دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پرنورترین خوشه‌ ستاره‌ای کروی را ببینید/ عکس روز ناسا از امگا قنطورس



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,امگا

خیلی قبل‌تر از اینکه زمین و خورشید ما وجود داشته باشد، بعضی از ستاره‌ها به شکل خوشه‌های کروی در آمدند و به دور مرکز راه شیری جوان شروع به چرخش کردند.

 حدود ۲۰۰ خوشه‌ کروی در راه شیری وجود دارد که امگا قنطورس بزرگترین آنهاست. این خوشه بیش از ۱۰ میلیون ستاره دارد. امگا قنطورس همچنین با قدر ۳.۹ پرنورترین خوشه‌ی ستاره‌ای هم به حساب می‌آید. رصدگران نیمکره‌ جنوبی می‌توانند به راحتی و با چشم غیر مسلح آن را در آسمان ببینند.

 

این خوشه که با نام NGC 5139 هم شناخته می‌شود حدود ۱۸ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد و قطر آن هم ۱۵۰ هزار سال نوری است. برخلاف بسیاری از خوشه‌های ستاره‌ای دیگر، ستاره‌های موجود در امگا قنطورس دارای سنین مختلفی هستند.

 

اخبار علمی - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
خوشه‌ی ستاره ای کروی در صورت فلکی کمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر نجومی روز ناسا: امگا قنطورس؛ پرنورترین خوشه‌ی ستاره‌ای کروی



اخبارعلمی,خبرهای علمی,ستاره‌

سن این کپه‌ی ستاره‌ای بیشتر از خورشید ماست.

خیلی قبل‌تر از اینکه زمین و خورشید ما وجود داشته باشد، بعضی از ستاره‌ها به شکل خوشه‌های کروی در آمدند و به دور مرکز راه شیری جوان شروع به چرخش کردند.

 

اکنون حدود ۲۰۰ خوشه‌ی کروی در راه شیری وجود دارد و امگا قنطورس بزرگترین آن‌هاست. این خوشه بیش از ۱۰ میلیون ستاره دارد. امگا قنطورس همچنین با قدر ۳.۹ پرنورترین خوشه‌ی ستاره‌ای هم هست. رصدگران نیمکره‌ی جنوبی می‌توانند به راحتی و با چشم غیر مسلح آن را در آسمان ببینند.

 

این خوشه که با نام NGC 5139 هم شناخته می‌شود حدود ۱۸ هزار سال نوری با ما فاصله دارد و قطر آن هم ۱۵۰ هزار سال نوری است. برخلاف بسیاری از خوشه‌های ستاره‌ای دیگر، ستاره‌های موجود در امگا قنطورس دارای سنین مختلفی هستند. یعنی اینکه این خوشه‌ی ستاره‌ای در عمر ۱۲ میلیارد ساله‌ی خود تاریخ پیچیده‌ای داشته است.

 

اخبار علمی - دیجی کالا