دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نوکیا یا اندروید؛ کدام‌ یک بیشتر به دیگری نیاز دارد؟


زمانی که اچ‌تی‌سی اولین گوشی‌های اندرویدی را تولید می‌کرد شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی اندروید آن‌قدر پیشرفت کند که بتواند برندی مانند سامسونگ را زیر و رو کند...اگر نوکیا زمانی که ال‌جی و سامسونگ شروع به تولید گوشی‌های اندرویدی کرده بودند وارد این عرصه می‌شد آیا سامسونگ می‌توانست عنوان برترین تولیدکننده اسمارت‌فون را از آن خود کند؟

پزشک 1: زمانی که اچ‌تی‌سی اولین گوشی‌های اندرویدی را تولید می‌کرد شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی اندروید آن‌قدر پیشرفت کند که بتواند برندی مانند سامسونگ را زیر و رو کند. حالا شرکتی مانند نوکیا را در نظر بگیرید که زمانی موفق‌ترین و محبوب‌ترین گوشی‌های موبایل را تولید می‌کرد و سری N9x این شرکت بدون هیچ‌گونه رقابتی همواره به عنوان برترین اسمارت‌فون سال انتخاب می‌شد. اگر نوکیا زمانی که ال‌جی و سامسونگ شروع به تولید گوشی‌های اندرویدی کرده بودند وارد این عرصه می‌شد آیا سامسونگ می‌توانست عنوان برترین تولیدکننده اسمارت‌فون را از آن خود کند؟

نوکیا یا اندروید؛ کدام‌یک بیشتر به دیگری نیاز دارد؟

همان‌طور که می‌دانید نوکیا رسماً با مایکروسافت اعلام همکاری کرده و سیستم عامل اسمارت‌فون‌های اصلی خودش را ویندوزفون برگزید. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا این تصمیم درستی بوده است و آیا نوکیا با اندروید موفق‌تر نمی‌بود؟ همچنین نوکیا چگونه می‌توانست باعث پیش‌رفت عظیم اندروید شود؟

چرا نوکیا به اندروید نیاز دارد؟

1. سخت‌افزار و طراحی عالی

مشکل فروش گوشی‌های نوکیا هیچ‌گاه سخت‌افزار ضعیف یا طراحی کسل‌کننده نبوده است؛ این شرکت همواره در گوشی‌های مختلف خود از سخت‌افزار مناسب و طراحی جذاب و متفاوتی استفاده کرده است و اخیراً نیز در لومیا ۹۲۰ نهایت فناوری خود را در صفحه‌نمایش و پنل لمسی به نمایش گذاشته است. اگر همین لومیا ۹۲۰ از سیستم عامل اندروید ۴٫۱ بهره‌مند می‌بود دقیقاً مقابل گلکسی اس۳، وان ایکس و اپتیموس ۴ایکس اچ‌دی قرار می‌گرفت و می‌توانست با طراحی جذاب و ویژگی‌های سخت‌افزاری منحصر‌به‌فرد بسیاری کاربران اندروید را به سمت خود جذب کند.

2. همه‌چیز آماده و مهیاست

نوکیا با انتخاب ویندوزفون مسئولیت توسعه‌بخشیدن به آن را نیز برعهده گرفته است؛ تبلیغات گوشی‌های لومیا عمدتاً روی امکانات جدید و رابط کاربری تازه ویندوزفون تأکید دارد در صورتی که سیستم عامل اندروید و ویژگی‌های آن را تقریباً همه می‌شناسند. به این ترتیب فردی که سال‌ها از اندروید استفاده می‌کرده می‌تواند برای انتخاب به طراحی منحصر به فرد و سخت‌افزار قوی نوکیا اعتماد کند.

3. امکان تغییرات‌ و شخصی‌سازی آسان‌تر

ویندوزفون‌ها از نظر نرم‌افزار تقریباً ۹۰درصد شبیه به یکدیگر هستند و یک برند تولیدکننده ویندوزفون برای متمایز کردن اسمارت‌فون خود فضای زیادی را در عرصه نرم‌افزار در اختیار ندارد. در سیستم عامل اندروید نوکیا می‌تواند به راحتی یک رابط کاربری مختص خود را بسازد و کاربرانی را از این طریق جذب کند؛ کاری که اچ‌تی‌سی با سنس و سامسونگ با تاچ‌ویز خود انجام داده است.

نوکیا یا اندروید؛ کدام‌یک بیشتر به دیگری نیاز دارد؟

4. اکوسیستم قدرتمند

کاربرانی که اسمارت‌فون‌ها را انتخاب می‌کنند معمولاً به دنبال آن هستند که به مرور زمان با نصب اپلیکیشن‌های بیشتر امکانات بیشتری را به گوشی خود اضافه کنند؛ آن‌ها دوست ندارند ببینند یک اپلیکیشن جذاب به صورت اختصاصی برای سیستم‌عامل‌های دیگر عرضه شده و امکان استفاده از آن را نداشته باشند. سیستم عامل های اندروید و iOS در حال حاضر بیشتر مورد توجه برنامه‌نویسان قرار دارند و ویندوزفون با اینکه رشد سرعت خوبی دارد اما هنوز راه زیادی در پیش دارد. نوکیا اگر اندروید را انتخاب می‌کرد می‌توانست این مشکل را به راحتی پشت سر بگذارد.



چرا نوکیا به اندروید نیاز ندارد؟!

1. نوکیا بل شبیه به اندروید است

نوکیا به دنبال یک تغییر اساسی بود؛ تغییری که تحولی در رابط کاربری اسمارت‌فون‌های این شرکت به وجود بیاورد. اگر با گوشی‌های مجهز به نسخه آخر (سیمبین) بل کار کرده باشید متوجه می‌شوید که رابط کاربری این گوشی‌ها شباهت زیادی به اندروید دارد: چند صفحه Home Screen، ویجت‌های مختلف، دکمه منو، کشوی اپلیکیشن‌ها و نوار نوتیفیکیشن.

اگر نوکیا اندروید را انتخاب می‌کرد بعضی کاربران مبتدی تفاوت زیادی بین یک گوشی بل و یک گوشی اندرویدی جدید را احساس نمی‌کردند.

2. ویندوزفون آینده روشن‌تری دارد

از زمان عرضه ویندوزفون ۷ با وجود کاستی‌ها و کمبود بعضی امکانات، کارشناسان معتقد بودند غول نرم‌افزاری مایکروسافت خواهد توانست ویندوزفون را بسیار موفق کند. به شخصه اعتقاد چندانی به این پیش‌بینی‌ها نداشتم تا این‌که ویندوزفون ۸ معرفی شد و مایکروسافت خبر از هسته مشترک به‌ کار رفته در ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸ داد. به این ترتیب طولی نخواهد کشید که اپلیکیشن‌های تولید شده برای تبلت‌های محبوب ویندوزی و حتی PC ها با تغییرات اندکی قابل اجرا روی ویندوزفون‌ها شوند و اکوسیستم ویندوزفون بتواند خودش را به iOS و اندروید برساند.


نوکیا یا اندروید؛ کدام‌یک بیشتر به دیگری نیاز دارد؟

3. رقابت در عرصه اندروید دشوارتر است

درست است که نوکیا را همه می‌شناسند و به محصولاتش اطمینان دارند اما برندهایی مانند اچ‌تی‌سی، سامسونگ، سونی و ال‌جی خودشان را در بازار اندروید تثبیت کرده‌اند و تجربه بیشتری در این مورد دارند. رابط کاربری اچ‌تی‌سی سنس، صفحه نمایش‌های Super AMOLED و چیپست‌های قدرتمند سامسونگ، طراحی منحصر به فرد اکسپریای سونی و سخت‌افزار قدرتمند و صفحه‌نمایش‌های Super IPS ال‌جی جای زیادی را برای نوآوری نوکیا باقی نمی‌گذارد. در صورتی که در عرصه ویندوزفون اکثر برندها تمرکز اصلی خود را بر روی گوشی‌های اندرویدیشان گذاشته‌اند و حتی برخی به دلیل نقض پتنت‌های مایکروسافت به علت عرضه گوشی‌های اندرویدی، مجبور به عرضه ویندوزفون هستند.

4. مهاجرت به اندروید گران‌تر است

شاید بگویید اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز و رایگان است که خرج اضافه‌ای برای نوکیا در بر نخواهد داشت؛ اما خوب است بدانید همین متن‌باز بودن امکان تقض پتنت‌های بسیاری از نوکیا و اپل را به گوگل داده و هر تولیدکننده گوشی‌های اندروید به ازای هر گوشی تولیدی باید مقداری پول به حساب مایکروسافت سرازیر کند و هزاران تدبیر و ترفند به کار گیرد تا مورد تهاجم شکایت‌های اپل قرار نگیرد. در مقابل همکاری با مایکروسافت این دردسرها را ندارد و مایکروسافت حتی برای این همکاری بزرگ مبالغی به نوکیا پرداخت می‌کند و تمامی پتنت‌هایی که امکان تداخل با امکانات iOS را داشته در اختیار خود قرار داده است.

همچنین همان‌طور که در مورد سوم گفتیم نوکیا برای متفاوت شدن در عرصه اندروید باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری نیز انجام دهد و برای ایجاد رابط کاربری خود نیز هزینه‌هایی صرف کند.



چرا اندروید به نوکیا نیاز دارد؟

1. سخت‌افزار همه چیز نیست

یک کاربر به اصطلاح حرفه‌ای اسمارت‌فون‌ها چندین سال است که به دنبال سخت‌افزار قوی‌تر کشیده می‌شود؛ پردازنده چهارهسته‌ای، دو گیگابایت رم، صفحه نمایش با وضوح اچ‌دی و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی می‌تواند بسیار وسوسه کننده باشد اما کاربران اخیراً متوجه شده‌اند که سخت‌افزار داخلی همه‌چیز نیست و کیفیت ساخت، ظاهر متفاوت و رابط کاربری کاربردی و شاید نه چندان زیبا مهم‌تر است. کاربران کم‌کم قبول کرده‌اند که یک اسمارت‌فون با هماهنگی نرم‌افزار با یک سخت‌افزار نه چندان قدرتمند می‌تواند تجربه بهتری برایشان داشته باشد.

نوکیا یا اندروید؛ کدام‌یک بیشتر به دیگری نیاز دارد؟

نوکیا به نظر من سابقه بهتری در این کار دارد و می‌تواند با طراحی منحصر به فرد و نوآوری‌های نرم‌افزاری حتی با یک پردازنده دو‌هسته‌ای و یک گیگابایت رم تجربه بهتری را در اختیارمان قرار نوکیا

2. فناوری Pureview نوکیا

تقریباً هر کاربر نیمه‌واردی حالا می‌داند که مگاپیکسل بالاتر لزوماً تصاویر باکیفیت‌تری را حاصل نخواهد شد. نوکیا با عرضه ۸۰۸ پیورویو و لومیا ۹۲۰ قدم‌های بلندی برای پیشبرد صنعت دوربین موبایل به جلو برداشت. عملکرد عالی در نور کم، استفاده از Oversampling برای حذف نویز تصاویر و لرزش‌گیر حرفه‌ای در گوشی‌های اندرویدی می‌تواند اندروید را در زمینه دوربین از iPhone جلو بیندازد.

نوکیا یا اندروید؛ کدام‌یک بیشتر به دیگری نیاز دارد؟

3. اعتماد کاربران

تبدیل‌شدن به برند شماره یک در دنیای موبایل عنوانی نبود که نوکیا یک‌شبه آن را به دست آورده باشد (و یا یک‌شبه از دست داده باشد)؛ کاربران به نوکیا اعتماد دارند چون نیازهای کاربرانش را می‌شناسد، دست به نوآوری و ابداع زده و با آپدیت‌ها از کاربران محصولاتش حمایت می‌کند. پیوستن نوکیا به اندروید می‌توانست کفه ترازوی رقابت گوگل با اپل را به شدت به نفع گوگل سنگین کند و پتنت‌های بسیار باارزش نوکیا به عنوان سلاحی در مقابل پتنت‌های خطرناک اپل به کار گرفته شود.

4. یک رقابت نرم‌افزاری در سطح ابرقدرت‌ها

اپلیکیشن‌هایی که به صورت پیش‌فرض روی دیوایس‌های‌ عرضه می‌شود مانند جی‌میل، نقشه‌گوگل، مرورگر کروم و تقویم گوگل همگی اپلیکیشن‌های قدرتمندی هستند اما همیشه جای پیش‌رفت وجود دارد و این پیشرفت با یک رقابت سالم و تنگاتنگ سریع‌تر حاصل می‌شود. نقشه‌های نوکیا که اخیراً در لومیا ۹۲۰ به نهایت امکانات خود رسیده‌ است می‌تواند مثال خوبی باشد. اگر کاربران اندروید بتوانند یک انتخاب مناسب در کنار نقشه‌های گوگل داشته باشند آن‌گاه گوگل مجبور است امکانات بیشتری را به نرم‌افزارهایش اضافه کند، چیزی مانند فناوری واقعیت افزوده‌ای که نوکیا به بهترین نحو از آن در نقشه‌هایش استفاده کرده است.

نظر شما چیست؟ به نظرتان نوکیا راه درستی را در پیش گرفته است یا موفقیت نوکیا در دستان اندروید است؟ آیا سیاست تک سیستم‌عاملی بهتر است یا بهتر بود نوکیا راه سامسونگ و اچ‌تی‌سی را در پیش گرفته و اندروید و ویندوزفون را با هم تولید می‌کرد؟


ویدیو مرتبط :
طلسم نوکیا شکست! اولین گوشی اندروید نوکیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گوشی ارزان قیمت نوکیا ۱۳۰ معرفی شد : یک ماه آماده به کار بدون نیاز به شارژ !



ویژگیهای گوشی نوکیا ۱۳۰,مشخصات گوشی نوکیا ۱۳۰,گوشی نوکیا

گوشی ارزان قیمت نوکیا ۱۳۰ معرفی شد : یک ماه آماده به کار بدون نیاز به شارژ !
پس از پیوستن نوکیا به مایکروسافت این اولین گوشی غیر هوشمندی است که با نام Nokia 130 رونمایی شده و از در بازارهای چین، پاکستان و نیجریه عرضه شده و از هفته آینده در دیگر بازار های جهانی به فروش خواهد رسید.

نوکیا ۱۳۰ در در رنگ های قرمز، سیاه و سفید و دو نسخه یک و دو سیم کارته عرضه خواهد شد و نسخه تک سیم کارت آن تنها ۲۴ دلار قیمت دارد.

 

ویژگیهای گوشی نوکیا ۱۳۰,مشخصات گوشی نوکیا ۱۳۰,گوشی نوکیا

 
نوکیا و مایکروسافت به عمر باطری ۱۳۰ بسیار افتخار کرده و حتی چارتی برای آن تدارک دیده اند. باطری آن به حدی خوب است که می تواند در حالت آماده به کار عمر ۱ ماهه داشته و در حالت پخش موزیک ۴۶ ساعته بدون نیاز به شارژ دوام بیاورد. شایان ذکر است که این گوشی اسلات microSD 32 گیگابایتی دارد و از رادیو FM، بلوتوث،چراغ قوه و شارژر USB نیز برخوردار است.

منبع : gadgetnews.ir