دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

هویج نگهبان قلب، مغزوشریان های شما



 

 

هویج نگهبان قلب، مغزوشریان های شما

 

ریشه بوته ای دو ساله است که گونه های وحشی و پرورشی آن در اکثر نقاط ایران وجود دارد. نامیونانی هویج ناظر بر خواص طبی ودرمانی آن می باشد ونیز این کلمه در فرهنگ لغت یونانی به معنی آرام بخش و خواب کننده نیز آمده است.پزشکان یونانی هویج را به عنوان بذر آرام بخشی قوی تجویز می کردند.

 

قسمت های مورد استفاده این گیاه، ریشه وبذر آن است. رنگ هویج به مقدار ویتامین A یعنی همان بتاکاروتن موجود درآن بستگی دارد، هرچه بتاکاروتن بیشتر باشد رنگ هویج ،نارنجی تر است.البته در هویج آلفا و گاماکاروتن هم وجود دارد.

 

دلایل زیادی در دست است که ماده رنگی هویج یا بتاکاروتن نارنجی می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و باعث جلوگیری از تشکیل پلاک ،مانع از انسداد شریان ها می شود.

 

بتاکاروتن ماده ای غیرسمی است و در مطالعات انجام شده در محافل علمی ایتالیا مشخص شده که مصرف روزانه 90 میلی گرم از بتاکاروتن هیچ اثر سوئی نداشته است.

البته باید توجه داشت که مصرف مقدار زیاد بتاکاروتن سبب زردرنگ شدن پوست بدن می شود که دراین صورت با قطع مصرف آن ،رنگ پوست بار دیگر به حالت طبیعی خود باز می گردد. گرچه بتاکاروتن موجود در هویج نیم پخته به خوبی جذب می شود ولی پختن زیاد هویج نیز سبب از بین رفتن این ماده سودمند می شود.

 

از طرفی هویج حاوی ویتامین های E وC هم می باشد. این ویتامین ها نیز به نوبه خود آنتی اکسیدانهای قدرتمندی هستند که از فعالیت های مخرب موادی که عامل اصلی بیماری قلبی هستند جلوگیری می کنند .مصرف روزانه یک هویج ،رمز بقای بیماران پس از بروز عارضه سکته مغزی است واز طرفی خطر ایجاد سکته مغزی و قلبی را کاهش می دهد. کاروتن در داخل بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

 

یکی از مهم ترین ترکیبات شیمیایی هویج : ماده «2- نوننال» است که یک مشتق ساده هیدروکربنی محسوب می شود وبوی هویج نیز ناشی از همان است. اسانس روغنی فرار لیمونن، پتی نن – ویتامین های A,B,C و D واندکی E ،پتاسیم ،کلسیم ،آهن ،درهر صد گرم هویج خام 36 میلی گرم فسفر، 340 میلی گرم پتاسیم، 37 میلی گرم کلسیم ،23 میلی گرم منیزیم و 11000 واحد ویتامین A وجود دارد.

 

مهم ترین مصارف درمانی هویج عبارتند از :درمان اسهال ،درمان شب کوری( دید بد چشم درشب)، ضعف بینایی ،کاهنده چربی مضر خون وافزایش دهنده چربی مفید خون، تقویت رشد بدن و تقویت عمومی بدن در دوران نقاهت بیماری ها ،درمان سوختگی ها ،معالجه بیماری های کبدی، دفع سنگ کلیه به موجب خاصیت ادرارآوری آن و نیز قابلیت درمان خیز یا ورم بدن.

مصرف روزانه دو عدد هویج (پخته یا رنده شده) می تواند چربی خون (کلسترول) را 10 تا 20 درصد کاهش دهد و یا نوشیدن یک لیوان آب هویج سبب کاهش سمیت و کاهش اثر کلسترول بد خون در انسداد شریان ها می شود.

 

انتخاب نام ماده کاروتن به این علت است که اولین بار آن را از هویج یا Carrot جدا کردند. هرمولکول بتاکاروتن به دو مولکول ویتامین A تبدیل می شود.

برای پختن مواد غذایی کاروتن دار(مانند هویج،اسفناج وسبزی ها ومیوه های زردرنگ) توصیه می شود .حتی الامکان ظروف در بسته توصیه می شود تا مواد غذایی در حال پختن کمتر در مجاورت هوا قرار گیرند.بدیهی است درغیر این صورت مقداری از کاروتن موجود درآن از بین می رود.

 

مخلوط هویج رنده شده با آب لیموی تازه، داروی مفیدی به منظور تقویت رشد عمومی بدن، درمان عارضه نرمی استخوان و آرام بخشی موثر برای عصبی مزاج ها می باشد.همچنین درصورتی که قبل از غذا میل شود، از آنجا که جلوی اشتها رامی گیرد، در رژیم های لاغری کاربرد دارد./elminews.wordpress.com


ویدیو مرتبط :
سگ نگهبان و گارد (مرجع نیازمندیهای سگهای نگهبان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهدای قلب ( عاشقانه )



 

 

پسر به دختر گفت اگه يه روزي به قلب احتياج داشته باشي اولين نفري هستم كه ميام تا قلبمو با تمام وجودم تقديمت كنم.دختر لبخندي زد و گفت ممنونم تا اينكه يك روز اون اتفاق افتاد.حال دختر خوب نبود.نيازفوري به قلب داشت.از پسر خبري نبود.دختر با خودش مي گفت:ميدوني كه من هيچوقت نميذاشتم تو قلبتو به من بدي و به خاطر من خودتو فدا كني.ولي اين بود اون حرفات.حتي براي ديدنم هم نيومدي.شايد من ديگه هيچوقت زنده نباشم.آرام گريست و ديگر چيزي نفهميد...

چشمانش را باز كرد.دكتر بالاي سرش بود.به دكتر گفت چه اتفاقي افتاده؟دكتر گفت نگران نباشيد پيوند قلبتون با موفقيت انجام شده.شما بايد استراحت كنيد.درضمن اين نامه براي شماست..!

دختر نامه رو برداشت.اثري از اسم روي پاكت ديده نميشد. بازش كرد و درون آن چنين نوشته شده بود:

سلام عزيزم.الان كه اين نامه رو ميخوني من در قلب تو زنده ام.از دستم ناراحت نباش كه بهت سر نزدم چون ميدونستم اگه بيام هرگز نميذاري كه قلبمو بهت بدم.پس نيومدم تا بتونم اين كارو انجام بدم.اميدوارم عملت موفقيت آميز باشه.(عاشقتم تا بينهايت)

دختر نميتوانست باور كند..اون اين كارو كرده بود.اون قلبشو به دختر داده بود.

آرام اسم پسر را صدا كرد و قطره هاي اشك روي صورتش جاري شد.و به خودش گفت چرا هيچوقت حرفاشو باور نكردم.