نظر متخصص اخذ شود.

عضو هیات علمی مركز بیوتكنولوژی انستیتو پاستور ایران با بیان اینكه در سال 1998 یك شركت آمریكایی مجوز فروش این دارو را از اداره غذا و دارو آمریكا(FDA) دریافت كرد، به ایسنا گفت: پس از آن این شركت تبلیغات وسیعی برای فروش این دارو در جهان راه اندازی كرد و حتی فیلمی به نام «تایید زندگی»(LIVING PROOF) در سال 2008 در این رابطه ساخته شد.

وی با بیان اینكه این دارو به نام هرسپتین از سال 1388 به طور وسیع وارد بازار دارویی ایران شد به ایسنا گفت: پس از ورود این دارو به كشور بدون هیچ محدودیتی برای تمامی مبتلایان به سرطان پستان تجویز می شد و بسیاری از پزشكان یا از روی عدم اطلاع و یا به دلیل تبلیغات وسیع شركت سازنده بدون توجه به هزینه بسیار سرسام آور آن برای هر بیمار كه در هر دوره درمان حداقل 60 میلیون تومان است این دارو را تجویز می‌كردند.

زینلی ادامه داد: برخی از متخصصان با هماهنگی وزارت بهداشت در پی گزارش‌های علمی و تحقیقات داخلی، مصرف دارو را تحت نظارت درآورده و برای تشویق بیماران و پزشكان برای همكاری و نیز كمك به بیماران، پرداخت یارانه 80 درصد را منوط به تایید واجد شرایط بودن بیمار از سوی دولت كرده و آزمایش نحوه بیان «رسپتور هر2نئو» را اجباری كردند. این اقدام كاهش چشمگیری در مصرف این دارو به وجود آورد و از تحمیل هزینه غیر ضروری برای 70 تا 80 درصد بیماران غیر واجد شرایط جلوگیری كرد.

عضو هیات علمی مركز بیوتكنولوژی انستیتو پاستور ایران با بیان اینكه فعالیت در زمینه تولید داروی تراستوزومب از سال 89 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت در انستیتو پاستورآغاز شد به ایسنا گفت: درحال حاضر كه این دارو به تولید رسیده است تمامی تاییدهای وزارت بهداشت را دریافت كرده است و به زودی پس از گذراندن مرحله كارآزمایی بالینی بروی 60تا90 بیمار تا قبل از پایان سال وارد بازار كشور می شود.

وی افزود: مصرف داروی وارداتی در مدت 9 هفته بین 54 تا 60 میلیون تومان برای بیماران هزینه در بر دارد این در حالی است كه داروی تولید شده در كشور حداقل 40 درصد كمتر از داروی مشابه خارجی هزینه خواهد داشت./ایسنا