دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

همه چیز در مورد عینک جنجالی گوگل +تصاویر


در اوایل سال 2012 میلادی، پیش از آنکه نامی از پروژه «عینک گوگل» در میان باشد، همه جا صحبت از این بود که قرار است غول اینترنتی عینکی بر اساس واقعیت افزوده طراحی و تولید کند. «عینک گوگل» واقعا چیست؟ چرا این همه توجه‌ها را به خود جلب کرده است و مزیت‌ها و معایب بر چشم زدن عینک گوگل چیست؟

صبح بخیر: در اوایل سال 2012 میلادی، پیش از آنکه نامی از پروژه «عینک گوگل» در میان باشد، همه جا صحبت از این بود که قرار است غول اینترنتی عینکی بر اساس واقعیت افزوده طراحی و تولید کند.

با گذشت روزها، نه تنها مشخص شد این حرف‌ها واقعیت دارند بلکه رویای گوگل برای تولید و عرضه فناوری پوشیدنی بسیار سریع‌تر از آنچه همه تصور می‌کردند به واقعیت نزدیک شد.

اما «عینک گوگل» واقعا چیست؟ چرا این همه توجه‌ها را به خود جلب کرده است و مزیت‌ها و معایب بر چشم زدن عینک گوگل چیست؟

همه چیز در مورد عینک گوگل

«عینک گوگل»

عینک گوگل همه اطلاعات موجود روی کامپیوترهای دسک‌تاپ و وسایل قابل حمل همچون گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها را می‌گیرد و مستقیما جلوی چشم شما نمایش می‌دهد.

به طور کلی، عینک گوگل یک دوربین، صفحه‌نمایش، تاچ‌پد، باتری و میکروفون داخلی درون قاب ویژه‌ای است که می‌توانید نمایشگر آن را درست روی چشمان خود و در مسیر نگاهتان بنشانید و در حال راه رفتن فیلم تماشا کنید، عکس بگیرید، جست‌وجو یا حتی ترجمه کنید. 

این ایده سال‌هاست که در فیلم‌ها و داستان‌های تخیلی استفاده می‌شود اما اکنون به واقعیت قابل لمس تبدیل شده است. البته باید بدانید ایده اصلی عینک گوگل چندان هم نو نیست و از سال 1900 میلادی، هنگامی که سیستم هاد (HUD) اختراع شد، بشر قابلیت نمایش اطلاعات جلوی نگاه خود را دارد. هاد، نمایشگری فرانما است که اطلاعات را در جلو دید بیننده - بدون اینکه بیننده مجبور باشد جایی دیگر را بنگرد - نمایش می‌دهد. این سیستم ابتدا برای هواپیماهای نظامی بود و اکنون برای هواپیماهای تجاری و خودروها نیز استفاده می‌شود.



قابلیت‌های عینک گوگل

گوگل گلاس از فناوری نمایشگر برای قرار دادن اطلاعات در جلو (یا در بالای سمت راست) نگاه کاربر با استفاده از منشور صفحه استفاده می کند. این نمایشگر به گونه‌ای طراحی شده است که بدون نیاز به چرخاندن سر به سمت دیگر، همه اطلاعات را می بینید و جالب اینجاست که به هیچ عنوان جلوی دید شما را نیز نمی‌گیرد. به ادعای خود گوگل، این نمایشگر معادل یک صفحه نمایش 25 اینچی بسیار باکیفیت (HD) است که در فاصله 2.5 متری از چشم قرار دارد. در مورد وضوح تصویر این نمایشگر هیچ عدد رسمی اعلام نشده است اما گفته می‌شود 640×360 پیکسل کیفیت دارد.

علاوه بر قابلیت ضبط فیلم و عکس، کاربر می‌تواند از نرم‌افزار hangout گوگل برای ویدئو کنفرانس با دوستان خود استفاده کند و هر آنچه می‌بیند را با آنها به اشتراک بگذارد.

همه چیز در مورد عینک گوگل

همچنین، با اینکه این دستگاه جی‌پی‌اس ندارد اما می‌توانید از نرم‌افزار نقشه گوگل برای پیدا کردن نشانی موردنظر استفاده کنید. برای این منظور نیز باید عینک را با گوشی خود جفت کنید. برای این کار نرم‌افزار MyGlass وجود دارد. این نرم‌افزار عینک گوگل را با گوشی اندرویدی کاربر سینک می‌کند و اطلاعات جی‌پی‌اس را با آن به اشتراک می‌گذارد. به این ترتیب، همه پیغام‌ها نیز روی عینک منتشر می‌شوند و کاربر می‌تواند با استفاده از میکروفون داخلی عینک و قابلیت تبدیل صدا به متن گوگل، به پیام‌ها پاسخ دهد.

این قابلیت همچنین امکان ترجمه کلمات شنیداری به زبان مادری شما روی نمایشگر عینک را می‌دهد. پر واضح است که برای استفاده از این ویژگی هنگامی که در کشور دیگری هستید، به اتصال وای‌فای یا اطلاعات زیاد نیاز دارید، که اگر کار کند بسیار عالی است.

شرکت‌های دیگر نیز در حال حاضر برای گوگل گلاس برنامه می‌سازند. که به طور مثال، یکی از آنها به شما اجازه می‌دهد تادوست خود را از میان جمعیت تشخیص دهید. یا برنامه دیگری به شما اجازه می‌دهد تا ایمیل خود را برای عینک دیکته کنید. 

اپلیکیشن نیویورک تایمز نیز با درخواست کاربر، اخبار روز را روی عینک نمایش می‌دهد: سرتیتر خبرها، نان نویسنده خبر، عکس مرتبط و زمان انتشار خبر نیز مواردی هستند که با خود خبر نمایش داده می‌شوند. 

از دیگر برنامه‌های جالب این پروژه که شرکت‌های هوایی تولید کرده‌اند، برنامه پروازها در زمانی است که در فرودگاه حضور دارید.

عینک گوگل خودش هم می‌تواند صدا تولید کند. این کار را با استفاده از القای استخوانی انجام می‌دهد. به این ترتیب که با عنصری در داخل عینک، فریم آن را به لرزه در می‌آورد و این لرزش به جمجمه کاربر منتقل‌ می‌شود و به گوش داخلی می‌رسد.

همه چیز در مورد عینک گوگل



مشخصات عینک گوگل

در کنار صفحه نمایشی با رزولوشن  640x360، عینک گوگل دوربین 5 مگاپیکسل نیز دارد که با کیفیت 720p فیلم‌برداری می‌کند.

باتری این دستگاه تا یک روز شارژ دارد. عینک گوگل حافظه داخلی  16 گیگابایت دارد اما کاربر فقط از 12 مگاپیکسل آن می‌تواند استفاده کند و می‌تواند از طریق کلاد با گوگل درایو سینک شود.

بلوتوث و وای‌فای به صورت داخلی وجود دارند اما GPS ندارد و برای این منظور باید با موبایل اندرویدی یا هر گوشی بلوتوثی دیگر سینک شود. پد بینی عینک را می‌توان تعویض کرد که بسیار سبک و مقاوم هستند. همچنین تاچ‌پدی نیز روی دسته عینک دارد.

همه چیز در مورد عینک گوگل

برای نسخه توسعه دهنده‌ها یک کابل میکرو یواس‌بی و شارژر نیز وجود دارد. در آخر نیز باید بگوییم این عینک در 5 رنگ زغالی، نارنجی، توسی، سفید و آبی عرضه خواهد شد.



قیمت عینک گوگل


به احتمال زیاد قیمت نسخه توسعه‌دهنده‌های این عینک حدود یکهزار و 500 دلار آمریکا است. نسخه تجاری آن نیز که انتظار می‌رود تا آخر سال جاری میلادی وارد بازار شود، احتمالا ارزان‌تر است.



تاریخ عرضه گوگل گلاس


تاریخ رسمی برای عرضه این محصول اعلام نشده است اما اخبار و گمانه‌زنی‌ها از عرضه آن در انتهای سال 2013 میلادی حکایت دارند.

همه چیز در مورد عینک گوگل



چه شرکت هایی وارد رقابت با عینک گوگل خواهند شد؟


از آنجا که این عینک پروفایل قوی دارد مسلما بسیاری از کمپانی‌های بزرگ برای رقابت با آن تمایل بسیاری خواهند داشت. اپل و مایکروسافت دو رقیب سرسخت و مسلم گوگل هستند که شایع شده است روی عینک های واقعیت افزوده خود کار می‌کنند. Vuzix، Oakley و Baidu نیز رقبای دیگر عینک گوگل هستند.


ویدیو مرتبط :
قورا : گوگل 5 نمونه بازی برای عینک گوگلی(گوگل گلس) تولید کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روشی جالب برای ساخت عینک گوگل خانگی + تصاویر



اخبار علمی - روشی جالب برای ساخت عینک گوگل خانگی + تصاویر

یک طراح خلاق با استفاده از یک سری وسایل ارزان قیمت توانسته عینک گوگل و ساعت هوشمند برای خود تهیه کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اساس این روش استفاده از یک ریزتراشه به مبلغ حدود۲۰  دلار و کیت‌های رنگی با قیمت ۴۶۰ دلار است که ۱۶ بیتی باشند و هینطور یک صفحه نمایش oled برای نمایش تصاویر که می‌تواند فرد را قادر به استفاده از عینک گوگل کند.

 

اخبار,اخبار علمی , ساخت عینک گوگل خانگی

 
گفتنی است، این طراح ابداع خود را به یک شرکت فروخته و حال این شرکت در نظر دارد انواع گجت‌های پوشیدنی ارزان را از این طریق ساخته و روانه بازار‌ها کند.

اخبار,اخبار علمی , ساخت عینک گوگل خانگی


بررسی‌ها نشان می‌دهند، دستگاه‌های ساخته شده توسط این شرکت همانند نمونه‌های تجاری گرانقیمت خود می‌توانند به پخش تصاویر و دریافت و ارسال پیام‌های مکتوب و محاوره‌ای و همینطور عسکبرداری از مناظر اطراف بپردازند.

اخبار,اخبار علمی , ساخت عینک گوگل خانگی

 
افراد در صورت تمایل همچنین می‌توانند با استفاده از پرینتر ۳ بعدی پوششی دلخواه برای ساعت هوشمند خود انتخاب و چاپ کنند.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران