دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

هواپیمای بدون سرنشین سنگین وزن در كشور ساخته شد



هواپیما بدون سر نشین سنگین , عکس هواپیما

محققان تبریزی موفق به طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین مدرن و سنگین وزن شدند.

رضا داننده حكم آباد، دانشجوی خلبانی سازمان هواپیمایی كشوری در گفت وگو با خبرنگار فناوری ایسنا، خاطرنشان كرد: بدنه این هواپیما كاملا به صورت بومی با استفاده از انواع چوب در تبریز طراحی و ساخته شده است. این هواپیما از نظر قیمت و هزینه های پروازی از مشابه های خارجی خود ارزان تر بوده و از مقاومت بالایی برخوردار است.

وی درباره مشخصه های هواپیمای بدون سرنشین «شاپرك»گفت: طول بال این هواپیما چهار متر، طول بدنه، ۲۶۰ سانتی متر و ارتفاع آن ۸۶ سانتی متر است و دارای یك موتور دو زمانه دو سیلندر ۱۱۶ سی سی است كه بیشینه وزن برخاست این هواپیما ۵۵ كیلوگرم است.

داننده حكم آباد افزود: این هواپیما می تواند در باندهای آسفالت، خاكی، چمن و ... نشست و برخاست كند. سرعت برخاست این هواپیما از زمین ۳۵ تا۳۰ knot (حدود۶۴ كیلومتر بر ساعت) بوده و سرعت نشست این هواپیما knot ۳۰ است همچنین دارای سرعت كروز knot ۸۵ معادل ۱۵۸ كیلومتر بر ساعت و حداكثر سرعت پرواز این هواپیما knot ۱۳۰ است.

وی با بیان اینكه این پرنده توانایی پرواز در هر شرایط آب و هوایی در شب و روز را دارد، تصریح كرد: هواپیمای بدون سرنشین «شاپرك» می تواند تا ارتفاع ۱۵ پا(پنج كیلومتر) اوج بگیرد و برد عملیاتی این هواپیما ۵۰ كیلو متر است و می تواند بدون سوخت گیری به مدت ۳.۵ ساعت به پرواز خود ادامه دهد.

داننده حكم آباد خاطرنشان كرد: این هواپیما توانایی حمل بار به میزان هشت كیلوگرم را دارد و می توان این هواپیما را در مدت زمان كمتر از ۲۰ دقیقه عملیاتی كرد و به پرواز درآورد. یكی از ویژگی های این پرنده، قابلیت ادامه پرواز با خلبان خودكار (AUTOPILOT) است.

به گفته وی، هواپیما دارای سه دوربین نصب شده در بدنه است كه توانایی همزمان ارسال تصویر به صورت زنده (online) به ایستگاه زمینی و ذخیره (save) تصاویر در هواپیما را دارد.

وی ادامه داد: از دیگر توانایی های قابل توجه این پرنده می توان به توانایی پرواز در ارتفاع پایین، هزینه پرواز اندك، تعمیر و نگهداری سریع و قیمت تمام شده پایین اشاره كرد.

داننده حكم آباد ادامه داد: انجام ماموریت نظامی، حفاظت جنگل و مرزبانی، كنترل ترافیك شهری و جاده یی، استفاده در امداد و نجات، تحت نظر گرفتن و حفاظت از كانال كشی های نفت، حمل بار، پروازهای نمایشی و نمادین در جشن های ملی كشور و تصویربرداری از جمله كاربردهای این هواپیمای بدون سرنشین است.

وی در پایان با بیان اینكه این هواپیمای بدون سرنشین با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز عملیاتی شده است، اظهار امیدواری كرد كه با حمایت های مالی بتوان هواپیماهای بسیار مدرن و پیشرفته در سرعتهای زیاد و بردهای بالا را در كشور ساخت و به تولید انبوه رساند.

به گزارش ایسنا، مهندس محمدرضا سجادی، كارشناسی ارشد مكاترونیك دانشگاه تبریز و مهندس محمدحسین داننده حكم آباد، دانشجوی رشته مكانیك دانشگاه آزاد اسلامی تبریز از دیگر اعضای گروه سازنده هواپیمای بدون سرنشین شاپرك هستند. .... /  خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
همکاری هواپیمای بدون سرنشین و ماشین رباط بدون سرنشین+ ف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت نام دوقلوهای سنگین وزن امریكایی در ركوردهای گینس



 

ثبت نام دوقلوهای سنگین وزن امریكایی در ركوردهای گینس

 

رسانه های دولتی ایالات متحده آمریكا از به دنیا آمدن دو قلوهایی هر كدام به وزن هشت كیلوگرم در یكی از ایالات این كشور خبر داده و اعلام كردند: نام این كودكان در كتاب ركوردهای گینس به ثبت رسید.

 

یكی از روزنامه های آمریكا از قول بیمارستان منطقه «سینسیناتی» در ایالت «اوهایو» نوشت: این دو كودك كه مجموع وزنشان ۱۶ كیلوگرم است، اوایل هفته جاری در بیمارستان «نورث بتس دا» به دنیا آمدند.

 

نام این كودكان سنگین وزن توسط نمایندگان كتاب ركوردهای گینس در این كتاب به ثبت رسید.

 

این در حالی است كه پیش از این، نام دو كودك انگلیسی به نام های «لوكاس» و «دیلون» كه وزنشان جمعا هنگام تولد ۲۰ كیلوگرم بود، در این كتاب به ثبت رسیده بود كه این دو كودك در سن هفت سالگی به دلیل ابتلا به نوعی بیماری جان خود را از دست دادند.