دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

همكاري محققان در تصفيه آب‌هاي آلوده



 

آب های آلوده

 

پژوهشگري از دانشگاه تبريز با همکاري محققان دانشگاه نانسي فرانسه از نانوكاتاليزورها براي حذف آلاينده‌هاي آبي بهره گرفته‌است.

 

مواد رنگ‌زاي آلي از مهم‌ترين عوامل آلاينده محيط زيست به شمار مي‌روند. بنابراين حذف اين مواد از آب‌هاي آلوده، به روشي مناسب ضروري به نظر مي‌رسد.

 

از جمله روش‌هايي كه در سال‌هاي اخير براي حذف آلاينده‌هاي آب از جمله رنگ‌هاي نساجي، مواد آلي، سموم كشاورزي و ... در غلظت‌هاي كم مورد استفاده قرار گرفته، فرآيندهاي اكسايش پيشرفته (AOP) است. به‌طور كلي فرآيندهاي اكسايش پيشرفته در برگيرنده كليه فرآيندهايي هستند كه در آنها با روش‌هاي مختلف، راديكال‌هاي فعال هيدروكسيل در آب توليد مي‌شوند. از آنجا كه راديكال‌هاي موجود، قدرت اكسيدكنندگي بسيار بالايي دارند، باعث تخريب كامل اكثر آلاينده‌ها مي‌گردند.

 

دکتر عليرضا ختايي مطالعاتي براي حذف سه ماده رنگ‌زاي نساجي در مقادير كم، انجام داده و سعي كرده با استفاده از فرآيند اكسايش فتوکاتاليزي و به‌كارگيري نانوكاتاليزور دي‌اکسيد تيتانيم، كارايي فرآيند حذف آلاينده‌ها را بهبود بخشد.

 

وي ابتدا نانوذرات دي‌اکسيد تيتانيم تجاري Millennium PC-500 از نوع آناتاز را خريداري و مشخصات آن را به‌وسيله دستگاه‌هاي XRD, SEM, TEM, BET تعيين کرده است. سپس نانوكاتاليزور دي‌اکسيد تيتانيم را روي صفحات شيشه‌اي به روش حرارتي تثبيت نموده و به كمك آن، تصفيه فتوکاتاليزوري آب‌هاي آلوده به سه ماده رنگ‌زاي نساجي را مورد بررسي قرار داده است.

 

نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد که با استفاده از اين نانوذرات مي‌توان آلوده‌کننده‌هاي رنگي آلي اسيدي را تقريبا بطور کامل از آب‌هاي آلوده حذف نمود.

 

اين طرح مي‌تواند در سازمان حفاظت محيط زيست، صنايع نساجي و رنگرزي براي تصفيه پساب حاوي مواد رنگ‌زا و در سازمان جهاد کشاورزي براي تصفيه پساب حاوي مواد رنگ‌زا و سموم دفع آفات کشاورزي استفاده گردد.

 

جزئيات اين پژوهش که با همکاري ماريه نوئل پونز و اورفان زهرا انجام شده، در مجله Journal of Hazardous Materials (جلد 168، صفحات 451-457، سال 2009) منتشر شده است.

 

 


ویدیو مرتبط :
چگونه از آلوده شدن منابع آب جلوگیری کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استفاده طولانی مدت از آب آلوده می تواند...



 

 

 

آب آلوده

 

 

سیستم رایج اهدای كلیه در ایران به تازگی مورد توجه كشورهای پیشرفته قرار گرفته و در حال بررسی این شیوه به منظور اجرایی كردن آن هستند.

دكتر پیروز داعی حق، متخصص دیالیز و كلیه   افزود: تعداد پیوند كلیه و كیفیت انجام آن در ایران قابل توجه است. علاوه بر آن، سیستم اهدایی ایران- كه آن را خرید و فروش كلیه نمی دانم- جوابگوی نیاز بیماران دیالیزی است.

البته پیش از این كشورهای پیشرفته دید منفی به این روش داشتند اما اكنون این كشورها به شیوه اهدایی به عنوان یك راه حل برای تامین كلیه موردنیاز بیماران دیالیزی نیازمند پیوند كلیه می اندیشند.

این متخصص كلیه و دیالیز تاكید كرد: ایران در زمینه پیوند كلیه عملكرد خیلی خوبی دارد و بیماران ایرانی نسبت به كشورهای پیشرفته رفاه بسیار بیشتری پس از این عمل دارند.

وی درباره تفاوت حمایت دولت و سازمانهای بیمه گر ایران از بیماران كلیوی با كشورهای پیشرفته ای چون آمریكا اظهار كرد: در آمریكا بیماران كلیوی برای عمل پیوند كلیه هزینه ای نمی پردازند.

علاوه بر آن بیش از ۹۵ درصد هزینه های بیمارستان و داروی بیماران دیالیزی پرداخته می شود.

این متخصص دیالیز و كلیه گفت: ایران با محدودیت هایی در زمینه دارو و تجهیزات مواجه است.

از سوی دیگر بیمار در آمریكا در طول ۲۴ ساعت به پزشك یا همكار او و یا پرستار مطب یا بیمارستان دسترسی دارد اما در ایران، بیمار با پزشك یا همكار او در هر ساعت و در هر روز نمی تواند به راحتی ارتباط برقرار كند.

وی درباره مصرف آب آلوده بر سلامت كلیه ها اظهار كرد: آلودگی های آب در غلظتهای بسیار کم معمولا عامل رایج و مهمی در بروز بیماری کلیِه نیست ولی استفاده طولانی از آبی که بدرستی تصفیه نشده است، می تواند باعث بروز این نوع بیماریها شود.

داعی حق درباره جدیدترین روشها برای تشخیص و درمان بیماریهای کلیوی گفت: این روش ها شامل شناخته شدن ژن ام- وای- اچ- ۹ است که عامل انتقال بیماری کلیه در خانواده هاست.

استفاده از سلول های بنیادین در ترمیم بافت های کلیوی و پیوند کلیه بِین گروه خونی متفاوت یكی دیگراز جدیدترین روش های درمان بیماری های كلیوی است.

این متخصص كلیه و دیالیز در زمینه راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های كلیه اظهار كرد: کنترل فشار خون و میزان قند خون در دیابت و استفاده از داروهای مانند «کاپتوپریل میتاواند» تا حد زیادی از پیشروی بیماری جلوگیری می کند.

داعی حق در پایان با اشاره به اقدامات انجمن حمایت از بیماران كلیوی اظهار كرد: این انجمن در خاورمیانه بی همتاست چون خدمات زیادی را بدون وابستگی به دولت و بیمه به بیماران كلیوی ارایه می كند كه از جمله آن ها در اختیار قرار دادن خدمات پزشكی رایگان پیوند كلیه و دیالیز و تهیه بلیت برای سفر به مناطق مختلف كشور برای درمان می توان اشاره كرد.

این در حالی است كه انجمن های خیریه در كشورهای دیگر از جمله آمریكا خدمات محدودی را به بیماران ارایه می دهند...../تحلیل:ایسنا