دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نگهداری از گیاه سیکلمن



گیاه سیکلامن گیاه سیکلمن چگونه گیاه سیکلمن را پرورش دهیم؟,طریقه نگهداری از گیاه سیکلمن

نگهداری از گیاه سیکلمن
سیکلمن گیاهی با گل های زیباست که در سایه نیز به خوبی رشد می کند. همین امر آن را برای نگهداری در آپارتمان ایده آل می سازد.
چگونه گیاه سیکلمن را پرورش دهیم؟
گیاه سیکلمن، گیاهی رایج و محبوب است که هم در آپارتمان و هم در بیرون رشد داده می‌شود. مراقبت از این گیاه بسیار آسان است. سیکلمن از اعضای خانواده پامچال است. این گیاه بومی اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا است. 20 گونه از این گیاه وجود دارد که سرسخت‌تر هستند.

این گیاه برگ‌های زیادی به رنگ سبز تیره و قلب شکل دارد. شکوفه‌های این گیاه می‌توانند در دامنه گسترده‌ای از رنگ‌ها باشند. همانطور که گفته شد مراقبت از این گیاه بسیار آسان است. به دلیل اینکه این گیاه در شرایط نیم سایه به خوبی رشد می‌کند، گیاه آپارتمانی بسیار خوبی به شمار می‌آید.

اکثرِ گونه‌های این گیاه تا ارتفاع 15-10 سانتیمتری رشد می‌کنند و بنابراین گزینه‌های خوبی برای کاشت در گلدان به حساب می‌آیند. در صورتی که می‌خواهید این گیاه را در خارج از خانه پرورش دهید، توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در اطرافِ درختان و یا در باغ‌های سنگی بکارید (یعنی مکان‌های شبیه به زیستگاه‌های بومی این گیاهان).
نکته: گیاه سیکلمن گیاهی سمی به شمار می‌آید و پیاز و ریشه‌های این گیاه نیز سمی هستند.
 تکثیر گیاه سیکلمن
سیکلمن اغلب از غده (ریشه آن) منتشر می‌شود. برای تکثیرِ این گیاه باید ریشه غده مانندِ آن را به بخش‌هایی تقسیم کنید. هر بخش باید دارای یک چشم باشد. این بخش‌های تقسیم شده را دوباره بکارید، و این کار را در سطحِ زیرینِ خاک انجام دهید.

همچنین می‌توانید دانه‌های سیکلمن را از شکوفه‌های رسیده آن برداشت کنید. متخصصان کشاورزی از این روش برای کِشتِ گونه‌های جدید استفاده می‌کنند. تکثیر گیاه از راهِ دانه‌ها زمانِ بیشتری را در مقایسه با تکثیر از طریق غده ریشه می‌طلبد.

گیاه سیکلامن گیاه سیکلمن چگونه گیاه سیکلمن را پرورش دهیم؟,طریقه نگهداری از گیاه سیکلمن

چگونه سیکلمن را رشد دهیم- مراقبت از گیاه
گیاه سیکلمن در انواع مختلف خاک با دامنه گسترده‌ای PH، به خوبی رشد می‌کند. اما این گیاهان بهترین رشد خود را در خاک غنی، زهکش، با PH اندکی اسیدی، انجام می‌دهند. قبل از کاشتِ این گیاه می‌توانید کمپوست و کود ارگانیک را با خاک مخلوط نمایید. غده‌های تقسیم شده گیاه سیکلمن را درست در زیرِ خاک بکارید (عمق کاشتتان از 2.5 تا 5 سانتی‌متر تجاوز نکند).
این گیاه را به طورِ کامل آبیاری کرده و برای آبیاری بعدی اجازه دهید تا خاکِ گیاه به طورِ کامل خشک شود. در صورتی که این گیاه را در آپارتمان آبیاری می‌کنید، به آن از پایین (و نه از روی برگ‌ها و گل‌ها) آب بدهید.

اجازه ندهید که خاکِ گیاه به مدت زمانِ طولانی خیس باقی بماند، زیرا در این صورت به احتمال زیادی پوسیدگی ریشه رخ خواهد داد. به این گیاه به طورِ ماهانه تقویت کننده بدهید و برای گیاهان آپارتمانی از تقویت کننده مایع استفاده نمایید.
گونه‌های مختلفِ گیاه سیکلمن در زمان‌های مختلفی گل می‌دهند. برای افزایشِ شکوفه دهی، تقویت کننده‌ای که حاوی فسفرِ زیاد است را به گیاه افزوده و سطحِ نورِ دریافتی گیاه را افزایش دهید.
حشرات و بیماری‌ها
گیاه سیکلمن به ندرت دچارِ بیماری و آفت می‌شود. رایج‌ترین مشکلِ این گیاه گندیدگی و فسادِ ریشه است که می‌توان با انتخاب خاک زهکش برای گیاه از آن پیشگیری کرد. برای زهکشی بهتر، باید در زیرِ گلدانِ این گیاهِ آپارتمانی سوراخی را ایجاد نمایید.
دوام و سرسختی گیاه
اکثرِ گونه‌های این گیاه سرسخت و مقاوم هستند اما برخی در برابر سرما و یخبندان دوام نمی‌آورند. اگر از میزانِ مقاومتِ گونه خود آگاه نیستید، با رسیدن فصل سرما این گیاهان را بپوشانید و یا به داخلِ منزل منتقل کنید.

منبع:parsegard.com


ویدیو مرتبط :
آشنایی و راهنمای نگهداری از گیاه شمعدانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طریقه نگهداری از گیاه سینگونیوم



سینگونیوم,گیاه سینگونیوم,گل سینگونیوم,راههای ازدیاد گیاه سینگونیوم

نگهداری از گیاه سینگونیوم
سینگونیوم
این گونه بومی مکزیک است.گیاهی است بالا رونده با رشد سریع که شباهت زیادی به فیلودندرون دارد.
طرز تشخیص این گیاه در مقایسه با فیلودندرون در این است که در گیاه جوان سینگونیوم، برگهای جوان نیزه ای شکل و در قسمت تحتانی نزدیک به محل اتصال به دمبرگ به صورت دو گوشواره در امده است.
رگبرگهای این گونه زرد رنگ میباشد.ساقه گیاه تولید ریشه های هوایی زیاد می نماید.گیاه جوان این گونه زیبا و به عنوان گیاه اپارتمانی پرورش داده می شود.به مرور که سن گیاه افزایش می یابد برگ های تحتانی را از دست داده و گیاه زشت میشود.
فرم ساقه گیاه سینگونیوم:
سینگونیوم گیاهی است بالارونده. ساقه هایش رشد زیادی می کنند و از در و دیوار بالا می روند.با حذف قسمتهای بالایی ساقه ها می توان گیاه را طوری تربیت کرد که رشد جانبی بیشتری داشته باشد.لازم است برای سینگونیومهایی که به صورت بالارونده تربیت می شوند، قیّم تهیه کنید. چون ساقه ها نرم هستند، باید به قیم بسته شوند، تا دچار شکستگی نگردند.
اگر ساقه سینگونیوم با محل مرطوب تماس پیدا کند، ایجاد ریشه های نابجا می کند. شما می توانید یک چوب بلند را تهیه کرده و اطرافش را با خزه پوشش داده و از آن به عنوان قیم استفاده کنید. در صورتی که خزه ها را خیس کنید، ریشه های نابجا ظاهر گشته و به داخل خزه ها نفوذ می کنند. (شکل یک) با ظاهر شدن ریشه ها نابجا می توانیم مواد غذایی را نیز در آب حل کرده و به این ترتیب آب و کود را دراختیارش قرار دهیم. انعطاف پذیری ساقه های سینگونیوم به ما اجازه می دهد تا هر طور که بخواهیم آن را تربیت نموده و به آن شکل بدهیم. ضمنا افزایش ریشه های نابجا موجب استحکام بیشتر گیاه می گردد.
آبیاری گیاه سینگونیوم:
در فصل تابستان هر هفته سه بار و در زمستان یک بار در هفته به آن آب بدهید.اسپری نمودن آب روی برگها، بخصوص در تابستان به رشد بهتر سینگونیوم کمک می کند.
نور:
به نور سایه روشن نیازمند است. به طور کلی نور کم برای سینگونیوم به مراتب بهتر از نور زیاد است. آفتاب تند موجب سوختگی نوک برگها و رنگ پریدگی می گردد. در فصل تابستان آن را از کنار پنجره های آفتابگیر دور کنید.
گرما:
در زمستان نباید هوا خیلی سرد شود. درجه حرارت مناسب برای سینگونیوم در زمستان 15 درجه سانتی گراد است، اما در تابستان گرمای بیش از 21 درجه سانتی گراد ممکن است آزاردهنده باشد.
در اثر گرمای زیاد برگهایش قهوه ای می شوند. در این صورت باید برگهای قهوه ای را قیچی کنید. گیاه را به محل خنک ببرید و به آن آب بیشتری بدهید.
ازدیاد گیاه سینگونیوم:
قلمه ساقه در بهار در حرارت 24_21 درجه سانتی گراد.
تغذیه گیاه سینگونیوم:
از کود های مناسب گیاهان آپارتمانی طبق دستور العمل هر 20 روز یکبار به ویژه در فصول گرم استفاده شود.
نوع خاک گیاه سینگونیوم:
مخلوطی از خاک برگ، تورب (پیت ماس) و خاک ماسه ای.
موقع کاشت یا تعویض گلدان در زمستان است.

 سینگونیوم,گیاه سینگونیوم,گل سینگونیوم,راههای ازدیاد گیاه سینگونیوم

مراقبتهای لازم گیاه سینگونیوم:
گاهی ساقه های سینگونیوم بیش از اندازه بلند شده و تعداد برگهایش کم می شوند. در این حالت فاصله میان برگها زیاد می گردد. این موضوع که موجب زشت شدن گیاه می شود، به دلیل تاریکی محیط است. با قرار دادنِ گلدان در محل سایه روشن این حالت را از بین ببرید.
در سینگونیومهای بزرگ برگهای پایینی زرد گشته و می ریزند، زیرا آنها در دوره رشد، به مواد غذایی بیشتری نیاز خواهند داشت. با استفاده از مواد غذایی کمکی آنها را تقویت کنید.
اگر ملاحظه نمودید گیاه شما به طور بی رویه رشد کرد و برگهایش کم شدند، نگران نشوید. ساقه های بلندش را قیچی کرده و از این ساقه ها برای ازدیاد گیاه به روش قلمه ساقه استفاده کنید. تابستان زمان مناسبی برای تکثیر سینگونیوم است.
 نه تنها با استفاده از ساقه هایش و قرار دادنِ این ساقه ها در آب یا ماسه، ازدیاد می یابد، بلکه از ریشه های نابجایی که روی ساقه هایش ظاهر می گردند، می توان آن را زیاد کرد. برای تکثیر با استفاده از ریشه های نابجا ساقه هایی که تولید ریشه های نابجا کرده اند، بریده شده و به گلدانی که با مخلوطی از ماسه، خاک و خاکبرگ پر شده، منتقل می کنیم.
آفات گیاه سینگونیوم:
کنه های قرمز مهمترین آفت این گیاه هستند. کنه ها در قسمت پشت برگها، تارهایی بسته، و موجب زرد شدن برگها می شوند. برگهای آفت زده را با آب بشویید.