دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

همه آن چه باید درباره HTTPS بدانید


در حالی که اغلب توجه ها در رابطه با امنیت، به مسایلی روزمره مانند داستان FBI و آیفون رمزنگاری شده یا رمزنگاری دوطرفه در اپلیکیشن Whatsapp جلب شده، هنوز بسیاری از افراد از اهمیت HTTPS آگاهی کافی ندارند.

مجله دیجی کالا: در حالی که اغلب توجه ها در رابطه با امنیت، به مسایلی روزمره مانند داستان FBI و آیفون رمزنگاری شده یا رمزنگاری دوطرفه در اپلیکیشن Whatsapp جلب شده، هنوز بسیاری از افراد از اهمیت HTTPS آگاهی کافی ندارند. در ادامه این مطلب می خواهیم بگوییم که HTTPS  چیست و چرا مهم است.

همه آن چه باید درباره HTTPS  بدانید

بد نیست بدانید HTTPS مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol است که در انتهای آن حرف S (مخفف Secure) اضافه شده. اگر آدرس صفحاتی که روزانه در اینترنت مرور می کنید با HTTPS آغاز می شود، اطلاعات آن صفحات به واسطه رمزنگاری از دید سایرین پنهان می ماند. معمولا سایت بانک ها و همچنین صفحاتی که اطلاعات کارت بانکی یا رمزهای عبورتان را در آن ها وارد می کنید، با استفاده از این پروتکل، رمزنگاری شده اند.

اطلاعات سایت هایی که از پروتکل HTTP استفاده می کنند قابل قطع شدن و شنود است. به هنگام بازدید سایتی که از پروتکل HTTP استفاده می کند، کسی که بین شما و سرور آن سایت باشد، می تواند صفحاتی که مرور می کنید را مشاهده کند. برای مثال اگر شما در یک کافی شاپ و در حال استفاده از اینترنت آن جا باشید، در عمل تمامی صفحاتی که در حال مرورشان هستید برای کافی شاپ، سرویس دهنده اینترنت و همین طور دولت یا برخی سازمان های دولتی، قابل مشاهده هستند.

کمی عمیق تر نگاه کنیم. به هنگام بازدید یک سایت HTTP، سرور سایت مورد نظر به درخواست مرورگر شما پاسخ می دهد و اطلاعات سایت را بدون رمزنگاری، برای مرورگرتان ارسال می کند. اما به هنگام مرور یک سایت HTTPS، سرور سایت مزبور، پیش از هر چیز نسبت به تبادل کلیدهای رمزنگاری با مرورگر شما اقدام می کند. با تبادل این کلیدها، اطلاعات در بین مسیر، رمزنگاری شده و تنها در مبدا و مقصد قابل رمزگشایی هستند. بدین ترتیب اشخاص، شرکت ها و دولت که در بین راه قرار دارند، اطلاعات رمزنگاری شده ای را مشاهده می کنند که برایشان بی معنی است.

همه آن چه باید درباره HTTPS  بدانید

آقای «پیتر اکرسلی» (Peter Eckersley) از موسسه EFF، ارتباطات اینترنتی را به لوله هایی توصیف می کند که اگر در حالت HTTP باشند، شفاف هستند. در این صورت بسیاری از افراد در بین مسیر می توانند محتوایی را که در لوله ها در حال جابجایی است مشاهده کنند. اما اگر از HTTPS برای انتقال استفاده شود، لوله ها همه مات می شوند و فقط کسانی که در ابتدا و انتهای لوله حضور دارند از آنچه در حال حرکت در لوله هاست آگاه خواهند بود.

استقبال مجدد از  HTTPS

HTTPS  از پروتکلی تحت عنوان SSL یا TSL برای رمزنگاری استفاده می کند که عمر آن بیش از دو دهه است. این پروتکل اولین بار در سال ۱۹۹۴ در مرورگر Netscape Navigator  استفاده می شد. با این حال، استفاده از این تکنولوژی در سال های اخیر در حوزه هایی خاص شتاب گرفته است. امروزه برای محافظت از اطلاعات بانکی یا رمزهای عبور از HTTPS استفاده می شود. مدیران سایت ها به تدریج بساط رمزنگاری را در همه صفحات سایت هایی مثل شبکه های اجتماعی تا سایت های دولتی، گسترانده اند.

در حال حاضر به گزارش موزیلا، در بیش از ۴۲ درصد بازدیدهای وب از HTTPS استفاده می شود. این عدد در تابستان گذشته ۳۸ درصد بوده است. به گفته متخصص موسسه EFF، این افزایش بازدید صفحات HTTPS بیشتر به خاطر حفاظت از اطلاعات حساس (مانند رمزهای عبور و اطلاعات بانکی) مورد استفاده قرار گرفته است.

اما صفحات امن در واقع از هویت و حریم شخصی ما به هنگام مرور وب نیز حفاظت می کنند. برای مثال بازدیدکننده ای که سایت ویکی پدیا را برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری اش مرور و مطالعه می کند، کسی که در محل کارش در سایتی به دنبال شغل جدید می گردد و بسیاری نمونه های دیگر می توانند از جمله مواردی باشند که وجود HTTPS می تواند در صفحاتی که مرور می کنند، حیاتی باشد.

تشخیص هویت

اما کاربرد صفحات HTTPS به رمزنگاری و افزایش محرمانگی ختم نمی شود. در واقع HTTPS کمک می کند مرورگر و کاربر، از صحت سایت اطمینان حاصل کنند. به هنگام بازدید یک سایت که از پروتکل امن استفاده می کند، لازم است سایت مربوطه آدرس خودش را با کلیدهای تبادل شده با مرورگر رمزنگاری کند و نتیجه در مقصد (مرورگر) و پس از رمزگشایی همان آدرس شود. درصورتی که این روند به درستی پیش برود، سایت مزبور اثبات کرده که همان است که درخواست شده. برای این کار، مدیر سایت باید از طریق شرکت هایی مثل Comodo یا Symantec درخواست یک «گواهی امنیتی» بدهد. پس از آن، سایت از یک گواهی امنیتی که در واقع کلید رمزنگاری آن است بهره مند می شود. این کلید در حالت تئوری نمی تواند به وسیله شخص دیگری ساخته شود.

همه آن چه باید درباره HTTPS  بدانید

البته سابقه هک این گواهی ها وجود دارد. اما به طور کلی، وظیفه یک گواهی این است که تضمین می کند وقتی مرورگرتان به شما می گوید در سایتی مانند https://google.com است، می توان مطمئن بود که اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید قطعا با یکی از سرورهای سایت گوگل -و نه هیچ سرور یا شخص دیگری- به اشتراک گذاشته می شود.

به واسطه استفاده از HTTPS در سایت ها، امکان دست کاری در شبکه داخلی و تغییر مسیر این صفحات نیز برای دیگران به حداقل می رسد. بد نیست بدانید روش های معمول برای فیلترینگ که دولت ها به  کار می بندند نیز برای فیلتر کردن صفحات HTTPS کاربرد ندارد. اما مهم تر از مساله سانسور صفحات بدون رمزنگاری، امکان سانسور یا تغییر بخش هایی از محتوا، نمایش تبلیغات در صفحات و موارد دیگر است. به علاوه صفحاتی که از HTTPS استفاده نمی کنند انجام برخی امور را برای هکرها و تزریق کدهای آلوده، ساده می کنند. برای مثال، سال گذشته دولت چین از روشی مشابه برای اضافه کردن اسکریپتی در صفحه اصلی Baidu (موتور جستجوی چینی) استفاده کرد که مرورگر تعداد زیادی از کاربران را تبدیل به ابزاری برای درخواست اطلاعات از نسخه چینی نیویورک تایمز و سایت Github  می کرد (نوعی حمله DDoS با کمک کامپیوترهای کاربران). همین مساله منجر به اختلال جدی در سرورهای این دو سایت شد و برای مدتی از دسترس خارج شدند.
   
از هک ها یاد بگیریم و HTTPS را هر جا که ممکن است استفاده کنیم

به گفته «جاش آز» (Josh Aas) (از مهندسان بنیاد موزیلا)، حملات این چنینی این خودآگاهی را ایجاد می کند که استفاده از صفحات HTTPS تا چه حد ضامن امنیت، هویت و حریم شخصی ما است. آقای آز همچنین بنیان گذار موسسه غیرانتفاعی Let’s Encrypt  است. این موسسه که در زمینه HTTPS  کار می کند در شش ماه گذشته به استفاده چهار میلیون سایت از HTTPS کمک کرده است.

 امروزه خطرات استفاده از اینترنت بدون رمزنگاری بیش از پیش همه را تهدید می کند. در سال ۲۰۱۰ یک برنامه نویس به نام «اریک باتلر»  (Eric Butler)، پلاگینی به نام Firesheep عرضه کرد که به کمک آن، امکان شنود ارتباطات ناامن و رمزنگاری نشده در هر شبکه مهیا می شد. این مساله منجر به افزایش نگرانی ها در خصوص نقض حریم شخصی -خصوصا در شبکه های اجتماعی- شد و سایت هایی مانند فیسبوک و توییتر را مجبور به گسترش HTTPS در تمامی صفحات خود کرد.

علاوه بر این موارد، افشاگری های «ادوارد اسنودن»(Edward Snowden)  نیز محرز کرد که NSA تا چه حد، مسیر اینترنت را در جهت شنود محتوای رمزنشده منحرف کرده است. اقدام او افراد را نسبت به حفاظت از ارتباطات خود آگاه کرد.

نهایتا با وجود افزایش نگرانی ها و اهمیت استفاده از HTTPS، کماکان راه زیادی تا نقطه مطلوب مانده است. گزارشی از گوگل نشان می دهد، ماه گذشته ۷۹ سایت از هر صد سایت پرترافیک اینترنت هنوز از HTTPS استفاده نمی کنند. همچنین بر اساس گزارش موزیلا، تنها ۴۳۸ هزار سایت از یک میلیون سایت اول دنیا از HTTPS بهره می برند.

«جاش آز»، مهندس بنیاد موزیلا می گوید: «اغلب کاربران هنوز چیزی در مورد HTTPS نمی دانند و شاید حتی بدانند ولی توجه  خاصی به اهمیت آن نداشته باشند. اگر بخواهیم از این دسته از افراد حفاظت کنیم، لازم است به سایت ها بقبولانیم که نسبت به استفاده از HTTPS جدی باشند. وقت آن رسیده که این ضرورت را به رکنی اصلی در امنیت اینترنت، تبدیل کنیم.»


ویدیو مرتبط :
آنچه درباره سینوس باید بدانید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آنچه قبل از ازدواج باید بدانید



 

قبل ازدواج

 

چنان ارتباط عمیق وهمه جانبه ای می شود که بی هیچ شک وشبهه ای قابل مقایسه با هیچ یک از دیگر ارتباطات انسانی نمی باشد به نحوی که قرارداد ناشی از آن دارای نوعی تقدس شده است .ازدواج مساله بسیار مهمی است که بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه شمار روز افزون موارد طلاق موجب شده است تا صاحبنظران به فکر پیدا کردن راه حلهایی باشند که یک ازدواج موفق و سالم را فراهم شاخته مانع از شیوع و افزایش آمار طلاق که یقینا عواقب بعدی آن بسیار دشوارتر و سخت تر شود. مشاوره قبل از ازدواج ابتدا در زمینه مسائل پزشکی ، مساله گروههای فوتی و ژنتیکی آغاز گردید و امروزه کم کم در زمینه مسائل شخصیتی و روانی و روابط نیز در حال شکل گیری و کاربرد است. در این مقوله کارکردهای مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهم هستند که به آنها می‌پردازیم.

 

 

بررسی ملاکهای ازدواج سالم در مشاوره قبل از ازدواج


مشاوره قبل ازدواج در الویت اول به روشن ساختن ملاکهایی می‌پردازند که برای داشتن یک انتخاب مناسب در ازدواج ضروری هستند. عدم توجه به تعیین چنین ملاکهایی و ارزش گذاری و اولویت بندی نامناسب آنها اغلب موجب ناکامیهای بعدی می‌شوند. بر این اساس در مشاوره قبل از ازدواج تلاش می‌شود ملاکهای افرادی که قصد ازدواج دارند بررسی شده و راهنمایی لازم در مورد نظر داشتن ملاکهای مناسب ارائه گردد.

 

قبل از ازدواج

 

سن ازدواج


سن ازدواج عامل مهمی است که می‌توانند رضایت از زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد هر چند این عامل به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده باشد، اما عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس لازم به نظر می‌رسد میزان آمادگی سنی ، روانی و اجتماعی طرفین مورد بررسی قرار گیرد. بطوری که عدم پختگی روانی ، عاطفی ، جسمانی و اجتماعی طرفین مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد و روشن است رسیدن به سن و سالی که از لحاظ اجتماعی مناسب برای ازدواج به نظر می‌رسد به تنهایی قابل تکیه کردن نخواهد بود چرا که افراد مختلف در سنین متفاوتی به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می‌رسند. یک فرد 25 ساله ممکن است از پختگی و رشد و تکامل روانی ، اجتماعی و عاطفی برخوردار باشد در حالیکه فرد دیگری در سن 35 سالگی چنین آمادگی را نداشته باشد.

قبل از ازدواج

 

تطابق و تناسب شخصیتی طرفین در ازدواج


ویژگیهای شخصیتی بسیار متنوع و متعدد هستند، اما برخی از آنها دخالت بیشتری در رضایت از زندگی مشترک دارند. مطمئنا فردی که بسیار به نظافت و تمیزی اهمیت قائل هست، نخواهد توانست با فردی که چندان در قید و بند این امور نیست زندگی موفقی داشته باشد.از ویژگیهای مهم شخصیتی که تاثیر قابل توجه در این زمینه دارند می‌توان به درون گرایی و برون گرایی اشاره کرد. افراد درون گرا تمایل زیادی به گذراندن اوقات خود به تنهایی دارند در حالیکه برای افراد برون گرا تحمل چنین شرایطی بسیار سخت و آزار دهنده است. افراد درون گرا سرگرمیهایی چون مطالعه و ... دارند در حالیکه افراد برون گرا در شرایط جمعی و سرگرم کننده لذت می‌برند مثل بازیهای دسته جمعی.چنین ویژگیهایی به تعداد زیادی وجود دارند که البته گاه همان بودن ویژگیهای طرفین و گاه ناهمسانی آنها می‌تواند فاکتوری برای ازدواج موفق باشد. به عنوان مثال ازدواج فرد درون گرا با فرد درون گرا موفق آمیزتر خواهد بود تا ازدواج درون گرا با فردی برون گرا در حالیکه سلطه جوئی یک ویژگی است که حتما باید ناهمسانی آن در طرفین مورد توجه قرار گیرد. دو فرد سلطه جو میزان تسلط بیشتری در زندگی مشترک خواهند داشت تا ازدواج فردی سلطه جو با فردی سلطه پذیر.

منبع: irantrack.com