دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پاشنه آشیل سرطان کشف شد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,سرطان

محققان کالج دانشگاهی لندن در یک دستاورد پزشکی بزرگ مدعی شناسایی روشی شده‌اند که از سیستم ایمنی بدن خود انسان برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، محققان از توسعه روشی برای شناسایی نشانگرهای منحصربفرد درون یک تومور یا به عبارتی پاشنه آشیل آن خبر داده‌اند که به بدن اجازه می‌دهد بیماری را هدف قرار دهد.

باورها بر این است که این کشف می‌تواند منجر به شکل نوینی از درمان سرطان شود اگرچه در حال حاضر از هزینه‌های بالایی برخوردار بوده و هنوز بر روی بیماران آزمایش نشده است.

این کشف می‌تواند به این معنی باشد که بیماران به جای دریافت شیمی‌درمانی در آینده می‌توانند از واکسن‌های ساخته شده از پروتئین‌های درون تومورهای خودشان برخوردار شوند که سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سرطان فعال می‌کند. از آنجایی که تنها سلول‌های تومور دارای نشانگر زیستی خاص هستند، بافت سالم توسط سیستم ایمنی مورد حمله قرار نخواهد گرفت.

اکنون دو رویکرد برای هدف قرار دادن جهش‌های تنه پیشنهاد شده است. اولی شامل توسعه واکسن‌های سرطان برای هر بیمار و آموزش سیستم ایمنی برای شناسایی آن‌ها است. دومین رویکرد، طعمه گیری برای سلول‌های ایمنی است که قبلا جهش‌های مذکور را هدف قرار داده بودند و پس از افزایش تعداد آن‌ها را آزمایشگاه، مجددا این جهش‌ها را به بدن برمی‌گردانند. این درمان‌های قراردادی برای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته می‌تواند در دو سال آینده وارد کارآزمایی‌های انسانی شود.

رویکردهای این چنینی که شامل نقشه‌برداری از دی‌ان‌ای در نمونه تومور بیمار است، می‌تواند با تغییر ترکیب ژنتیکی سرطان‌ها بر توانایی آن‌ها برای مراقبت در برابر درمان‌ها غلبه کند.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
رفع خار پاشنه آشیل و ترمیم تاندون آشیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی پاشنه آشیل سرطان با نقشه ژنتیکی جدید



اخبار , اخبار علمی,شناسایی پاشنه آشیل سرطان با نقشه ژنتیکی,شناسایی پاشنه آشیل سرطان

 

محققان دانشگاه تورنتوی کانادا با نقشه‌برداری ژن‌هایی که سلول‌های بدن انسان را زنده نگه می‌دارند، توانسته‌اند ژن‌هایی را که در بیماری‌هایی مانند سرطان نقش اساسی ایفا می‌کنند، شناسایی کنند.

محققان برای شناسایی ژن‌هایی که در بقای سلول ضروری هستند، از فناوری ویرایش ژن کریسپر برای غیرفعال کردن 18 هزار ژن که 90 درصد کل ژنوم انسان است، استفاده کردند.

داده‌ها یک مجموعه مرکزی شامل بیش از 1500 ژن اساسی را آشکار کرد.

محققان با غیرفعال کردن ژن‌ها در پنج خط مختلف سلول سرطانی از جمله مغز، شبکیه، رحم و دو نوع سلول سرطانی روده بزرگ دریافتند که هر تومور بر یک مجموعه منحصربفرد از ژنها تکیه دارد که می‌تواند توسط داروهای خاص مورد هدف قرار بگیرد.

این یافته‌ها باعث افزایش امیدها به استفاده از درمان‌های جدید شده که تنها سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند و به سایر بافت اطراف آسیب نمی‌رسانند.

یافته‌های محققان نشان داد که اکثریت ژن‌های انسان نقش‌های ظریف‌تری در سلول ایفا می‌کنند زیرا غیرفعال کردن آن باعث از بین رفتن سلول نمی‌شود. اما اگر دو یا چند ژن بطور همزمان جهش یابند یا سلول‌های تحت تنش محیطی قرار بگیرند، شمارش معکوس حیات آن‌ها آغاز خواهد شد.

از آنجایی که سرطان‌های مختلف دارای جهش‌های مختلف هستند، بر مجموعه‌های مختلفی از ژنها برای بقا تکیه دارند. محققان توانستند مجموعه‌های متمایزی از سلول را برای هر سرطان مورد آزمایش شناسایی کنند که هر کدام از مجموعه‌ها در برابر داروهای خاص آسیب‌پذیر بودند. 

 

اخبار علمی - ایسنا