دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پاکسازی لکه‌های نفتی از آب با اسفنج جدید



اخبارعلمی,خبرهای علمی,اسفنج

دانشمندان موفق به توسعه یک اسفنج مکانیکی بسیار موثر شدند که می‌تواند با استفاده از فوم‌هایی با ساختارهای به هم پیوسته پرمنفذ که آب را به راحتی از خود عبور می‌دهد، لکه‌های عظیم نفتی را پاکسازی کند.

 این روش جدید که از فوم‌های پلی یورتان برای پاکسازی مستقیم لکه‌های نفتی از سطح آب استفاده می‌کند، می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی پاکسازی لکه‌های نفتی باشد.

در گذشته و در روش‌های سنتی از مکنده‌های قوی برای مکش لکه‌های نفتی از سطح آبها استفاده مِی‌شد.

پژوهش جدید نشان می‌دهد که با فوم‌های پرمنفذ پلی یورتان با ساختارهای به هم پیوسته که اندازه منافذ آن کمتر از 500 میکرومتر است، می‌توان به ظرفیت جذب 30 گرم نفت در هر گرم پرداخت.

خاویر پینتو، از موسسه فناوری Istituto Italiano di Technologia در ایتالیا اظهار کرد: ما می‌خواستیم ویژگی‌های کلیدی و نحوه عملکرد این فوم‌ها را درک کنیم.

پینتو گفت: بررسی عملکرد فوم‌ها به این دلیل بود که دریابیم آیا نیازی به تغییر شیمی سطح آب داریم یا اینکه آیا می‌توان به سادگی و با انتخاب فوم‌هایی با پارامترهای ساختاری مناسب به نتیجه مطلوب برسیم.

پینتو معتقد است که به دلیل سادگی فوم پلی یورتان، پیشنهاد تجاری شدن این مواد جدید برای پاکسازی لکه‌های نفتی می‌تواند خیلی زود عملی شود.

وی افزود: گام‌های بعدی ما توسعه مواد کامپوزیتی برای تصفیه آب در مقیاس‌های گسترده‌تر است.

از مزایای روش جدید آن است که در آن از مواد به دست آمده از زباله استفاده شده است و به گفته محققان دارای خواص زیست تخریب پذیر یا زیست سازگار است و تاثیرات منفی کمی بر روی محیط زیست دارد.

به گزارش ایسنا،محققان می‌توانند از این سیستم‌ها نه تنها برای تمیز کردن لکه‌های نفتی، بلکه پاکسازی آلاینده‌های دیگر مانند فلزات سنگین یا آفت کش‌ها استفاده کنند.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
ازمایش برطرف کردن لکه های نفتی بر روی آب به کمک پلیمر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تهدید آب های ایران در خلیج فارس: لکه 16 کیلومتری نفتی نزدیک می شود



اخبار,تهدید آب های ایران در خلیج فارس

تهدید آب های ایران در خلیج فارس: لکه 16 کیلومتری نفتی نزدیک می شود

بحرین می گوید یک لکه نفتی که آب های این کشور را تهدید می کرد اکنون از بحرین فاصله گرفته و به آب های ایران نزدیک می شود.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه بحرینی « گالف دیلی نیوز »، یک کشتی هندی در تاریخ سی ژوئیه (۱۹ تیرماه گذشته) بدون توجه به اخطارها، نفت انبارهای خود را در آب های ایران به دریا ریخت و لکه ای به طول ده مایل ( ۱۶ کیلومتر) ایجاد کرد.

مدیر شورای عالی محیط زیست بحرین گفت: کشورش ،طبق روند معمول، برای جلوگیری ازهرگونه خطر احتمالی، نظارت بر این لکه را ادامه می دهد.

به گفته وی، ایران می تواند به تنهایی این کشتی را تحت تعقیب قانونی قرار دهد و آن را تا یک میلیون دلار جریمه کند اما «سازمان کمک های اضطراری متقابل دریایی» در صدد است دیگر کشورهای عضو را نیز به تعقیب قانونی این کشتی هندی تشویق کند.
کشورهای عضو این سازمان عبارتند ایران، عراق و هر شش کشورعضو شورای همکاری خلیج فارس./انتخاب