واکسن سرطان سینه ساخته شد

اخبار,اخبارعلمی,واکسن سرطان سینه

اخبارعلمی - واکسن سرطان سینه ساخته شد

محققان مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس آمریکا موفق به ساخت واکسن سرطان سینه شده اند که مراحل اولیه آن کاملا موفقیت آمیز بوده است.

این واکسن برای بیماران مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک ساخته شده است. سرطان سینه متاستاتیک، به مرحله چهارم سرطان سینه گفته می شود که در آن، بیماری به اندام های دیگر نیز سرایت کرده است.

واکسن ساخته شده پروتئین mammaglobin-A بافت سینه و سلول های سفید خون را تحریک می کند تا به سلول های تومور حمله کنند و مانع از پیشرفت بیماری شوند. این پروتئین عامل 80 درصد از انواع سرطان سینه است.

این واکسن در 14 بیمار داوطلب آزمایش شده است و نتایج کاملا رضایتبخش اعلام شده است. واکسن عوارض جانبی خاصی ندارد و درمان به وسیله آن نسبت به شیمی درمانی، غیرتهاجمی تر است.

سرطان سینه شایع ترین بیماری در زنان است. بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، 12 درصد زنان به این عارضه مبتلا می شوند. در این گزارش آمده است که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، حدود 232 هزار نفر در آمریکا به سرطان سینه مبتلا شده اند که 40 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

سابقه خانوادگی، قرارگرفتن در معرض اشعه ، داشتن سطح بالای استروژن، شیوه نادرست زندگی، مصرف سیگار و الکل و استرس مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند.

سرطان سینه در زنانی که در شهر زندگی می کنند، نسبت به زنان روستایی بسیار شایع تر است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Clinical Cancer Research منتشر شده است.
اخبارعلمی - ایرنا

سرطان سینه یا سرطان صورتی-قابل توجه آقایون و خانوم ها

استرس چه نقشی در سرطان سینه دارد؟

سرطان سینه

سرطان سینه یکی از علل مرگ بانوان است . آیا استرس می تواند منجر به سرطان سینه شود ؟

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به مطالعات زیادی که پیرامون ارتباط استرس و سرطان انجام شده هنوز تاثیر مثبت یا منفی آن به اثبات نرسیده است ولی نتایج تحقیقات نشان داده که استرس باعث ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون استروژن می شود.

دکتر ماندانا ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران پیرامون رابطه استرس با سرطان پستان اظهار داشت: هر گونه اختلال در عملکرد بدن تحت تاثیر یک واقع یا تهدید استرس نام دارد. که بروز آن در بدن می تواند باعث تغییراتی در ترشح هورمون ها و سیستم دفاعی بدن شود.

وی ادامه داد: تا کنون مطالعات زیادی در خصوص ارتباط استرس با سرطان پستان انجام گرفته ولی هنوز نقش استرس در پیشگیری یا بروز این بیماری به اثبات نرسیده است.

دکتر ابراهیمی تاریخچه مطالعات در این زمینه را قبل از میلاد مسیح عنوان کرد و گفت: نتایج بررسی هایی که تا قبل از میلاد مسیح انجام شده بیانگر این مطلب است که افراد افسرده بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار می گیرند. در دهه های اخیر نیز نقش استرس به علت تاثیر آن بر هورمون های جنسی و سیستم دفاعی بدن مجدداً مورد توجه محققان قرار گرفته است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان وجود خطای یادآوری را یکی از مشکلات تحقیقات انجام شده در این رابطه ذکر کرد و افزود: انجام مطالعات بر روی جمعیت کمی از بیماران، جمع آوری اطلاعات و ارزیابی وقایع ناگوار زندگی این افراد بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی از رخداد آن و به دنبال آن خطای یاد آوری از مشکلات اساسی این پژوهش ها است.

دکتر ابراهیمی با اشاره این مطلب که هورمون استروژن نقش بسیار مهمی در بروز سرطان پستان دارد بیان داشت: استرس در سوخت و ساز استروژن در بدن تأثیر گذار است و اختلال در سوخت و ساز این هورمون می تواند سب بروز سرطان های وابسته به دستگاه های زنانگی شود.

وی تصریح کرد:بر اساس نتایج برخی از مطالعات، استرس به تدریج روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و سیستم دفاعی بدن را دچار اشکال می کند و نتیجه برایند حاصل از آن می تواند موجب رشد سلول های سرطانی در بدن شود، زیرا که سیستم دفاعی در مقابله با تکثیر این سلول ها دچار ضعف می شود. بر این اساس، استرس می تواند عامل آغازگر سرطان باشد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان ابراز داشت: سلول های سرطانی روزانه به طور مرتب در بدن تشکیل می شود ولی طبق نظم خاصی از بدن جمع آوری می گردد، رویارویی با استرس ها و مشکلات زندگی می تواند این نظم را دچار اختلال نماید.

دکتر ابراهیمی خاطر نشان کرد: توجه به این موضوع که استرس به چه شدت و شکلی توسط فرد تحمل می شود و شخص از لحاظ شخصیتی در چه رتبه و جایگاهی است در ارتباط و اثر آن با سرطان موثر است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان افزود: برخی از محققان معتقدند که استرس های شدید می توانند در بروز سرطان موثر باشند و گروه دیگر بر این باورند که استرس های طولانی مدت و مزمن، در ایجاد این نوع بیماری تاثیر گذارند ولی بررسی نتایج پژوهش ها نشان می دهد که استرس به هر دو شکل در احتمال بروز سرطان تاثیر دارد.

وی با اشاره به احتمال تاثیر استرس بر روند بروز مثبت یا منفی سرطان اظهار داشت: این امر که استرس باعث افزایش یا کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان می شود هنوز به اثبات نرسیده است ولی اکثر مطالعات به سمت اثبات افزایش ریسک پیش می رود.