دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

هیوندای کوپه، گرگ در لباس میش!



 هیوندای کوپه این روزها باز هم سر زبان ها افتاده است. قیمت های نجومی مدل های دو در به خصوص برادر بزرگترش یعنی جنسیس باعث شده نمونه های دست دوم این کوپه دوست داشتنی باز هم جدی گرفته شوند.

با نگاهی به طیف وسیع مدل های متنوع هیوندای به نمونه ای برمی خوریم که بازاری انحصاری را در کلاس خود فراهم کرده است؛ منظور همان هیوندای تریبون یا همان کوپه خودمان است که به عنوان ارزان ترین کوپه ارائه شده است.

هیوندای کوپه، گرگ در لباس میش

در کشور چند سالی است که تیرش را سمت علاقه مندانی نشانه رفته است که توان خرید کوپه های گرانقیمت آلمانی را ندارند. اگرچه بعد از ورود جنسیس کوپه، این مدل تا حد بسیار زیادی در سایه قرار گرفت و وارداتش هم متوقف شد ولی باز هم نمی توان به راحتی چشم روی جذابیت ها و توانایی هایش بست؛ حتی اگر پیدا کردن مدل صفر آن کار سختی باشد!

هیوندای کوپه، گرگ در لباس میش

در هر صورت قیمت های رو به رشد و نجومی خودروهای لوکس و به خصوص کوپه این روزها باعث شده که کمتر کسی سمت نمونه های صفر کیلومتر این دوستان برود. اینجاست که این خودروی دو در می تواند خیلی ها را به آرزوی کوپه سواری برساند؛ در واقع این خودرو تنها کوپه زیر 45 میلیون بازار است که هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. این بار سراغ این هیوندای جذاب رفته ایم تا ببینیم آیا در چارچوب یک خودروی اقتصادی مناسب و متفاوت قرار خواهد گرفت یا خیر؟

کوپه اصلا چی هست؟

هیوندای کوپه با وجود ظاهر به روزش خیلی هم جوان نیست! این خودرو در سال 1990 متولد و تا سال 1995 عرضه نسل اول آن ادامه پیدا کرد. سپس از سال 1996 تا 2001، نسل دوم جایگزین نسل اول در خط تولید شد؛ نسل سوم هم در سال 2006 فیس لیفت شد و پا به عرصه رقابت با خودروهایی گذاشت که کوپه را تبدیل به برگ برنده ای برای هیوندای کردند.

هیوندای کوپه، گرگ در لباس میش

در واقع رقیبان مطرح کوپه در آن زمان، پژو 406 کوپه و تویوتا سیلیکا بودند که این هیوندای جذاب، طرحی پویاتر از آنها داشت و با بهینه سازی صورت گرفته سال های بعد، بیش از پیش مطرح شد. بد نیست بدانید مدل های ارائته شده به کشور هم در واقع نمونه های بهینه سازی شده نسل سوم هستند که به دو شکل شرکتی، توسط آسان موتور نماینده هیوندای در ایران و همچنین واردات آزاد به بازار عرضه شدند.

شکل و شمایل

با وجود مدل های کوپه موفق از برندهای مختلف در بازار و همچنین قدیمی شدن این محصول هیوندای، باز هم می توان طراحی آن را جذاب دانست؛ در واقع به دلیل خاص بودن کلاسش طرفداران زیادی به خصوص در میان جوانان دارد و هنوز هستند کسانی که با دیدن یک هیوندای کوپه محو تماشای آن شوند!

هیوندای کوپه، گرگ در لباس میش

خطوط برجسته و تا حدودی عضلانی بدنه به وضوح اسپورت بودن این خودرو را نشان می دهند؛ خطوطی نرم که در تعامل کاملی با یکدیگر قرار دارند. ورودی بزرگ و یک تکه هوا روی سپر که پروژکتورهای دایره ای شکل در کناره های آن خودنمایی می کند به همراه چراغ های کشیده با نور زنون از جالب توجه ترین نکات بخش جلوی این هیوندای است. این نکته را هم نباید فراموش کرد که چراغ های جلو از کیفیت ساخت خوبی برخوردارند و برخلاف برخی از خودروها که پس از مدتی روکش چراغ مات و کدر شده و به دلیل آب بندی نامناسب ورود آب به کاسه چراغ را شاهد هستیم، در کیفیت چراغ های کوپه هیچ افت کیفیتی دیده نمی شود.

هیوندای کوپه، گرگ در لباس میش

البته باید گفت که طرح نسبتا ساده نمای جانبی در مقابل اکثر رقیبان به روز حرف های زیادی برای گفتن ندارد و می تواند به مرور خسته کننده هم به نظر برسد. البته حس اسپورت بودن این کره ای همچنان شما را به وجد خواهد آورد؛ این حس زمانی تقویت می شود که با طرح قسمت عقب آن روبرو شوید. جایی که چراغ های هالوژن به همراه سر اگزوزی هایی که در دو طرف سپر عضلانی نصب شده اند و باله ای روی در صندوق عقب، مجموعه ای اسپورت، زیبا و هماهنگ را پدید آورده است.

درون کابین وامکانات

همانطور که تمام تلاش هیوندای برای اسپورت نشان دادن این کوپه بوده با ورود به داخل کابین هم این موضوع را به وضوح خواهید دید. مثلا استفاده از قطعات آلومینیومی روی داشبورد، پدال ها و فرمان نمونه ای از این تلاش هاست. به طور کلی طراحی داخل اتاق هیوندای کوپه از نظر بسیاری از دارندگانش ساده، هماهنگ و عامه پسند است اما استفاده از برخی قطعات بی کیفیت به وجه داخلی لطمه وارد کرده است.

از جمله کیفیت بسیار پایین چرم صندلی ها که در بسیاری نقاط به ویژه صندلی های جلو شاهد پوسیدگی؛ خوردگی و افت رنگ چرم خواهید بود که اگر اقدام به خرید روکشی دوم با کیفیت خوب کرده باشید از این مشکل در امان خواهید بود، ضمن اینکه صندلی ها تا حدودی اسپورت و کم ارتفاع در نظر گرفته شده اند اما به لطف آینه های بزرگ جانبی، دید اطراف بسیار خوب است.

هیوندای کوپه، گرگ در لباس میش

ادوات داخلی هم آرگونومی خوبی دارند و به راحتی در دسترس قرار می گیرند. از آنجایی که هیوندای کوپه خودرویی 2+2 کوپه است، این انتظار می رود که در صندلی عقب با فضایی محدود روبرو باشیم که این انتظار اصلا بیهوده هم نیست؛ چرا که فضا بسیار کوچکتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. تا جایی که شخصی با قد متوسط تقریبا هیچ فضایی برای پاها ندارد و این فضای محدود با تنظیم دستی صندلی های جلو هم حل نخواهد شد.

علاوه بر این قوس زیاد سقف با توجه به کلا خودرو، فضای بالای سر سرنشینان عقب را با محدودیت روبرو کرده و در دست اندازها برخورد سر با شیشه عقب اتفاقی عادی محسوب می شود؛ این یعنی خرید هیوندای کوپه به خانواده های پرجمعیت به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر اینکه قسمت عقب تنها به عنوان صندلی کودک استفاده شود.

جدای از این تفاسیر باید به این نکته هم اشاره داشت که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به خوبی از پس متعادل سازی دمای داخلی برمی آید و سانروف برقی هم لذت رانندگی را دو چندان می کند. در بحث ایمنی هم بد نیست بدانید در تاییدیه سازمان ایمنی بزرگراه های آمریکا، چهار ستاره از پنج ستاره نصیب هیوندای کوپه شده است. همچنین سیستم تثبیت کننده سرعت، شیشه ها با قابلیت کاهش نور آفتاب و سیستم ضد سرقت، از دیگر تجهیزات استاندارد کوپه به شمار می روند.

قلب تپنده

قلب تپنده این کوپه دوست داشتنی موتوری 2/6 لیتری با آرایش V شکل است که قدرتی در حدود 167 اسب بخار را زیر پدال گاز آماده باش نگه می دارد، ضمن اینکه حداکثر سرعتی که می توانید با آن تجربه کنید 218 کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی 9/9 لیتر برآورد شده است.

با این حال هیوندای سال هاست که از یک موتور پایه برای این محصول استفاده می کند و تنها در طول این چند سال به بهینه سازی آن پرداخته است. موتوری که گفته می شود پایه گازسوز است در محصولات شاسی بلند هیوندای مثل سانتافه و توسان مورد استفاده قرار می گیرد اما تفاوت در برنامه ریزی مجموعه الکترونیکی، توان نهایی و خروجی آن را کم کرده است.

هیوندای کوپه، گرگ در لباس میش

همچنین جعبه دنده ای چهار سرعته تیپ ترونیک هم که هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد وظیفه انتقال نیرو به چرخ های جلو را برعهده گرفته است. این نکته را هم فراموش نکنید که موتور هیوندای کوپه با اینکه پیشرانه ای با فناوری تاریخ گذشته است، اما در مقابل شش سیلندرهای دیگر به خصوص سوناتا که به مراتب موتوری مدرن تر دارد، از مقاومت و سازگاری بیشتری با شرایط برخوردار است و به شکلی می توان گفت سبب می شود در دراز مدت مراجعه کمتری به تعمیرگاه داشته باشید.

بالاخره

در کل می توان نتیجه گرفت که این کوپه محبوب هیوندای در بحث اقتصادی خودرویی قابل قبول است و می تواند در درازمدت به صرفه باشد و در عین حال لذت خاص و اسپورتی از رانندگی را هم فراهم کند ولی طراحی خاص و جوان پسند، آن را به خودرویی خانوادگی که رفاه همه سرنشینان را فراهم کند، تبدیل نکرده است.

عملکرد موتورش نسبتا قابل قبول بوده اما ضعف توان و قدرت آن را به عنوان یک کوپه اسپورت نمی توان نادیده گرفت. در نهایت تنها می توان گفت که هیوندای کوپه میشی است در لباس گرگ که در صورت خرید نمونه سالم و تمیزش پشیمان نخواهید شد.

نقاط قوت: طراحی خاص و جوان پسند، کیفیت خوب ساخت، تجربه یک رانندگی اسپورت

نقاط ضعف: به هیچ عنوان مناسب خانواده نیست، موتور متوسط

قیمت: مدل 2007: حدود 40 میلیون / مدل 2008: حدود 45 میلیون/برترین ها

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران

 

 


ویدیو مرتبط :
گرگ در لباس میش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ستاره های "گرگ و میش" پولسازترین بازیگران هالیوود هستند



 

ستاره های

 

مجله فوربس ، کریستین استوارت و رابرت پتینسون را به عنوان پولسازترین بازیگران هالیوود معرفی کرد .

روز سه شنبه مجله فوربس در وب سایت رسمی خود اسامی بازیگرانی را که برای کمپانی های فیلمسازی خیلی پولساز هستند اما در ازای این درآمدزایی ، مبلغ بسیار کمی از کمپانی ها دریافت می کنند ، را به ترتیب اعلام کرد. اصلا" تعجب آور نیست که بازیگران مجموعه گرگ و میش ، که صدها میلیون دلار در گیشه های باکس آفیس سراسر دنیا فروش کرده است ، در صدر این لیست قرار دارند.

کریستین استوارت که در مجموعه فیلمهای " گرگ و میش " نقش بلا سوان را بازی می کند در جایگاه نخست جدول پولسازترین بازیگران هالیوود قرار گرفته است . از هر ۵۵.۸۳ دلاری که تهیه کنندگان فیلمهای کریستین استورات بدست آورده اند فقط یک دلار به او پرداخت کرده اند.

رابرت پتینسون که در مجموعه " گرگ و میش " نقش ادوارد کولن را بازی می کند از هر ۳۹.۴ دلاری که تهیه کنندگان فیلمهایش بدست آورده اند، فقط یک دلار دریافت کرده است و در ردیف سوم این جدول رده بندی قرار گرفته است .

جدیدترین فیلم گرگ و میش با نام " سپیده دم :قسمت اول " که از اوایل ماه جاری در سینماهای سراسر جهان اکران شد ، تا بحال ۵۸۹ میلیون دلارفروش کرده است .

آنا هاتاووی که در فیلمهای پرفروشی مانند " آلیس در سرزمین عجایب " و " ساقدوشها " هنرنمایی کرده است در این جدول رتبه بندی ، بین ستاره های مجموعه گرگ و میش قرار گرفته است . این بازیگر مشهور هالیوود از هر ۴۵.۶۷ دلاری که تهیه کنندگان از فروش فیلمهای او بدست آورده اند ، یک دلار دریافت کرده است و جایگاه دوم مجله فوربس را بخود اختصاص داده است.

دانیل راد کلیف ، ستاره مشهور مجموعه "هری پاتر " در ردیف چهارم و ستاره مجموعه " ترانسفور ماتورها" در جایگاه پنجم این جدول قرار گرفته است .... / پرتال آفتاب