وقتی کیهان خشن می‌شود!

اشعه گاما , انفجارهای طبیعت

تیمی از دانشمندان دانشگاه وارویک نوع جدیدی از انفجار کیهانی دارای عمر طولانی و بسیار قدرتمند را شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد از تلاطم‌های خشن و مرگبار یک ستاره فوق‌عظیم ناشی شده‌اند.

این انفجارات فوران‌های قدرتمندی از اشعه‌های گامای دارای انرژی بالا (موسوم به انفجارهای اشعه گاما) را خلق می‌کنند.

در حالی که اکثر انفجارها، حدود یک دقیقه به پایان می‌رسند، این نوع جدید می‌تواند چندین ساعت به طول بینجامد.

اولین نمونه این امر در سال 2010 کشف شد اما فاقد اندازه‌ مسافت بود و بنابراین در هاله‌ای از معما باقی ماند.

مطالعه جدید در دانشگاه وارویک به رهبر دکتر اندرو لوان، نمونه‌های بیشتری از این انفجارهای کیهانی نامعمول را یافته‌ است.

دانشمندان با استفاده از داده‌هایتلسکوپ جیمینی (Gemini) در هاوایی، محاسبه کردند که این انفجارهای اشعه گامای فوق طولانی دارای ردشیفت (redshift) حدود 0.847 بوده است و این امر آن‌ها را در فاصله هفت میلیارد سال نوری قرار می‌دهد. این مسافت نیمی از مسافت باقی مانده تا لبه جهان شناخته شده کنونی به شمار می‌آید.

تیم دکتر لوان که متشکل از دانشمندان بین‌المللی بود، فرضیه جدیدی را برای چگونگی وقوع این پدیده ارائه کرده است.

بر اساس این نظریه، این نوع انفجار از یک ستاره فوق عظیم ناشی شده که جرم آن 20 برابر خورشید است. این ستاره یکی از بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ستارگان کیهان است که دارای شعاعی بالغ بر یک میلیارد مایل است. این رقم هزار برابر اندازه شعاع خورشید است.

اکثر ستارگانی که خالق اشعه گاما هستند، نسبتاً کوچک و متراکم هستند و انفجاری که آن‌ها را نابود می‌کند، در عرض چند ثانیه ستاره را سوراخ می‌کند و بنابراین انفجار اشعه گاما مدت طولانی‌تری ادامه می‌یابد.

این رخدادها در میان بزرگ‌ترین انفجارهای طبیعت هستند و نشان می‌دهد که کیهان بیش از آن که تصور می‌شود، خشن است.

نوع عام‌تر فوران اشعه گاما هنگامی رخ می‌دهد که یک ستاره Wolf-Rayet در فاز نهایی تکاملش در هسته خود به درون سیاه‌چاله سقوط می‌کند.

ماده به درون سیاه‌چاله کشیده می‌شود اما مقداری از انرژی آن می‌گریزد که این انرژی به درون جتی از ماده متمرکز می‌شود، در دو جهت فوران می‌کند و اشعه‌های گامای فراوان را در این فرایند شکل می‌دهند.

این جت‌ها بسیار سریع (نزدیک به سرعت نور) منتشر می‌شوند، در غیر این صورت، ماده به درون سیاه چاله سقوط می‌کند و نمی‌تواند از آن بگریزد و به این دلیل فقط چند ثانیه به طول می‌انجامند.

با این حال، فوران اشعه گاما در ستاره بزرگ‌تری به اندازه یک ابرغول، به نیرو از خلال یک مخزن بزرگتر از ماده نیاز دارد و بنابراین مدت آن طولانی‌تر است.

جزئیات این مطالعه قرار است در سمپوزیوم GRB 2013 در ناشویل امریکا ارائه شود.

منبع:isna.ir

مستند کیهان - کیهان مایع

حمله کم سابقه کیهان به احمدی نژاد

حمله کم سابقه کیهان به احمدی نژاد: مشورت های غلط به ایشان داده می شود!

تجاهر و تظاهر به فساد در خیابان -حریم عمومی- با حریم خصوصی متفاوت است. كسی نمی تواند از حریم خصوصی افراد سؤال كند اما اگر عناصر قانون گریز و هنجارشكن اصرار بر ارتكاب بزه های اخلاقی و اجتماعی كردند،نه تنها بازخواست كه در چارچوب قانونی باید مجازات هم كرد...

در حالی که سخنان یکشنبه شب رئیس جمهور در تلویزیون راجع و انتقاد وی از نحوه برخورد با پدیده بدحجابی با استقبال عمومی در سطح جامعه مواجه شده ، روزنامه کیهان ، اظهارات محمود احمدی نژاد را به باد انتقاد گرفت و در مطلبی تحت عنوان "آقای رئیس جمهور از شما انتظار دیگری بود" نوشت:

اظهارات پریشب رئیس جمهور درباره بدحجابی و مبارزه نیروی انتظامی با مفاسد اخلاقی و اجتماعی تحت عنوان امنیت اخلاقی و اجتماعی، انتقادبرانگیز شد.

احمدی نژاد در گفت وگوی مستقیم شبكه یك سیما منتقدان بدحجابی برخی خانم ها را مورد خطاب قرار داد و گفت: آنها باید خود را اصلاح كنند وقتی نابسامانی های اخلاقی پیش می آید همه مقصرند و مردها بیشتر از همه.

رئیس جمهور اضافه كرد: باور ما این است كه هر كجا زن به صورت گسترده وارد شد اجتماع آنان بسیار سالم تر، صحیح تر و اخلاقی تر است. عده ای در هر دوره ای هرچند ماه می خواهند جنجالی در كشور برپا و برخورد كنند كه بنده در همین جا به صراحت اعلام می كنم كه ما مطلقا و از بنیاد با این موضوع مخالفیم.

احمدی نژاد تاكید كرد: البته این بدان معنا نیست كه ما از عده ای كه بطور سازمان یافته بخواهند مشكلات اخلاقی را در جامعه گسترش دهند، چشم پوشی كنیم بلكه باید با كار اطلاعاتی و شناسایی و قانونی آنها را بازخواست و مجازات كنیم.

وی افزود: برخی ها می گویند باید امر به معروف كنیم و این حرف درستی است اما قبل از امر به معروف باید پدیده ای در جامعه تبدیل به معروف شود و وقتی معروف شد و عموم جامعه گفتند این كار خوبی است با روش درست به او می گوییم این موضوع را رعایت كند. اما اگر كسی اصرار دارد سازمان یافته و با وصل به بیگانه ذهن جوانی را تخریب كند، كارش جداست.

احمدی نژاد گفت: محال است فردی، شخصیت كسی را تخریب كند و او حرفش را بپذیرد. باید با ادبیات امروز با نسل خود حرف بزنیم و مفاهیم مكتب را با بیان امروز منتقل كنیم.

رئیس جمهور گفت: اینها ربطی به دولت ندارد و دولت واقعا در این مسائل دخالتی ندارد؛ ما اینها را توهین می دانیم كه زن و مردی در خیابان راه بروند و كسی بیاید بگوید نسبت شما چیست. هیچ كس حق ندارد در این مورد سؤال كند، این به معنای آن نیست كه ما نابسامانی های اجتماعی را نمی بینیم و یا نباید اصلاح كنیم بلكه می گویم این روش، روش درستی نیست. اینها مال دولت نیست و آنها را قبول نداریم و تا آنجایی كه بتوانیم برخورد و كنترل می كنیم.

کیهان در نقد سخنان رئیس جمهور نوشت:
درباره این بخش از مصاحبه رئیس جمهور باید متذكر شد اولا وقتی معروفی در حال خدشه و فراموشی یا منكری در حال غلبه است، امر به معروف و نهی از منكر تكلیف است و نمی توان با این توجیه كه معروف،معروف نشده، دست از امر به معروف و نهی از منكر كشید ضمن اینكه برای اكثریت قاطع ملت ایران حجاب و عفاف یك معروف مسلم و بدحجابی و بی عفتی، یك منكر بزرگ است.

ثانیا كار فرهنگی و ارشادی تناقضی با برخورد با مفاسد اخلاقی و اجتماعی متجاهرانه ندارد و به نام كار فرهنگی نمی توان اجرای قانون و پاسداری از مرزهای امنیت اخلاقی و عفت عمومی را تعطیل كرد یا پاسداران این مرزها را نكوهش نمود.
اگر هم در اجرای قانون خطا و خللی دیده شد نمی توان اصل قانون را تعطیل كرد و از مجریان و ضابطان خواست به خاطر آن خطاها، اساسا تكلیف و مسئولیت خود را تعطیل كنند.

ثالثا تجاهر و تظاهر به فساد در خیابان -حریم عمومی- با حریم خصوصی متفاوت است. كسی نمی تواند از حریم خصوصی افراد سؤال كند اما اگر عناصر قانون گریز و هنجارشكن اصرار بر ارتكاب بزه های اخلاقی و اجتماعی كردند، نه تنها بازخواست كه در چارچوب قانونی باید مجازات هم كرد.

رابعاً برخورد با این نابهنجاری های سازمان یافته اتفاقا از جمله مسئولیت های حاكمیتی دستگاههای دولتی است و این بیان كه ما دخالتی نداریم، نه تنها رافع مسئولیت نیست بلكه خدمات و تلاش های دولت خدمتگزار در سایر حوزه ها را نیز زیر سؤال می برد.

طبیعی است كه بین مقولاتی مانند ارشاد، امر به معروف و نهی از منكر، تذكر و مبارزه با جرایم اخلاقی و اجتماعی تفاوت های مرحله ای وجود دارد و هر مرحله دارای مقتضیات و لوازم خود است اما این تفكیك نمی تواند توجیهی برای تعطیلی همه این تكالیف قانونی و شانه خالی كردن از بار مسئولیت باشد.

ضمن اینكه به نظر می رسد متاسفانه برخی مشورت های غلط در این زمینه به رئیس جمهور محترم داده می شود كه با بنیان اسلامی و انقلابی تفكر ایشان در تضاد است.

برخی گمانه ها حاكی از آن است كه جریانی می كوشد به ایجاد بدگمانی میان علما و متدینین با رئیس جمهور خدمتگزار دامن بزند و نتیجه این بدگمانی را در آغوش فتنه گران بریزد...../تحلیل:عصرایران