ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا تا 2017

ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا,ورود تاکسی به فضا,نخستین پرواز فضایی سرنشین‌دار

ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا تا 2017

ناسا اخیرا پیش‌نویس درخواست برای مرحله چهارم و نهایی «برنامه خدمه تجاری» خود را منتشر کرده که انتظار می‌رود به پرتاب تاکسی‌های فضایی سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک امریکا تا اواخر سال 2017 بینجامد.

به گزارش ایسنا، «برنامه خدمه تجاری C5610K» تلاش ناسا برای ارائه کمک‌هزینه به توسعه تجاری سیستم‌هایی برای حمل فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی و بازگرداندن آن‌ها به زمین است.

بر اساس این پیش‌نویس، زمانی که ناسا نخستین اقدام برای یک پرواز سرنشین‌دار را صورت دهد، هر سال دو بار از این پروازها انجام خواهد شد.

پیش از این که ناسا پاییز سال جاری میلادی قرارداد نهایی را منتشر کند، این آژانس در اول و دوم آگوست میزبان نشست پیش‌قرارداد با صنایع در مرکز فضایی کندی خواهد بود.
آن طور که انتظار می‌رود، این قرارداد تحت مقررات تجاری فدرال، قراردادی با قیمت ثابت خواهد بود.

تاکنون ناسا بیشتر به «قانون موافقت‌نامه‌های فضایی» برای ارائه کمک‌هزینه به توسعه سفینه‌فضایی که از لحاظ تجاری طراحی شده، متکی بوده است.
عموما این تصور وجود دارد که شرکت‌های دارای بهترین شانس، شرکت‌هایی هستند که ناسا از پیش به عنوان بخشی از دور سوم برنامه خدمه تجاری، از آن‌ها حمایت کرده است.

این شرکت‌ها شامل «سیستم‌های تفحص فضایی بوئینگ،» «سیستم‌های فضایی سیرا نوادا» و «فناوری‌های تفحص فضایی» (اسپیس‌ایکس) هستند.
بوئینگ و اسپس‌ایکس بر روی ساخت کپسول‌ها فعالیت می‌کنند، در حالی که سیرا نوادا طراحی لیفتینگ-بدنه را بر عهده دارد.

تمامی سه‌ سفینه‌فضایی می‌توانند هفت نفر را در خود جای دهند. بوئینگ و سیرانوادا در حال برنامه‌یزی برای پرتاب موشک Atlas 5 هستند، در حالی که موشک Falcon 9 متعلق به اسپیس‌ایکس آماده عملیات در سال 2017 است.

در برنامه زمانبندی و بودجه‌گذاری، پرواز نمایشی برنامه‌ریزی‌شده که بخشی از آنچه ناسا «توانایی حمل‌ونقل‌ خدمه تجاری» می‌نامد، است، نخستین پرواز فضایی مداری سرنشین‌دار از ایالات متحده امریکا، از سال 2011 (سال پایان یافتن برنامه شاتل فضایی) به شمار می‌آید.

ناسا بارها اعلام کرده به بیش از 800 میلیون دلا در سال برای اجرای برنامه‌اش در سال 2017 و دخالت دادن بیش از یک شرکت در این برنامه نیاز دارد./ایسنا

کابل کشی فضانوردان برای ورود تاکسی های فضایی

اوج‌گیری تاکسی فضایی اروپا به فضا + تصاویر

تاکسی فضایی اروپا به نام «سامانه فضایی میانجی» (IXV) نخستین وسیله‌نقلیه شاتل‌مانند و قابل‌استفاده مجدد آژانس فضایی اروپاست که 11 فوریه (22 بهمن) طی پرتابی آزمایشی به فضا ارسال خواهد شد.

ماموریت جدید، داده‌های مهمی درباره پرواز این تاکسی فضایی ارائه و به اروپایی‌ها امکان توسعه فناوری بومی برای بازگرداندن نمونه‌موردهایی از مریخ به زمین یا بازگرداندن فضانوردان از ایستگاه بین‌المللی فضایی را خواهد داد.

موشک Vega هواپیمای فضایی بدون‌سرنشین‌دار IXV را از شهر «کورو» در گویان فرانسه به فضا حمل خواهد کرد تا این سامانه، پرواز آزمایشی 100 دقیقه‌ای را تجربه کند. این پرتاب در اصل برای 18 نوامبر (27 آبان) سال گذشته میلادی برنامه‌ریزی شده بود اما اروپایی‌ها ماه اکتبر اعلام کردند پرواز به دلیل نیاز به تحلیل‌های مسیر پرواز بیشتر به تعویق می‌افتد.

نمونه اولیه تاکسی فضایی IXV مجهز به 300 حسگر است و «خوزه-ماریا گالگو سانز»، مدیر کمپین پرتاب آن، آمادگی کامل این سامانه برای پرتاب آزمایشی‌ را تایید کرده است.

وسیله‌نقلیه IXV دو تن وزن دارد و به اندازه یک خودروست؛ گفته می‌شود پوسته دو قطعه‌ای موشک Vega برای آزادشدن هواپیمای فضایی IXV در ارتفاع 320 کیلومتری باز خواهد شد.

تاکسی فضایی IXV طی پرواز، داده‌های فراوانی از عملکرد تعداد زیادی از حسگرهای معمولی و پیشرفته‌ خود جمع‌آوری خواهد کرد و هنگام بازگشت به جو زمین در ارتفاع 120 کیلومتری، دارای سرعت 7.5 کیلومتر در ثانیه خواهد بود.

سامانه مزبور ظرف پنج سال و با بودجه 225 میلیون دلاری ساخته شده و بستری آزمایشی برای یک وسیله‌نقلیه قابل استفاده مجدد است که روزی پس از اتمام ماموریت به فضا قادر خواهد بود بر روی یک باند معمولی زمینی فرود آید.

این فناوری برای بازگرداندن فضانوردان از ایستگاه بین المللی فضایی کارآمد خواهد بود؛ در حال حاضر، تنها سامانه‌ای که قادر به بردن فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی و بازگرداندن آن‌ها به زمین است، موشک روسی سایوز است.

ساختن تاکسی فضایی اروپا در تورین ایتالیا