دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

هشداراداره ایدز وزارت بهداشت:افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم



رییس اداره ایدز وزارت بهداشت هشدار داد:

افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم/ 70 هزار مورد ناشناخته ایدز در کشور

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با هشدار نسبت به تغییر الگوی انتقال ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده، بر لزوم توجه بیش از پیش به برنامه‌های کاهش آسیب به منظور جلوگیری از بازگشت موج دوم ایدز در کشور تاکید کرد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دکتر عباس صداقت در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی «پژوهش‌های HIV»، گفت: همچنان بیشترین عامل انتقال ایدز در کشور از طریق اعتیاد تزریقی است.

وی افزود: اما مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در سطح کشور این هشدار را می‌دهند که آمار انتقال بیماری HIV/ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و همچنین ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است. بر این اساس در برنامه‌های کاهش آسیب و همچنین برنامه‌های نگهدارنده در میان معتادان تزریقی مواد تاکید داریم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به مشاهدات انجام شده در تغییر الگوی انتقال ایدز تاکید ما بیشتر بر روی ارتباطات جنسی ناسالم است. تهدید دیگر که به ویژه جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزایش استفاده از مواد روان‌گردان و محرک‌هاست، چرا که این مواد به طور غیرمستقیم می‌توانند عاملی برای ارتباطات جنسی محافظت نشده باشند.

صداقت افزود: بر این اساس به منظور افزایش آگاهی مردم از این بیماری، تاکید برنامه‌های امسال ایدز بیشتر در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی است. بر این اساس ارتباطات بهتری با سازمان صدا و سیما، شهرداری، مترو، راه آهن و قطارهای مسافربری، هواپیمایی و ... برقرار شده است تا به این ترتیب پیام‌های خود به مردم برسانیم.

وی درباره آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور، گفت: طبق آخرین برآوردها، حدود 24 هزار مورد HIV/ ایدز در کشور شناسایی شده‌اند و تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی قرار گرفته‌اند. بر اساس مدل‌های ریاضی تخمین زده می‌شود که حدود 93 هزار مورد مبتلا به این بیماری در کشور حضور دارند. به این ترتیب حدود 70 هزار مورد مبتلا در کشور وجود دارند که از وضعیت ابتلای خود آگاه نیستند. تعداد زیادی از این 70 هزار نفر را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

صداقت افزود: بر اساس آمار تجمعی، 67 درصد علت انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بوده است و 10 درصد آن مربوط به انتقال جنسی است. در سال 90 الگوی انتقال از طریق روابط جنسی تغییر زیادی داشته است، به طوری که 20 درصد موارد انتقال در سال 90 از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده بوده است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر آنکه تمام خدمات مشاوره، آزمایش و درمان بیماری ایدز کاملا رایگان و محرمانه انجام می‌شود، افزود: تلاش کرده‌ایم مراکز مشاوره مربوط به این بیماری را در کشور گسترش دهیم؛ به طوری که در حال حاضر تمام استان‌های کشور به این مراکز مجهز شده‌اند و در هر شهرستان می‌توان از طریق شماره 118، شماره تلفن مراکز مشاوره آن شهرستان را دریافت و اطلاعات لازم را کسب کرد.

صداقت ادامه داد: در حال حاضر بیش از 104 مرکز مشاوره و 90 پایگاه مشاوره در کشور به منظور ارائه اطلاعات در مورد روش‌های پیشگیری، انتقال و ...بیماری ایدز فعال هستند.

وی افزود: در مورد بیماری HIV هیچ درمان قطعی وجود ندارد، اما پیشگیری از آن بسیار راحت است. هر کس که به رفتاری ناسالم به لحاظ ارتباطات اجتماعی نظیر اعتیاد، سوء مصرف مواد و ارتباطات جنسی خارج از چارچوب خانواده مبادرت داشته، صرف نظر از سن و جنس می‌تواند در معرض ویروس HIV قرار گیرد. از آنجا که کشور ما، کشوری جوان است در مورد این بیماری بیشتر تاکیدمان بر روی جوانان و نوجوانان است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: از تمام سازمان‌های مرتبط با این موضوع نظیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، سازمان بهزیستی و ... درخواست داریم که به برنامه‌های کاهش آسیب بیش از پیش توجه شود و این برنامه‌ها ادامه یابد تا با بازگشت موج دوم این بیماری مواجه نشویم./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بیماری ایدز در کمین است - راه های انتقال ایدز + فیلم 18

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی


رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سالهای اخیر سهم موارد جدید انتقال اچ آی وی از طریق روابط جنسی غیر ایمن و افزایش ابتلای زنان، مسئولان را بسیار حساس تر کرده است.

خبرگزاری ایسنا: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گرچه در کشورمان در دهه گذشته توفیقات خیلی مهمی را در زمینه کنترل HIV داشته‌ایم اما به دلیل موج دوم اپیدمی HIV در بین معتادان تزریقی و زندانیان و ورود مواد محرک و روان گردان در مقوله الگوی اعتیاد کشور، در سالهای اخیر سهم موارد جدید انتقال اچ آی وی از طریق روابط جنسی غیر ایمن و افزایش ابتلای زنان، مسئولان را بسیار حساس تر کرده است.

دکتر عباس صداقت در حاشیه نشستی در کرمان گفت: موج سوم بیماری ایدز و انتقال عمودی به این معنی است که مادر باردار مبتلا به ویروس اچ آی وی این بیماری را به نوزاد خود منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم توفیقاتی که در دهه گذشته در برنامه‌های کنترل HIV داشته‌ایم را حفظ کنیم باید با حساسیت بیشتر به آگاه سازی و حساس کردن همه مردم مخصوصا جوانان و نوجوانان و گروه‌های پر خطر توجه کنیم.

صداقت گفت: انتظار داریم در این زمینه ارگانهای دیگر نیز به کمک وزارت بهداشت بیایند و کانال‌های ارتباطی با مردم بخصوص جوانان را قوی‌تر کنند.

وی به دستاوردهای کشور در خصوص کنترل بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت تلاش کرده است که امکانات لازم برای افزایش دسترسی به آزمایش‌ها، مشاوره، مراقبت و درمان و نظام تشخیصی HIV را در کشور فراهم کند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در تمام کشور مراکز بیماریهای رفتاری وجود دارد و مراکز تشخیص سریع HIV با تاکید بر بخش‌های غیر دولتی و خصوصی در کشور راه‌اندازی شده است.

صداقت بیان کرد: برای افزایش دسترسی به کانال‌های ارتباطی جمعیتی ما انتظار داریم سایر سازمانها مانند سازمان آموزش وپرورش و حلال احمر نیز وارد عمل شود و همچنین رسانه ملی، رسانه‌های استانی و شبکه‌های اجتماعی و خبری باید به نوعی خودشان را متعهد بدانند که کمک کنند تا این بیماری چند وجهی را تحت کنترل دربیاورند.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در منطقه گفت: راه اندازی مرکز آموزش منطقه‌ای نظام مراقبت HIV در دانشگاه علوم پزشکی کرمان و انتخاب این مرکز از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت از جمله فعالیتهای این دانشگاه در زمینه بیماری ایدز به شمار می‌رود.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این مرکز فرصت خیلی خوبی برای بهره گیری از کمک‌ها و حمایت‌های فنی سازمان جهانی بهداشت و تبادل تجربیات به صورت دو طرفه را برای دانشگاه علوم پزشکی کرمان فراهم کرده است.