دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نگاهی آماری به وضعیت کاربران اینترنت در ایران



نگاهی آماری به وضعیت کاربران اینترنت در ایران

نتایج یک تحقیق نشان می دهد 50 درصد از کاربران اینترنت در ایران در رده سنی 25 تا 34 سال قرار دارند.

به گزارش عصر ایران نتایج یک تحقیق که از سوی یک وب سایت آنلاین نظر سنجی از میان بیش از 800 کاربر اینترنت در ایران صورت گرفته بیش از 63 در صد از پاسخ دهندگان گفته اند که برای ای میل از سرویس " یاهو" استفاده ، 32 درصد از سرویس گوگل و 2 درصد نیز از هات میل استفاده می کنند.

طبق این نظر سنجی همچنین نشان می دهد بیشترین استفاده کاربران اینترنت در ایران از سرویس گوگل از بخش " گوگل ترنسلیت" با 53 دصد استفاده کننده است.

بر اساس این تحقیق 49 درصد از کاربران اینترنت در ایران 1 تا 3 ساعت ، 25 درصد کاربران 3 تا 6 ساعت و 17 درصد نیز بیش از 7 ساعت از وقت روزانه خود را صرف اینترنت می کنند و 9 درصد نیز کمتر از یک ساعت از اوقات روزانه خود را صرف اینترنت می کنند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

بر اساس نتایج این تحقیق همچنین مشخص شد 67 درصد از کاربران اینترنت در ایران از این وسیله برای جستجوی اطلاعات، 65 درصد خواندن اخبار، 64 درصد برای عملیات بانکی، 49 درصد برای دانلود موزیک،44 درصد برای عضویت در شبکه های اجتماعی و بالاخره 43 درصد برای خرید .اینترنتی استفاده می کنند.( از انجا که بسیاری از افراد ، استفاده چند منظوره از اینترنت دارند ، جمع درصدها ، از عدد 100 فراتر است.)

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

همچنین در حالی که تنها 3 درصد از کاربران اینترنت در ایران از طریق تلفن همراه خود به این شبکه جهانی وصل می شوند 71 درصد از خانه و 26 درصد نیز از محل کارشان به اینترنت وصل می شوند.

به لحاظ دامنه سنی کاربران اینترنت در ایران 26 درصد در دامنه سنی 18 تا 24 ،50 درصد از آنها در رده سنی 25 تا 34 سال، 14 درصد در رده سنی 35 تا 44 ،6 درصد 45 تا 54 ، 2 درصد بالای 55 سال و 2 درصد زیر 18 سال تشکیل می دهند.

همچنین به لحاظ سطح تحصیلات کاربریان اینترنت در ایران 3 درصد از کاربران زیر دیپلم،75 درصد دیپلم تا لیسانس، 19 درصد فوق لیسانس و 4 درصد دارای مدرک دکترا هستند.

این نظر سنجی نشان می دهد 15 درصد از کاربران از بازی های کامپیوتری آنلاین،22 درصد جستجوی شغل،27 درصد برای وبلاگ،31 درصد برای چت و بالاخره 38 درصد برای شنیدن رادیو و برنامه های آنلاین اینترنتی از این وسیله ارتباطی استفاده می کنند.

در مجموع 69 درصد از کاربران اینترنت در ایران طبق نتایج این نظر سنجی گفته اند که زمانی بین 30 دقیقه تا 2 ساعت روزانه آنها صرف بررسی ای میل هایشان می کنند.

از منظر جنسیت نیز 78 درصد از کاربران شرکت کننده در نظر سنجی آنلاین مرد، 19 درصد زن و 3 درصد نیز ترجیح داده اند تا جنسیت خود را نگویند./عصرایران 

 


ویدیو مرتبط :
مقایسه آماری وضعیت پیشرفت ایران نسبت به قبل از انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین وضعیت کاربران اینترنت و موبایل ایران



وضعیت کاربران اینترنت ,  اینترنت موبایل

آخرین وضعیت کاربران اینترنت و موبایل ایران

در بررسی های ITU، ایران در بخش نشانگرهای دسترسی به شبكه، دارای 38 میلیون مشترك تلفن ثابت است و ضریب نفوذ موبایل نیز در کشور ما به ازای هر 100 نفر 77 نفر اعلام شده است.

 آخرین وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات كشورهای جهان در سال 2013 بر اساس گزارش اندازه گیری جامعه اطلاعاتی در نیمه دوم مهرماه امسال - هفتم اكتبر 2013 - همزمان در 12 كشور جهان رونمایی و از طریق پرتال اتحادیه جهانی ارتباطات اعلام شد که براساس بررسی های صورت گرفته توسط اتحادیه جهانی مخابرات، آخرین وضعیت برخورداری فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان از رتبه 90 ایران در میان 157 کشور جهان حکایت دارد.

نمره 3.8 از 10 ایران در فناوری اطلاعات و ارتباطات
در ارزیابی انجام شده از سوی ITU که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز به آن اشاره شده است ایران برغم تلاشها و افزایش امتیاز خود از نمره 3.6 به 3.8 از 10 امتیاز كل، در رتبه 90 از 157 كشور جهان جای دارد که این رتبه نشان می دهد کشور ما در حوزه ICT تغییرات زیادی در جایگاه قبلی خود نداشته كه به نظر می رسد ناشی از رقابت شدید كشورها در امر توسعه فاوا در جهان است.

این در حالی است که بر اساس این ارزیابی، كشور اول منطقه قطر با رتبه 31 و امتیاز 6.54 و امارات متحده عربی با رتبه 33 و امتیاز 6.41 است كه با مشاهده امتیاز فعلی كشور یعنی 3.8، ایران باید در 2.5 سال آینده برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه که رسیدن به جایگاه دوم منطقه در بخش ICT است باید حداقل 2.6 امتیاز به امتیاز فعلیش اضافه شود.

77 درصد ایرانیها موبایل دارند
در بررسی های ITU، ایران در بخش نشانگرهای دسترسی به شبكه، دارای 38 میلیون مشترك تلفن ثابت است و ضریب نفوذ موبایل نیز در کشور ما به ازای هر 100 نفر 77 نفر اعلام شده است.

سرانه پهنای باند 4 کیلوبیت به ازای هر کاربر
همچنین بر اساس این گزارش، سرانه پهنای باند اینترنت بین الملل به ازای هر كاربر اینترنت در كشور حدود 4 كیلوبیت بر ثانیه است.

ضریب نفوذ 27 درصدی برای اینترنت ایران
درصد خانوارهای دارای رایانه در كشور نیز حدود 42 درصد و خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت حدود 27 درصد اعلام شده است.

4 درصد ایرانیها اینترنت پرسرعت دارند
در بخش نشانگرهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز که توسط اتحادیه جهانی مخابرات منتشر شده ایران دارای ضریب نفوذ 26 درصدی افراد متصل به اینترنت بوده كه از این تعداد چهار درصد جمعیت كشور، كاربر اینترنت پرسرعت با فناوری سیمی نظیر ADSL و حدود 1.4 درصد با فناوری بی سیم همچون وایمكس و موبایل به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند؛

 

این درحالی است که اعداد عملكردی این بخش در ارزیابی سال گذشته به ترتیب 21 درصد ، 4.2 درصد و 0.5 درصد بوده که نشان از رشد این شاخص دارد اما با این وجود بیشترین عقب اقتادگی كشور در حوزه ICT مربوط به این بخش است به نحوی که رتبه ایران در این بخش 110 از 157 کشور اعلام شده که این رتبه در رتبه بندی كل كشور در میان سایر کشورها تاثیرگذار بوده است.

متوسط قیمت دسترسی به اینترنت پرسرعت در ایران 19 دلار
در بخش نشانگرهای استفاده مهارتی از فاوا که توسط اتحادیه جهانی مخابرات اعلام شده، ایران دارای نرخ رشد 86 درصدی ثبت نام در مقاطع تحصیلی مدارس و 49 درصدی در مقطع تحصیلات دانشگاهی و ضریب با سوادی 85 درصدی در كل كشور است.

همچنین متوسط قیمت دسترسی كاربران به اینترنت پهن باند به ازای هر یك مگابیت بر ثانیه از حدود 70 دلار در سال 2008 میلادی به حدود 19 دلار در سال 2012 کاهش یافته كه در این محاسبه حداقل سرعت كاربران 256 كیلوبیت بر ثانیه در نظر گرفته شده است.

52 درصد جوانان ایرانی از اینترنت استفاده می کنند
در ارزیابی ITU  یك نشانگر جدید به عنوان جمعیت جوان ( كاربران بین 15 تا 24 سال ) متصل به اینترنت كشور ها مدنظر قرار گرفته است چرا که براساس ارزیابی اتحادیه جهانی ارتباطات، توسعه یافتگی فاوا در كشورها نسبت مستقیم با رشد كاربران جوان متصل به اینترنت دارد، بنحوی كه در كشور كره جنوبی بعنوان كشور برتر این حوزه 99.6 درصد جمعیت جوان این كشور كاربر اینترنت هستند و این درصد برای كشور ایران 52 درصد محاسبه و اعلام شده است.

استفاده 55 درصد خانوارهای جهان از تلویزیونهای دیجیتال
ارزیابی کشورهای جهان توسط ITU نشان می دهد که گسترش پخش برنامه های تلویزیون بصورت دیجیتال در مقایسه با سیستم های آنالوگ بطور چشمگیری طی سال های اخیر رشد داشته به نحوی که متوسط میزان انتشار و استفاده از تلویزیون دیجیتال از 30 درصد خانوار های جهان در سال 2008 به 55 درصد در سال 2012 افزایش یافته و این سهم برای كشور های در حال توسعه 44 درصد و برای كشور های توسعه یافته 81 درصد اعلام شده است.

نیمی از جمعیت جهان به نسل سوم موبایل دسترسی دارند
در حالیکه نسل سوم موبایل در کشور ما هنوز جایگاهی پیدا نکرده و عرضه آن با محدودیتها و مشکلات بسیاری همراه است اتحادیه جهانی مخابرات در بررسی های خود اعلام کرده که حدود نیمی از جمعیت جهان به شبكه های پرسرعت نسل 3 موبایل دسترسی دارند و حدود 96 درصد جمعیت جهان نیز از تلفن موبایل استفاده می كنند.

38 درصد خانوارهای جهان کاربر اینترنت هستند
در این گزارش مشخص شده که حدود 80 درصد از خانوارهای جهان دارای تلویزیون، 40 درصد خانوارها دارای رایانه و 38 درصد خانوار ها كاربر دسترسی به شبكه اینترنت هستند.

کره جنوبی و سوئد در صدر کشورهای توسعه یافته ICT
در بررسی صورت گرفته از میان 157 كشور مورد ارزیابی، كماكان سه رتبه اول توسعه یافته ترین كشورها از منظر ICT به ترتیب به كره جنوبی، سوئد و ایسلند تعلق دارد؛ در این ارزیابی بیشترین تغییرات امتیازی به نسبت سال قبل مربوط به كشور لبنان با 75 صدم نمره افزایش بوده و بیشترین جابجایی رتبه كشورها مربوط به كشور امارات متحده عربی با 12 پله صعود اعلام شده  است.

آمارگیری از خانوار ایرانی در بخش فاوا برای انعکاس واقعی توسعه
آمار و ارقام ارائه شده توسط اتحادیه جهانی مخابرات به نظر می رسد در برخی شاخص ها با آنچه که در کشور وجود دارد تفاوتهایی دارد براین اساس سازمان فناوری اطلاعات ایران بعنوان هماهنگ كننده ملی در تدوین، جمع آوری و اعلام عملكرد شاخص های توسعه فاوا در كشور در تلاش برای تعامل بهتر با مجامع بین المللی این حوزه است تا گزارش عملكردی كشور در این حوزه را در جهت ارتقای جایگاه كشور و عدم تضییع حق ایران در این رتبه بندی ها بنحو مطلوب و در موعد مقرر و مطابق تعاریف اعلامی منعكس کند.

در این راستا این سازمان در حال انجام اقدامی در جهت انعكاس واقعی عدد ضریب نفوذ كاربران اینترنت كشور در نیمه دوم سال جاری است که نخستین اقدام آمارگیری از افراد و خانوار ها در بخش فاوا با مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همكاری مركز آمار ایران و هماهنگی با اتحادیه جهانی ارتباطات خواهد بود./مهر