دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

هدف گرفتن شهاب‌سنگ‌ها از فاصله سه میلیون کیلومتری



اخبارعلمی,خبرهای علمی,شهاب سنگ

دانشمندان معتقدند که می‌توان با استفاده از سامانه دفاع لیزری در فضا از نزدیک‌شدن شهاب‌سنگ‌های بزرگ و خطر به دام افتادن آنها در گرانش زمین جلوگیری کرد.

سامانه دفاع فضایی مجهز به لیزری با قطر حدود 100 متر است و طبق محاسبات دانشمندان قادر است تا یک شهاب‌سنگ متوسط را از فاصله بیش از سه میلیون کیلومتر از مسیر اصلی منحرف کند.

نمونه آزمایشی سامانه دفاع لیزری زمین موسوم به طرح De-Star هم‌اکنون در مرکز تحقیقاتی "سانتا باربارا" در حال ساخت است.

محققان معتقدند که فناوری مورد نیاز برای ساخت این سامانه هم‌اکنون موجود است، اما مشکل اصلی محدودیت امکانات برای افزایش مقیاس آن در ابعاد عملیاتی است.

پروفسور فیلیپ لوبین، متخصص فناوری پلی‌تکنیک از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در مورد فناوری سامانه دفاع لیزری زمین عنوان کرد: ساخت چنین سامانه‌ای از مدت‌ها قبل در دست بررسی بود و خوشبختانه فناوری ساخت آن در مقیاس آزمایشگاهی موجود است، اما چالش اصلی ساخت نمونه واقعی و از همه مهمتر نحوه ارسال آن به فضا است.

وی افزود: اولین نمونه آزمایشی سامانه دفاع لیزری حدود 15 سال قبل با قدرت 20 کیلووات ساخته شد که قادر بود سنگ‌های آسمانی با قطر 304 متر را در فاصله 12 هزار کیلومتری از مسیر برخورد به زمین منحرف کند.

دانشمندان با آزمایش این سامانه در آزمایشگاه دریافتند که با تابش لیزر به سنگ فرایند تبخیر‌شدن مواد به گاز انجام شده و در نتیجه با تغییر در جرم، مسیر سنگ آسمانی منحرف می‌شود.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
هدف گرفتن بطری از فاصله 150 متری با AT44

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برخورد شهاب‌سنگ با زمین در سه استان


امشب با برخورد شهاب‌سنگ به مرز استان‌های قزوین، زنجان و همدان خسارت‌های به شهرهای این سه استان وارد شد.

خبرگزاری فارس: دقایقی قبل شهاب‌سنگی با برخورد به زمین در مناطقی در مرزهای سه استان قزوین، زنجان و همدان خساراتی به شهرهای بوئین‌زهرا، آوج و تاکستان زد.

گفتنی است تاکنون به جز خسارات مالی، خسارت جانی از این حادثه گزارش نشده است.

حمید ره‌انجام دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین در خصوص حادثه برخورد شهاب‌سنگ با زمین در مرز سه استان قزوین، زنجان و همدان اظهار داشت: با وقوع این حادثه اخبار آن نیز به متولیان امر در استان قزوین رسیده و هماهنگی‌ها با مسئولان ذی‌ربط با مسئولان زنجان در حال بررسی است.

وی افزود: در ابتدا شایعه سقوط هواپیما مطرح شد که ضمن تکذیب آن خبرها حاکی از برخورد شهاب‌سنگ در منطقه جنوب غربی استان قزوین و همچنین ابهر در استان زنجان می‌دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین ضمن اعلام خبر پیگیری در خصوص این حادثه عنوان کرد: تا این لحظه اکیب‌های هلال‌احمر پیگیر ابعاد خسارت‌های ناشی از برخورد این شهاب سنگ هستند.