دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

همه چیز در مورد آدامس



 

 

همه چیز در مورد آدامس

 

 

در مورد آدامس بدانید که ,جـویـدن آدامس مـنحصر به انسانهای امروزی نبوده بطوری كه قدیمی ترین تـــكه آدامس كشف شده متعلق به 9000 سال قبل میــباشد. نخستین آدامس های تجاری در سال1850 به بازار عرضه گردید.

 

 

چند نكته جالب درباره آدامس:

 

1- سالانه در حدود 500 هزار تن آدامس در سراسر جهان جویده میگردد.

 

2- 90 درصد كل آدامس های جهان توسط شركت آمریكایی wrigley تولید میگردد.

 

3- كشور تركیه بالاترین تعداد شركتهای تولید كننده آدامس در جهان را به خود اختصاص داده است، با 60 شركت تولید كننده آدامس.

 

4- ركورد بزرگترین آدامس باد شده به قطر 58 سانتی متر متعلق به خانمی از اهل كالیفرنیا میباشد.

 

5- بلعیدن آدامس مشكل خاصی برای انسان ایجاد نمی كند، چراكه مانند ذرت بو داده از سیستم گوارش بطور دست نخورده عبور كرده و خارج میگردد.

 

6- بجای ماندن آدامس جویده شده در صحنه جرم میتواند به شناسایی مجرم كمك كند. (با بررسی اثر دندانها بروی آدامس)

 

7- برای جلوگیری از ریزش اشک هنگام پوست کندن پیاز آدامس بجوید.

 

 

همه چیز در مورد آدامس

 

 

مواد تشكیل دهنده آدامس:

 

1- پایه و اساس آدامس(30%): بخشی از آدامس است كه هنگام جویدن حل نمی گردد. صمغ های طبیعی(chicle-mastic-spruce-balata)، لاتكس ها(leche-jelutong-nispero)، پلاستیك ها (پلی اتیلن، پلی وینیل استات، استئاریك اسید)، پارافین جامد و یا موم زنبور عسل.

 

2- شیرین كننده ها(59%): شكر و دكستروز در آدامسهای معمولی و در آدامس های بدون قند سوربیتول(sorbitol)، زایلیتول(xylitol)، ایزومالت(isomalt)، مالتیدول(maltidol) مصرف میگردد كه هم شیرین كننده هستند و هم حجم دهنده.

 

3-شیرین كننده های قوی(0.5%): نظیر آسپارتام (aspartame) و پتاسیم اسسولفام(acesulfame -k) كه از قدرت شیرین كنندگی بسیار بالایی برخورد بوده و به عنوان طعم دهنده و افزایش ماندگاری طعم كلی به آدامس افزوده میگردند.

 

4- نرم كننده ها(2%): گلیسیرین، لسیتین، سوربیتول مایع، شیره مالیتول كه به آدامس بافت و نرمی می بخشند.

 

5- شیره ذرت(10%): به عنوان نگهدارنده و جاذب رطوبت و برای حفظ تازگی به آدامس افزوده می شود.

 

6-طعم دهنده ها(4%): نعناع(mint)(peppermint-spearmint-menthol)، دارچین(cinnamon)، اكالیپتوس(eucalyptus)، شیرین بیان(liquorice)، انواع میوه ها (لیمو، توت فرنگی، آنانس، سیب، مركبات، هندوانه، انبه، زنجبیل) و طعم كولا.

 

7- اجزاء فعال(5%): این اجزاء به عنوان سفید كننده و تمیز كننده دندانها،خوش بو كننده دهان و تنفس، و بهبود سلامتی دندانها به آدامس افزوده میگردند. كاربامید(carbamide) به عنوان خنثی كننده اسیدهای پلاك دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها، جوش شیرین(baking soda) و كربنات كلسیم (calcium carbonate) به عنوان سفید كننده، استات روی(zinc acetate) و چای سبز(green tea) به عنوان خوشبو كننده تنفس و رفع بوهای بد دهان به آدامس اضافه میگردند. ویتامین ها، كلسیم، فلوراید و روی از دیگر مواد فعالی میباشند كه ممكن است به آدامس افزوده گردد.

 

8- رنگ های غذایی و خوراكی.

 

 

همه چیز در مورد آدامس

 

 

آدامس های ویژه:

 

1- آدامس نیكوتین دار(nicotin gum): حاوی نیكوتین بوده و علایم محرومیت از نیكوتین و هوس كشیدن سیگار، درافرادی كه مایل به ترك سیگار میباشند را كاهش میدهد.

 

2- آدامس بادكنكی(bubblegum): از رنگ صورتی و از صمغ بیشتری برخودار بوده و خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند. حجم شان نیز نسبت به آدامس های معمولی بیشتر میباشد.

 

3- آدامس های حاوی ویتامین ها كه مخصوص كودكان تهیه میگردد.

 

 

همه چیز در مورد آدامس

 

 

فواید جویدن آدامس برای سلامتی:

 

حتما از آدامس های بدون قند(sugar free) استفاده كنید.

 

1- كمك به تمركز و بهبود حافظه. عمل جویدن باعث تحریك هیپوتالاموس مغز و ترشح هورمونی میگردد كه انسان را گوش بزنگ، هوشیار و متمركز نگه میدارد.

 

2- كاهش گرفتگی گوش ها ناشی از تغییرات فشار هوا حین پرواز با هواپیما.

 

3- افزایش بزاق دهان تا 10 برابر. بزاق دهان حاوی یونهای كربنات هیدرون است كه نوعی قلیای ضعیف محسوب شده و موجب خنثی شدن اسیدهای پلاك در دهان میگردد. همچنین بزاق حاوی مواد معدنی نظیر كلسیم، فسفات و فلوراید است (مواد تشكیل دهنده مینای دندان) كه در ترمیم زود هنگام پوسیدگی ها و افزایش استحكام مینای دندان ها موثر میباشد. آنزیم آمیلاز موجود در بزاق نیزهضم كربوهیدرات ها را سرعت میبخشد. بنابراین افزایش ترشح بزاق موجب محافظت از دندانها در برابر پوسیدگی (تا 40 درصد)، تسهیل عمل هضم كربوهیدراتها و جلوگیری از خشكی دهان میگردد. افزایش بزاق با خنثی سازی اسید معده، سوزش سردل را نیز كاهش میدهد.

 

4- رفع بوی بد دهان و خوشبو كردن تنفس.

 

5- پاكسازی سطوح دندان ها از مواد غذایی.

 

6- كاهش استرس و تنش.

 

7- آدامس های حاوی شیرین كننده الكل زایلیتول(xylitol) از پوسیدگی دندان ها جلوگیری میكنند.

 

8- آدامس های حاوی كافئین برای هوشیار نگه داشتن ذهن و بیدار ماندن موثر میباشند.

 

9-كمك به هضم غذا با تحریك معده.

 

10- سفید شدن دندانها توسط آدامسهای حاوی مواد سفید كننده.

 

11- آدامس نعناعی ضد نفخ می باشد.

 

12- آدامس از سوی دیگر با تحریك معده و تسریع عمل هضم باعث افزایش حس گرسنگی می شود. (افرادی كه قصد كاهش وزن دارند نباید آدامس بجوند)

 

13- جویدن آدامس ضربان قلب را اندكی افزایش میدهد (5 ضربان در دقیقه) كه باعث افزایش جریان خون به مغز و دیگر اعضاء بدن میگردد.

 

 

نكته:جویدم آدامس در هر ساعت 12 كیلوكالری انرژی می سوزاند.

 

نكته:جویدن طولانی مدت و با شدت آدامس میتواند به مفصل گیج گاهی فكی آسیب رسانده و یا پركردگی های دندانها را از جای خود خارج سازد.

 

نكته:افرادی كه از درد مفصل گیجگاهی فكی رنج میبرند نبایستی آدامس بجوند.

 

نكته:برای پر كردن موقت درزها و شكافها و یا محكم كردن موقت شیشه لق پنجره ها نیز میتوان از آدامس استفاده كرد.

 

 

آداب مصرف آدامس:

 

1- از جویدن آدامس با دهان باز خودداری كنید.

 

2- با جویدن آدامس جلب توجه نكنید و به ملایمت و آرامی آدامس بحوید.

 

3- از باد كردن و تركاندن آدامس در حضور دیگران خودداری كنید.

 

4- در كلاسهای درس، محیط مدرسه و دانشگاه، میهمانی های رسمی، مراسم های رسمی (ازدواج، نامزدی و تدفین)، مطب دكتر و بیمارستان از جویدن آدامس خودداری كنید.

 

5- از انداختن آدامس بروی زمین و یا به بیرون پرتاب كردن آن از پنجره خودرو اجتناب ورزید.

 

6- فویل بسته بندی و لفاف آدامس را نزد خود نگه دارید، و هنگام دور انداختن آدامس ، آن را بدور آدامس پیچیده و درون سطل های زباله بیاندازید.

 

 

همه چیز در مورد آدامس

 

 

روش جدا سازی آدامس:

 

1- چنانچه آدامس به روی فرش، موكت و یا لباس چسبید، ابتدا آن را توسط یك تكه یخ سفت و منجمد كنید و سپس با كمك یك چاقوی كند آدامس را جدا كنید. لباسها را میتوانید درون فریزر قرار دهید تا آدامس سفت شود.

 

2- چنانچه ادامس به موی سر شما چسبید آن را به كمك كره بادام زمینی و یا روغن های نباتی نرم كرده و از مو جدا سازیذ.

 

3- به كمك الكل طبی نیز لكه های آدامس را برطرف كنید.

 

 

همه چیز در مورد آدامس

 

 

نحوه باد كردن آدامس:

 

1- چند تكه آدامس را درون دهان قرار دهید و به مدت 10 دقیقه آن را بجوید تا قند آن كاملا حل گردد.جویدن آدامس به همراه كره بادام زمینی بادكردن آدامس را تسهیل میكند.

 

2- به كمك سقف دهان و نوك زبان آدامس را به فرم یك توپ درآورید.

 

3- آدامس را به كمك زبان و پشت دندان های قدامی (و یا سقف دهان) پهن و مسطح سازید.

 

4- لبه های آدامس را با دندانهای فوقانی و تحتانی خود نگه داشته و سپس با نوك زبان وسط آدامس را بسمت خارج هل دهید.

 

5- به كمك لبها لایه نازك شده آدامس را نگه داشته و از طریق ریه ها (نه لب ها) به درون آدامس بدمید.

 

 

گردآوری: مجله اینترنتی هفته پارسی

 

 


ویدیو مرتبط :
آدامس ویویدنت یکی از محصولات پخش سریع تهران آدامس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آدامس بجویم یا نجویم



 

آدامس جویدن چندان هم بی‌فایده نیست: تقويت عضلات دهان و زبان، خارج كردن باقیمانده‌هاي غذا از لابه‌لاي دندان‌ها، فعال کردن قشر مغز و . . . دكتر نيكي، متخصص تغذیه، به صراحت می‌گوید: «استفاده به اندازه از آدامس‌هاي بدون قند طبيعي، مي‌تواند مفيد باشد.» اما مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که بعضی‌ها در آدامس جویدن، زیاده‌روی می‌کنند. ضمن این‌که آدامس‌هایی حاوی قند طبیعی نیز در بازار وجود دارند که سلامت دهان و دندان را واقعاً تهدید می‌کنند. دکتر نیکی در این خصوص می‌گوید: «آدامس‌هايي كه حاوي قندهاي طبيعي مثل گلوكز هستند، به رشد باكتري‌هاي دهان كمك می‌کنند و خطر پوسيدگي دندان را به همراه دارند اما آدامس‌هايي که شيرين‌كننده مصنوعي دارند، قابل استفاده ميكروب‌هاي دهان نیست و خطر چنداني نخواهند داشت.»

با این وجود، افراط در جویدن هر آدامسی، چه با قند طبیعی و چه با قند مصنوعی، خطرناک است. متخصصان تغدیه معتقدند جويدن بيش از حد آدامس جلوي تشنگي فرد را می‌گیرد و بدن را در معرض خطر كم‌آبي قرار مي‌دهد. دکتر نیکی همچنین می‌افزاید: «این مسأله به خصوص درمورد كودكان ممكن است به عاملي براي كم‌غذايي و سوء تغذيه آن‌ها تبدیل شود.