پارچه‌های ضدمیکروب سازگار با بدن در کشور تولید شد

پارچه‌های ضدمیکروب,کاربرد پارچه های ضد میکروب

پارچه‌های ضدمیکروب سازگار با بدن در کشور تولید شد
پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس با‌ شناسایی میکروارگانیسم‌های جدید با توانایی تولید نانوذرات نقره و طلا، ‏موفق به تولید پارچه‌های ضد میکروب شدند. ‏
امروزه نانوذرات تولیدی به روش زیستی که به آن تولید بوسیله‌ی فناوری سبز نیز لقب داده‌اند، به علت مقرون به صرفه بودن و نیز ‏عدم تولید مواد سمی در محیط و بر روی سطح نانوذرات، دارای کاربردهای فراوان در صنعت است.

از جمله کاربردهای مهم آن استفاده از ‏نانوذرات تولیدی بوسیله‌ی میکروارگانیسم‌ها در پزشکی است که در درون ساختار بانداژ زخم و نیز ابزارهای مورد استفاده در درون بدن قابل ‏استفاده‌اند.یکی دیگر از کاربردهای نانوذرات، استفاده از آن‌ها در صنعت پوشاک است، به طوری‌که تهیه لباس‌های حاوی نانوذرات که به علت ‏آلی بودن با بدن انسان سازگار و دارای خواص ضد میکروبی نیز هستند، از جمله کاربردهایی است که تحقیقات زیادی در مورد آن انجام ‏نشده است.‏
این تحقیق بوسیله‌ی پرستو پورعلی، دانشجوی دکتری در رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات فارس و دکتر مجید ‏باصری صالحی، سیما افشار نژاد و پروفسور جواد بهروان انجام شده است و هدف اصلی آن،‌ شناسایی میکروارگانیسم‌های بومی ایران با توانایی ‏تولید نانوذرات فلزی از جمله نانوذرات نقره و طلا بود که سپس حضور نانوذرات تولیدی بوسیله‌ی آنالیزهای متعدد تایید و نهایتا از آن‌ها در ‏درون پارچه جهت ایجاد خواص ضد میکروبی استفاده شد.‏
پورعلی در این باره اظهار کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته براحتی می‌توان شرایطی را برای میکروارگانیسم‌ها فراهم کرد که ‏طی آن تولید نانوذرات فلزی قابل انجام باشد. بطور خلاصه پس از جداسازی میکروارگانیسم‌ها، هر یک از آن‌ها در معرض یون‌های فلزی در ‏سطح غیر کشنده قرار گرفتند و پس از ایجاد دما و سایر شرایط مورد لزوم، نانوذرات بصورت درون سلولی بوسیله‌ی میکروارگانیسم‌ها تولید ‏شدند. علاوه‌ بر این تولید نانوذرات به صورت برون سلولی نیز بوسیله‌ی میکروارگانیسم‌ها بررسی و با موفقیت انجام شد.
به گفته پورعلی، دستاوردهای این طرح نه تنها‌ شناسایی میکروارگانیسم‌های جدید با توانایی تولید نانوذرات نقره و طلا بود، بلکه بررسی ‏خواص ضد میکروبی نانوذرات با توجه به شکل و رنگ‌های تولیدی آن‌ها انجام شده و نهایتا نانوذرات درون بستر پارچه‌ها ثابت شده و به این ‏ترتیب خواص ضد میکروبی قابل توجهی در پارچه‌ها ایجاد شده است.‏
پورعلی در توضیح اثرات استفاده از فناوری نانو در این پژوهش افزود: به طور کلی هنگامیکه مواد در ابعاد نانو تولید شوند، خواص متفاوتی ‏نسبت به ماده اولیه خود بروز می‌دهند که از جمله این تغییرات برای نانوذرات نقره و طلا ایجاد خواص ضد میکروبی بسیار بالاتر است که در ‏پایان‌نامه من این خاصیت به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

نانوذرات نقره و طلا به روش‌های متفاوتی خاصیت ضد میکروبی ‏خود را عرضه می‌دارند که برای نانوذرات نقره از طریق فعال‌سازی واسطه‌های فعال اکسیژنی، واکنش با ‏DNA‏ و پروتئین‌ها و برای نانوذرات ‏طلا از طریق واکنش با پمپؤهای ATPase‏ و نیز از بین بردن پتانسیل غشای موجود در درون سلول است.
وی یادآور شد: نانوذرات تولیدی با این روش، در پزشکی، دارورسانی و نیز در مواردی مانند فیلترهای تصفیه آب و فاضلاب و نیز پارچه‌های مختلف و ‏بانداژها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.‏نتایج این کار تحقیقاتی در مجله ‏«BioMetals‏» منتشر شده است.
منبع:isna.ir

رونق تولید برق پاک در کشور

رونق تولید برق پاک در کشور/ آمادگی بخش خصوصی برای تولید ۲۱۰۰ مگاوات

رونق تولید برق پاک در کشور

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو کشور با بیان اینکه تولید برق پاک در کشور رونق می گیرد، گفت: بخش خصوصی ۶۰۰ مگاوات موافقت نامه و قرارداد را به امضا رسانده است و ۱۵۰۰ مگاوات نیز در نوبت برای رسیدگی است.

یوسف آرمودلی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اعتبارات انرژیهای نو در بودجه سال ۸۹ نسبت به سنوات گذشته افزایش داشته است. این درحالی است که امسال ادامه کار برنامه چهارم پیاده می شود و البته به طریق دیگر، وارد برنامه پنجم شده ایم.

سهم ۷۰ میلیارد تومانی انرژیهای پاک از بودجه ۸۹

مدیرعامل سازمان انرژیهای نو ایران افزود: در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان برای گسترش تولید برق از انرژیهای نو تعیین شده است که اگرچه عدد خوبی است، اما برای فعالیتهای ما راضی کننده نیست، چراکه تاکید وزیر نیرو و رییس جمهور این است که انرژی های تجدیدپذیر را به شدت توسعه دهیم؛ البته در این میان، رویکرد استفاده از توان بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که مساله خرید تضمینی و گرفتن تسهیلات برای متقاضیان تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را با بانکها حل و فصل کنیم. بر این اساس، تلاش داریم در سال جاری قوانینی تهیه و برای تصویب به مجلس و دولت ارسال کنیم که بتواند ضمانت و حمایت لازم از بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این زمینه فراهم کند.

●‌ نیروگاه‌های خورشیدی

به گفته آرمودلی، وزارت نیرو در سال جاری ادامه طرحهای برنامه چهارم که شامل برقرسانی به روستاهای دور افتاده و سیستم های فتوولتائیک که مورد تاکید رییس جمهور است را اجرایی کند . در این میان ادامه روند ساخت نیروگاه پایلوت خورشیدی شیراز در صورت کار قرار دارد و مقرر شده تا این نیروگاه با گاز هیبرید شده و به صورت یک نیروگاه نمونه ۵۰۰ کیلوواتی که بعدا به ۵۰ مگاواتی در طراحی تبدیل خواهد شد، راه اندازی شود.

وی اظهار داشت: در سال جاری، ادامه کار پتانسیل سنجی خورشید کشور را شاهد خواهیم بود ضمن اینکه در بحث استفاده از سیستم های تصفیه آب خورشیدی نیز تلاش های بسیاری صورت گرفته است که ادامه خواهد یافت. در کنار این موارد، بحث ترویج در بخش خورشید را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان انرژیهای نو ایران خاطرنشان کرد: در ساخت نیروگاههای بادی، وضعیت بهتری حاکم است؛ چراکه قیمت تمام شده استفاده از انرژی خورشید بالا است و امکان سرمایه گذاری به سختی در آن فراهم می شود. ولی در بخش باد قیمت سرمایه گذاری مناسب است و در نهایت ساخت داخل آن نیز در کشور وجود دارد.

آرمودلی گفت: نیروگاههای بادی ساخت دولت نیز به شدت در حال توسعه است و در همین رابطه، تکمیل ساخت نیروگاه منجیل و بینالود را داریم. ضمن اینکه برای تولید توربین های باد از طریق دستگاههای دولتی نیز، سازمان توسعه برق ایران و شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) ۵۰۰ مگاوات را دنبال می کند.

بخش خصوصی هم آمد

وی اظهار داشت: در این زمینه، بخش خصوصی نیز ۶۰۰ مگاوات موافقت نامه و قرارداد را به امضا رسانده است و ۱۵۰۰ مگاوات نیز در نوبت برای رسیدگی است.

آرمودلی در تشریح برنامه های تولید برق از سایر منابع انرژی تجدیدپذیر گفت: در سایر بخشها نظیر زیست توده و بایوماس کار در حال گسترش است، به نحوی که استفاده از لندفیل ها برای تولید انرژی در مشهد، شیراز و شهرهای شمالی کشور برنامه ریزی شده تا بتوان از زباله سوزها برای حل مشکل زباله و تامین انرژی الکتریکی استفاده کرد.

خرید تضمینی برق پاک

این مقام مسئول در سازمان انرژیهای نو در خصوص بحث خرید تضمینی برق از نیروگاههای تجدیدپذیر گفت: هر سال قیمت پایه خرید برق از تجدیدپذیر ثابت است و اما با تغییر قیمت ارز و تورم، قیمت اصلاح می شود و فرمولی دارد که اگر نرخ ارز تغییر کند، طبق آن فرمول، قیمت افزایش می یابد. این قیمت راضی کننده است و ما باقیمت خوب و مناسبی در دنیا می خریم.

وی در پاسخ به سوالی مربوط به انتشار اوراق مشارکت برای طرحهای تجدیدپذیر اظهار داشت: سعی ما این است که پروژه های دولتی اجرا نشود، به همین لحاظ اوراق مشارکت را برای اجرای پروژهای بزرگ دولتی منتشر می شود. ضمن اینکه تلاش ما بر این است که مردم و بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرند تا وارد ساخت این نیروگاهها شوند.

مدیرعامل سازمان انرژیهای نو ایران خاطرنشان کرد: وزارت نیرو مشکلی از بابت تامین نقدینگی مورد نیاز تضمین خرید برق ندارد، بلکه مشکلات بابت تسهیلات برای بخش خصوصی و منبع مالی برای خرید تجهیزات است که در حال حل شدن است.

وی خواستار دسترسی سرمایه گذاران تولید برق از انرژیهای تجدیدپذیر به تسهیلات بانکها و صندوق ذخیره ارزی شد.... /  مصاحبه : خبرگزارى مهر