دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پایین بودن کیفیت اسپرم، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد



کیفیت اسپرم,لقاح مصنوعی,سقط جنین,علت سقط جنین
براساس یافته های یک پژوهش:

پایین بودن کیفیت اسپرم، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد

براساس یافته های محققان مرکز تحقیقات سلولی صارم پایین بودن کیفیت اسپرم که در اثر عواملی چون آلودگی‌های محیطی، رژیم غذایی نامناسب و افزایش سن بروز می‌کند، نقش موثری در سقط جنین دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهرداد نوروزی‌نیا - مسوول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم با بیان این که براساس نتایج یک پژوهش انجام شده در این مرکز، 20 درصد متقاضیان استفاده از تکنولوژی لقاح مصنوعی دارای اختلال در کیفیت اسپرم هستند که این امر میزان موفقیت این روش ها را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: براساس نتایج همین پژوهش، پایین بودن کیفیت اسپرم در صورتی که منجر به بارداری موفق شود، منجر به سقط جنین و در موارد زیادی سقط‌های مکرر شده است.

وی گفت: از آنجا که یکپارچگی (کیفیت) DNA اسپرم، نقش بسیار مهمی در شکل گیری و رشد طبیعی جنین دارد از بین رفتن یکپارچگی DNA در اسپرم از جمله عوامل مهم و شایع در ارتباط با ناباروری مردان به شمار می‌رود.
نوروزی نیا ادامه داد: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد در حدود 20 درصد از مردان دارای اختلالات در یکپارچگی اسپرم هستند.

وی، علت اصلی ایجاد آسیب در DNA اسپرم را عوامل اکسیدان و رادیکال‌های آزاد اکسیژن عنوان کرد که حدود 25 درصد از موارد یکپارچگی DNA اسپرم را به خود اختصاص می‌دهد.
نوروزی نیا از آلودگی‌های محیطی و شغلی، عفونت‌های دستگاه ادراری - تناسلی، افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از برخی داروها و مصرف سیگار و الکل و... به عنوان عوامل موثر در کاهش یکپارچگی DNA اسپرم یاد کرد و افزود: تحقیقات مختلف ارتباط تنگاتنگ بین اختلال در یکپارچگی DNA را با کاهش میزان موفقیت در بارداری طبیعی نشان می‌دهد.

مسوول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم تصریح کرد: از سوی دیگر مطالعات مختلف نشان داده که کاهش یکپارچگی DNA اسپرم می‌تواند با سقط‌های مکرر همراه باشد.
وی گفت: کاهش یکپارچگی DNA اسپرم براساس تغییر شیوه و سبک زندگی و همچنین استفاده از داروهای آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین‌هایA ، C، اسید فولیک، سلنیوم و... و نیز استفاده از درمان‌های هورمونی در اغلب موارد بهبود می‌یابد.

به گفته نوروزی‌نیا، از آنجا که وضعیت یکپارچگی DNA اسپرم در آزمایش‌های رایج اسپرم قابل بررسی نیست، بررسی وضعیت سالم یا ناسالم بودن اسپرم از نظر ماده ژنتیکی نیاز به آزمایش‌های دقیق و اختصاصی دارد.
وی افزود: کاهش یکپارچگی DNA همچنین سبب کاهش میزان موفقیت در انجام تکنولوژی لقاح مصنوعی شامل ICSI ،IVF ، IUI می‌شود. به همین دلیل انجام آزمایش بررسی یکپارچگی DNA اسپرم در صورت وجود ناباروی و قبل از هر گونه اقدامی برای انجام تکنولوژی لقاح مصنوعی، می تواند به افزایش درصد موفقیت در انجام تکنیک‌ها و تولد نوزاد سالم از نظر ژنتیکی کمک قابل توجهی کند.

مسوول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم تصریح کرد: تحقیقات دیگر در این زمینه نشان دهنده افزایش شانس ابتلا به ناهنجاری‌های کورموزومی و سرطان در نوزادان در موارد وجود اختلال در یکپارچگی DNA اسپرم در پدر است./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
نقش اسپرم در سقط جنین چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش خطر سقط جنین به خاطر صابون!


تحقیقات محققان چینی نشان داده که مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی شخصی مثل صابون، شامپو و حتی بسته‌بندی مواد غذایی با افزایش خطر سقط‌ جنین ارتباط دارد.

خبرگزاری ایسنا: تحقیقات محققان چینی نشان داده که مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی شخصی مثل صابون، شامپو و حتی بسته‌بندی مواد غذایی با افزایش خطر سقط‌ جنین ارتباط دارد.

محققان دانشگاه پکن با تحقیق بر روی 300 زن دریافتند که مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی باعث افزایش احتمال سقط‌ جنین در هفته‌های پنجم تا سیزدهم می‌شود.

در این تحقیق مشخص شد که محصولات حاوی این مواد نه تنها برای زنان کارگر فعال در کارخانه‌های تولیدکننده مواد بهداشتی خطرساز است، بلکه افراد استفاده‌کننده از این محصولات نیز در معرض خطر هستند.

محققان در این پژوهش، نمونه ادرار بیش از 132 زن دچار سقط‌جنین و 172 زن با روند بارداری طبیعی را مورد بررسی قرار دادند.

آنها پس از بررسی نمونه‌های ادرار دریافتند که درصد سقط‌جنین با افزایش سطح مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها موسوم به فتالات‌ها ارتباط دارد. بسیاری از مواد شیمیایی مضر برای زنان باردار در محصولاتی همچون رنگ‌ها، لوله‌های آزمایشگاهی، کفپوش‌های پلاستیکی، صابون و شامپوها وجود دارد. محققان دریافتند که تماس طولانی‌مدت با مواد پلاستیکی حاوی مقادیر اندک فتالات باعث افزایش خطر سقط‌جنین می‌شود.