دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

وسعت دنیای اینترنت چقدر است؟


بدون شک اینترنت یکی از فضاهای بسیار شلوغ است. با توجه به Internet Live State، یک وب سایت بین المللی آمار، در هر ثانیه حدود ۶۰۰۰ توییت ارسال می شود؛ بیش از ۴۰۰۰۰ جستجو در گوکل صورت می گیرد و بیش از ۲ میلیون ایمیل ارسال می شود.

وب‌سایت تک اِرا: بدون شک اینترنت یکی از فضاهای بسیار شلوغ است. با توجه به Internet Live State، یک وب سایت بین المللی آمار، در هر ثانیه حدود ۶۰۰۰ توییت ارسال می شود؛ بیش از ۴۰۰۰۰ جستجو در گوکل صورت می گیرد و بیش از ۲ میلیون ایمیل ارسال می شود.

اما این آمار تنها به این اندازه از وب اشاره می کند. در سپتامبر سال ۲۰۱۴، یک میلیارد وب سایت بر روی اینترنت وجود داشته و این تعداد لحظه به لحظه در نوسان بوده و برخی از این وب سایت ها حذف شده اند و تعداد زیادی هم متولد شدند. این آمار به طور مداوم در حال تغییر هستند. محتوای اینترنت می تواند به بی ضرری نتایج جستجوی یک پایگاه داده ی آنلاین باشد و یا به مرموزی فاروم های بازار سیاه که تنها با نرم افزار ویژه Tor در دسترس هستند (گرچه Tor تنها برای فعالیت های غیر قانونی نیست).

با توجه به این تغییرات دائمی که در دنیای اینترنت شاهد آن هستیم، برآورد اندازه ی اینترنت کار بسیار دشواری است. با این حال تحلیلگران بر این باورند که وب به اندازه ی کافی بزرگ است و بزرگ و بزرگتر هم می شود.

وسعت دنیای اینترنت چقدر است؟

وب با حدود ۱ میلیارد وب سایت خانه ی بسیاری از صفحات وب شخصی است. یکی از این صفحات هم www.worldwidewebsize.com است که موریس د کاندر در آن به دنبال تعیین این تعداد است. د کاندر و همکارانش روش خودشان را در فوریه ۲۰۱۶ در مجله علم سنجی منتشر کردند. این محققان محاسباتی انجام دادند که با توجه به این محاسبات در اواسط ماه مارس سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیدند که حداقل ۴.۶۶ میلیارد صفحات وب آنلاین تا آن تاریخ وجود داشته است. با این وجود این محاسبات تنها وب قابل جستجو را پوشش می دهد.

اینترنت چه مقدار اطلاعات را نگه می دارد؟ مارتین هیلبرت، استاد ارتباطات در دانشگاه کالیفرنیا گفت در پاسخ به این سوال ۳ مورد هست که باید در نظر گرفته شود.

"اینترنت، اطلاعات را ذخیره می کند، اینترنت اطلاعات را مخابره می کند و اینترنت اطلاعات را محاسبه می کند. ظرفیت مخابره ی اینترنت را می توان از این طریق که چه مقدار اطلاعات را می تواند انتقال دهد و یا اینکه چه مقدار اطلاعات در یک زمان مشخص منتقل می شود، اندازه گیری کرد.”

محققان در سال ۲۰۱۴ در مجله ی Supercomputing Frontiers and Innovations نتایج مطالعات خود در این زمینه را منتشر کردند. نتایج این مطالعات، ظرفیت ذخیره سازی اینترنت را ۱۰ به توان ۲۴ بایت یا ۱ میلیون اگزابایت برآورد کردند. یک بایت یک واحد داده با ۸ بیت است و با یک کاراکتر تک در یکی از کلماتی که هم اکنون می خوانید برابر است. یک اگزابایت هم معادل یک میلیارد میلیارد بایت است.

یکی از راه های تخمین ظرفیت ارتباطی در اینترنت، اندازه گیری ترافیک موجود در آن است. با توجه به سیسکو، اینترنت در حال حاضر در "عصر زتابایت” قرار دارد. یک زتابایت هم معادل ۱۰۰۰ اگزابایت است. ترافیک جهانی اینترنت تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۱.۱ زتابایت در سال خواهد رسید و انتظار می رود تا سال ۲۰۱۹ این رقم ۲ زتابایت در سال را هم رد کند.

وسعت دنیای اینترنت چقدر است؟


اگر بخواهیم این اعداد و ارقام را ملموس کنیم باید بگوییم که یک زتابایت معادل ۳۶ هزار سال ویدئوی با کیفیت بالاست و به عبارت دیگر معادل ۳۱۷۷ بار پخش کاتالوگ کامل نتفلیکس است.

هیلبرت و همکارانش در سال ۲۰۱۱ مقاله ای منتشر کردند که در آن ظرفیت ارتباطات اینترنت را ۱۲^۱۰×۳ کیلوبیت در ثانیه تخمین زدند. این تخمین بر اساس ظرفیت سخت افزاری بود، نه بر اساس اینکه چه مقدار اطلاعات در هر لحظه منتقل می شود.

در یک مطالعه ی نامتعارف، یک هکر ناشناس اندازه ی اینترنت را با شمارش تعداد آی پی هایی (پروتکل های اینترنت) که استفاده می شدند، اندازه گیری کرد. هر دستگاه آنلاینی حداقل یک آدرس آی پی دارد. با توجه به این تخمینی که این هکر زده است، ۱.۳ میلیارد آدرس آی پی مورد استفاده در سال ۲۰۱۲ وجود داشته است.

اینترنت تا حد زیادی چشم انداز اطلاعات را تغییر داد. در سال ۲۰۰۰ قبل از اینکه استفاده از اینترنت همه گیر شود، ظرفیت مخابراتی به صورت بهینه ۲.۲ اگزابایت بود. در سال ۲۰۰۷ این تعداد به ۶۵ رسید. این ظرفیت شامل شبکه های تلفنی و تماس های صوتی و همچنین دسترسی به مخزن اطلاعاتی عظیم اینترنت می شود. با این وجود، هم اکنون ترافیک داده ها ی شبکه های تلفن همراه از ترافیک صوتی سال ۲۰۰۷ پیشی گرفته است.

وسعت فیزیکی اینترنت

اگر با بیت و بایت ارتباط برقرار نمی کنید و تاحدودی انتزاعی به نظر می رسد نگران نباشید چراکه در سال ۲۰۱۵ محققان تلاش کردند که اندازه ی اینترنت را به زبان فیزیکی بیان کنند.  محققان تخمین زده اند که برای چاپ کل وب، باید ۲ درصد از جنگل آمازون را برای ایجاد کاغذ مورد نیاز استفاده کنند. در این مطالعه فرضیات زیادی در نظر گرفته شده است به طور مثال مقدار کاغذی که برای هر صفحه ی وب متوسطی نیاز است، ۳۰ صفحه کاغذ A4 است. با این فرض، برای چاپ یک هارد کپی از متن موجود در اینترنت به ۱۱^۱۰×۱.۳۶ کاغذ نیاز است. به گزارش یک خبرنگار هم با توجه به تعداد صفحات وب موجود در جهان، برای چاپ تمامی اطلاعات موجود در جهان به ۳۰۵.۵ میلیارد صفحه کاغذ نیاز است.

البته لازم به ذکر است که این مقادیری که ذکر شد فقط داده های متنی را شامل می شود. با توجه به تحقیقات سیسکو، در سال ۲۰۱۵، حدود ۸۰۰۰ پتابایت در ماه از ترافیک آی پی به ویدئو اختصاص داشته است و حدود ۳۰۰۰ پتابایت در ماه برای وب، ایمیل و انتقال داده بوده است (۱ پتابایت معادل ۱ میلیون گیگابایت است).

وسعت دنیای اینترنت چقدر است؟

هیلبرت و همکارانش نتایج تحقیقات خود را تصویرسازی کردند. در مقاله ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر کردند ظرفیت اطلاعات آنالوگ و دیجیتال جهان را ۲۹۵ اگزابایت اعلام کردند. برای ذخیره ی ۲۹۵ اگزابایت بر روی سی دی رام ها لازم است آنها را در فاصله ی ۳۸۴۴۰۰ کیلومتری زمین تا ماه، یکباربر روی هم قرار داده و سپس یک چهارم این فاصله ی زمین تا ماه را بازگردیم که این فاصله در مجموع به ۴۸۰۵۹۰ کیلومتر می رسد.

هیلبرت گفت: در حالیکه ظرفیت ذخیره سازی جهان هر سه سال دوبرابر می شود،ظرفیت محاسباتی جهان هر یک سال و نیم دوبرابر می شود. در سال ۲۰۱۱، انسان قادر بود با همه ی کامپیوترهایش ۱۸^۱۰×۶.۴ دستورالعمل در ثانیه را انجام دهد که این مقدار شبیه به تعداد تکانه های عصبی در هر ثانیه در مغز انسان است. ۵ سال بعد، قدرت محاسباتی تا حدی افزایش یافت که به حدود ۸ مغز انسان تشبیه شده است.

به گفته ی هیلبرت گسترش قدرت محاسباتی تنها چیزی است که انفجاری در داده ی آنلاین ایجاد می کند. به گفته ی او ما قصد داریم از عصر اطلاعات به عصر دانش نقل مکان کنیم.


ویدیو مرتبط :
وسعت زندگی هر کس به اندازه وسعت اندیشه اوست زهرا شیبانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج رویداد مهم دنیای اینترنت در سال 2013



اخبار,اینترنت در سال 2013


اخبار اجتماعی - پنج رویداد مهم دنیای اینترنت در سال 2013

سال 2013 سالی پرماجرا و پرتحول در دنیای فن‌آوری و ارتباطات آنلاین بود و رویدادهای مهمی در این سال رخ داد.

به گزارش ایسنا، در این مطلب نگاهی داریم به پنج رویداد مهمی که در یک سال گذشته رخ داد و دامنه تاثیراتش آینده را هم در بر خواهد گرفت.

1- اسنودن؛ یک‌تنه مقابل عظیم‌ترین سازمان جاسوسی دنیا
ادوارد اسنودن، متخصص 29 ساله امنیت دیجیتال، از روز نخست که انتشار اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را آغاز کرد و از اقدامات ناشناخته یکی از مخوف‌ترین سیستم‌های جاسوسی دیجیتال در جهان پرده برداشت، می‌دانست که قدم در راهی بی‌بازگشت گذاشته است.

افشاگری‌های او درباره پروژه‌های گوناگون این سازمان جاسوسی دولت آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات پیرامون شهروندان، زلزله‌ای را پدید آورد که طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد؛ از دنیای امنیت ارتباطات و حریم خصوصی در دنیای مجازی گرفته تا معادلات ژئوپلتیک و دیپلماتیک سیاست جهانی.

او هنوز هم با ریتمی که بسیاری از دولتمردان آمریکایی و مقامات ارشد NSA را غافلگیر و متحیر کرده، مشغول انتشار اسناد محرمانه و اطلاعات تازه و دست‌اول پیرامون تلاش‌های دولت آمریکا برای تجسس در ارتباطات است و می‌گوید راه درازی در پیش است و او تلاش‌هایش را متوقف نخواهد کرد.

اسنودن حالا به معنی واقعی کلمه "بی‌خانمان" است و تلاش‌هایش برای دریافت پناهندگی از کشورهای گوناگون راه به جایی نبرده، اما آنچه در اختیار افکار عمومی جهان قرار داد، تحولات مهم و بزرگی را در دنیای فن‌آوری رقم زد.

او می‌گوید از کار خود راضی است و بحث‌های گسترده‌ای که درباره حریم خصوصی و امنیت در سراسر جهان برانگیخته شده، مهم‌ترین هدف او از افشاگری‌ها بوده است. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده هم همین افشاگری‌ها موج جدیدی از ابزارها، تکنیک‌ها و تحولات را در دنیای حریم خصوصی و امنیت آنلاین در پی داشته باشد.

2- رونق بی‌سابقه دیپلماسی دیجیتال
سال 2013 نقطه عطفی بود در بهره‌گیری از ابزارها و سرویس‌های نوین ارتباطی برای پیش‌برد اهداف سیاسی و دیپلماتیک. موج گسترده مهاجرت دولت‌مردان و سیاست‌مداران سراسر جهان به رسانه‌های اجتماعی برای تماس و تعامل مستقیم با شهروندان، آغازگر فصلی جدید در عصر اطلاعات بود.

حالا توییتر و فیس‌بوک به یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی سیاست‌مداران جهان تبدیل شده و دنیای دیپلماسی که پیش‌تر عمدتا در پستوهای آفلاین اهداف خود را پی می‌گرفت، اکنون بیش از همیشه به جهان آنلاین گره خورده است.

تعداد چهره‌های تاثیرگذار سیاسی که تیم‌های متخصصی را صرفا برای مدیریت حضور خود در دنیای مجازی استخدام کرده‌اند، در سال 2013 به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2014 افق‌های جدیدی در این عرصه گشوده شود.

با افزایش چشمگیر اهمیت دیپلماسی آنلاین، حالا بسیاری از شهروندان امیدوارند زمینه دسترسی آزادانه به اطلاعات و کاهش محدودیت‌های آنلاین فراهم شود.

3- رشد انفجاری تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها
محبوبیت و کاربرد گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هم‌چنان به‌طور انفجاری در سراسر جهان رو به افزایش است. میزان رشد فروش اسمارت‌فون‌ها در سال 2013 خیره‌کننده و بی‌سابقه بوده و حالا ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در جهان بیش از همیشه است.

تا پایان سال 2013 بیش از 22 درصد از ساکنان کره زمین یکی از انواع گوشی‌های هوشمند و شش درصد از جمعیت زمین یکی از گونه‌های متنوع تبلت را در اختیار خواهند داشت. در سال 2009 تنها پنج درصد از شهروندان جهان از موهبت گوشی‌های هوشمند بهره‌مند بودند. این یعنی در چهار سال گذشته بیش از 1.3 میلیارد گوشی هوشمند به جهان اضافه شده است.

رشد تقاضا برای اسمارت‌فون و تبلت در جهان سیری اکیدا صعودی در پیش گرفته و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2017 بیش از 87 درصد تجهیزاتی که به اینترنت متصل می‌شوند، اسمارت‌فون و تبلت خواهند بود.

این آمار و پیش‌بینی‌ها یعنی کم‌رنگ‌تر شدن نقش لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی و البته حرکت دنیای آنلاین به سمت تقویت موبایل و سرویس‌های مبتنی بر موبایل و تمرکززدایی بیشتر از کامپیوترها. وب موبایل در آینده نزدیک دنیای ارتباطات آنلاین را تسخیر خواهد کرد.

4- ظهور و گسترش ویدئوهای اجتماعی
پس از درخشش و سیطره چندساله یوتیوب، حالا با حرکت پرشتاب به سوی وب موبایل، سال 2013 سالی پررونق برای ویدئوهای اجتماعی بود. از واین (Vine) توییتر گرفته که امکان انتشار ویدئوهای شش‌ ثانیه‌ای را به کاربران می‌دهد، تا اینستاگرم که امکان جدیدی برای ضبط، ویرایش و انتشار ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای برای کاربرانش فراهم کرده، در این زمینه هم عرصه‌های جدیدی گشوده شده است.

حالا کاربران می‌توانند به شکلی خلاصه‌تر، با امکانات گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود‌، تصاویر مورد نظر خود را به سرعت روی پلت‌فرم‌های اجتماعی نوین منتشر کنند. انتشار آنلاین ویدئوهای کوتاه هرگز تا این اندازه ساده نبوده است.

در کنار این‌ها، با توجه به اتفاقاتی که در زمینه جاسوسی دیجیتال رخ داده و نگرانی‌هایی که برای بسیاری از کاربران جهان در زمینه حراست از حریم خصوصی در فضای مجازی پدید آمده، زمینه ظهور اپلیکیشن‌های امن و متفاوت دیگری نظیر اسنپ‌چت (SnapChat) هم فراهم شده است.

اسنپ‌چت یک سیستم پیام‌رسانی برای انتقال عکس و ویدئو روی گوشی‌های هوشمند است که محتوای ارسالی را پس از چند ثانیه به‌صورت اتوماتیک برای همیشه حذف می‌کند. به همین خاطر میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان از این اپلیکیشن استقبال کرده‌اند.

اسنپ‌چت در سال 2013 به پیشنهاد سه میلیارد دلاری فیس‌بوک و پیشنهاد چهار میلیارد دلاری گوگل برای فروش پاسخ منفی داد و در سال آینده هم جزو ابتکارهای پیش‌تاز عرصه موبایل و وب خواهد بود. روزانه دست‌کم 400 میلیون عکس و ویدئو روی این پلت‌فرم رد و بدل می‌شود.

5- هویت لمسی؛ انقلاب در تشخیص هویت دیجیتال
از مدت‌ها پیش از ارائه آخرین نسخه آی‌فون 5S در سپتامبر 2013، شایعات منتشرشده پیرامون امکان جدیدش برای تایید هویت کاربر از طریق اثر انگشت که شناسه‌ای منحصر به‌فرد است، بحث‌های گسترده‌ای برانگیخته بود.

این بحث‌ها همچنان ادامه دارد، از نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت خصوصی‌ترین داده‌های کاربران گرفته، تا نگرانی نسبت به حریم خصوصی در آینده‌ای که اثر انگشت افراد هم در آن روی سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری نگه‌داری می‌شود.

با این حال و بر اساس گزارش دویچه وله، ارائه تاچ آی‌دی روی آی‌فون، نقطه آغاز انقلابی بزرگ هم در امنیت دیجیتال و هم سیستم تایید هویت و خریدهای آنلاین خواهد بود که به گواه آمار بیش از پیش به سمت موبایلی شدن روان است.

استفاده از اطلاعات بیومتریک در دنیای دیجیتال هنوز چندان مرسوم نیست و همواره با موانع جدی روبرو بوده است، اما اپل نشان‌داده که می‌تواند نوآوری‌های پیش‌تاز و خط‌شکن خود را به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی بخش بزرگی از کاربران دنیای دیجیتال تبدیل کند.

صرف‌نظر از نگرانی‌های موجود پیرامون حریم خصوصی، منفعت این سرویس جدید هم بیش از همه نصیب کاربران خواهد شد؛ دیگر هیچ کسی جز خود شما نمی‌تواند پرداختی را به صورت الکترونیک یا آنلاین انجام دهد و این یعنی ارتقای امنیت تا حدی که تصور آن هم پیش‌تر ممکن نبود.

اخبار اجتماعی  - ایسنا