دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای بازار چین


در دومین قسمت از معرفی پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در سال 2015، اکنون نوبت به بخش داغ و هیجان‌انگیز بازار، یعنی خودروهای شاسی‌بلند می‌رسد.


ویدیو مرتبط :
شاسی بلندهای ایران در مقابل هم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی شاسی بلندهای جمع و جور موجود در بازار


شاسی بلندهای جمع و جور در شهر سواری بهتری دارند. رانندگی کردن با آنها ساده تر است و شانس بیشتری برای پیدا کردن جای پارک خواهید داشت. این ویژگی ها عامل محبوبیت آنهاست

هفت صبح: شاسی بلندهای جمع و جور در شهر سواری بهتری دارند. رانندگی کردن با آنها ساده تر است و شانس بیشتری برای پیدا کردن جای پارک خواهید داشت. این ویژگی ها عامل محبوبیت آنهاست

در بازار آشفته خودروهای وارداتی که هر لحظه قیمت ها در حال تغییر است و سر به فلک می کشد. انتخاب خودروی مناسب با توجه به مقدار بودجه یا یک کلاس خاص مورد نظر کار دشواری شده است.

در انتخاب یک کلاس خودرویی معمولا قاعده خاصی وجود نداردو امری کاملا سلیقه ای است اما با گذری بر آمار و ارقام می توان دریافت که معمولا جوانان از خودروهای کوپه، اسپورت و شاسی بلند لذت بیشتری می برند و بانوان به دنبال خودروهای هاچ بک یا شاسی بلندهای کوچک و جمع و جور هستند تا رانندگی و پارک کردن با آنها راحت باشد و افراد سالخورده اتومبیلی با پرستیژ و بی دردسر و سواری نرم را می پسندند که اغلب بر اساس وضعیت مالی به سراغ سدان های بازار می روند.

یکی از کلاس های خودرویی که در حال حاضر در بازار تنوع محصولی نسبتا خوبی را داراست  شاسی بلندهای جمع و جور هستند. بر این اساس اگر در بازار فعلی کشور قصد خرید خودرویی در این کلاس را داشته باشید با گزینه هایی چون هیوندا Ix35، کیا اسپورتیج، سوزوکی گرند ویتارا و نیسان قشقایی مواجه شوید.

هیوندا Ix35



هیوندا Ix35 به عنوان نسل دوم توسان به شمار می رود.طراحی این خودرو نسبت به توسان دچار تغییراتی انقلابی شده است. هر چقدر چهره توسان بی روح و محافظه کارانه بود در Ix35 شاهد چهره ای جسور، هماهنگ، زیبا و البته اسپورت هستیم که توانسته طیف بزرگی از مشتریان به خصوص جوانان را برای خرید آن ترغیب کند.

در نمای جلویی خودرو عضلانی تر شدن در موتور و گلگیرها در کنار طرح سپر جلو با خطوط شکسته از Ix35 خودرویی با ابهت و جسور ساخته است. چراغ های جلو که طرحی کاملا اسپورت و هماهنگ با نمای کلی خودرو و ورودی های هوا دارند این چهره زیبا و جسور را کامل می کند. در نمای جانبی با خط بدنه ای پهن و گیرا مواجه می شویم که چشمان را به سمت عقب خودرو هدایت می کند.



در عقب هماهنگی خوب بین چراغ ها، در صندوق و خطوط روی آن ادامه دهنده خط مشی جدید هیوندا در طراحی بوده و طرح کلی سرزنده وپویای خودرو را در این بخش حفظ کرده اند. در داخل خودرو طراحی معقول صندلی های جلو و داشبوردی کاربردی، نظر بیننده را به خود جلب می کند اما سرنشینان عقب از مشکل تنگی و کمبود فضا رنج می برند.

کیفیت مواد به کار رفته در داخل خودارو از نسل قبل بهتر اما آنقدرها که انتظار می رود بالا نیست و در برخی قسمت ها استفاده از پلاستیک خشک آزاردهنده است. سواری Ix35 خشک و خشن است و در هنگام رانندگی در جاده نفوذ صداهایی اضافی به داخل اتاق عجیب به نظر می رسد.



پیشرانه چهار سیلندر این نسل که 2/4 لیتر حجم دارد 177 اسب بخار قدرت تولید می کند و با توجه به وزن 1534 کیلوگرمی خودرو و جعبه دنده شش سرعته خودکار رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در زمان 10 ثانیه امکانپذیر است.

هیوندا برای این نسل امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، باز شدن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید (Keyless Go)، سیستم تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک، سقف پانوراما، تنظیم برقی صندلی با گرمکن، روشن شدن اتوماتیک چراغ ها و ... را در نظر گرفته تا Ix35 در مقابل رقیبان احساس کمبودی نکند. در زمینه ایمنی نیز ذکر همین نکته بس که Ix35 یک ستاره ایمنی بیشتر از نسل قبلی دریافت کرده است!

حدود قیمت: 82 تا 91 میلیون تومان



کیااسپورتیج




نسل جدید اسپورتیج را باید سکوی پرتاب کیا در طراحی دانست! طرحی که دقیقا در نقطه مقابل نسل قبلی قرار دارد.طراحی این نسل از اسپورتیج فوق العاده جسور، اسپورت و زیباست. طرح زنده و پویای چراغ های جلو در ترکیب با جلوپنجره کرومی چشم هر بیننده ای را خیره می کند و به این زودی ها خسته کننده نمی شود. خط بدنه پهن و جذاب در نمای جانبی خودرو تا گلگیر عقب ادامه یافته و به آرامی محو می شود. در قسمت عقبی خودرو باز هم زیبایی و جسارت در طراحی را شاهد هستیم و اوج این زیبایی در چراغ هایی است که به وضوح از برادر هموطنش زیباتر طراحی شده اند.

در داخل کابین طراحی کنسول مرکزی، صفحه کیلومتر و ... ارتقای چشمگیری نسبت به نسل قبل داشته و از رقبایی چون گرند ویتارا و قشقایی یک سر و گردن بالاتر است اما از شادابی و ظرافتی که در کابین Ix35 شاهد آن بودیم خبری نیست.



کیفیت ساخت و مونتاژ این نسل طبیعتا از نسل قبلی بهتر است اما باز هم راضی کننده نیست و جای پیشرفت بیشتری دارد. صندلی های ردیف عقب به راحتی صندلی های جلو نیستند و باز هم مشکل تنگی ردیف عقب گریبانگیر سرنشینان است. سواری اسپورتیج خشک و همراه با تکان هایی ناشی از سیستم تعلیق اسپورت آن است که آنقدرها هم آزار دهنده به نظر نمی رسد اما این سیستم تعلیق اسپورت هندلینگ خوبی را برای آن به ارمغان آورده است.

اسپورتیج و Ix35 از پلتفرم یکسانی بهره می برند و این تشابه در پیشرانه آنها هم مشاهده می شود و همان قلب تپنده چهار سیلندر 2/4 لیتری که 177 اسب بخار نیرو تولید می کند به همراه جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک در اسپورتیج هم به کار می رود.



امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی برقی به همراه گرمکن و ... نشان دهنده وجود امکاناتی بسیار نزدیک به هیوندا Ix35 است تا رقابت با برادر خود را بسیار تنگ و نفسگیر کند، هر چند رشد چشمگیر قیمت نسل جدید اسپورتیج مسئله ای است که در هنگام تصمیم گیری برای خرید نمی توان به سادگی از کنارش گذشت.

حدود قیمت: 85 تا 94 میلیون تومان



سوزوکی گرند ویتارا



سوزوکی گرند ویتارا ابتدا به صورت وارداتی با پیشرانه 2 لیتری توسط ایران خودرو پا به بازار ایران گذاشت و سپس مونتاژ نمونه 4/2 لیتری در کشور آغاز شد. در مقوله طراحی با اینکه در گرند ویتارا طرحی هماهنگ و نسبتا پویا و زنده روبروهستیم اما طراحی ظاهری آن یک سر و گردن از رقیبانی چون اسپورتیج پایین تر است. اما با همه این تفاسیر هماهنگی و زیبایی چراغ های جلو با سپر و جلوپنجره، خط بدنه ای که از گلگیر جلو تا عقب کشیده شده و نمای کلی عقب خودرو که وجود زاپاس و قاب آن همراه با چراغ های عمودی چهره ای جوانپسند را به آن بخشیده غیرقابل انکار است.



در داخل خودرو طراحی نامناسب صندلی ها و کیفیت پایین مواد به کار رفته در ساخت اجزای داخلی در این بخش هم گرند ویتارا را پایین تر از رقبای کره ای قرار می دهد. پیشرانه گرند ویتارا دارای حجمی معادل 2/4 لیتر و چهار سیلندر است که قدرت 169 اسب بخار را توسط جعبه دنده چهار سرعته خودکار یا پنج سرعته دستی تحویل راننده می دهد تا به وسیله این پیشرانه شتاب 12 ثانیه ای برای مدل اتوماتیک حاصل شود که دوثانیه از رقیبان کره ای بیشتر است.

سواری گرند ویتارا همانند رقبا خشک و با انتقال ضربات همراه است. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی عدم وجود سیستم تهویه دوگانه، سیستم کنترل پایداری و صندلی با قابلیت تنظیم برقی از گرند ویتارا که این روزها قیمتی باورنکردنی را تجربه می کند یک بازنده حتمی در مقابل رقبا می سازد!

حدود قیمت: 69 تا 71 میلیون (تیپ 8 فول)



نیسان قشقایی



نیسان قشقایی در سال 2007 متولد و در سال 2010 به صورت فیس لیفت با تغییراتی روانه بازار شد. عرضه فیس لیفت جدید قشقایی در ایران توسط پارس خودرو انجام می گیرد.

طراحی نیسان قشقایی در رده پایین تری نسبت به بقیه رقبا قرار دارد. خط بدنه ای کم فروغ در کنار گرافیک نه چندان زیبا و جذاب چراغ های عقب، قشقایی در رده پایین تری نسبت به بقیه رقبا قرار دارد. خط بدنه ای کم فروغ در کنار گرافیک نه چندان زیبا و جذاب چراغ های عقب، قشقایی را به یک بازنده در طراحی تبدیل می کند اما نمای جلویی خودرو حرف هایی برای گفتن دارد! طراحی ساده اما هماهنگ چراغ و سپر جلو همراه با جایگیری زیرکانه مه شکن ها در سپر تا حدودی مورد قبول بوده و از مدل 2010 آن زیباتر و پویاتر نشان می دهد اما هنوز هم محافظه کارانه است.



در داخل کابین طراحی ضعیف و بی روح کنسول و صندلی های خودرو که در هیچ کدام از ردیف ها راحت نبوده و از بدن سرنشینان پشتیبانی نمی کند. در بحث فنی پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر قشقایی که در بهترین حالت 140 اسب بخار نیرو تولید و از طریق جعبه دنده CVT به چرخ ها منتقل می کند کاملا رنگ و روی خود را در مقابل دیگر اعضای گروه باخته اما در کمال تعجب شتابگیری آن بهتر از گرند ویتارا است و 11/3 ثانیه زمان لازم است تا سرعت سنج نوید 100 کیلومتر در ساعت را بدهد.

البته جعبه دنده CVT آن یک مزیت نسبت به سایر اعضا محسوب شده که تعویضی آرام و متوالی را برای آن به ارمغان می آورد. امکانات وآپشن های در نظر گرفته شده برای قشقایی تقریبا در حد رقبای کره ای است و از امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، تهویه مطبوع با تنظیم دوگانه، صندلی برقی با گرمکن، سقف پانورامیک و ... بهره می برد اما در یک جمع بندی کلی متاسفانه تنها می توان رتبه چهار را در این مقایسه که تنها چهار عضو در آن حضور دارند برای این برند خوشنام در نظر گرفت.

حدود قیمت: 64 میلیون تومان